Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regneark

Startet av sølv-pilen, mandag 22. desember 2014, klokken 00:45

« forrige - neste »

sølv-pilen

Nokon som har laga nokre greie eller geniale reikneark for batteri bruk? Feks ein oversikt over kor långt ein kjører mellom kvar lading, kor myke ein fyll på, slik at ein kan lett danna seg et bilete basert på tidligere kjøring om kor långt ein kan forventa seg å koma Før ein treng lading på ny..om Ikkje. .kva informasjon Bør eit slek rekneark inneholde?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Tommelfingerregel:

10A gir 15 Km/t Lading; 16A gir 25 km/t og 1fase 32A gir 50 Km/t
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sølv-pilen

Jeg skjønner ingenting. Er det en time lading du baserer de distansene på? Det Jeg lurer på om jeg kommer frem med Feks.  34%igjen på batteri  mulig tommelfingerregel din kan Være til god hjelp men da må du utdype den litt mer.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

valvolainen

Før vi kjøpte bil hadde jeg et ark der jeg kunne legge inn hvor mange timer jeg har til laderådighet, og så fikk jeg da en oversikt over rekkevidde på alle støtte ladestandarder til vår bil. Dette arket inneholdt også et temperaturfelt, slik at jeg kunne ta hensyn til det. (veldig grovt med god margin) Desverre ligger ikke dette regnearket i 'arbeidsboka' mi lenger, ellers skulle du gjerne fått det.
Det du trenger å vite er hvor mange watt bilen din trekker pr. km. resten bygger du ut ifra det.
Hvis du forteller hva slags bil du har så kan det være et godt utgangspunkt for videre hjelp.
km/t i lading er hvor mange km du 'fyller på' i løpet av en time. Fyller du med 15km/t så trenger du altså lade i to timer hvis du har 30km igjen å kjøre og bilen er tom.

sølv-pilen

Forstår jeg deg rett i at du skriver inn distanse du vil kjøre så ser du ladetiden på de forskjellige uttakene basert på tommelfinger regelen til Electrolux?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

svingen

@ sølv pilen det er korrekt jeg tenker 1a=1% lading på bilen og det er 1 km per % så full bil er 10 mil
tommel finger regel det og men da blir man ikke skuffet kjører en liten ion men man skjønner fort km og strøm forbruk er vanskelig og si på vinter tar man -30%
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på tirsdag 23. desember 2014, klokken 08:53
@ sølv pilen det er korrekt jeg tenker 1a=1% lading på bilen og det er 1 km per % så full bil er 10 mil

Dette er en regel jeg også bruker på Leaf og den pleier å være ganske grei på landevei og gir få overraskelser. Tørre fine sommerveier gir lengre rekkevidde, snøslaps gir mindre.

Å angi ladetid i km/t er bare tull da variasjonene for en Leaf kan være fra 1kWh/mil til godt over 2kWh/mil avhengig av vær/føre/terreng/hastighet/trafikk. Ladetid i % pr tid (eller mye bedre: kWh pr tid) og så trengs det ikke mattekunnskaper utover barneskolen for å beregne maksimal tilgjengelig rekkevidde gitt kjente kjøreforhold.

Et regneark for å angi forbruk bør inneholde alle tenkelige variabler og det blir nesten litt for mye å holde styr på.

For å ta et et nylig eksempel jeg kjørte i helgen:

Arendal - Rugtvedt (på vei til Oslo) og Rugtvedt - Arendal (på vei fra Oslo). Ca 95km hver vei.

Hadde 4kWh mer igjen på batteriet på hjemveien enn på veien til. Det er noen høydemeter forskjell, men http://jurassictest.ch/GR/ sier at jeg skal bruke like mye hver vei. Så kan man begynne å tenke på likhetene og forskjellene på turene.

- Vær/veiforhold/temperatur var så godt som identiske (rundt 0 grader, våt/fuktig vei).
- Minimale behov/muligheter for regenerering i starten av begge turene endrer lite.

- Første tur ble startet med kald bil og is på rutene i motsetning til hjemturen der vi allerede hadde kjørt bortimot 20 mil og hadde behagelig temperatur og isfrie vinduer.
- Første tur ble startet med kaldt batteri (5-10 grader) mens hjemturen hadde godt oppvarmet batteri (30-35 grader) etter et par mindre hurtigladinger og en siste hurtiglading til 80% på Rugtvedt.
- Trafikken gjennom 80-sonen mellom Dørdal og Østerholtheia gikk i 65-70 på hjemveien i motsetning til 80-82 på veien til.

Hver for seg hadde nok tingene over ikke gitt mye merkbar forskjell, men samlet ble det ganske mye.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Emil gir meget god forklaring her.
Topografi, temperatur, vær, bruk av varmeapparat, kald eller forvarmet bil gir alle store variasjoner.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA