Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk til Leaf (til kjøring hovedsaklig i Trondheimsområdet)

Startet av Kaik, mandag 06. mars 2017, klokken 12:45

« forrige - neste »

Kaik

Mens andre er i ferd med å pønske ut hvilke sommerdekk de skal kjøpe til bilen sin så må jeg i gang med kjøp av vinterdekk til vår Nissan Leaf... får håpe det er gode tilbud på slikt nå eller relativt snart!  :)

På EU-kontroll nå så ble bilen ikke godkjent fordi det viser seg at de piggfrie Michelin X-Ice vinterdekkene jeg har stående på bilen (tidligere NAF testvinner) har blitt skadet. Mønsterdybden er helt fin og det er ikke noe å si på måten gummien slites ned på. Men likevel er begge dekkene foran kraftig svekket ifølge verkstedet. Det kan virke som om noe av gummien ytterst på dekkflatene (kontaktflaten ned mot asfalten, ikke dekksidene) faktisk har løsnet fra underliggende gummilag i dekket, uvisst av hvilken grunn. Gummien fra midten og mot innerkanten av dekket "buler litt ut" i forhold til resten av dekkflaten, som da ikke lenger er helt flat (dekkene er altså ikke helt runde lenger). Slike dekk kan visstnok eksplodere uten forvarsel. Ikke noe moro om en da ligger i 90 på motorveien, tenker jeg... Dekkene er merket med produksjonstidspunkt mot slutten av 2010, så de er relativt gamle og sikkert lurt å skifte nå uansett.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg mener å ha hørt at noen mener elbiler skal ha spesielle dekk med forsterkede sider, pga. den høye vekten på elbiler? Stemmer dette og kan det være en faktor her?

Et kanskje viktigere spørsmål nå er hvilke priggfrie vinterdekk dere andre Leaf-eiere er fornøyde med og vil anbefale? Veldig fint med all tilbakemelding, men spesielt nyttig kanskje med tips fra folk som er vant til å kjøre Leaf i Trondheim med den typen vinter og føreforhold vi har her (våt asfalt, skiftende is, lite snø på veiene)... Dekkdimensjonen på felgene (som er i tipp topp stand) er 205/55-16. Holder meg derfor helst til denne dimensjonen.

Jeg må innrømme at jeg aldri har vært helt fornøyd med våre Michelin X-Ice, til tross for testvinner status hos NAF, hverken da de sto flunke nye på vår større stasjonsvogn eller etter at de ble lagt om over på Leafen. Har derfor gjort en del research på alternativer i det siste og linker her til en del interessante artikler. Men jeg vet ikke helt om jeg har blitt noe klokere på det faktiske valget, og tar derfor veldig gjerne imot konkrete tips til dekk og forhandlere!

En (forhandler)artikkel som er svært kritisk til NAFs testanbefalinger og gir helt andre råd:
http://www.megahjul.com/nb/content/vinterdekk-til-elbil

Spesielt om rullemotstand:
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-dekket-for-kjorelengden/350766
http://elbil.no/slik-velger-du-rett-dekk-til-din-elbil/

Takk for all hjelp!

Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

Bondeknøl

Hvis en ikke gidder å nerde så mye som enkelte gjør her så har alltid Nokian Hakkapelita vært ett veldig sikkert valg, både pigg og piggfritt.
Føler at det er det safeste dekket og er veldig bra på fremkommelighet.
For oss med elbiler er jo rullemotstanden viktig, men på vinterdekk er vel den dårlig uansett?

nr1rayner

Bor på Kolstad.

Jeg har Leaf og en -04 Mondeo stv diesel. Siden min Mondeo er Ghia og 130hk motoren står det 17" i vognkortet, men i andre konfigurasjoner står det 205/55-16 på Mondeoen.
Leaf:      Egenvekt 1430 kg Tillatt totalvekt 1945 kg Li 85
Mondeo: Egenvekt 1489 kg Tillatt totalvekt 2195 kg Li 89

Li er "Load index", som forteller hvor mye last dekkene må tåle.

Ja, elbiler veier mer enn sine brødre og søstre (f.eks. e-Golf vs dieselgolf), men basert på mine tall ser du vel ganske tydelig at det er en myte at de skal ha spesielle dekk pga vekt.
Siden jeg i Mondeoen har med meg tilsvarende 600 kWh, og vel kan utnytte ca 200 av de til framdrift har det ikke vesentlig å si for rekkevidden om jeg kjøper dekk som triller dårlig og rekkevidden synker med 10%. Jeg slipper unna med å fylle hver 2-3-4 mnd uansett  :P
Men på Leafen har jeg max med 20 kWh og kan bruke ca 18 av de, så 10% dårligere rekkevidde har MYE å si..
Så skal elbiler ha spesielle dekk må det være pga rullemotstand og derav rekkevidden.

De problemer du beskriver med dekkene kan vel komme av "feilproduksjon" eller feil lagring.
Muligens også at det har vært kjørt med feil dekktrykk.
Skader, f.eks. at man har kjørt for hardt mot en fortauskant eller ned i et hull i asfalten kan føre til "utposinger" i dekket.
7 år gamle dekk er.. gammelt, så man kan vel egentlig bare si at tidens tann har tatt de.

Hva er du ikke fornøyd med på dine X-ice? Is, asfalt, slaps....?

Jeg har kjørt med Yokohama IG30 i 2 sesonger nå, og kan trygt anbefale å ikke kjøpe de.
De har helt ok grep på is og snø, men elendig i slaps, melsnø o.l. På sporete bar asfalt sporer de noe infernalsk, river i rattet hvis jeg ikke ligger nede i sporene.

På Mondeoen hadde jeg Bridgestone WS70, er nok ganske likt IG30 men noe bedre. De begynte å bli slitt, der satt jeg på Nokian WRD4 (europeisk vinterdekk).
Nå skal det sies at det er stort sett madamen som kjører Mondeoen, og jeg Leafen. På 1 mnd har Mondeoen brukt 16 liter, så den blir jo ikke stort brukt uansett.

Jeg valgte WRD4 fordi vi har så mye bar asfalt. Når det kommer snø er det mye melsnø og slaps, og der er nok europeiske vinterdekk vesentlig bedre enn de tette nordiske dekkene.
Så har vi jo endel syltynn is, der biter jo egentlig ingenting annet enn å holde seg hjemme.. Regner med at WRD4 er dårligere enn nordiske på slikt føre, men kjennes ikke ut som det er nevneverdig mye.
Madamen er godt fornøyd med grep på Mondeoen, hun velger den om vinteren og Leafen om sommeren  ;)
Nå er det jo selvsagt mulig Mondeoen er bedre vinterbil i seg selv..

Mine IG30 synger snart på siste verset som vinterdekk, mulig de holder 1 sesong til.
Har jeg bilen enda da blir det WRD4 på den også.
Dette dekket kan ikke kjøpes over disk hos f.eks. Vianor, men kan lett bestilles på f.eks. dekkonline, hvorpå man finner noen til å montere.

Er man skeptisk til europeiske dekk er nok det vanlige Nokian piggfrie et trygt valg, da RS2 som vel er siste skrik.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Mine IG30 er F-merket, mens de originale 17" Tekna-hjulene er B-merket.
Har tatt endel tester, og finner at jeg kommer like langt med mine vinterdekk som sommerdekkene.

tomrh hadde mine sommerhjul på lån, og jeg hans 16" B-merkede. I hans tester fant han at mine sommerhjul gav høyere forbruk enn sine, mens jeg fant det samme i en test, men likt forbruk i annen test.
Han rapporterer også om temmelig lik rekkevidde på sine B-sommerdekk, WRD4 og Nokian hakk 8.

Noen har dog funnet dårligere rekkevidde med enkelte dekk, Conti 5 er vel det eneste jeg kommer på i farta. Conti 6 skal visst være vesentlig bedre.
Her kan det også være noen som "roter" med forbruk sommer vs vinter. Vi kom frem til ca 30% økt forbruk i -10C enn i noen plussgrader kun pga økt luftmotstand.

Altså koker det nok ned til at det bare en myte at vinterdekk spiser rekkevidde i forhold til sommerdekk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kaik

Veldig mange gode betraktninger og anbefalinger her - takker for det!

Først litt om mine eksisterende (utrangerte) dekk; her kommer jeg nok til å sette dem på kontoen for "tidens tann" ja. Dekktrykket har jeg passet godt på. Men vi har nok av fartsdumper samt noen fæle grusveier i området som er belemret med dype hull så snart det har regnet noen dager i strekk (da er det gjerne lenge til neste høvling av veien). Et og annet hull i asfalten har det sikkert også vært. Dekkene har vel fått litt å bryne seg på og det er på tide å takke de for innsatsen...

Grunnen til at vi fra start har vært litt misfornøyde med dekkene er imidlertid at de spinner og glir så altfor lett så snart det er bare "litt" glatt ute (tenker ikke på de verste glattisdagene). Ute på offentlig vei har de fungert greit, men i vår lille avkjørsel på Ranheim sliter vi... Vi har en parkeringsplass på et nedre nivå og en parkeringsplass litt høyere opp på nivå med huset. For å komme opp til den øvre parkeringsplassen må vi først gjennom en 90-graderssving og så rett opp ei lita kneik (4-5 meter lang). Pga. den krappe svingen rett før bakken blir det litt lite fart. Vi må parkere bilen på den øverste p-plassen for å få ladet. Skjøteledning ned til den nederste p-plassen ikke er et alternativ, da ledningen blir liggende over naboens innkjøring. Store deler av vinteren så ligger det enten litt is eller hardpakket snø i den lille bakken opp til huset. I perioder må det gruses/strøs nesten daglig i bakken, og om dette ikke er godt nok utført så kommer vi oss rett og slett ikke opp med elbilen - selv om vi rygger bilen opp og bruker alle teknikktriksene i boka! Stasjonsvogna, som har fått piggdekk etter en heftig glattistur til Åre på de samme Michelin X-Ice dekkene som nå står på elbilen ;), kommer seg derimot alltid opp. Den 4-5 meter lange bakken kjøres såpass ofte at det blir veldig upraktisk med hurtigkjettinger på elbilen i det daglige. Piggdekk er "bannlyst" i Trondheim (symbolisert med piggdekkgebyr). Skulle derfor gjerne hatt noen piggfire vinterdekk til Leafen som gir det lille ekstra av grep i forhold til det vi har i dag. Ser da bort fra de dagene det er aller glattest, da må nok kjettingene på for å forsere den lille kneika....

Tipset om Nokian WRD4 er spennende - det skal jeg sjekke ut! Noen som vet når butikkene (fysisk/internett) bruker å legge ut kampanjer på restopplaget av vinterdekkene sine? April?

Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

nr1rayner

Løsningen er vel egentlig kjetting eller piggdekk som du nevner. Men, du MÅ jo ha nye dekk uansett..
Ja, det er upraktisk å legge på det daglig, men må man så må man..

Bannlyst er det vel ikke med piggdekk, men avgift er det.
Jeg kan ikke fordra knatringen. Når jeg som bor på vinterdelen av byen ikke kjører nevneverdig mye på snø/is på offentlig vei er det i hvert fall ikke mer hos deg som bor på sommerdelen av byen... Men det er jo gjerne den siste lille kneika man sliter med, slik hos deg.

Har ikke fått med meg noe kampanjer egentlig. Nettbutikker, slik som dekkonline, har nok rotasjon hele året. Prisene svinger litt opp og ned, etter vær, føre og EUR-kursen.

Hvilken stasjonsvogn er det snakk om?
Var Michelin dekkene like elendige på den som på Leafen?
Spurt på en annen måte, er Leafen dårligere å ta seg fram under like forhold?

Jeg kan ikke sammenligne Leafen med mine biler. Hadde X-trail før (4x4).. Mondeoen med WS70 var bedre enn Leafen med IG30, Mondeoen er også, som du vel forstod, bedre med WRD4 enn Leafen med IG30.
Hadde piggdekk på Leafen før (Dunlop something), men de forsvant fort  ;) Kjøpte jo også Leafen min 1. mars for 2 år siden, så det ble ikke mye testing på vinterføre med de.
Så mulig IG30 er rimelig dårlige dekk. Tenker da hovedsaklig på vinterføre av alle slag.

Og, hvilket dekktrykk har du brukt?
Jeg startet med 3,0. Men dekkene sliter i midten.
Slet med understyring forrige vinter, så senket trykket så jeg hadde ca 0,2 bar mindre fram enn bak, det hjalp, litt.
Har stort sett kjørt med ca 2,7 bar, men ser fortsatt ut til å slite på midten.
Har vel 2,5 bar nå.
Lavere trykk KAN gi deg bedre grep i slike tilfeller, men øker forbruket, og på et punkt vil du slite mer på skuldrene av dekket.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Bor ikke langt fra deg, og til den her vinter gikk jeg inn for nye dekk med en litt større profil enn original.

Hakka R2 205/60R16 96R XL

Bilen blir omlag 1 cm høyere i og med større hjul enn 55-profil, og ikke stått fast noe sted.
Billigere enn Hakka R2 i 55 profil var de også.
Med litt større hjul og ECO på er det en fin "antisinn" funksjon.
Kjører med ganske høyt trykk, så på blank hålke spinner de, men hvike piggfridekk gjør ikke det?
Som nevnt over blir mye luft i dekka en undestyringskonekvens. Er man klar over det så går det greit.

Anbefaler Hakka R2, og da i 60 Profil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Ahh, RS2 var det gamle dekket det ja, mens R2 er det nye.
Jammen ikke lett å holde tunga beint i munnen med navnene på Nokian, de har vært innom Q, R, RSi, R2 og RS2, tror jeg fikk med alle da :o
Litt lettere med piggdekkene da, som er hakka 1?,2,3,4 osv osv...

60 profil ville jeg også valgt  ;)
Mer riktig speedo, større omkrets gir dårligere akselerasjon som i vanskelig føre gir deg naturlig antispinn.
ECO bruker jeg aldri, gir en dæsj gass som jeg tror ikke alt for mye i forhold til festet, så får eventuelt antispinnsystemet finne ut av resten  ;)

Har ikke stått fast noe sted med mine IG30 jeg heller  :P Men jeg vil ikke anbefale de av det grunnlaget  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

gigafactory

Gamle Nokian Hakka R selges nå som Nordman RS2. Nordman er billigmerket til Nokian, men kalles vel Nokian Nordman for å selge mer. Litt som å kalle en bil VW Skoda  :P

Nordman RS er gamle Nokian RSi igjen.

tomrh

Med Leafnors anbefaling av 60-profil og nr1rayners (og min) anbefaling av Nokian WR D4 kan vi lande på Nokian WR D4 205/60R16 96H XL. Som får gode EU karakterer: B i rulle og A i våtgrep. Bare 69 dB støy er ganske bra det også. Det ultimate helårsdekket kan man også si, fordi gummihardheten gjør det tildels egnet for norsk "semi-sommer", og threadwear 420 gjør det mer slitesterkt enn de fleste andre dekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Noen anelse om hva treadware er på "vanlige" vinterdekk, f.eks. R2?
Ikke alle dekk som har slik merking, men Nokian er vel svært flinke med slik merking.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

De som har R2 får ta en titt på dekka? Er ikke sikkert at nordiske vinterdekk merkes slik, det er det amerikanske markedet som er mest opptatt av treadwear og nordiske selges jo stort sett bare i Norden.

Forøvrig kan jeg komme med en erfaringsrapport av Nokian WR D4 etter nesten to sesonger med dem.

Positive sider:
- God framkommelighet på nullføre, slaps og isete veier i mildværsperioder
- Godt grep på våt, saltet vei, har ennå ikke opplevd vannplaning
- Overraskende mye grep på våt speilblank is, i den grad noen piggfrie kan ha noe særlig grep på is
- Helt ok grep på snødekte veier så lenge det bare er ensifrede antall minusgrader
- Sporer ikke
- Stillegående
- Lav rullemotstand, på nivå med sommerdekk (for 195/65R15 95H XL ihvertfall)
- Fungerer utmerket også i 10-15 plussgrader

Negative sider:
- Sklir noe lettere sidelengs i slaps og løs snø (sikkert pga. avrundet dekk-kant)
- Gummien blir hardere og får merkbart dårligere grep i mange minusgrader

Alt i alt imo et meget godt dekk dersom det generelt ikke er kaldere ute enn -5 grader, og veiene er saltet, slapsete og delvis isete. Er det for det meste sprengkulde og hvite vinterveier med hardpakket snø, ville jeg heller valgt Hakka R2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kaik

Supre forslag her! Har jeg forstått riktig at selv om jeg går opp fra 55 til 60 i dekkprofil, så kan jeg fortsatt bruke de samme felgene som før? Forøvrig ser jeg at dere anbefaler noen dekk merket XL: Dekk med flere forsterkninger og ekstra stor bæreevne (Extra Load). Er det bevisst eller bare en tilfeldighet? (ref. tidligere skriverier i tråden om evt. behov for forsterkede dekk for elbil).

nr1rayner, stasjonsvogna er en Renault Laguna. Vi syns dekkene var like glatte på den som på Leafen. Leafen er ikke mindre fremkommelig, selv om en må være ganske bevisst antispinn funksjonen på bilen. Har inntrykk av at funksjonen kan få bilen til å stoppe helt opp om bare ett av dekkene spinner... fremfor at kraften kun fordeles til det dekket som fremdeles har grep...
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

tomrh

Ja, kan bruke 60 på samme felger.

XL er ikke nødvendig men gir ofte lavere rullemotstand. Antar det skyldes at dekket blir litt stivere og deformeres dermed ikke i så stor grad som uten XL. (Deformasjon under rulling skaper friksjon i gummien og dermed høyere rullemotstand).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: Kaik på onsdag 08. mars 2017, klokken 13:06
Leafen er ikke mindre fremkommelig, selv om en må være ganske bevisst antispinn funksjonen på bilen. Har inntrykk av at funksjonen kan få bilen til å stoppe helt opp om bare ett av dekkene spinner... fremfor at kraften kun fordeles til det dekket som fremdeles har grep...
Et dekk som spinner gir jo fremdeles fremdrift, siden det utøves friksjon mot underlaget. Å overføre all denne kraften til det andre hjulet kan føre til at også dette hjulet spinner, og framdriften forsvinner. Så dersom det er ca like glatt for begge framhjul erfarer jeg akkurat som deg at det er best å slå av antispinn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA