Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - leafnor

Sider: [1] 2
1
Leaf 2010-2017 / Mulighet for extended batteripakke.
« på: fredag 06. juli 2018, klokken 16:35 »
Har fulgt med en nederlenders youtube-videoer. Og han virker som en seriøs gutt. Bygget egen extenderpakke. Og nå forsøker han å etablere en virksomhet på salg av to typer pakker.
8,8 kWt, og 17,6 kWt. Den største er faktisk litt større enn hva min nå 2012 på SOH 80% makter å lade. Så dobling med andre ord. Han trenger å selge ti pakker for å begynne produksjon, og har faktisk nå over 20 stykker som vil kjøpe.

Men så er det det da, spørs om det verdt 60.000,- og en lang tur til Nederland for å få det montert. Resten av bilen er jo snart 7 år.
Alternativet med 8,8kWt pakken til 35.000 for å få samme energimengde som da bilen var ny er kanskje ikke så ille.


https://muxsan.com/

https://www.youtube.com/watch?v=dS6CRGceNp0&feature=youtu.be

2
Leaf 2010-2017 / Drømmebilen, kondemnert 40kWh
« på: fredag 22. juni 2018, klokken 20:58 »
Vært noen poster om å bytte celler i gamle batteri eller sette inn nytt. Og jeg "drømt" om den første kondemnerte 40kWh.
Drømmebilen er her med 40kWh batteri til salgs:
https://www.nbfbildeler.no/nbf//DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/438248069

Men farken, prisen blir for stiv. Nær 60000,- for pakken, for mye til å ta risken. :-[

3
Må jo være forsinket aprilsnar.



4
Leaf 2010-2017 / Oppgradere seter. Gen1 => Gen2.
« på: søndag 03. juni 2018, klokken 18:13 »
Setene i min 2012 er bedrøvelige. Spesielt sitteputene. Det ble betydlig bedre på Gen2.
Nå ser jeg at det finnes en del brukte seter å få tak på fra kondemnerte biler. Ved de passer rent mekanisk, men er det noen som vet om dette med airbag, setevarme og bryter for deteksjon at det sitter noen i setet er likt, så det bare er plug&play?

5
Leaf 2010-2017 / Batterikjøling etter 6år og 140.000km?
« på: fredag 11. mai 2018, klokken 13:03 »
I og med #rapidgate for 40kWh, og at temperatur ser ut å være viktig å holde nede på alle for å minimere forringelse av batteriet, tok jeg en sjekk opp på bukk i dag.

Tok av plastdeksler under batteriet.

Vell vell, det er ikke all verden om noen form for leding av luft rundt batteriet. Jeg klarer ikke så noen "kanaler " eller et bevist konstruksjonsmessig kanal som kan lede luft.

På forumets 40kWh del er det kommentert nylig hvordan kjøring og bevegelig luft øker kjølingen. Det stemmer jo.
Da er det viktig at batteriets overflate er ren, så ingen smuss eller annet dekker til så kjølingen reduseert av et lag som isolerer.

Jeg kan bekrefte at det oppe på batteripakken ligger et lag av støv på 2-3mm samlet over 6 år og 14000 mil.
Det er svært fint støv, og for at det skal bli liggende kan det ikke være store luftstrømmen. Men det er tydlig at det er en luftstrøm under kjøring, for det må komme seg inn og opp over pakken for å få til å legge seg så pent.

Under er det et lag med rustbehandling. Dette oljelaget ser rent ut på undersiden, men det henger litt sandkorn i oljelaget. Tenker det like godt ikke skulle vært hatt på rustbeskyttelse der, for det isolerer, og pakken forøvrig som ikke har noe rustbeskyttlesen på seg har ingen tegn til rust.

På plastdekslene lå det mye sand. Jeg samler alt, og det var 3 kg!

Jeg gikk til verket med en vannslange, og tredde den inn opp på batteripakken og lot det stå til.
Spylte til det kom rent vann silende ned.

Legger ved to bilder, type før og etter. Det før sees spor i støvlager etter mine fringre, rimelig tykt lag som isolere godt.
Nå tror jeg at batteriet skal få litt bedre kjøling. Likeså veier bilen 3 kg mindre.

6
Nye Leaf 2018- / Forventet hurtigladeeffekt ut fra temperaturskalaen.
« på: fredag 11. mai 2018, klokken 10:00 »
Laget et bilde på hva en kan forvente for hurtigladeeffekt ut fra hva en ser av bilens temperaturskala.
I og med skala er grov, 10 og 5 graders steg blir intervallene 7-8 kW og derfor en "missvisning" på pluss minus 4 kW.

7
Ladeplasser og ladekabler / Tidens tann tærer
« på: lørdag 02. desember 2017, klokken 16:15 »
Fikk med 16A ladestasjon fra forrige eier da jeg kjøpte min brukte Leaf. Bilen snart ladet 4000 ganger i hovedsak på den stasjonen.
I siste fått trøbbel på lading, og nå stopp, og feil i bilen.
Men 10A kladden som følger bilen lader den OK.
Så skrudde fra hverandre støpsel, og de to strømlederne ser ikke prima ut. Tenker feilen ligger i disse.
Har bestilt meg nytt J1772 støpsel, og tenker på bytte ut.

Så et spørmål ut av idè. Om jeg skaffer nyere EL-bil med Type 2 kontakt, da skulle det vell bare være å kjøpe seg et Type 2 støpsel å bytte. For de ulike ledningen er der for samme hensikt, altså pilotsignal etc etc.?
Eller er det noe lur elektronikk som må mellom?
Ser det finnes skjøtelednigner som overgsng mellom Type1 til Type2. Det kan være alternativ.


8
Leaf 2010-2017 / Nå begynner "alderdommen"
« på: lørdag 19. august 2017, klokken 14:02 »
På så og si sin 5 årsdag for ferdsel på veg fikk min Leaf sitt første "normale" aldringsproblem.
Slark i "rakkelstag".

Fra før har jeg det kjente med lyd fra knirk i gummiforing på stabstag fremme. Det smører jeg i ny og ne med en vellrettet dusj WD40.
Men slark i "rakkelstag" krever reservedel, så nå fått sin første reservedel montert..
Gikk rimelig greit, da mutre og skruer ikke rustet så mye (Takk til meg selv for kaldgalvaniseringpraksis jeg har, samt at det er god plass å sette en slik sveisetang fast for å holde igjen under demontering). På tidligere biler jeg har hatt så har det å få hold igjen vært problem. Det er unbrakohull å sette nøkkel i på Leaf i ende av skruen, men den er såpass bløt skruen at på ene ble det så den ga seg og heller ekspanderte gjengene så det ble ekstra tungt på slutten å få av mutter. Derfor på med sveisetank som mothold.
Kjøpte nytt stag på EURODEL.NO.

Neste bytte jeg skal gjøre er bremseklosser bak når jeg legger om til vinterdekk. Det er en kloss som er slitt mer enn de tre andre, og jeg bytter nå så har jeg bremser bak til bilen har gått 240.000!, og slipper å oppdage at det er jern mot jern typisk første juledag eller ditto upassende tidspunkt. Altså, forebygge på sett og vis.
På mine vell 60.000 km og litt over to år, (Bilen er nå 5 år) har jeg byttet girolje (Reduksjonsgiret) vindusviskere, klosser fremme, kupefilter, rakkelstag og altså at det skal bli nye klosser bak.

Kostnader:
Girolje (husker ikke pris for den ene liter)
Viskere (ca 350) (Biltema & eBay)
Klosser fremme: 127,- (eBay)
Klosser bak : 171,- (eBay)
"Rakkelstag" Stabilisator stag NK 5112231: 323,- (inkl 89,- frakt) Eurodel
Kupefilter: 46,- eBay

Ikke mange kroner.

Tenker meg om, så har jeg nesten brukt like mye på "hobbyartede" duppeditter, slik som OBD-Dongle, LeafSpy, Androidpad, brytere/motstander for å hacke varme og tid på lage braketter for seteforlengelse.
Så summasummarum, like "dyrt" like vell som å ha en fosilbil!
 




9
Mitsubishi Outl. PH / "ICEheaterStop"
« på: søndag 29. januar 2017, klokken 23:07 »
Litt lei av motor skal starte for å varme bil om det er så at det er kaldt i bilen.

Jeg klarte å kjøpe en importbil uten forvarming. Så går meg på det her med unødvendig motorstart for å varme på korte turer.
Gjorde litt varmeinnovasjon på min gamle Leaf, og tenker at noe tilsvarende bør være mulig på min PHEV.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg371928.html#msg371928

Lest litt her og der, og funnet litt teknisk informasjon.
Det er så og si umulig å komme til temperatursensor i bilen. Men tror jeg har funnet ut av hvilke ledninger som kommer fra den til selve styrepanelet.
Kobler jeg på en variabel motstand tilsvarende på min LEAF, skal det det gå å tune seg inn så motor ikke starter.
Lures styring til å tro det ikke er mer enn 2 grader i forskjell mellom setpunkt i varmeapparat og det som leses som kupètemp, vil den tro den klarer å holde temperaturen med kun batteridrift.

I alle fall er dette teorien presis i kveld.











 

10
Mitsubishi Outl. PH / Koble opp WIFI
« på: lørdag 07. januar 2017, klokken 00:12 »
Kjøpt med 2014 PHEV.

Bil  bruktimportert fra Nederland. Selger i Norge ante ikke noe om WIFI kobling og kode. Men fant i dag at samme med nøkkel til hengerfestet hang det en pose med koden i!

Så følger jeg prosedyren jeg har lest meg til, sett Youtube på. Men får ikke liv. Det er to myke pip i starten av ACC trykket. Lest at den er noe lydsignal som forteller hvor mange enheter som er koblet til. Kan det jeg hører være at det er 2 enheter allerede registrert og at det derfor ikke skjer noe?

Sett det finnes en sletteprosedyre. Så kanskje gå for den først for å fjerne en enhet?

11
Mitsubishi Outl. PH / EVBatMon?
« på: søndag 01. januar 2017, klokken 15:26 »
Får fatt på min phev ila uken. Har en Leaf der jeg bruker leafspy for å se batteritilstand bl.a.
Så fant denne http://evpositive.com/evbatmon-for-phev.html som gir mye av samme som LeafSpy.
Nå er ikke batterinivå noe problem på en hybrid så lenge det er bensin på tanken.
Men tenkte det kan være greit å bruke app til å lære hvor mye jeg trenger å lade til for å kjøre den daglige ruten til jobb. For trenger ikke lade til 100% og stresse batteriet unødvendig.

Søkt i forumet, og ikke fått treff på Outlander om denne app. Så, noen som har denne app og har noe erfaring med den?


12
Mitsubishi Outl. PH / Første turen blir østerdalen.....
« på: fredag 30. desember 2016, klokken 22:09 »
...hjem med 2014 modell fra Gardermoen til Trondheim.

Ser det er diskutert i ulike tråder det med forbruk og innstillinger.
Og innstillingene er nok marginale i påvirkning av forbruk, men noe må en kunne pusle med på hjemveien, så hvorfor ikke pusle litt med driftsinstilinger.
Tenker at jeg nok får bilen med lavt batterinivå.
- Starter derfor på Charge til jeg har 2/3 batteri.
- Over på Save til jeg når toppen på 730 moh mellom Tynset-Kvikne.
- Derfra går det nedover til Trondheim og derfor av med save og kjøre på normal. Slik komme hjem på tomt batteri.

Noen med eventuelt bedre valg? Kanskje slå av save på Tynset før de siste 200 meter klatres for å unngå fullt turtall.
Vell hjemme i Trondheim er kjøremønster slik at det bør kunne bli 100% EV til hverdags.

13
Ladeplasser og ladekabler / Ladefart stasjonær lader Type1
« på: tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:11 »
Et spørmål, men før det litt input:
Har en stasjonær lader til vår Leaf. Lader fikk jeg med bilen fra forrige eier da kan skulle kjøpe Tesla og ikke kunne bruke lader mot den.
Montert opp på 20A egen kurs.
Har trodd at den ladet 16A, og 3,3kW til leaf'n, men ikke sjekket før nå tilfeldig vis med LeafSpy.
Det lades 3kW, som skulle tilsi 13A.
Har EVI-kabel som trekker 16A, og da sier leafspy 3,2kW lading.
På type2 uttak med 32A ladekabel sier leafspy 3,3kW.

Spørsmålet er: Noen som vet om det i "boksen" er noe å skru på som gjør at jeg kan få den til å lade 3,3kW?


14
Leaf 2010-2017 / Ulik %-visning EVA og NissanEV app
« på: søndag 06. november 2016, klokken 14:05 »
Har lastet ned EVA app (Iphone), og den viser over 100% når batteri er fullt, altså høyere batterprosent enn via Carwingsløsningene på PC eller App.
Det er ikke noe problem, men litt "merkelig". Er det andre med EVA-appen som får det samme?
Noen idèer på hva det kan komme av?
Vedlagt skjermdump når EVA viser 100% og 0,8 time igjen å lade, samt Carwings som sier 92%.

15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Shell Grelland, Fortumladere
« på: onsdag 20. juli 2016, klokken 14:46 »
Følger litt med på https://map.chargedrive.com/ i forkant av tur til Dana-Cup til helgen.
Og mener at det i går ikke var Fortumladere på Grelland, men i dag dukket opp to ladere fra Fortum på Shell Grelland.
EDIT: Like raskt som den dukket opp, er den borte fra kartet. (23/7)


Sider: [1] 2