Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: JorEl på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:39
Har noen småproblemer med meldinger som kommer..f.eks. i dag fikke jeg melding om at bilen ikke kunne "se rundt seg", pluss at ryggekameraet ikke kom opp litt senere på turen.
Er det normalt med melding om at bilen gjør seg klar, og jeg må vente til den er klar, og da skal jeg trykke på bremsen?
Egentlig ingen problemer som ikke forsvinner, men de kommer litt oftere nå på min 1mnd gamle bil.. :-\
Edit; Har måttet restarte bilen ved hjelp fra Tesla pr tlf en gang. Hvor ofte skal man finne seg i å måtte restarte for at man kan kalle det et problem? Jeg resetter jo flere andre elektroniske ting i hverdagen..
Har resatt vår 2015mod, med knappene på rattet, to-tre ganger. Har eid i ca 6mnd. Ryggekamera har alltid fungert.

Du har vel AP2,5 med kamera rund baut? Antageligvis dugg/snø/skitt på kamera som gjør at den "ikke kan se seg rundt"? Tror du vil oppleve dette litt iløpet av vinteren...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Det var nok en software-feil vil jeg tro, for jeg tørket av kameraet i går, når jeg la en biltemaversjon av rainX(?). Dette stoffet som skal hjelpe på regn på vinuet og effektivisere vindusviskerfunksjonen.
Akuratt dette med ryggekameraet var genialt på E-golfen, at kameraet kom frem når det ble brukt, for så å gjemme seg igjen. Det var min første bil med ryggekamera. Model S sitt kamera er dog bedre, når det er rent ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Ved bruk av rain-x og tilsvarende holder det ikke å "tørke av" ruta før du påfører. Ruta skal være så godt som 100% ren og tørr, samt at den også skal ha litt tid til å herde før den utsettes for klima. Det anbefales heller ikke å legge slikt over kamera og regnsensorer da det kan kødde med fokus.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Kun lagt "rainX/biltemaX" over lykter og front og bakvindu. Men tørket av kameraet forsiktig med filla når jeg la på eller tørket av. Kameraet virker fint etter resetten. Og det henger ikke så mye skitt på det. Om middelet virker...Jeg ser i hvert fall at dråpene former seg på en annen måte på frontruten, men har ikke kjørt over 80kmt når det regner enda. Gleder meg til regn på vestlandet :P
Edit; Hvor lenge skal rainX herde og hvor tykt skal man legge? Etterpå skal man vel gnikke det vekk, men hvor mye vekk? Har blitt litt mer interresert i bilhold i det siste ;)
Er vel feil tråd dette..beklager. Det får gå under ryggekamera/sikt "feil" ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

#3544
Vask ruten 100%, eller så ren som du kan med såpe og vann, tørk den fri for vann med noe som ikke loer. Vask samtidig vindusviskerne med en klut som du fukter med petrokjemisk avfetting (Mac124 prickbort f.eks, fås hos bilextra, circleK, shell etc), og etterpå såpe og vann.

For påføring av Rain-X:
Bruk en skumpad, sminkepad e.l. som ikke loer, og påfør i samme retning som bilens kjøreretning, altså opp og ned, tørk av umiddelbart etter at hele ruta er behandlet med en tørr korthåret microfiberklut som ikke loer. La den stå tørt et par timer, og ta en lett fuktet microfiberklut og tørk av på nytt igjen og etterpå med en tørr microfiberklut. Dette skal IKKE benyttes på innsiden av rutene.

Begynner viskerne å hoppe på ruta kan du benytte rain-x på viskerbladet også, eller vurder å bytt viskere. En sjelden gang er dette dessverre umulig å unngå, og blir ikke bedre med nye viskere heller...

Hvis du ønsker en ruteforsegling som varer betraktelig lengre enn Rain-X eller biltema/turtlewax-varianten, så kjøp en flaske med Gtechniq G1 (rundt 6-12mnd virkning på frontruta) eller G5 (rundt 3-6mnd virkning på frontruta). På sideruter og bakruta varer disse nærmest evig. På vår i3 ble G5 lagt i 2014, og holder fortsatt koken temmelig godt på sideruter og bak.

G1: https://bilnerden.no/gtechniq-g1-clearvision-smart-glass
G5: https://bilnerden.no/gtechniq-g5-clear-vision-glass-coat

Ta også turen over til www.detailersclub.no, og les deg opp på bilvask, polering og mer til. Benytt forumet flittig. Plutselig har du blankest bil i nabolaget til en relativt billig penge. Biltema og bensert-remedier er greie på visse områder, men kan ikke måle seg med skikkelige produkter. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Jeg brukte Aquapel som har fordelen at en har innebygd pute til å smøre på.

Mye enklere enn beskrivelsen av rainX til Klykken, vasket av med jif universal, tørket med klut, la på aquapel (knipe sammen de to hvite vingene og smør på), polerte bort igjen. Total tid? 10 minutter. Resultat? AP2-regnsensor som virker perfekt.

Hvis du vil dekke hele frontuten på X (også den delen over hodet ditt), trenger du to slike.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

Mulig det funker slik også, men hvis du slurver med vasken av ruta og forsegler den etterpå vil det bli regelrett farlig med motlys.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MyMuffin

har bemerket meg svake vibrasjonslyder fra speilhusene på begge sider på min 17' model S. andre som har erfart lignende her?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

streken

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:04
har bemerket meg svake vibrasjonslyder fra speilhusene på begge sider på min 17' model S. andre som har erfart lignende her?

Samme problem med høyre speilhus hos meg. Det lar seg ikke utbedre, så speilhuset vil bli byttet med nytt av mobilservice.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

TeslaKriss

For noen dager siden så fikk vi et problem med rattet på en model s 2018 modell med ap 2.5. Ingen av knappene fungertet og hornet virker heller ikke. Så egentlig er det ingenting på rattet som fungerer. Vi har snakket med Tesla og de fikset version 2018.48 men det hjalp ikke. Vi har en time 28.12 og lurer på om noen har noe tips eller kan ha en teori om hva som er feil. Eller kanskje noen har opplevd det samme. Noe lurt vi kan gjøre for at ting skal gå raskere hvis noe skal repareres og får man lånebil hvis den må inn på service?

JorEl

Det beste rådet er å stille presis ;)
Dernest kan du sjekke om forsikringselskapet stiller med lånebil om Tesla ikke har det. Jeg forsikret S75D i Codan, og de hadde en lovnad, mener jeg, om (el)lånebil om Tesla ikke hadde det.
Sikkert flere råd fra endre etter hvert. Jeg er en fersk S-eier og er fornøyd med bilen, så jeg har ikke nok servicesenter-erfaring ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Etter oppdateringen har venstre p-sensor foran begynt å  tulle. Den tror noe er i veien. Noen ganger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: TeslaKriss på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:27
Noe lurt vi kan gjøre for at ting skal gå raskere hvis noe skal repareres og får man lånebil hvis den må inn på service?

Hvis den ikke kan fikses mens du venter, får du garantert lånebil med en slik feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Sitat fra: Klykken på lørdag 22. desember 2018, klokken 11:27
Etter oppdateringen har venstre p-sensor foran begynt å  tulle. Den tror noe er i veien. Noen ganger.
Der ble det til
"Park assist unavailable"
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA