Yes,
da jeg flesket til og kjøpt meg en 30 kWh pakke til 2014 Leafen. Som noen sikkert er klar over så har kompatibilitet mellom ny pakke og gammel Leaf vært diskutert opp og ned i mente. Konklusjonen er vel at dette ikke lar seg gjøre.
Man har to utfordringer i en slik oppgradering:
1. "Batteripakken" har en ID som må matches mot en ID som ligger i "hjernen" på bilen. Stemmer ikke disse overens så resulterer det i konstant turtle mode.
2. VCM, altså tidligere omtalt "hjerne", er ikke kompatibel mellom eldre Leaf og ny batteripakke - ikke en gang turtle mode kompatibel.
Punkt 1 over gjelder egentlig hvis man forsøker å bytte en pakke fra samme årgang. Ved oppgradering til 30 kWh gjelder punkt 2.
Uansett, løsningen på begge disse problemene er å bytte VCM samtidig som man bytter batteri. Hvis batteri og VCM hentes fra samme bil så er de ferdig paret, og Leaf-en svelger unna, uten å mukke.
En annen Kuriositet jeg har funnet ut er at hvis man har en "ny" 24 kWh Leaf (2016->) så vil man kunne bruke 30 kWh pakken uten å bytte VCM. Da har man riktignok fremdeles utfordringen med manglende match, og man må endre ID med Nissan Consult.
Yeees, så har akkurat kjøpt pakken og det vil nok gå litt tid før den dukker opp. Har tenkt å skifte pakken selv i garasjen - Macgyver-style. Det spørs litt når jeg får anledning til å gjennomføre prosjektet. Skal komme med oppdateringer etterhvert som det er fremgang ( eller motgang)
Hovedkilde på det jeg har lirt av meg:
https://www.youtube.com/watch?v=XHLddeIxxig&lc=z22uwha5rqq1xddxd04t1aokgrnp5y4kw0yjp1a0werwbk0h00410.1515217125752645
Pluss div tråder på http://www.diyelectriccar.com/
da jeg flesket til og kjøpt meg en 30 kWh pakke til 2014 Leafen. Som noen sikkert er klar over så har kompatibilitet mellom ny pakke og gammel Leaf vært diskutert opp og ned i mente. Konklusjonen er vel at dette ikke lar seg gjøre.
Man har to utfordringer i en slik oppgradering:
1. "Batteripakken" har en ID som må matches mot en ID som ligger i "hjernen" på bilen. Stemmer ikke disse overens så resulterer det i konstant turtle mode.
2. VCM, altså tidligere omtalt "hjerne", er ikke kompatibel mellom eldre Leaf og ny batteripakke - ikke en gang turtle mode kompatibel.
Punkt 1 over gjelder egentlig hvis man forsøker å bytte en pakke fra samme årgang. Ved oppgradering til 30 kWh gjelder punkt 2.
Uansett, løsningen på begge disse problemene er å bytte VCM samtidig som man bytter batteri. Hvis batteri og VCM hentes fra samme bil så er de ferdig paret, og Leaf-en svelger unna, uten å mukke.
En annen Kuriositet jeg har funnet ut er at hvis man har en "ny" 24 kWh Leaf (2016->) så vil man kunne bruke 30 kWh pakken uten å bytte VCM. Da har man riktignok fremdeles utfordringen med manglende match, og man må endre ID med Nissan Consult.
Yeees, så har akkurat kjøpt pakken og det vil nok gå litt tid før den dukker opp. Har tenkt å skifte pakken selv i garasjen - Macgyver-style. Det spørs litt når jeg får anledning til å gjennomføre prosjektet. Skal komme med oppdateringer etterhvert som det er fremgang ( eller motgang)
Hovedkilde på det jeg har lirt av meg:
https://www.youtube.com/watch?v=XHLddeIxxig&lc=z22uwha5rqq1xddxd04t1aokgrnp5y4kw0yjp1a0werwbk0h00410.1515217125752645
Pluss div tråder på http://www.diyelectriccar.com/