Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fagasstraps.com

#1
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
lørdag 27. april 2024, klokken 14:23
Greit, jeg kan lage en sak hvis jeg ønsker det. Det er jo ikke noen stor sum enda i feil. Bare rundt 20k på ett år. Problemet mitt blir vell mer med Tesla som organisasjon. "hvis" noen har byttet/fikset batteriet under garantitiden. Så mener de at det er bare deres ansvar innenfor garantitiden på 8 år på batteri og motor skal holde. Egentlig blir jeg redd for å eie en Tesla basert på hvordan de oppfatter sitt ansvar på å fikse feil under garantitiden. Må jeg gå til forbrukerråd og advokat på hver eneste feil som jeg opplever å få to ganger i løpet av to-tre år.

Det kommer ihvertfall ikke å hjelpe meg for fremtidige feil som blir oppdaget på bilen, i det jeg lager en sak ut av dette.
#2
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
lørdag 27. april 2024, klokken 09:27
Kundeservice hos Tesla, nevnte i farten at hvis jeg betalte for reperasjonen så kunne jeg reklamere på arbeidet gjort, men siden alt arbeid hittil gjort på bilen iløpet av fem år garantitid så vil de ikke fikse tidligere rettede feil. Samme feil oppstår altså flere ganger på få år.

Slik jeg opplever Tesla er at "fiksene" deres i garantitiden er å tisse i buksa for å holde seg varm siden feilene ser ut til å komme tilbake. For min del så kunne delene vært fikset med gaffateip, og når gaffateip fiksen holder ut garantitiden så , der har du Tesla sin "garanti reperasjon".

Jeg har trodd at hvis jeg fikset bilen på garanti, at da skal feilen være rettet. Ikke sminket over. Jeg har nå null tro på at Tesla har faktisk byttet deler og fikset feil, siden de mener at de har null ansvar på reperasjonene de har gjort. Det får meg til å tro at bilen min kan ha titalls "sminkede" feil så Tesla har null ansvar, er det de sier.

Er det jeg som er problemet? Har eid 10 biler de siste 14 årene. Nå har jeg aldri hatt en bil med så mange feil som X-en.
#3
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
fredag 26. april 2024, klokken 11:46
Gadd ikke å lage ny thread så reviver denne.

X-en min  har ikke garanti lenger, men har hatt bilen inne 10+ ganger  iløpet av garantitiden. Har fikset en GOD del ting på bilen som kommer av at bilen har deler med dårlig kvalitet.

De vil ikke fikse problemer, som ble fikset for to, tre år siden under garantitiden.

Jeg vet ikke om det er jeg som er problemet. Hvis Tesla står på sitt, så har jeg et faens stort problem. Har sikkert byttet over 100 deler/feil hos Tesla gjennom garantitiden. Det de sier nå; alle delene som er byttet ikke har garanti eller rett til å reklamere på delene etter garantitiden. Ordrett sa kundeservice "da ender jo du opp med å få nye deler hele tiden".

Eier jeg søppel? Ja.
#4
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
fredag 15. februar 2019, klokken 12:55
Hyundai produserer Kona og Kia produserer Niro HEV, PHEV og EV i Ulsan. Båten kommer inn 28, og heter Morning Pride og er i Bremerhaven nå. Bilene settes av i Wallhamn så fraktes bilene til Drammen.

https://www.eukor.com/ek/homepage/01_ShippingService/portSchedule.do;jsessionid=fr21vVkeD8cGRcFMnbu1WqFTH6zjKnf7zADV3aKDik91CpIXUDH1UYdNUVdTG9kr.WAS-PRD01_servlet_HOMEPAGE11#none
#5
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul til 130.000 - Godt kjøp?
fredag 30. november 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Svein Evensen på lørdag 10. november 2018, klokken 16:29
On board charger. Mange har måtte bytte laderen på garanti. Pris er jeg ikke sikker på, men har hørt 60.000-70.000

Sist gang jeg byttet OBC i 2015 kostet den 30k +mva + verkstedtimer. Var en av grunnene til at jeg kvittet meg med bilen.
#6
Kia Soul EV / Sv: Kun "lite" 39KWh batteri i Soul 2020?
fredag 30. november 2018, klokken 10:27
Grunnen til at 40Kw eNiro ikke lanseres i Norge er at det ikke var mulig å få varmepumpe. Derfor ville eNiro ha såpass høyt forbruk i vinterstid sammenlignet med Nissan Leaf, at eNiro ville blitt et dumt kjøp. Slik som tidlige e-Golf og Soul Classic.

Det vil overraske meg veldig hvis Soul kom med 40Kw og varmepumpe til Norge. Så lenge grunnen til at eNiro ikke lanseres er korrekt så klart.

Mesteparten av prisforskjellen mellom Classic Soul og Exclusiv er nettopp kostnaden på varmepumpen.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lagg i akselerasjon fra stillestående
onsdag 21. november 2018, klokken 12:31
Fått det samme, nå som jeg tenkte over hvordan det skjedde, så var det bak en bil som som akselererte inn i rundtkjøringen på sinsen. Så jeg ville bli med selvsagt. Men bilen oppførte seg som en gammel audi med automat gir. 1-2 sek før bilen bevegde seg 1m. Så er nok obstacle-aware acceleration...
#8
Kia Niro EV / Sv: Vinterdekk - Priser
mandag 05. november 2018, klokken 16:41
Sitat fra: HCO på mandag 05. november 2018, klokken 16:26
Priser (før evnt. grupperabatt):

Felg: PH Turbin 2 i grå/gunmetal eller blank sort farge. (de er tomme frem til desember) eller Mega Virgo Dark, grå

Pakkepriser med vinterdekk, dekkdimensjon 215/55-17:
10990,- med Sava Eskimo Ice piggfrie vinterdekk.
11490,- med Sava Eskimo Stud piggdekk.
12990,- med Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk.
12990,- med Continental Ice Contact 2 piggdekk.

Sava er billigdekket til Goodyear, og ble nr. 2 (!) i Motors vinterdekktest 2017: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/sava-eskimo-ice/

Med/inkl. dekktrykksensor eller?
#9
Kia Niro EV / Vinterdekk - Priser
mandag 05. november 2018, klokken 15:07
Jeg har sett på priser på dekk pakker til eNiro. Bare med Nokian R3 dekk. Det jeg ser er at 16" er opp mot 2000-6000kr rimeligere enn 17". Jeg pleier å holde original størrelsen på sommerdekk eller vinterdekk hvis de har forskjellige størrelser. eNiro har bare 17" som jeg har forstått det.

Det aller rimeligste er 14364kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil.



Hos byttdekk.com.

Det settet jeg går for, og som jeg har fått pris på 17" med Nokian R3.
Valgene er mellom:




16000kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil. Hos Dekkmesteren AS i Stålfjæra 1 i Oslo.

Noen steder kan gjøre swap inkl. andre ikke. (altså sette sommerdekk på nye felger, vinterdekk på original felger). Tipper det vil komme på rundt 500kr ekstra. For ny balansering av original felger på vinterdekk.
#10
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 14:33
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 14:30
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 14:20
Kia leverer aldri med stoffmatter inkludert. Ingen av mine 5 siste biler utenom Tesla har kommet med stoffmatter inkludert. Men stoffmattene til Tesla er søppel ( de bretter seg, og flytter på seg, og ekstremt tynne osv. osv.) sammenlignet med ordentlige velour matter.
Skjønner ikke hva i all verden den kommentaren har i denne tråden å gjøre, men jeg har Model X selv, og de originale mattene er på ingen måte verken tynnere eller dårligere enn det som var i X5en. Reagerte heller på at de var veldig kraftige. Har ikke opplevd at de bretter seg heller. Hadde vært fornøyd med halve tykkelsen i en Kia.

Hvis man har erfaring fra Teslaer som er noen år, så er det lite representativt for dagens biler.

Da har du ikke sett mine stoffmatter for å si det sån. Søppel er vell å ta i, men jeg hadde aldri betalt for stoffmattene som fulgte med TMX, slik som de ser ut etter noen måneders bruk. Uansett, så tar Kia godt betalt for velour matter så overrasker meg ikke at de tar rundt 2000 eller mer for dem. Og det etter levering så de får du ikke mva-fritt.
#11
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 14:20
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 14:01
Bilen kommer vel med stoffmatter? Personlig vil jeg droppe grunnpakken. P-ur bruker jeg aldri, og det får man vel for 30,- om man trenger, har tre type 2-kabler liggende, så jeg trenger kun bilen, lakken og vinterhjul.  :+1:

Kia leverer aldri med stoffmatter inkludert. Ingen av mine 5 siste biler utenom Tesla har kommet med stoffmatter inkludert. Men stoffmattene til Tesla er søppel ( de bretter seg, og flytter på seg, og ekstremt tynne osv. osv.) sammenlignet med ordentlige velour matter.

Nå som jeg tenkte litt mer på det, så kom Ampera-e med stoffmatter, fordi jeg måtte dra tilbake å hente gummimattene noen dager etter jeg hadde fått bilen.
#12
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 14:11
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 14:08
SitatMen 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)

Jeg jobber ikke for BOS, men jeg har god kjennskap til bedriften.

Jeg har 1 ganger i løpet av de siste 7 årene kjøpt originale felger, det har vært tilfeller hvor jeg har kjøpt original felger i ettertid, og ordnet dekk og balansering selv. EDIT; Da sparte jeg over 10000kr på å kjøpe felger på dele avdelingen hos forhandler sammenlignet med å kjøpe de gjennom nybil selgeren.

Jeg bruker alltid en forhandler for dekk, så hvis du ender med å kjøpe 8 dekk med felg i året så vet du hvordan du blir behandlet.

Jeg sender over tilbud med Pris , Firma og adresse i Oslo, med bilder av si; i to forskjellige farger, så kan personer velge å benytte seg av det tilbudet når de får bil.

Det er alltid mer å gå på på felger enn det man tror. Hater å betale overpris på dekk og felger, blir som å betale 300kr for originale støvsugerposer.
#13
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 14:08
SitatMen 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)

Jeg jobber ikke for BOS, men jeg har god kjennskap til bedriften.

Jeg har 1 ganger i løpet av de siste 7 årene kjøpt originale felger, det har vært tilfeller hvor jeg har kjøpt original felger i ettertid, og ordnet dekk og balansering selv. Spare over 10000kr på å kjøpe felger på dele avdelingen hos forhandler.

Jeg bruker alltid en forhandler for dekk, så hvis du ender med å kjøpe 8 dekk med felg i året så vet du hvordan du blir behandlet.

Jeg sender over tilbud med Pris , Firma og adresse i Oslo, med bilder av si; i to forskjellige farger, så kan personer velge å benytte seg av det tilbudet når de får bil.
#14
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 13:57
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 13:20
Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.
Lakkprisen jeg har fått fra to forskjellige forhandlere er 5000,- (metallic).

Hjulsett til 11k med sensor, er det 17"? Eventuelt veldig billige dekk? På 16" høres det normalt ut, men går 16" felger på bilen? e-Niro leveres med 17" både sommer og vinterhjul, i motsetning til fossilutgaven som fås med 16"..

Forhandlerne jeg har vært borti har også automagisk lagt inn "grunnpakken" i tilbudene sine, 22990,-, og innebærer 17" vinterhjul, type 2 ladekabel (2988,- eks. mva.), parkeringsur og gummimatter.

Jeg har så mange ladekabler liggende så... Men det finnes rimeligere, men for selgerne er jo mesteparten av provisjonen på elbil; vinterdekk og eller grunnpakken som du så skriver.

Jeg kjøper mye dekk, så jeg får bra pris. Dobbelsjekket med leverandør på hvilke sorte / grå felger han kunne gi meg pris på de på. Så hvis folk er interesserte så kan jeg fint ordne samme pris for flere. 17" med R2 Nokian Piggfrie dekk.

Da er jo lakk prisen i boks om det er 5000 eller 5600 blir uvesentlig. Totalt bilen ferdig levert Oslo, Rundt 400000kr, inkl. vinterdekk, lakk og soltak. Alle monner drar.

Gummimatter hvis ikke inkludert, kjøper jeg fra Gytis i såfall, så blir det velour matter i tillegg. Men de tar alltid noen mnd. etter første biler blir levert før forhandler har de på lager.
#15
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
torsdag 01. november 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Scrooge på torsdag 01. november 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
...Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

Jeg er temmelig sikker på at e-Niro ikke er et vanlig syn i februar. I April tipper jeg at Nissan Leaf 60 er et mer vanlig syn enn e-Niro :)


Det kommer 100 biler tidlig, akkurat som Kona, så kommer det et båtlass i Drammen i Februar, med rundt 300 biler. Da har jeg bil.

377400 levert Drammen,
Sitatleveringsomkostninger kommer i tillegg.
Jeg får den prisen levert i Oslo, kanskje ikke andre, men hvis du klager over det så kan du heller bestille elbiler i oslo så sparer du noen tusen der.

SitatNei, det er ikke tomt. De registreres jevnlig 350-600 Soul pr måned i Norge.

Alle biler som kommer i løpet av de neste 4 månedene er solgt, Korea stopper med produksjonen i slutten av November for å starte på produksjon av nye Soul 64. Prøv å dra til forhandler å bestill ny Soul er det jeg prøver å si.

SitatDette bør ikke påvirke prisen og fortjenesten forhandleren tar

Hyundai har tilnærmet null fortjeneste på Kona. Slik jeg kan se det. Det som er vanlig er ca. 20000kr i fortjeneste på nybil hos leverandør. Det vet de fleste i bransjen ikke er tilfellet på Kona.


SitatDet har du ikke belegg for å hevde. Eurokursen svinger stadig. Den kan gå opp i januar, og ned igjen i mars. Eller motsatt. Bilen kommer uansett fra Korea, og sist jeg sjekket bruker de ikke Euro i Asia.

Da vet jeg at du tror du vet mye, når du egentlig ikke vet noe som helst. Jeg vet at BOS betaler Kia i euro, også har det sammenheng med Kia har fabrikken i Slovakia.

Jeg vet om to spesifikke år/sesonger som Kia/BOS har tapte penger på Soul 27 og Soul 30 når kursen var på vei opp. Og Kia valgte å ikke kortsiktig øke prisene. Jeg vet at BOS ønsker hvertfall ikke å tape penger på lansering av e-Niro, slik som Hyundai har gjort.

SitatDet finnes noen få som er villige til dette. Ikke mange. Men for en vanlig familie med normal inntekt er dette en betydelig forskjell

Jeg har flippet 2 elbiler, og jeg har hjulpet å kjøpe en bil som ble flippet. i løpet av 3 år.
20000kr minimun på alle 3. Det tok meg 2 uker på finn før den var solgt, den første bilen jeg flippet var solgt samme uken jeg la den ut, kanskje noe lavere pris enn de fleste.

SitatDet vet vi ikke ennå. Hvis Model 3, Leaf60 eller evt. Soul med 60kWh blir tilgjengelig, skal du ikke se bort ifra at etterspørselen normaliseres. Det er en fryktelig risiko å bli stuck med en altfor dyr bil man ikke blir kvitt...

Jeg skjønner at du er optimist for alt som blir lovet av merkene. I 2017 så var folk så sikre på at i midten av 2018 kom Leaf 60... Utsatt med minst 18 mnd. Siden selgere lovet ny bil på plass.

TM3; Bestiller du nå får du performance tidligst om 12 mnd. SR om minst 18 mnd. Og da er jeg Tesla optimist, Tesla har ikke truffet en lanseringsdato i hele firmaets historie.

Soul 64 kommer på samme platform som Kona, Den blir lansert i Desember i Korea. De første bilene kommer i midten av neste år til Norge. e-Niro og Soul 64 blir såpass like at jeg antar at hvis man har kønr. på eNiro så får du tidlig opsjon til å flytte over til Soul 64 listen.

SitatVarmepumpe (heating package) forsvarer ikke en pris på flere titalls tusen

Jeg husker å ha sett varmepumpe prisen på Kia Soul 27, på delepris, i starten siden de spesiallages til hver enkel model, så er de spesielt dyre for produsent og importør. Hvis varmepumpen din går i stykker når Kia Soul er uten garanti, må du ut med så mye som 24000kr + mva + verkstedtimene. Det er ikke en del som blir billigere med tiden. Soul exclusiv kostet 240000+ lakk i 2014. nå 271900 + lakk. Den har ikke blitt rimeligere, og da har heller ikke delene blitt rimeligere. Fun fact, hadde du kjøpt alle delene til Soul i 2014 så hadde bilen kostet over 500000kr inkl. mva.

SitatRealistisk sett ender jeg nok opp på 420.000 (uten soltak). Dette er fryktelig mye høyere enn 377.400.

Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA