Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk scooter for viderekomne!

Startet av bosonic, torsdag 17. juni 2010, klokken 14:05

« forrige - neste »

bosonic

Nabogutten har hatt en bratt lærekurve innen kjøretøy med eldrift. På få år har han tilegnet seg imponerende kunnskaper og erfaring.
Tidligere prosjekter har vært elektrisk trehjuling med vindusviskermotor (senere oppgradert med 200w scooter motor), hjelpe motor på tråsykkel, restaurering av 500w X-Treme scooter (senere oppgradert til 1000w). Denne ble "oppbrukt" etter mye action, fart og bakhulskjøring. Motor, kontroller, batterier og lader ble donert til neste trehjuling prosjekt. Dette ble et utrolig enkelt og morsomt kjøretøy satt sammen av planker og skruer.(Scootermotoren var også innom et båtprosjekt i en konvertert påhengsmotor).

Savnet etter den gamle scooteren ble imidlertid for stort og nabogutten begynte å tenke på et nytt scooterprosjekt. Denne gangen var det størelse (dvs mindre enn X-Treme) og ytelse som ble prioritert. En 100 watters elektrisk sparkesykkel dannet grunnlaget for den nye og råere scooteren. Etter mye surfing på internett ble det klart at en børsteløse modellfly motor måtte bli førstevalget. Motoren han valgte hadde samme fysiske mål som 100 watteren som sto i, men ytelsen var langt i fra den samme, den var på formidable 3000w(spiss effekt). Da han hadde handlet motoren innså han at resten av scooteren måtte holde samme standard som den skinnenede "outrunneren" fra Turnigy. Dette betydde 100A børsteløs kontroller, lipo batteri og lader fra samme produsent.

Alle produktene er tilpasset RC bruk og for å få regulert hastigheten på motoren ble det benyttet en servo tester hvor potmeteret ble byttet ut med et gasshåndtak med et 5K potmeter.(Normalt er jo motorstyringen tilkoblet mottakeren) Rammen var i utgangspunktet altfor svak og ble forsterket og forlenget. Enkle linjer ble prioritert og med god hjelp av pappa ble scooteren sveiset ferdig på kort tid. En bil lakkerer likte prosjektet så godt at han tilbydde seg å lakkere scooteren gratis. De innkjøpte delene ble nøyaktig montert og prikken over i en ble et Turnigy watt-meter og power analyzer.

Utfordringene underveis var flere:
Ville motoren og kontrolleren få nok kjøling? Ville motoren's magneter ramle av med dertil påfølgende havari? Tåler batteriene 100A+? Er bremsene gode nok?
Med så kraftig motor var det viktig med gode hjul og drev. Valget ble Razor 6" luft gummi hjul med bånd brems(bak) og 54 tenners tannhjul(25# kjede). Dette ga en utveksling på 5:1. Bakhjulet var beregnet på en 200w elscooter, men ville det holde 3000w?? Drevet på outrunneren ble festet med en modifisert setskrue og masse loctite, likeså skruer til motorfeste.

Spenningen var stor da det var klart for første prøvetur. Det viste seg umiddelbart at dette var en scooter for viderekomende. Motoren med spisseffekt på 4hk i dette lille kjøretøyet gjorde den svært vanskelig å håndtere. Her måtte det tilvendelse og øving til før framhjulet kom i bruk. He he.

Den unge ingeniøren hadde all grunn til å være stolt av prosjektet og det ferdige resultatet levde mer enn opp til forventningene.
I tillegg til å være et utrolig tøft leketøy for en fjortenåring, er dette et ideelt promo prosjekt for å demonstrere ytelsen i elektriske kjøretøy.

Selv en barket ev'er som jeg slutter ikke å forundre seg på at en motor som veier 900 gr og måler 63 x 74 mm kan yte 2 hk kontinuerlig og 4 hk peak. Å kjøre denne scooteren kan vanskelig beskrives. Det er som å sette utfor en ukjent alpinbakke første gang og ikke vite om man kommer helskinnet ned.
Motorstyringen, en Turnigy Sentilon 100A HV, er merket med "Bulletproof" og det ser ut til å stemme så langt. Den har ikke innebygget BEC (Battery Eliminator Circuit) så det måtte monteres en egen BEC til å forsyne servotesteren med drivspenning.
Batteriene, også fra Turnigy, er 4 seller lipo 5Ah med 35C i utlading. 2 batterier er seriekoblet. Dette gir en nominell spenning på 29,6V.

Delene er kjøpt på nettet fra Hobbyking, Monsterscooterparts (og Ebay).

Det er et sjansespill å bruke en RC flymotor på et kjøretøy. Kjølingen blir minimal, lagerbelastning og mekanisk påkjenning er forskjellig fra tiltenkt. Selv om Turnigy er et "billig merke" i RC sammenheng så fungerer det som oftest greit.
Det største problemet kan være ujevn kvalitet (noe foruminnlegg bekrefter)

Her er et utvalg av bilder. Er det noen som trenger mer info, så er det bare å spørre i vei.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#1
Kun 9 vedlegg kan lastes opp om gangen, så her kommer det noen flere bilder:
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

Utrolig kult ;D veldig bra gjort av en 14 åring. Har du noe video av denne scooteren som du kan legge ut.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

Har tenkt på det ja, håper det kan skje ganske raskt
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Imponerende, og kjekt å se at noen faktisk får ide'ene omsatt til "praktiske" kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Denne fortjener å bli lagt ut på internasjonale fora!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Hallo folkens.
Første video er lagt ut. Filmet med mobil så kvaliteten er ikke helt god. Kommer tilbake med flere videoer etterhvert.


http://www.youtube.com/watch?v=vNGVrIhnlLA
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Ja du har selvfølgelig helt rett elektrolux, men du vet hvordan det er før første prøvetur......
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

#9
Litt informasjon om stabilitet og forstillingsvinkler.
Forgaffelen på denne sykkelen står feil vei, med bøyen forover.
Det resulterer i negativ castervinkel på grunn av den loddrette styreakselen.
Snu styreakselen slik at bøyen går bakover, og merk forskjellen i stabilitet.
Dette gjelder forøvrig alle sparkesykler med forholdsvis loddrett styreaksel.
Jeg regner med at stabilitet er ønskelig på dette råskinnet! :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#10
Jeg tror du roter det litt til her hens.

Du må ikke blande sammen caster vinkel med offset (trail). (Forhjulstilling på bil og sykkel er to forskjellige ting)
Castervinkelen er positiv som den skal være. Offset'en er mye større en vanlig, men dette er gjort ene og alene for å gjøre scooteren maksimalt retningsstabil. En så stor offset går selvsagt på bekostning på svingrespons, men denne scooteren er konstruert primært for fart (les akselerasjon).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA