Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Langangen

#1
Model 3 / ADAC "ladetap" test av model 3
mandag 30. november 2020, klokken 22:51
Denne testen til ADAC som tu.no har en artikkel om, måtte jeg teste ut.

Først ladet jeg bilen til 80% og sørget for at batteriet var varmt, dvs. ingen stiplede linjer på regenereringen.

Så tok jeg en kjøretur på 117,5 km. Bilen rappoterer på skjerm 21 Kwh forbrukt og 183 Wt/km.


Jeg bruker også Teslafi og den rapporterer det samme, men med desimaler:

Den rapporterer 117,5 km kjørt og 21,4 Kwh brukt med 182Wh/km

Jeg ladet så bilen opp til 80% igjen. Teslafi rapporterer 23,21Kwh brukt og 22,51Kwh lagt til i batteri.

På ladestasjon så er 24,34Kwh forukt totalt.


Om vi så tar tallet til forbruket 21,4 / 24,34 * 100= 87,92% altså et ladetap på 12%. Ikke så hakkande gale det :) Ladet med 30A enfas.
#2
Model 3 / Kombinere 4 videofiler til 1 fil
mandag 07. oktober 2019, klokken 20:42
Hei.

Har satt opp muligheten til å kombinere 4 videofiler fra sentrycam til 1 videofil. Av sikkerhetsmessige grunner, så må man være logget inn på nettsiden for å bruke den. Det er for at andre brukere ikke skal få tilgang til dine filer.

Her finner du en demofil: https://www.model3norway.com/index.php/819super-user/videos/video/23-demo-av-alle-fire-kamera
:) 
#3
Model 3 / Strømforbruk under gode forhold
torsdag 28. mars 2019, klokken 15:12
Denne turen ble jo veldig bra. 113Wh/km :)

https://www.teslafi.com/shared.php?drive=g5bmTxAvR5OhKB1
#4
e-Golf / Hva er ditt batteritap - Hvordan regne ut
fredag 04. desember 2015, klokken 17:08
Hvordan regne ut batteritap for E-Golf.
Batteriet har en brutto kapasitet på 24.2kWh (2014-15-16 mod.) og en tilgjengelig kapasitet på 21.2 kWh
21.2/24.2=87,6% tilgjengelig kapasitet, avrundet til 88%.
Det vil si at sikkerhetsmarginen er 12% til sammen, topp og bunn.

Så, hvordan regne ut ?

Lad batteriet til 100%, kjør normalt rolig med pådrag innenfor det blå feltet. Kjør ned batteriet til lavt nivå, jo lavere jo bedre, men det er ikke et must. Dette for å få en mer nøyaktig utregning. Husk at batterier er kjemiske, det endrer seg basert på en rekke faktorer, som er vanskelig å holde styr på. Så alle tall vil jo være ca. verdier. Flere målinger vil gi et mer korrekt resultat.

Så tar man snittforbruket x mil kjørt    1,59kWh x 7,7mil = 12,24 kWh
Så tar man resterende på GOM             1,59kWh x 5,5mil = 8,75 kWh
Som da totalt blir                                   20,99 kWh tilgjengelig kapasitet

Ta med km stand, årsmodell og ladepraksis så vi kan sammenligne.
Hvis noen mener at jeg har tenkt feil her, så si fra så jeg får rettet  :)

Langangen: Reg. 1/4-15  Målt 1/11-15 15000km 21kWh tilgjengelig.
Langangen:                    Målt 16/04-16  24950km 19,21kWh tilgjengelig. (kjørt litt kort)
Langangen:                    Målt  7/12-16  28100km  20,5kwh tilgjengelig.

Link til exel regneark med data fra brukere: http://www.langangen.com/index.php?option=com_edocman&view=category&id=4


Edit: 5/12-15 Rettet benevning. Batteri taper seg fra start. Kjemiske faktorer. Skrivefeil. 11/12-15. Link til regneark. 16/04-16 oppdatert regneark. Oppdatert link og regneark 8/12-16
#5
e-Golf / E-up i car net som skulle vært E-Golf
onsdag 01. april 2015, klokken 21:47
Fikk bilen min for et par dager siden, registrerte den på car net og da kom den opp som en e-up. Bilen er prod. i uke 11-2015. Ingenting fungerer i app på telefon. Kan starte lading fra pc og sette på kupevarmen og det er stort sett det hele. Noen som har lignene problemer? Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA