ladeplass kommune

Startet av Renate, torsdag 28. august 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

Renate

Hei, jeg venter i sitrende spenning på å få levert min Nissan Leaf Acrnta. Jeg har i den forbindelse sjekket opp i muligheter for lading i nærheten av arbeidet, som er på Nærbø i Hå kommune.

INGEN ladepunkter har jeg klart å spore opp. LadeNå viser nærmeste punkt i Time kommune.

Jeg trodde at alle kommuner sørger for å ihvertfall ha NOEN ladepunkter tilgjengelige.....er det noen som vet om kommunen har noen form fornforpliktelse eller om det går an å søke om å opprette ladepunkter....?

Nissan Leaf Acenta

Mippen

Kommunen har vel ikke noen lovfestet plikt til å sette opp ladestasjoner. Det er mer et felles initiativ rundt om at det skal tilrettelegges for elbiler. Dessverre er det fortsatt mange kommuner som ikke ser verdien av å tilrettelegge for lading. For eksempel er det mange steder jeg ikke vil dra på elbil-tur så lenge det ikke er mulig å lade der.

Du kan vel sende et brev til kommunen om det å oppfordre til utbygging. Ellers kan firma og privatpersoner søke om støtte til utbygging av offetlige ladestasjoner, men da må man ha noen å samarbeide med (orgonisasjon) som kan ha mulighet til å vedlikeholde og drive stasjonene. Kan jo snakke med bensinstasjon, butikk osv om dette er noe de kan tenke seg å gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

svingen

kjenner ikke så godt til den kommunen men google litt og det er nesten til "skamlig" når man leser den artikelen her http://www.elbil.no/nyheter/46-elbilisme/3287-399-elbiler-i-kortesje-til-bryne burde sende mail til ordføreren og spør hva det er som skjer syns jeg,eller kanskje ta en tur ned til han.
hvis du ikke får noe svar/tilbakmelding ville jeg tatt det opp med lokal avisen da skjer det somregel noe gjerne med deg og elbilen og så spør du hva som skjer.
Videre er det lurt og lese kommunen sitt miljø program da står det ofte att det skal være på plass innen en dato,når du har det er det enklere og purre/masse hvis det står att det skal være på plass.
i referater står det ofte hvem som har ansvaret og.

Når det er sagt så er det hurtiglader på bryne og og på m44 kjøpesenter (jupitervein 2) men er helt klar plass til flere ladere her ;) hurtigladeren er kun chademo så langt jeg kan se.

Jeg kommer fra Tokke kommune i vest telemark og var eller ikke eneste lader etter bø (er vel ca 7 mil fra bø til dalen som mamma pappa/bor)

Har vært i dialog med en kro som nå har satt opp lader og flere museum som har satt opp lade mulighet.

noen av dem har kun vanlig kontakt ute på 16a og kroa har sett opp "lade stolpe" ofte kommer du lagt med og forklarer hva som kreves.
folk her sier att ingen bør sette opp vanlig stikk kontakt da det er høy slitasje osv,men må si att når en ladestasjon koster fort 7000 kr (med 2 vanlig stikk kontakter) og 2 vanlig kontakter koster 500 kr så skjønner jeg att folk velger vanlig stikk kontakt hvis det er lite brukt osv.

så start med og sende mail til diverse og informer om hva det vil koste dem (ca 3KW får en elbil og lade på 16a) og inform om att det er kun en vanlig kontakt som kreves,hvis det blir brukt mye så kan dem eventuelt oppgradere til en ladestasjon,hvis du sier att dem bør ha type2 og 32a så skremer man ofte folk bor da det fort kommer på 10k + installasjon.
Det er min erfaring.

hvis det er camping plasser i omerådet er det lurt og sende mail til dem og,jeg har selv ladet på camping plass og fått det på "lade karte" da det var en veldig fin plass og stoppe og flere serverdigheter i nærheten,dem skulle ha 20kr får parkering/lading på 16a og slike ting som det er jo veldig fint får dem som skal på lang tur og trenger og lade litt får og komme videre.

så ikke tenkt så stort i starten men start i det små :)

har vel fått til 4 slik ladestasjoner ved hjelp av massing/info nå,så kom meg frem og tilbake til mamma/pappa ved hjelp av og sein lade noen timer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på fredag 29. august 2014, klokken 07:43
folk her sier att ingen bør sette opp vanlig stikk kontakt da det er høy slitasje osv,men må si att når en ladestasjon koster fort 7000 kr (med 2 vanlig stikk kontakter) og 2 vanlig kontakter koster 500 kr så skjønner jeg att folk velger vanlig stikk kontakt hvis det er lite brukt osv.

så start med og sende mail til diverse og informer om hva det vil koste dem (ca 3KW får en elbil og lade på 16a) og inform om att det er kun en vanlig kontakt som kreves,hvis det blir brukt mye så kan dem eventuelt oppgradere til en ladestasjon,hvis du sier att dem bør ha type2 og 32a så skremer man ofte folk bor da det fort kommer på 10k + installasjon.
Det er min erfaring.

Husk at det ikke er tillatt å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A lengre. Så ladeeffekten blir 2.3kW, ikke 3kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

svingen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. august 2014, klokken 10:25

Det er min erfaring.

Husk at det ikke er tillatt å sikre schuko på dedikerte ladeplasser med mer enn 10A lengre. Så ladeeffekten blir 2.3kW, ikke 3kW.

godt att jeg fikk opp punktene mine før det her da,Det er vel lov til og ha 16a ladepunkt med CCE? (har CCE på min lader)
uansett 10a er veldig lavt vs 16a når man "venter" på og få noen KW til og kjøre videre.

de bygge settene du selger er jo mye rimligere med type2 så gjenstår vel bare egetlig og få en "kasse" til og ha dem i så kan folk sette opp de på kjøpe senter osv,ville alle vært fornøgde egetlig...lav pris og sette opp lav pris inkjøp og type2 ingen brann felle :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

E_S

Sitat fra: svingen på fredag 29. august 2014, klokken 10:58
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. august 2014, klokken 10:25

Det er min erfaring.

godt att jeg fikk opp punktene mine før det her da,Det er vel lov til og ha 16a ladepunkt med CCE? (har CCE på min lader)
uansett 10a er veldig lavt vs 16a når man "venter" på og få noen KW til og kjøre videre.

de bygge settene du selger er jo mye rimligere med type2 så gjenstår vel bare egetlig og få en "kasse" til og ha dem i så kan folk sette opp de på kjøpe senter osv,ville alle vært fornøgde egetlig...lav pris og sette opp lav pris inkjøp og type2 ingen brann felle :)

For å få 16A schuko får man be om kontakt til høytrykksspyler eller lignende fremfor lading av elbil, da.. ;) Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ikke gå for den mye bedre CEE-kontakten på 16A. En overgang til Schuko for de som trenger det koster "ingenting"..

:)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på fredag 29. august 2014, klokken 10:58

Jeg selger de i hovedsak som kit inkl. kapsling (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html) men de har jo fast kabel da. Det er en ulempe for offentlig bruk siden man da må ha flere for å støtte både Type 1 og Type 2.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 11:06
For å få 16A schuko får man be om kontakt til høytrykksspyler eller lignende fremfor lading av elbil, da.. ;) Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å ikke gå for den mye bedre CEE-kontakten på 16A. En overgang til Schuko for de som trenger det koster "ingenting"..

Men her var det vel snakk om dedikerte ladeplasser med skilting osv. Da blir det vanskelig å snike seg unna. Og de fleste har neppe med seg overgang fra CEE til schuko....

E_S

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. august 2014, klokken 11:12
Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 11:06

Men her var det vel snakk om dedikerte ladeplasser med skilting osv. Da blir det vanskelig å snike seg unna. Og de fleste har neppe med seg overgang fra CEE til schuko....

Kan jo ha en adapter hengende på veggen ved CEE-uttaket, festet med en wire eller noe så det ikke går an å stikke av med den.. :) Det er jo heller ingen del av en fast installasjon, og den er lett å bytte ut om Schuko-kontakten blir dårlig..
:)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. august 2014, klokken 11:12
Og de fleste har neppe med seg overgang fra CEE til schuko....

Dumt av dem. Det har jeg hatt med meg i 8-9år nå. Men har ikke brukt den særlig ofte.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Ebe

Kjøpte en i går faktisk! :-D 149,- på Clas Ohlson :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Johnny

Sitat fra: Ebe på søndag 31. august 2014, klokken 08:25

Med avarsel om at den bare er til "midlertidig bruk" :o

Hva mener de med et egentlig? At konstruksjonen ikke er av en kvalitet som vil tåle bruk, eller er det prinsippet om at siden det er en overgang, så er den ikke egnet?
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på søndag 14. desember 2014, klokken 16:21

Hva mener de med et egentlig? At konstruksjonen ikke er av en kvalitet som vil tåle bruk, eller er det prinsippet om at siden det er en overgang, så er den ikke egnet?

At det er velkjent at Schuko (jordet husholdningskontakt) ofte ikke tåler vedvarende 16 A over tid. Det har en tendens til å føre til brent plastikk og det som verre er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Johnny

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:45

At det er velkjent at Schuko (jordet husholdningskontakt) ofte ikke tåler vedvarende 16 A over tid. Det har en tendens til å føre til brent plastikk og det som verre er.

Da burde alle de andre schukoene som clasen selger, også være merket med samme advarsel!
TMS og eGolf.

Rio

Sitat fra: Johnny på søndag 14. desember 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:45

Da burde alle de andre schukoene som clasen selger, også være merket med samme advarsel!

Både-og.

Det spesielle med elbiler er at de er omtrent det eneste som trekker en så høy last over tid. Videre, kontaktene er ofte utendørs, som gir en oksidert overflate, og enda mer varmgang.

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) anbefaler faktisk en grense på 8 A, men for nye installasjoner er det kun lov med 10 A for lading av elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA