Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jsa061

#1
DRIFTSBATTERI / 30 Kwh pakke i 2014 Leaf, eller ikke
mandag 08. januar 2018, klokken 13:55
Yes,

da jeg flesket til og kjøpt meg en 30 kWh pakke til 2014 Leafen. Som noen sikkert er klar over så har kompatibilitet mellom ny pakke og gammel Leaf vært diskutert opp og ned i mente. Konklusjonen er vel at dette ikke lar seg gjøre.

Man har to utfordringer i en slik oppgradering:
1. "Batteripakken" har en ID som må matches mot en ID som ligger i "hjernen" på bilen. Stemmer ikke disse overens så resulterer det i konstant turtle mode.
2. VCM, altså tidligere omtalt "hjerne", er ikke kompatibel mellom eldre Leaf og ny batteripakke - ikke en gang turtle mode kompatibel.

Punkt 1 over gjelder egentlig hvis man forsøker å bytte en pakke fra samme årgang. Ved oppgradering til 30 kWh  gjelder punkt 2.
Uansett, løsningen på begge disse problemene er å bytte VCM samtidig som man bytter batteri. Hvis batteri og VCM hentes fra samme bil så er de ferdig paret, og  Leaf-en svelger unna, uten å mukke.

En annen Kuriositet jeg har funnet ut er at hvis man har en "ny" 24 kWh Leaf (2016->) så vil man kunne bruke 30 kWh pakken uten å bytte VCM. Da har man riktignok fremdeles utfordringen med manglende match, og man må endre ID med Nissan Consult.

Yeees, så har akkurat kjøpt pakken og det vil nok gå litt tid før den dukker opp. Har tenkt å skifte pakken selv i garasjen - Macgyver-style. Det spørs litt når jeg får anledning til å gjennomføre prosjektet. Skal komme med oppdateringer etterhvert som det er fremgang ( eller motgang)

Hovedkilde på det jeg har lirt av meg:
https://www.youtube.com/watch?v=XHLddeIxxig&lc=z22uwha5rqq1xddxd04t1aokgrnp5y4kw0yjp1a0werwbk0h00410.1515217125752645

Pluss div tråder på http://www.diyelectriccar.com/


#2
Leaf 2010-2017 / Slanking
mandag 14. november 2016, klokken 12:42
Ser at biltema har begynt å selge lithium startbatteri til MC og lignende. Jeg tenker at det burde fungere greit til en el-bil også - det er jo fort noen kg spart..

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-2000036169/

Hva tenker folket om saken?
#3
Har mistet en av nøklene mine og tenkte å kjøpe en ny fra e-bay:

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-NISSAN-LEAF-REMOTE-KEY-KEY-LESS-ENTRY-REMOTE-FOB-/111784751965?fits=Car+Make%3ANissan%7CModel%3ALeaf&hash=item1a06e3f35d:m:mxpz6V7zVcKi8HT0lG4ufuA

Er det noen som kan programmere den for meg i Bergens området ? ( Skal selvsagt betale en liten slant for det)


#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Bergen-Geilo
tirsdag 30. desember 2014, klokken 07:28
Da var det ut på tur. Etter mye om og men fikk jeg overtalt frøken om at det å kjøre til Geilo i elbil var en god ide. Betingelsen var at jeg skulle sile innformasjonsflyten slik at min kjære ikke skulle få sammenbrudd.

Turen startet bra med ca 90% på tanken, setevarmer på og 18 grader lunk. Første lademulighet ble Dale, men der sto en Leafer og juicet opp allerede. Jeg ble kjapt enig med meg selv om at det var bare å kjøre videre mott Voss og droppe denne ladingen. For å være på den sikre siden kuttet jeg varmen siste strekket - godt var det.

Ankom voss i turtlemode. Fikk snirklet meg inn på hurtigladeren uten å akkurat motta stående applaus fra min co-pilot. Stemningen ble ikke bedre av at denne laderen var ute av drift. Etter litt kjapp panikk viste det seg at en ny hurtiglader hadde åpnet på Voss Amfi - knappe 1,3 km. En god time senere etter litt deilig slowlading ankom vi Amfi og fikk satt tjukkabelen i bilen.

Voss-Geilo.
klok av skade ladet jeg til 60%. Dette holdt i lange baner. Ankom Eidfjord med gode 20% - litt for god margin etter min smak. Men morroa var heldigvis ikke over. Fjellovergangen var stengt for personbiler så da var det ikke andre muligheter enn å sjekke inn på Hotell og ta det som en opplevelse.

Will be continued

Eidfjord-Geilo

Etter en god natt søvn så var det på an igjen. Leafen hadde godgjort seg i løpet av natten og marinert seg til respektable 98%. Med mat i magen og full tank var stemningen bra. Kald luft på annlegget og setervarmerene på High - litt råflått,måtte og så var det bare å sette kursen mot vidden. Tett tåke og lett snø, men ellers fine forhold. Ankom første stopp med 61 % og så var det bare å vente. Kolonnefest.

Mens vi venter.
Fikk utdelt en brosjyre om kolonnekjøring. Hadde forventet en kommentar på kjøretøyet, men det ble det ikke gjort noe nummer av. Oppdaget at kolonnekjøring på mange måter er laget for el-bil. Hør bare her:

1.La lufteannlegget gå på kaldluft mot frontruten ved minusgrader.
Check
2.Ta med varme klær og vinterfotøy.
Check
3. Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
Check
Dette må jo bli bra!

Første kolonne til Ustaoset.
Bedre føre var en etter snar. Her ble alle forholdsregler tatt. Over fjellovergangen snirklet vi oss avgårde i knappe 40km/t uten å sløse så mye som en wh på unødvendigheter. Setevarmer av, mobillading - nicht, annlegg i night mode - total sparegalskap..Og da måtte det jo gå som det gikk. Passerte Ustaoset med latterlige 27% og iskald bil. Frøken trodde tydeligvis hun hadde krysset Grønland alene uten pulk og vinket til alle som sto og ventet på sin kolonne andre veien - bah. SÅ da var det bare en ting å gjøre for å holde på et snev av spenningen - varme let's go!

Ustaoset-Geilo
Siste biten av turen var ren sjarmøretappe. Ingenting kunne stoppe denne Leafen på sin vei gjennom isødet. Fikk tjukkabelen i sleden på Geilo hurtigstasjon med skammens prosent visende på dashbordet: 16%.

Oppsummering
Fullt mulig å kjøre Bergen-Geilo også på vintertid, men det anbefales å lade i alle fall til 90% på Eidfjord. Andre veien er det uproblematisk. Det hadde vært veldig greit hvis man kunne plugget i og ladet litt mens man likevel ventet på kolonnen. Noen kw ekstra er gull verdt!

Da gjenstår det bare å ønske alle dere elbilentusiaster et riktig godt nyttår.

#5
USAleaf / SW P3227 oppdatering av software på USA Leaf
mandag 31. mars 2014, klokken 10:56
Har en USA Leaf fra 2011. Var lysten på den nyeste software oppdateringen  og ringte Autocenteret i Åsane. Der fikk jeg grei beskjed om at det var umulig å oppdatere software, da de ikke klarte å koble seg på "boksen" på USA-modellen.

Noen som har noen erfaring med dette?
#6
Lading / Tyveri av ladekabel - forsikringsspørsmål.
lørdag 11. januar 2014, klokken 19:22
Det måtte jo skje- noen har stukket av med laderen min. Vanligvis pleier jeg å låse den, men denne gangen hadde jeg glemt det. Noen som har noen erfaring med forsikring i forbindelse med dette? Er det mulig å få igjen på reiseforsikring eventuelt på bilkaskoen?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Offentlig lading, men bare for de ansatte
tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:49
I bergen har vet et Selskap som heter BIR som eies av kommunene Askøy, Bergen, Fusa, Kvam, Os, Osterøy, Samnanger, Sund og Vaksdal. Dette er et selskap som tar seg av søppel, resirkulering osv. På hovedkontoret sitt har de et utall ladepunkter, men disse er ikke med i oversikten over ladestasjoner på ladestasjoner.no.

Jeg synes dette var litt merkelig og kontaktet BIR for å høre om det var mulig å lade der for alle - noe som ble høflig avvist. Dette skulle bare være for de ansatte i BIR. Hva tenker dere om dette? Er det rimelig at et offentlig selskap skal gi vekk strøm bare til sine ansatte? Dette er tross alt strøm som innbyggere i de aktuelle kommunene har vært med på å betale.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA