Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. juli 2013, klokken 09:20
TMS us versjonen har som tidligere diskutert et alvorlig støyproblem. Bilen er faktisk blant de bilene på markedet med høyest støynivå ref link. Det skal visst være bedre på TMS eu versjonen.

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece

Jeg vil tro mye av forskjellen er dekkene. Det kan være ekstrem forskjell i støynivå på dekk. Jeg kjøpte engang en '96 BMW 328i Touring brukt som kom på Falken-dekk. Det bråkte noe helt sinnsykt. Selv om det var 1/3 med liv igjen i dekkene kjøpte jeg nye Michelin-dekk. Forskjellen var som natt og dag, all den plagsomme romlingen ble borte med en gang.

Den sølvfargede S'en er vel også en tidlig utgave?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jejl

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. juli 2013, klokken 09:20
TMS us versjonen har som tidligere diskutert et alvorlig støyproblem. Bilen er faktisk blant de bilene på markedet med høyest støynivå ref link. Det skal visst være bedre på TMS eu versjonen.

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece

Det hadde vært mer interessant med støymålinger i mer normale norske hastigheter f.eks 60km/t, eller under akselerasjon.
Hvis alle bilene fikk målt støyen når de akselererte fra 60 til 80 på f.eks 2-3 sekund (noen biler må vel ha gassen i bunn) tipper jeg at Teslaen hadde havnet blant de mest støysvake bilene.

Havebigfun

Mtp støy er det vel hensiktsmessig med lyddesign - en prosessor som sender ut identisk lyd med motsatt fase og som dermed "sluker" støyen. Slik hjulstøy må være perfekt å bekjempe på denne måten- jeg tror ikke det koster så mye heller- det er drøssevis med hodetelefoner som er utrystet slik 8)

Epleskreller

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. juli 2013, klokken 11:47Slik hjulstøy må være perfekt å bekjempe på denne måten- jeg tror ikke det koster så mye heller- det er drøssevis med hodetelefoner som er utrystet slik 8)

De største Widerøe-flyene har også dette :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Det er en grunn til at det ikke brukes på annet enn hodetelefoner.

laumb

Havebigfun

Det er ingen grunn- sålangt har man ønsket lyd i bilene- tvert om er det en del nye biler som har en høytaler i eksosanlegget for å forme lyden slik at den blir "optimalt"- grom og ikke fislete...- selv om motoren har vært offer for downsizing ;)
Meg bekjent er det ingen tekniske hindringer 8).

Kallagtunet

Ikke noe kort presist svar på det, men det er nesten umulig å lage motbølger som effektivt reduserer støy i hele kupeen (ett 3D rom) på en bil.

For en enkel intro:

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_noise_control

Kallagtunet

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. juli 2013, klokken 12:32
Meg bekjent er det ingen tekniske hindringer 8).

Det er med all respekt å melde fordi du ikke er "bekjent nok" med temaet...

Å legge til lyd vs å kansellere lyd er ikke samme problemstilling...

Epleskreller

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 03. juli 2013, klokken 12:39
Ikke noe kort presist svar på det, men det er nesten umulig å lage motbølger som effektivt reduserer støy i hele kupeen (ett 3D rom) på en bil.

For en enkel intro:

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_noise_control

Sitat fra din wikilink:
"Commercial applications of 3-D noise reduction include the protection of aircraft cabins and car interiors, but in these situations, protection is mainly limited to the cancellation of repetitive (or periodic) noise such as engine-, propeller- or rotor-induced noise. This is because an engine's cyclic nature makes fast Fourier transform analysis and the noise cancellation easier to apply."

Dash 8 fly produsert etter 1996 har aktiv støydemping. (dvs de større Widerøeflyene i Norge..)

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Det burde ikke være så vanskelig med støykansellering i bil om målet er veistøy, og man vet jo hvor i bilen folk sitter? Finnes løsninger for dette i kontorolandskap (har testet det selv på en messe jeg ble invitert på av Kinnarps). Fungerte fint!

Når det er sagt er jeg ikke fan av å få dette i Model S. Jeg har Bose Quietcomfort 3 eller noe sånt med støykansellering. Ja det blir stille og rolig, men vi snakker om dobbelt så mange lydbølger. Du kjenner det i hodet om du sitter med dem på mange timer i strekk. Det er slitsomt :)

Og hjulstøy fra bagasjerommet merket jeg selv når jeg prøvekjørte den sølvfargede, men lyden var mye mer dempet når jeg testet en mørk Model S nå nylig! Så støydempingen har blitt vesentlig bedre enn den US tidlig-versjonen jeg antar Klikk.no har prøvekjørt (det er den de har brukt bilde av i hvert fall).

Model S er for øvrig målt opp mot Panamera i USA, og konklusjonen da var at Model S var mer stille i kupeen enn Panamera.

Tror det blir stille i kupeen, i hvert fall for oss med 19" :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Johnny

Det blir litt vanskelig å sammenligne Model S sitt støynivå med biler som har motorlyd. Den er der gjerne for at begge parter vil ha den.

Uten motorstøy blir også hjulstøyen mer fremtredene, og derfor var det helt uaktuelt for min del å kjøpe Model S med 21 tommer. Nordmenn lever, i mine øyne, i en villfarelse om at all hjulstøyen er naturgitt. De er ikke klar over at vi kunne hatt et lykkeligere liv uten!
TMS og eGolf.

Havebigfun

Jeg kjørte P+ igår- fin bil på alle måter- men jeg synes det var en del hjulstøy- svært monotont ved samme hastighet- lydmønsteret virket på ingen måte komplekst (selv om jeg og ser at en kupee er en kompleks 3D struktur) -derfor ble jeg slått av tanken med elektronisk støydempning.

Kallagtunet

For å si det slik. Hvis aktiv lydkanselering i bil hadde vært enkelt å få til i praksis er det ikke da litt merkelig at det ikke er utbredt. For å si det slik det er ikke enkelt å få til nærmest umulig uten masse negative tilleggs konsekvenser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA