Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - manifold

Sider: [1] 2
1
Kjøpe elbil? / Sv: Peugeot Ion eller vw up?
« på: søndag 09. desember 2018, klokken 09:34 »
E-up vil klare 2x36 km greit også om vinteren, uten å måtte skru ned varmen. Men marginen vil ikke være stor på de kaldeste dagene. Resten av året er det problemfritt.

Oppvarming av bilen tar mye strøm om vinteren. Rekkevidden påvirkes mye av hvor mange ganger bilen må varmes opp, dvs. av hvor mange ganger bilen står lenge nok til at den blir kald. Småkjøring gir altså kort rekkevidde. Med ditt bruksmønster bør dette ikke være noe problem.

Du vil øke rekkevidden litt ved å forvarme bilen om morgenen, mens ladekablen er tilkoblet - da gjør du i praksis en stor del av oppvarmingen med strøm fra nettet. Da får du i tillegg gleden av å sette deg i varm bil med isfrie vinduer. E-up har mulighet for styring av dette via app - jeg kjenner ikke til hvordan det er for iOn.

Jeg må ta et lite forbehold: jeg har aldri hørt om at batterikapasiteten på e-up taper seg vesentlig, men dersom du ser på en bil som har gått svært langt (mer enn 100 000 km), kan det være lurt å få undersøkt batteriet på en eller annen måte. Garantien er på 8 år/160 000 kilometer, men lover bare at eventuelt kapasitetstap skal være på mindre enn 30 prosent (dvs. 70 prosent kapasitet sammenlignet med ny e-up).

2
Kjøpe elbil? / Sv: Peugeot Ion eller vw up?
« på: onsdag 05. desember 2018, klokken 23:03 »
Jeg ville i utgangspunktet valgt e-up. Jeg har kjørt både e-up og iOn og mener e-up er bedre på alle måter. Har i dag e-up, som brukes mye.

Den e-upen du ser på, har gått relativt langt sammenlignet med iOn-en - det er nok grunnen til at de ligger såpass nær i pris. Det kan bety større vedlikeholdskostnader, så det kan være nyttig å se en NAF-test el.l. på e-upen før du bestemmer deg.


3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny dobbel hurtglader på RV7, området rundt Garen!
« på: fredag 24. august 2018, klokken 12:40 »
Er det ikke Grønn Kontakt som har dagens lader i Eidfjord? Vet noen om de også har tenkt å utvide der?

4
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
« på: tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:46 »
@HCO: Jeg var uklar her - takk for korreksjon. Det jeg skrev, er knyttet til løsningen for å lade Zoe på IT-nett med portabel lader - da jeg så på dette, fant jeg bare løsninger som kan gi 10A på IT-nett. Dersom man må basere seg på potabel lader, blir hastigheten derfor relativt lav. Dersom man har mulighet for å installere stasjonær ladeløsning, er det selvsagt mulig (men ganske kostbart) med raskere lading også på IT-nett. I så fall lader Zoe raskere enn e-up hjemme. Og dersom man har TN-nett, er Zoe uovertruffen på (hjemme-)ladehastighet. Problemet med Zoe er at de aller fleste i Norge har IT-nett.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
« på: tirsdag 05. juni 2018, klokken 12:22 »
Til spørsmålet ditt om rekkevidden på e-up oppleves som et problem:

Det er selvsagt avhengig av bruksmønster og om man har tilgang på annen bil. Vi kjøpte e-up som bil nummer 2, men har oppdaget at vi bruker e-upen mye mer enn vi så for oss da vi kjøpte. Det er som regel ikke rekkevidden, men plassen som er avgjørende i de tilfellene vi velger den andre bilen.

Med vårt bruksmønster skjer det svært skjelden at rekkevidden er en begrensning. Den typiske situasjonen vil oppstå på kalde dager, når bilen har vært en del i bruk i løpet av dagen (80+ km) med flere stopp og dermed behov for bruk av kupevarme. Dersom vi skal ut igjen like etter middag, kan det være knapt med strøm. Fem-ti minutter hurtiglading løser dette. Får bilen lade en time eller to hjemme, holder det rikelig til å kjøre barn hit og dit, uten hurtiglading. Men som sagt: med vårt bruksmønster (i underkant av 2000 km pr måned) oppstår dette problemet sjelden (vi har bare hurtigladet 2x10 minutter denne vinteren).

Som sagt ville jeg likevel ha foretrukket e-up fremfor Zoe 240 i denne situasjonen, i alle fall med vårt bruksmønster. Zoe har noe større rekkevidde, slik at denne situasjonen oppstår sjeldnere. Imidlertid får vi raskere hjemmelading med e-up (forskjellen på 16 og 10 A er betydelig), og e-up kan også hurtiglades.

Vi har brukt e-upen til noe langkjøring også, typisk 300-400 km. Det forventet vi ikke da vi kjøpte bilen. På slike turer må både Zoe 240 og e-up lades underveis. På slike turer er e-ups mulighet til ekte hurtiglading en stor fordel sammenlignet med Zoe 240.

Med det bruksmønsteret du skisserer, ser det ikke ut til at du vil bli begrenset av rekkevidden til e-up.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
« på: mandag 04. juni 2018, klokken 16:31 »
Jeg har ingen erfaringer med Zoe, men har en e-up som kjøres mer enn 20000 km pr. år.

For oss sto det også mellom Zoe og e-up. Det som til sist avgjorde, var kronglete ladeløsninger på Zoe. Som du har sett, må du ha spesielle trafoløsninger for å lade på IT-nett (som de fleste i Norge har), og Zoe har heller ikke muligheter for hurtiglading.

Med en vanlig ladeboks med type 2-kontakt kan e-up trekke 16A, dvs. i praksis rundt 3,6kW, slik at du får 2-2,5 mil rekkevidde pr. time. Det er i dagliglivet stor forskjell på 16A og 10A, som jeg forstår man er begrenset til med Zaptecs portable ladere. Dessuten kan e-up hurtiglades med 40kW, mens Zoe såvidt jeg husker bare kan trekke opptil 22kW på ladestasjoner. (Noen Zoe kan vel lade på over 40kW vekselstrøm, men det er svært få ladestasjoner som støtter dette.) For langkjøring der man uansett må hurtiglade vil e-up derfor være raskere.

Rekkevidden på e-up varierer sterkt over året - vi har sett ned mot 80 km i -15, mens det nå om sommeren ligger opp mot 120 km med vår bruk - og sikkert noe lengre om man holder seg borte fra motorveg etc.

Jeg ville ha valgt e-up igjen - for vår bruk kompenserer muligheten for hurtiglading og noe raskere hjemmelading for at batterikapasiteten på Zoe 240 er noe større. Dessuten er bilen morsom å kjøre.


7
Kjøpe elbil? / Sv: Lite info/erfaringsdeling om Smart ForFour - dårlig bil?
« på: tirsdag 20. mars 2018, klokken 15:53 »
Jeg har aldri kjørt Smart, men bruker e-up! daglig.

Som Smart har E-up! kort rekkevidde (i praksis 80-120 km, avhengig av temperatur og hastighet), men muligheten for hurtiglading gjør det mulig å bruke bilen også på lengre turer om man ikke har det for travelt. Har kjørt dagsetapper på opptil 400 kilometer noen få ganger, og det går fint - må i praksis ta tre ladestopp a 20 minutter på en slik tur.  Med Smart er det i praksis umulig om den bare kan lade 4,6kW. E-ups 40 kW hurtiglading gir i praksis dobbelt så rask lading som Smarts kommende 22kW.

Som bil nr. 2 er e-up! fin, om man aksepterer begrensningene i både størrelse og rekkevidde. Jeg har som sagt ikke kjørt Smart, men for meg er e-up være en vesentlig mer anvendelig bil, fordi den også kan brukes på en og annen langtur når den andre bilen av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig.

8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Stor forsell på ulike hurtigladere i kulde
« på: søndag 28. januar 2018, klokken 17:29 »
Som andre har skrevet: bilen bestemmer.

Eksempel: jeg ladet en iskald e-up i -10 tidligere i vinter og fikk i underkant av 20 kW. Ble lei av å vente, kjørte videre med halvfullt batteri og hurtigladet igjen etter en halvtimes tid med normal kjøring. Da fikk jeg vanlig ladehastighet på i underkant av 40 kW. Forskjellen i ladehastighet henger sammen med temperaturen i batteriet - bilen tar hensyn til det når den styrer hurtigladeren.


9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjon hjemme
« på: mandag 30. oktober 2017, klokken 22:58 »
1. Det er sjølvsagt eit spørsmål om pris. 32A er sjølvsagt betre, men hugs at mange nye bilar heller ikkje kan utnytta 32A - td. kan nye e-Golf berre lada på 16A (og 2x16A). Hugs også at heimelading er lite kapasitetskrevjande, sidan bilen som regel står parkert i lange tidsrom - og du vil neppe føla behov for større kapasitet om du får bil med større batteri. Eg ville ikkje ha vore så opptatt av å få 32A, men sjekk heller kva det kostar med trefase 16A. Sjølv har eg 16 A, som er passeleg for min bruk (køyrer rundt 20 000 km i året, berre heimelading).
2. Det er vel nesten ingen nye bilar igjen med type 1 no - eg ville ha gått for laus kabel, slik at du lett kan byta til type 2.
3. Begge deler er mogleg - det er eit prisspørsmål.
4. Eg har berre kjøpt via Møller - det kosta 5900 kroner for 16A Salto-ladeboks med montering og ein ny kurs, men det er nok dyrare no (pga. momsreglar etc.)

10
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?

  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
Noe du gjør nesten hver natt mange timer mens du sover og ikke vet hva som skjer.

  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
Noe du gjør mens du er våken under en time i gjennomsnitt.

Det er nok farligst i trafikken men hvor mye farligere det er å kjøre 10km/t
over enn å holde farstgrensen er ikke godt å si.

For stikkontaklading straffes du kun om det går galt, og straffen er i de fleste tilfelle begrenset til konsekvensene.

For fart er nok sansynligheten for straff før det går galt mye større.

Dette er dessverre en livsfarlig misforståelse. Ulykkesrisikoen øker betydelig om hastigheten økes med 10km/t - husk at bilens kinetiske energi øker med kvadratet av hastigheten, og strekningen bilen går før du får tid til å reagere på en overraskelse eller hente inn en feilmanøver, øker også. Årlig omkommer det over 100 personer i trafikken her i landet, og en nedgang i gjennomsnittshatigheten ville ha spart mange liv årlig - se http://tsh.toi.no/doc660.htm

Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til å sammenligne høy hastighet med uforsvarlig lading av elbil - begge deler gir økt risiko for  skade på liv og eiendom, og begge deler bør unngås.

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmelader Tesla + Leaf
« på: fredag 25. august 2017, klokken 21:41 »
Eg vil anbefala å legga opp til at begge bilane kan vera plugga i heile tida, først og fremst fordi det er praktisk å sleppa å halda orden på kva bil som treng lading. Ville satsa på standard ladeboksar med enkel lastdeling - det er ikkje avskrekkande dyrt.

Ein annan fordel med dette er at begge bilane kan forhåndsoppvarmast - du treng ikkje sjekka om den bilen du skal bruka, er plugga i.


12
e-up! / Sv: Erfaringer med e-Up?
« på: torsdag 17. august 2017, klokken 13:16 »
Ladestyrke kan lett justerast i app - i trinn på 5A, 10A, 13A eller max. Max betyr at ladestasjonen/-kladden bestemmer, dvs. at du får opptil 16A.

Muligheten til å lada ved 5A er faktisk kjekk å ha ved lading på svakt elnett - gamal garasje, på hyttetur, etc - men sjølvsagt for lite til dagleg lading.

Dette gjeld berre AC-lading - hurtiglading blir ikkje påvirka.

13
e-up! / Sv: Erfaringer med e-Up?
« på: onsdag 09. august 2017, klokken 16:39 »
Dei fleste av oss er vel ikkje så interesserte i å måla 0-100 med tusendels nøyaktighet. E-up er ingen sportsbil. Men som alle elbilar er den rask ut av lyskryss, og den har også liten svingradius og er lett å parkera. Med andre ord ein super bybil.

På langtur har e-up tilstrekkeleg med krefter. Eg har køyrt både e-up og dieselbil med 150+ hk over div. fjellovergangar i sommar, og eg opplever at e-up er like frisk i fråsparket som dieselbilen.

Med andre ord: så lenge du køyrer lovleg, er e-up sprek nok også på langtur.


14
e-up! / Sv: Erfaringer med e-Up?
« på: onsdag 09. august 2017, klokken 07:19 »
For å koma tilbake til spørsmålet:
Eg har aldri køyrt e-up Bergen-Norheimsund eller Bergen-Voss, men eg har køyrt desse strekningane med andre bilar mange gonger og eg har køyrt mykje med e-up andre stader.

Bergen-Norheimsund er rundt 76 kilometer, med fartsgrense stort sett 70 eller lågare og ein del stigning. Det går fint med e-up både sommar og vinter. Bergen-Voss er 100 kilometer, som er problemfritt om sommaren. Med varmeapparat/aircon av går nok turen fint også om vinteren, om du forvarmar bilen, men då er du nok på grensa. Alternativt kan du ta 5-10 minutt på ein hurtigladar på Dale på dei aller kaldaste dagane.

Trikset om vinteren er å forvarma bilen, slik at du ikkje brukar av batterikapasiteten til oppvarming. Det kan gjerast frå car-net-appen.

Lange pausar undervegs brukar meir straum fordi bilen blir varma opp på nytt. Korte stopp har ingen betydning for rekkevidden.

Eg har brukt e-up til ein del langkøyring i sommar, med dagsetappar på 40-50 mil. Det går fint - bilen er grei å køyra og kjapp nok. Om sommaren pleier eg å ta ein ladestopp pr. ca. 100 kilometer, og då har eg ein del rekkevidde igjen.

15
e-up! / Sv: ladetider e-up
« på: søndag 06. august 2017, klokken 23:05 »
Hei!
YouTube-filmen i innlegget ditt samsvarar med mine erfaringar. Eg har ikkje notert detaljar, men ut frå siste faktura frå hurtigladeselskapet ser det ut til at ladehastigheten er rundt 40kW til batteriet er rundt 75% fullt. Så går det gradvis saktare, og over rundt 93 prosent går det seint. 40kW er maksimal ladehastighet for e-up (og for både gamal og oppgradert e-golf). I kuldegrader går det litt saktare. Eg har ikkje lada i kaldare temperatur enn -5, og då var ikkje hastigheten dramatisk lågare.

40kW gir deg 10kWh pr. kvarter. Bilen brukar typisk mellom 1,1 og 1,5kWh pr. mil, avhengig av hastighet og bruk av klimaanlegg (varme/kjøling). I det optimale området får du altså mellom 70 og 90 kilometer pr. kvarter med hurtiglading.

Basert på dette vil eg anta at hurtiglading frå 10 til 80 prosent vil ta rundt 15-16 minutt i normal temperatur og eit par minutt ekstra når temperaturen er rundt 0.

Med vanleg lading frå stikkontakt får du 10A, dvs. i praksis rundt 2kWh pr. time, dvs. mellom 13 og 18 kilometer pr. time med lading. Med dedikert ladeboks kan e-up lada med 16A, dvs. rundt 3,6kWh pr. time, altså mellom 25 og 30 kilometer pr. time med lading. Eg har ikkje observert at denne hastigheten er lågare når det er kaldt, men har ikkje sjekka nøye.

På offentlege type 2-ladepunkt kan e-up berre ta 16A, dvs. rundt 3,6kWh pr time.

Batteriet i e-up er sjølvsagt litt knapt, men med bruk av hurtiglading vil den bruken du skisserer, likevel gå fint.

Sider: [1] 2