Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Amoss

#1
Norsk Elbilforenings oppgaver / "Ladeklubben" og passord...
mandag 02. mai 2022, klokken 09:30
Hei, fikk nylig ett brev med elbilforeningens nye ladebrikke - "ladeklubben". Lastet ned til tilhørende app'en, og startet den. Men så skulle jeg logge inn, og får da melding om "The password has expired.".

What?

Greit nok at jeg ikke logger inn der så ofte, men å risikere at lade-løsningen ikke skal fungere for at gjeldende passord fra tid til annen finner det for godt å utløpe? :O

Hva er reglene for når dette skjer?  Er det noe jeg kan forvente at skjer ofte? Finnes det noen måte å unngå dette?
Er det noen måte å kunne få logget seg inn med gjeldende passord?

Jeg nekter å juge ved å klikke "glemt passord" for å få lov til å sette nytt, jeg HAR ett godkjent passord, og det forventer jeg å kunne fortsette å bruke.
#2
Elbiler i media / Nok en gang "Ny batteriteknologi", men...
fredag 01. november 2019, klokken 22:03
Ja, som tittelen sier så er det nok en gang en artikkel om "Ny batteriteknologi". Men denne gangen er det ikke så store endringen som skal til ut i fra hvordan jeg forstår artikkelen, så ikke så utenkelig at denne raskt finner veien til produserte elbiler.

Her er det altså hverken mer rekkevidde eller flere hestekrefter som loves, eller lavere pris.

https://cleantechnica.com/2019/11/01/penn-state-researchers-say-a-ten-minute-recharge-is-possible-with-new-battery-technology/

Sitat
Researchers at Penn State claim they have found a way to recharge an EV in 10 minutes and are targeting 5-minute recharging times in the near future."We demonstrated that we can charge an electrical vehicle in ten minutes for a 200 to 300 mile range," says Chao-Yang Wang. "And we can do this maintaining 2,500 charging cycles, or the equivalent of half a million miles of travel." Wang is chairman of the mechanical engineering department as well as a professor of chemical engineering and materials science. He is also director of the Electrochemical Engine Center at Penn State.

The problem, Wang found in his research, is that lithium-ion batteries degrade when charged rapidly at ambient temperatures under 50 degrees Fahrenheit because the lithium deposits in spikes on the anode surface. Such lithium plating reduces cell capacity and can cause electrical spikes and unsafe battery conditions. The trick? Heat up cold batteries to a level higher than the lithium plating threshold.

Wang and his team realized that if they heat batteries to 140 degrees F | 60° C for only 10 minutes and then rapidly cool them back down to ambient temperature, lithium spikes will not form and heat degradation of the battery will not occur. Their results of the research can be found in the October 30, 2019 issue of the scientific journal Joule. "The 10 minute trend is for the future and is essential for adoption of electric vehicles because it solves the range anxiety problem," says Wang.

The trick is to heat the battery rapidly and then cool it back down quickly. (Tesla and some other companies already pre-condition batteries for charging by heating them but do not get them as hot as the Penn State team did.) The researchers say their self-heating battery uses a thin nickel foil with one end attached to the negative terminal and the other extending outside the cell to create a third terminal. A temperature sensor attached to a switch causes electrons to flow through the nickel foil to complete the circuit. This rapidly heats up the nickel foil through resistance heating and warms the inside of the battery according to a Penn State blog post. They say the car's own battery cooling system would take care of the cooling phase (which leaves Nissan out of the picture).
#3
Andre elektriske doninger / Selvgående batterifreser
torsdag 26. september 2019, klokken 11:12
Ja, da er høsten her og om ikke så lenge kommer snøen igjen, og så langt jeg har fått med meg så har den ikke blitt oppgradert til "ferdigmåka" når den faller ned :p

Så derfor er jeg altså på jakt etter noe å fjerne denne med... Jada, ser det flere tråder om snøfresere her, men ingen som jeg har sett som har tatt opp "selvgående". Jeg bryr meg ikke så mye om den skulle være ett-trins eller to-trinns (som er temaet i en annen tråd) så lenge den drives fremover av elmotor og ikke min dårlige rygg  :P

Noen som har fått meg seg om noe slikt finnes på det norske markedet enda? Ja, kjenner til "Snow-Joe", men den selges så vidt jeg har fått med meg kun "over there", og ikke her. Noen andre som kan være aktuelle?  Eller noen som vet om noen som importerer disse til Europa og står for salg/garanti for disse?
#4
Tesla / [Tesla Blog] "Introducing Tesla Insurance"
onsdag 28. august 2019, klokken 22:40
Fra Tesla's blogg nå i kveld:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-tesla-insurance?redirect=no
Sitat
Starting today, we're launching Tesla Insurance, a competitively priced insurance offering designed to provide Tesla owners with up to 20% lower rates, and in some cases as much as 30%. Tesla Insurance offers comprehensive coverage and claims management to support our customers in California, and it will expand to additional U.S. states in the future.
#5
Elbiler i media / "forlatt elbil med røykutvikling"
torsdag 11. juli 2019, klokken 17:24
https://www.nrk.no/buskerud/tunnel-blir-stengt-i-flere-timer-1.14622798
Sitat
11. juli 2019 kl. 16:04 Tunnel blir stengt i flere timer · Brannvesenet har funnet en forlatt elbil med røykutvikling på fylkesvei 50 i Stondaltunnelen på grensen mellom Sogn og Fjordane og Buskerud. Ingen vet hvor personen er. Tunnelen forventes stengt i flere timer, opplyser veitrafikksentralen.
#6
Tesla / Endret standard farge fra neste måned
onsdag 19. juni 2019, klokken 20:41
I følge Elon på Tweeter så vil standard "gratis" fargen på Tesla biler fra neste måned endres fra stort til hvit (ikke perl white).

https://twitter.com/elonmusk/status/1141411390155980800
Sitat
Elon Musk @elonmusk
for 22 minutter siden

Starting next month, Tesla will charge $1000 for color black (same price as silver)
....
Dealer of Happiness @dealer_of_happy
for 21 minutter siden

Will there be a standard/free color?
...
Elon Musk @elonmusk
Svar til @dealer_of_happy

A simple white (not pearl multi-coat)
11:24 - 19. jun. 2019
#7
Andre elektriske doninger / Elfly
torsdag 11. april 2019, klokken 17:04
Er kanskje ikke her dette burde vært postet, men virker som om dette egentlig er det rette stedet likevel...
To nyheter på kjappen:
https://www.nrk.no/nyheter/osm-aviation-bestiller-60-elfly-1.14513301
Sitat
11. april 2019 kl. 15:52 OSM Aviation bestiller 60 elfly · Bemanningsselskapet OSM Aviation bestiller 60 elektriske fly som skal brukes ved utdanning av nye piloter. De nye flyene er av typen eFlyer 2 fra Bye Aerospace som er basert i Colorado i USA.



https://www.youtube.com/watch?v=t1PTY_itw5w
#8
Elbiler i media / Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
fredag 05. april 2019, klokken 14:30
https://www.nrk.no/nyheter/bilprodusenter-med-ulovlig-samarbeid--1.14505536
Sitat
5. april 2019 kl. 13:22 Bilprodusenter med ulovlig samarbeid

De tre tyske bilgigantene VW, Daimler og BMW drev ulovlig samarbeid for hindre utvikling av teknologi som skulle slippe utslipp, opplyser EU-kommisjonen. Det ulovlige samarbeidet skal ha foregått i perioden 2006-2014, melder Ritzau.

Regner ikke med at så mange her blir overrasket over dette?
#9
Elbiler i media / "Her er Cadillacs første elbil"
mandag 14. januar 2019, klokken 09:52
https://www.tek.no/artikler/her-er-cadillacs-forste-elbil/455468
Sitat

Her er Cadillacs første elbil
Skal ta opp kampen mot Tesla.

Den amerikanske motorgiganten GM vil nå bruke bilmerket Cadillac til å lede an sin nye satsing på elbil. Nå har de sluppet sine første bilder av den nye bilen, melder Electrek.

Lite konkret ennå

Vi nordmenn assosierer nok merket Cadillac først og fremst med store «flak» fra 50- og 60-tallet, men dette uttrykket har de bevegd seg vekk fra i nyere tid.

Deres første elbil ser ut til å bli det man kaller en crossover-modell, og ut ifra de få bildene selskapet har sluppet kan det bli å bli et skikkelig blikkfang av en bil.

Ved første øyekast minner den oss faktisk en god del om Bytons kommende elbil.

GM har ikke sagt et ord om hva slags spesifikasjoner bilen vil ha, bortsett fra at den vil være basert på selskapets BEV3-plattform.
#10
https://robbreport.com/motors/aviation/eviation-alice-electric-airplane-revolution-sooner-than-you-think-2830522/
Sitat
The Electric Airplane Revolution May Come Sooner Than You Think
Eviation's Alice is an all-electric, nine-person aircraft that may help replace fossil fuel-burning commuter planes.
An all-electric mini-airliner that can go 621 miles on one charge and replace many of the turboprops and light jets in use now—flying almost as far and almost as fast but for a fraction of the running costs—could be in service within three years. But this isn't another claim by another overoptimistic purveyor of electric dreams. It's using current technology, and the first planes are being built right now. In fact, the process of gaining certification from aviation regulators for what would be the world's first electric commuter plane has already started.

The pressurised Alice from Israeli company Eviation is a graceful-looking composite aircraft with one propeller at the rear and another at the end of each wing, placed to cut drag from wingtip vortices. Each is driven by a 260 kW electric motor, and they receive power from a 900 kWh lithium ion battery pack.

Alongside its 650 mile range, the pressurised $3 million-plus Alice can carry nine passengers and two crew, and cruise at 276 mph – up there with the speed of the turboprops that are widely used in the commuter role, if not anywhere near that of jets. But crucially, says Eviation chief executive Omer Bar-Yohay, "operating costs will be just 7 to 9 cents per seat per mile," or about $200 an hour for the whole aircraft, against about $1,000 for turboprop rivals.
#11
Model Y / Presentasjonen av Model Y
torsdag 24. mai 2018, klokken 07:44
... ser ut til å bli den 15. mars neste år:
https://twitter.com/elonmusk/status/999502403207544832
Sitat
Ben Sullins @teslanomicsco
for 4 timer siden

The couch must be working :) - While you're here how about a date on the Model Y unveiling?


Elon Musk @elonmusk
Svar til @teslanomicsco

March 15


Ryan McCaffrey @DMC_Ryan
Svar til @elonmusk @teslanomicsco

I can't tell if you're serious or not. That seems...oddly specific, especially being 10 months from now.


Elon Musk @elonmusk
for 45 minutter siden
Svar til @DMC_Ryan @teslanomicsco


I just made that up, because the Ides of March sounded good


Elon Musk @elonmusk
for 44 minutter siden

But consider it real. We could unveil Model Y anytime from late this year to mid next year, so March 15 is about right.
#12
Elbiler i media / NAF etterlyser elbil-svar
torsdag 26. april 2018, klokken 13:47
https://www.nrk.no/norge/naf-etterlyser-elbil-svar-1.14023601

SitatNAF etterlyser elbil-svar

Om bare sju år vil det nesten ikke selges en dieselbil i Norge, ifølge nye beregninger. Folk kjøper heller elbil. Bilforeningen NAF ønsker svar fra regjeringen på om fordelene for elbil fortsetter.

...

– Dieselbilen er død om bare sju år, hvis fordelene for elbil videreføres som nå, sier NAFs kommunikasjonssjef, Inger Elisabeth Sagedal.
... denne kunne kanskje også vært postet i dieselkistespikertråden ;)

Dette underbygger hva jeg har sagt i flere andre tråder - dagens politikk ligger fast ut stortingsperioden (2021), og at det også må være noen incentiver etter dette for å nå målet om 100% null-utslipp i 2025. Samtidig synliggjør NAF her hva jeg også har sagt flere ganger - vi må ha forutsigbarhet så man bør vite i så god tid som mulig hva som skjer videre etter 2021.
#13
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jzoRv/veldig-krevende-aa-bare-selge-nullutslippsbiler-fra-2025
Sitat– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025
I fjor var drøye fem prosent av alle biler på norske veier elbiler og de sto for 20 prosent av nybilsalget. Så langt i år er 28,5 prosent av nybilsalget elektrisk.

– Denne imponerende utviklingen er resultatet av en elbilpolitikk som har vært stabil over lang tid, men er ikke på langt nær nok til å nå Stortingets mål om at bare nullutslippsbiler skal selges fra 2025, sier forskningslederen.

Han tror det hårete målet kan være inspirert av at det var så lett å erstatte de første 20 prosentene av bilsalget med batteridrevne doninger.

– Men når man skal erstatte de siste bensin- og dieselbilene, vil barrieren og motstanden være mye større. Det finnes dem som absolutt ikke vil eller kan bruke elbil. Man undervurderer kanskje utfordringene basert på dagens erfaringer, sier Figenbaum til VG.
#14
Elbiler i media / "Hurtigruten med gigantisk miljøsatsing"
fredag 20. april 2018, klokken 12:18
https://www.nrk.no/mr/hurtigruten-med-gigantisk-miljosatsing-1.14015974
Sitat
Hurtigruten setter i gang den største miljøoppgraderingen i selskapets historie, skriver Hurtigruten i en pressemelding.

Nesten hele flåten skal bygges om til hybriddrift – med gassmotorer og batteripakker.

Hurtigruten signerte fredag en intensjonsavtale med Rolls-Royce Marine om leveranse til oppgraderingsprogrammet for skipene, som hovedsakelig skal brukes i Kystruten Bergen–Kirkenes.
#15
elbil.no og elbilforumets nettsider / Nye delforum under Tesla?
torsdag 12. april 2018, klokken 12:52
Foreslår å opprette noen nye delforum under "Tesla" forumet.

Model Y - i februar ble det sagt at Elon er klar for å snakke mer om denne innen "3 - 6 måneder". I dag melder media at denne er planlagt produsert fra november 2019. På tide med ett eget subforum for denne?

Tesla Pickup - ikke mye vi vet om denne enda bortsett fra at den vil komme en eller annen gang.

Tesla Semi - greit nok ikke beregnet på den jevne forumbrukeren her, men den har alt blitt diskutert en del. Kan være greit å ha dette samlet på ett sted.

Tesla SW - Softwaren på Tesla blir mye diskutert i de forskjellige delene av Tesla forumet. Men mye er jo det samme mellom de forskjellige delene, og burde kanskje ha ett eget felles underforum i likhet med f.eks. "Lading".

Tesla AP - I likhet med Tesla SW så er dette også en funksjonalitet som er - stort sett? - lik mellom de forskjellige modellene. Man kan kanskje si at dette hører hjemme under Tesla SW, men føler likevel at dette er ett emne som fordrer ett eget underforum - ikke minst siden dette er en kombinasjon av HW og SW. Kanskje som ett underforum til Tesla SW?
#16
https://www.tek.no/artikler/i-dag-apnet-norges-forste-superhurtiglader-for-elbil/434152
SitatLadeleverandøren Fortum Charge & Drive åpnet i dag Norges første lynladestasjon ved Shell Nygårdskrysset i Ås kommune like utenfor Oslo.

Her har de plassert to splitter nye ladetårn som kan lade elbiler med opptil 350 kW effekt - syv ganger effekten til dagens hurtigladere på 50 kW og nesten tre ganger så mye som Teslas Superchargere kan lade hver bil med.
#17
Elbiler i media / NSB vil leie ut elbiler i Oslo
fredag 23. mars 2018, klokken 11:12
23. mars 2018 kl. 10:31  NSB vil leie ut elbiler i Oslo · NSB ønsker å starte opp med utleie av elektriske bybiler i Oslo. I første omgang kan 250 elbiler stå klare i løpet av høsten. I København har konseptet blitt en suksess og NSB har inngått en intensjonsavtale med det samme selskap, opplyser NSB.

#18
Elbiler i media / Enda mer utslippsjuks?
tirsdag 20. mars 2018, klokken 22:48
https://www.dagbladet.no/nyheter/razzia-mot-bilgiganter---mistanke-om-nytt-juks-med-utslipp/69634204
SitatRazzia mot bilgiganter - mistanke om nytt juks med utslipp
Raidet Volkswagen og BMW.

Tysk påtalemyndighet gjennomførte tirsdag nye razziaer mot hovedkontorene til de to bilprodusentene Volkswagen og BMW.

Razziaen mot Volkswagen ble gjennomført som et ledd i etterforskningen av mistanker om juks med drivstofforbruk og utslippsdata, muligens også markedsmanipulering, opplyser statsadvokat Klaus Ziehe.

...

Etterforskningen som nå pågår, har ikke sammenheng med diesel-skandalen som ble rullet opp i forfjor, da det ble avdekket at Volkswagen hadde jukset med data for partikkelutslipp for å framstille bilene som mer miljøvennlige enn de var.
#19
Elbiler i media / Fjord1 bestiller 7 el-ferger
mandag 05. mars 2018, klokken 15:49
https://www.nrk.no/nyheter/fjord1-bestiller-7-el-ferger-1.13946023
Sitat
5. mars 2018 kl. 13:52 Fjord1 bestiller 7 el-ferger · Rederiet Fjord1 har signert to kontrakter for bygging av til sammen sju nye ferger med null- og lavutslipps-teknologi. Fem av fergene skal bygges av skipsverftet Havyard Ship Technology i Herøy, mens to skal leveres av tyrkiske Cemre Shipyard.
#20
https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a15915023/mazda-skyactiv-3-gas-clean-as-ev/
Sitat
Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric Car

Mazda hopes to achieve 56 percent thermal efficiency with the Skyactiv-3 gasoline engine. That would make it the most efficient internal-combustion car engine in history.


...

Mazda's claim, that Skyactiv-3 would be cleaner to run than an all-electric vehicle, is a bold one, and requires some unpacking. Mazda bases the assertion on its estimates of "well-to-wheel" emissions, tallying the pollution generated by both fossil fuel production and utility electricity generation to compare Skyactiv-3 and EV emissions. Such analysis reflects the reality that, currently, much electricity is generated through fossil fuels. In regions where electricity comes from wind, solar, or hydroelectric, the EV would clearly win the argument, but that's not the case for many customers today.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA