Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rette kjente feil/mangler etter garantitiden

Startet av Jejl, mandag 05. desember 2016, klokken 09:18

« forrige - neste »

Jejl

Bare et tips: Bestill servicetid til bilen til når du skal ut og fly. Tesla henter og bringer deg/dere til flyplassen (ihvertfall i Stavanger).

lunitiks

#16
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:48
En utbedring som ikke er tilfredsstillende utført på  kan  forresten reklameres på selv utenfor absolutt reklamasjonsfrist, jfr Rt 2013 s. 865, om feilen kommer igjen.

Glem ikke foreldelsesloven.

Foreldelse in a nutshell (dette er egentlig mer komplisert enn jeg fremstiller det nå):

Foreldelse er en egen frist, som løper parallelt ved siden av reklamasjonsfristen din. Begge, I repeat, *begge* fristene må overholdes for å ikke miste kravet. Aldri glem foreldelse, og aldri forveksle det med reklamasjon. En reklamasjon er IKKE nok til å stoppe (avbryte) foreldelse. Google it.

Foreldelsesfristen kort fortalt:

Ditt mangelskrav foreldes, altså tapes, etter 3 - tre - år regnet fra overlevering av tingen, unntatt i 3 hovedtilfeller;

       
  • Du får avbrutt 3-årsfristen ved forliksklage/stevning til forliksråd/tingrett. En skriftlig, velformulert, topp begrunnet og overbevisende reklamasjon - rekommandert, elektronisk eller personlig levert til selger er ikke, da-capo, *IKKE* nok - u must sue;

       
  • Selger avbryter 3-årsfristen selv, ved å erkjenne sin plikt, tydelig i ord eller handling (typisk ved et utbedringsforsøk eller en utbedringslovnad, NB det må gjelde den konkrete mangelen du sliter med, det holder ikke med et verkstedbesøk med ordre om "fiks alt", selgeren må ha lovet eller prøvd å utbedre den fysiske feilen du er opptatt av);

       
  • Du verken kjenner til, eller burde kjenne til, ditt eget krav (mangelen). I så fall har du alltid minst 1 - ett - år på deg til å få avbrutt fristen slik som beskrevet i kulepunkt 1 eller 2 over, selv om det er 4, 5, 7, 8 eller 10 år etter overlevering. Hvor lang tid du har, avhenger altså av hva du vet eller burde vite. Har du symptomer på feil, kan du ikke sitte passivt i feks 6 år og komme i år 7 med krav på retting/erstatning, hvis du burde avdekket mangelen tidligere. Tilleggsfristem på 1 år er altså et unntak, som kommer deg til hjelp der du faktisk ikke har peiling på at det er noe feil, og heller ikke burde ha peiling. Du vil bli bedømt som du er, er du en innsiktsfull tekniker bedømmes du strengere enn om du er en sossegutt med lakkfarge som eneste bilkunnskap.
Oppsummert: Kravet ditt kan altså gå tapt både pga foreldelse og pga for sen reklamasjon - alt etter hvilken frist som faller først. Det varierer fra sak til sak. Moral: Ikke la saken ligge, ta en beslutning og vær rask med å følge opp seriøst og om nødvendig med søksmål.

(Foreldelse er nazi-streng kalenderjuss, og advokatens verste mareritt eller beste venn - avhengig av hvem man representerer; kjøper eller selger.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA