Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser Tesla Model S (nei, de har ikke kommet enda :)

Startet av Øyvind.h, torsdag 11. oktober 2012, klokken 19:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Skrev først dette innlegget i refleksjonstråden jeg startet, men synes strengt talt prisspekulasjoner bør få en egen tråd.

Slik jeg har forstått det skal EU-prisene komme innen utgangen av november. Da vet vi om denne bilen prises som forventet! Velger Tesla å legge et solid påslag på EU-modellene blir jeg skuffet, og det kan føre til at jeg kansellerer min reservasjon.

I Canada fikk bilen et påslag på 1,5-2% i forhold til US priser ut fra kostnadsnivå og transport, pluss 6,1% i Canadiske avgifter. Totalt ca 8% over US priser.
Dermed endte bilen opp med følgende priser (ca omregnet til NOK)
40kW 375.000NOK
60kW 435.000NOK
85kW 500.000NOK
85kW Performance - 600.000,-


Ettersom vi ikke betaler hverken moms eller avgifter har jeg vanskelig for å se at grunnmodellene skal prises noe særlig høyere enn dette? Legger Tesla på 8% for annet kostnadsnivå og transport blir bilen priset likt som i Canada.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bent

En av de (veldig mange) tingene Tesla skrev ifbm aksjesalget sitt nylig var,
"Also, government disincentives have been enacted in Europe for gas-powered vehicles, which discourage the use of such vehicles and allow us to set a higher sales price for the Tesla Roadster in Europe."
Dette kan tyde på at de har en strategi med å prise bilene noe høyere i land med gode elbilinsentiver.

Hele teksten på http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm?filingID=1193125-12-407570
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på torsdag 11. oktober 2012, klokken 20:58
En av de (veldig mange) tingene Tesla skrev ifbm aksjesalget sitt nylig var,
"Also, government disincentives have been enacted in Europe for gas-powered vehicles, which discourage the use of such vehicles and allow us to set a higher sales price for the Tesla Roadster in Europe."
Dette kan tyde på at de har en strategi med å prise bilene noe høyere i land med gode elbilinsentiver.

Hele teksten på http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm?filingID=1193125-12-407570

Interessant. Roadster-prisene var fjernet fra Teslas amerikanske side, men et kjapt Google-søk avslørte at basismodellen lå på 109.000 dollar.
I Norge er den på nettsiden priset til 667.500,-
Med en dollarkurs på ca 5,70 gir dette et påslag på ca 45.000,-

Dette gir et påslag på drøye 7% med dagens kurs.




VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

De skal lage en EU modell av Model S og spesielt Norge vil de nok tenke litt på, med tanke på at vi allerede nå har Europas nest største salg av elbiler i absolutte tall og en relativt sett rik befolkning.
Dermed tenker jeg oppvarmede seter og 3 fase lading blir standard. Det kan bety at de bare stacker 3 av laderne som amerikanerne får 1 av i bilen, og at lærseter blir standard. Gode incentiver i Norge tilsier at i mine øyne tipper jeg på 399 000 for 40kWh +50k og + 100k er de prisene vi får, men evt litt mer "stuff" lagt inn som standard for toppmodellen.
Det har hele tiden blitt sagt 500k for startmodellen og Espen hos Tesla Danmkar har konsekvent sagt det, så mye lavere enn 400k tror jeg ikke startprisen blir. Misforstå meg rett jeg vil mye heller at Øyvind har rett, men jeg er kanskje litt for kynisk (jeg kaller det naturligvis realistisk :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på fredag 12. oktober 2012, klokken 09:03
Det har hele tiden blitt sagt 500k for startmodellen og Espen hos Tesla Danmkar har konsekvent sagt det, så mye lavere enn 400k tror jeg ikke startprisen blir. Misforstå meg rett jeg vil mye heller at Øyvind har rett, men jeg er kanskje litt for kynisk (jeg kaller det naturligvis realistisk :)

Tja, 500k som startpris kan være realistisk det. Vi vet jo ikke om de har planer om å selge 40kWh eller for den saks skyld 60kWh-versjonen her. Kanskje 85kWh blir eneste valg ?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

toppi

Skal de selge denne bilen i Europa, så kan de ikke legge på prisene for mye.
Det var rundt 10% på Roadsteren og tipper det blir det samme nå, og det er naturlig med tanke på frakt ++.

Som en ihuga Tysklands kunde på bil, kommer jeg derimot ikke å godta ytterligere påslag for Norge. (Unntatt en liten valutasikring da) Da blir det avbestilling og kjøp i Tyskland.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. oktober 2012, klokken 09:21
Sitat fra: Cobos på fredag 12. oktober 2012, klokken 09:03
Det har hele tiden blitt sagt 500k for startmodellen og Espen hos Tesla Danmkar har konsekvent sagt det, så mye lavere enn 400k tror jeg ikke startprisen blir. Misforstå meg rett jeg vil mye heller at Øyvind har rett, men jeg er kanskje litt for kynisk (jeg kaller det naturligvis realistisk :)

Tja, 500k som startpris kan være realistisk det. Vi vet jo ikke om de har planer om å selge 40kWh eller for den saks skyld 60kWh-versjonen her. Kanskje 85kWh blir eneste valg ?
Etter mitt syn vil de gå på en salgssmell i Norge om de velger å legge startprisen på 500" for en 40kw versjon.
Da snakker vi om nesten 50% påslag, og så frekke tror jeg rett og slett ikke Tesla tør å være.
Vi lever heldigvis i en transparent verden hvor informasjon flyter bra, så grov overprising tror jeg vi blir spart for.

Om grunnmodellene blir dyrere i Norge grunnet høyere utstyrsnivå synes jeg ikke er noe problem. Varme i seter, skinn, xenon, varme i speil, skinn etc. kan gjerne være standard for min de. Det er få som kjøper bil til 5-600.000 uten at alt dette er på plass uansett, så da er det lite poeng å ribbe bilen totalt for å holde grunnprisen lavere.

Sitat fra: Cobos på fredag 12. oktober 2012, klokken 09:03
De skal lage en EU modell av Model S og spesielt Norge vil de nok tenke litt på, med tanke på at vi allerede nå har Europas nest største salg av elbiler i absolutte tall og en relativt sett rik befolkning.
Dermed tenker jeg oppvarmede seter og 3 fase lading blir standard. Det kan bety at de bare stacker 3 av laderne som amerikanerne får 1 av i bilen, og at lærseter blir standard. Gode incentiver i Norge tilsier at i mine øyne tipper jeg på 399 000 for 40kWh +50k og + 100k er de prisene vi får, men evt litt mer "stuff" lagt inn som standard for toppmodellen.
Det har hele tiden blitt sagt 500k for startmodellen og Espen hos Tesla Danmkar har konsekvent sagt det, så mye lavere enn 400k tror jeg ikke startprisen blir. Misforstå meg rett jeg vil mye heller at Øyvind har rett, men jeg er kanskje litt for kynisk (jeg kaller det naturligvis realistisk :)

Cobos

Det er viktig å skille mellom ekstrakostnader til typegodkjenning, krasjtest etc. og prisøkning grunnet høyere standard utstyrsnivå. Om skinn, varme seter/speil og forbedret lader er en del av standardpakken er ikke bilen automatisk dyrere i mine øyne. Høyere utstyrsnivå forsvarer høyere pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Poenget mitt gikk vel heller på at jeg tenker Tesla er bevisst på hva startprisen deres blir. Det at de kan gå ut med at startprisen på Model S i USA er under $50k er jo tydelig viktig for dem, og tilsvarende grense her blir 400k tenker jeg. Dermed vil de justere opp utstyret såpass at de får bedre margin i Norge enn i USA men samtidig ikke så mye at folk begynner å gråimportere.
I mine øyne vil å legge til utstyr "verdt" 15 000NOK og så selge den til 395kNOK sammenlignet med dine priser gitt et godt kompromiss for Tesla. Dermed får de inn rundt 10 000 i bedre margin på grunnmodellen og folk vil kjøpe i Norge og ikke fra Tyskland i all hovedsak.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Lynet

Var innom Tesla i København tidligere i uken og de bekreftet 3-fase lader på EU-modellen. Men når jeg spurte damen om hvordan det blir i Norge med bare 230V så hun ut som et spørsmålstegn.
Gremmes av å bå i et uland på nivå med Albanai......

Tror aldri en elbilprodusent lager en trefaslader kun for Norge og Albania.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RunarBT

#9
Du får da 3 fase 400v om du ønsker det, dei fleste plasser?

f.eks. http://www.eidsivanett.no/Nett/nettleie/Priser-og-tariffer/Tariffer-for-privatkunder/

Mot litt høyere nettleie tilbyr de pakker med opptil;

T.o.m. 3 x 16 ampere / 400 volt   
T.o.m. 3 x 25 ampere / 400 volt
T.o.m. 3 x 40 ampere / 400 volt
T.o.m. 3 x 50 ampere / 400 volt
T.o.m. 2 x 80 ampere / 400 volt
T.o.m. 3 x 145 ampere / 400 volt

Øyvind.h

Sitat fra: Cobos på fredag 12. oktober 2012, klokken 16:12
I mine øyne vil å legge til utstyr "verdt" 15 000NOK og så selge den til 395kNOK sammenlignet med dine priser gitt et godt kompromiss for Tesla. Dermed får de inn rundt 10 000 i bedre margin på grunnmodellen og folk vil kjøpe i Norge og ikke fra Tyskland i all hovedsak.

Cobos
Jeg tror ikke prisene innad i EU (uten avgifter etc) blir så forskjellige ettersom det lages en EU modell som får en EU pris, men det er ikke variasjoner på 10-20.000 som bekymrer meg. Det er mer skremselspropaganda fra Finn.no annonser som snakker om startpris på en halv mill og en mill for toppmodellen, og denne etter alt å dømme feilaktige informasjonen (såfremt ikke 85kw blir eneste tilgjengelige versjon) kjøper journalister helt ukritisk og gjengir den i bl.a. DN.
Det er uheldig å indirekte signalisere at nordmenn forventer en startpris på en halv mill og en toppmodell til en mill, for det er ikke det kjøperne forventer :)
Grov overprising=kansellerte reservasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Leste selv den artikkelen der DN refererte til priser mellom 1/2-1 mill. Det var jo ganske tydelig at de tok de norske annonsørenes utgangspunkt pris og simpelthen doblet denne. Det er skremmende hvor lite research og kvalitetssikring av sitt eget arbeid enkelte journalister bedriver. Så lenge Tesla ikke har noen offisielle priser for EU markedet ennå, kan en vanskelig  "motargumentere".
Jeg tror vi nordmenn er så hjernevasket av våre bilavgifter at vi nesten forventer en høyere pris.
Skuffelsen blir nok stor om prisene blir uforholdsmessig høye , og det vil nok føre til et ras av avbestillinger, inkludert meg selv sannsynligvis. Størstedelen av alle Bestillinger er jo tross alt gjort med US pris som grunnlag.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

foxy

er jo ca korrekt, ca 450k  som startpris for ribba  40kw bil havner den sikkert på
I-miev 2011
Asker

laumb

Da blir det ribba 40kw på meg!

Satser på 359'000,- som maksimum startpris. 50k usd + skattefordelen vi ikke får gir pris på omtrent 330k fra Tesla. Legg på frakt og en fortjeneste på 20k til norsk forhandlernett, og vi er der. Min tro er at de satser på å tjene på utstyr og bedre kw, og heller posisjonere seg ned mot og under Ampera.

Så lenge Tesla får sin del av kaka (20% var det?), så er den individuelle oppslaget opp til importør? Regner med at om startprisen bikker 400'000,-, så ofrer jeg litt garanti og kjøper amerikbil, og de vil de nok unngå..

Skal betale depositum i morgen, så utrolig spent på når prisene blir lansert.. Føler det kommer en boom av bestillinger når folk får endelig pris, så vil sikre meg P nummer før den tid. :)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

#14
Sitat fra: laumb på søndag 14. oktober 2012, klokken 22:59
Da blir det ribba 40kw på meg!

Satser på 359'000,- som maksimum startpris. 50k usd + skattefordelen vi ikke får gir pris på omtrent 330k fra Tesla. Legg på frakt og en fortjeneste på 20k til norsk forhandlernett, og vi er der.

Forhandlernett ? Tesla har en butikk, og den ligger i Oslo. Den eier de selv, og butikken skal ikke ha en del av kjøpesummen din.

Ang. service så antar jeg det blir samme deal som i USA, dvs. at en servicemann kommer hjem til deg og ordner alt der. Med noen tusen biler i landet kan de batche geografisk, dvs. at en servicemann er i Bergen en uke, drar videre til Haugesund osv.

Selv jobber jeg i Oslo så å levere bilen på service blir griseenkelt. Alna holdeplass er heldigvis innenfor gangavstand fra butikken.

Jeg tror ikke startprisen blir så lav som 359k, rett og slett fordi jeg tror de vil legge på mer standardutstyr. Xenon og setevarme forventes på nye biler i EU, så jeg tror både skinn og tech-pakka blir standardutstyr. Kanskje også luftfjæringen. Med alt dette vil nok startprisen bikke 400k, muligens rett under uten luftfjæring.

Trefase-lading vil jeg tro vi må betale ekstra for, standard blir nok enkel 10kW enfase-lader. Jeg tror løsningen blir 3x10kW for trefase, men håper på 44kW
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA