Sitat fra: tomrh på torsdag 03. november 2016, klokken 11:18Jeg tenker det har med de ulike BMS-paramere å gjøre, slik som Ahr, SOC og SOH å gjøre.
Kjørte tomt i går, stoppet på 4 GIDs. Leafspy viste at cellespenningene lå i området 2,75V - 3,05V. Men LeafSwe har cellespenninger nede i 2,59 - 2,83V. Hvordan er det mulig at noen Leaf tillater dypere utladning av cellene før bilen stopper?
For GIDS er en kalkulering minst basert på de faktorer samt batterispenningen.
To like batteri hvor det ene kanskje vært hurtigladet mye og har SOH/Ahr høyere enn den andre, vil måtte ende på to ulike spenningsnivå på batteriet.
En GIDS er ca 75Wh, men jeg ser at når GIDS er under 49 (LBW) så øker wh/Gids tilnærmet linert og ender opp til mer det doble. Dvs en GIDS ved nær tomt batteri er 150Wh
4 = 96 x Spenning x SOH x SOC x Ahr / 150Wh/GIDS
Spenning = 6,25 / (SOH x SOC x Ahr)
Min har SOH 0,84, Ahr 50,5, og SOC ved 4 GIDS er SOC 0,05. Spenning blir da:
Spennning = 6,25 / (0,84 x 0,05 x 50,5) = 2,95V
Skulle jeg gjøre en serie hurtigladinger ala i sommer, så stiger SOH med 4%-poeng, det samme gjør Ahr.
Samtidig lader den SOC 4% mindre til maks, så SOC er nok 4,8% ved 4 GIDS, ikke 5%.
Spenningen blir da:
Spenning = 6,25 / (0,88 x 0,048 x 52,2) = 2,83V
Masse introverte tall her, men min konklusjon er at spenning vil variere fordi parametrene som brukes for beregning av GIDS varierer.