Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

02Henning

Sitat fra: snakkis på tirsdag 18. mars 2014, klokken 08:59
Dette er ikke glemt. Det er en tapp på luken hvor du kan sette lokket så det ikke dingler.


Puh! Da er forhåpentligvis nattesøvnen gjenopprettet, ihvertfall frem til neste kjempeproblem åpenbarer seg. Takk for avklaringen!  :)

En annen sak er hvorfor "ingen" ser ut til å bruke parkeringstappen til ladeproppen? Det er jo ikke så kjekt å lakke opp bakskjermer i tide og utide ...

Sirka

Notat til meg selv: husk proppoppheng. :D

(Det lokket er så lett at jeg har ikke tenkt tanken på at det kan skade - har vekslet mellom å la det dingle eller å legge det over ladeluken.)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Øybil

Jaja, da fant jeg ut det også. Har lenge spekulert på om det var design feil at det ikke var mulig å henge opp lokket og har faktisk ikke sett den opphengsdingsen på lokket :o   :P

Velger å tru at jeg har vært for opptatt å bruke og utforske bilen til at jeg har sjekket nøyere

i3_X5_116dA

#93
Ja, da var tiden for å skrive litt om Mennekes bidrag til oss i3-frelste.
Bestillte en Mennekes 35076, 16A - CEE lader hos http://www.elektroenergi.no/
En ukomplisert, enkel og anbefalt forhandler av disse Mennekes laderne.



Mottok kassen med Mennekes 35076-laderen i.





Når du tar ut laderen, legger du straks merke til at laderen er massiv(!) Bygget i tjukk, "seig" gummi og formidabel, myk plast/gummi. Myke kabler og solide(!) kontakter. Både CEE-stikket og selvsagt; Mennekes-Type 2 kontakten er av en helt annen kvalitet enn noe annet jeg har tatt i av Type 2 og i direkte sammeligning med Clipper Creek.


På "display'et" er det vel ingenting å ta feil av. En tykk, massiv Amp-velger dominerer sammen med indikatoren for valgt ladestyrke.


Det jeg også la merke til var at denne laderen holder IP67-standard ... i motsetning til den billige "fjasa"-laderen fra Clipper Creek ... som bare holder IP44.


Ok, tid for å teste. Målt spenning før testen var 229 volt.


Første først: Innstillingene på i3'en hadde INGEN betydning, hverken på Max, Reduced eller Low. Opsjonen i iDrive i samspill med Clipper Creek-laderen er borte, når Mennekes-laderen er koblet til i3'en. Det virket som om opsjonen var direkte "utkoblet" i samspill med Mennekes-laderen.  ;) (Les. Tyske pedantikere) For testen, ble Mennekes-laderen koblet via en adapter fra CEE til Schuko fra Elbilhjelpen.
Lading på 6A: 1301 Watt


Lading på 8A: 1732 Watt


Lading på 10A: 2162 Watt


Lading på 13A: 2812 Watt


Lading på 16A: 3482 Watt


Så ble laderen satt "fast", mens den "usle" Clipper Creek-laderen ble pakket ned og stuet vekk i i3'en for "nød-lading" og andre anledninger.

Til slutt vil jeg bare si igjen; kvalitetsforskjellen mellom Clipper Creek-laderen som er av IP44-billig-hard-plast-greier og  den tyske Mennekes-laderen er: uendelig! Det virker som om produsentene ikke lever i samme verden, eller kosmos for den saks skyld. Jeg anbefaler Mennekes-laderen på det sterkeste, hvis du vil ha kvalitet.  8)



 

Yttertorjen

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 19:09
Ja, da var tiden for å skrive litt om Mennekes bidrag til oss i3-frelste.
Bestillte en Mennekes 35076, 16A - CEE lader hos http://www.elektroenergi.no/
En ukomplisert, enkel og anbefalt forhandler av disse Mennekes laderne.



Mottok kassen med Mennekes 35076-laderen i.





Når du tar ut laderen, legger du straks merke til at laderen er massiv(!) Bygget i tjukk, "seig" gummi og formidabel, myk plast/gummi. Myke kabler og solide(!) kontakter. Både CEE-stikket og selvsagt; Mennekes-Type 2 kontakten er av en helt annen kvalitet enn noe annet jeg har tatt i av Type 2 og i direkte sammeligning med Clipper Creek.


På "display'et" er det vel ingenting å ta feil av. En tykk, massiv Amp-velger dominerer sammen med indikatoren for valgt ladestyrke.


Det jeg også la merke til var at denne laderen holder IP67-standard ... i motsetning til den billige "fjasa"-laderen fra Clipper Creek ... som bare holder IP44.


Ok, tid for å teste. Målt spenning før testen var 229 volt.


Første først: Innstillingene på i3'en hadde INGEN betydning, hverken på Max, Reduced eller Low. Opsjonen i iDrive i samspill med Clipper Creek-laderen er borte, når Mennekes-laderen er koblet til i3'en. Det virket som om opsjonen var direkte "utkoblet" i samspill med Mennekes-laderen.  ;) (Les. Tyske pedantikere) For testen, ble Mennekes-laderen koblet via en adapter fra CEE til Schuko fra Elbilhjelpen.
Lading på 6A: 1301 Watt


Lading på 8A: 1732 Watt


Lading på 10A: 2162 Watt


Lading på 13A: 2812 Watt


Lading på 16A: 3482 Watt


Så ble laderen satt "fast", mens den "usle" Clipper Creek-laderen ble pakket ned og stuet vekk i i3'en for "nød-lading" og andre anledninger.

Til slutt vil jeg bare si igjen; kvalitetsforskjellen mellom Clipper Creek-laderen som er av IP44-billig-hard-plast-greier og  den tyske Mennekes-laderen er: uendelig! Det virker som om produsentene ikke lever i samme verden, eller kosmos for den saks skyld. Jeg anbefaler Mennekes-laderen på det sterkeste, hvis du vil ha kvalitet.  8)


Takk for fin og informativ info. Pris på denne fantastiske klumpen ?




i3_X5_116dA


østfolding


Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 19:31
5.300,- pluss moms ...  8)

Fikk du spesialpris? Mener å ha lesf at denne kostet 7-8.000 eks MVA?

i3_X5_116dA

Sitat fra: østfolding på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:14
Fikk du spesialpris? Mener å ha lesf at denne kostet 7-8.000 eks MVA?

Nei, det tror jeg ikke. Og jeg har ikke lest/funnet ut at noen skal ha mye for denne laderen i Norge. Vet om enkelte som vil ha nesten 7.000,- for denne laderen ... med Schuko-støpsel og i 13A-utgaven. Landeveisrøveri, etter mitt syn. 

Batteritralla

Samstemmer i konklusjonen din.

Smart ide med klemmene du har hengt den opp med, kopierer løsningen  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

nofuelno

Vi får vel ta inn denne vi også...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

i3_X5_116dA

#100
Mere testing!  ;D

For å underbygge påstanden om at Mennekes 35076 er bedre enn den billige, fjas-laderen til Clipper Creek.
Til de som kun har muligheten til å lade sin i3 ute i vær og vind ... her er løsningen.
Lading av i3 med Mennekes laderen neddykket i vann. IP67 i praksis:

(Hadde litt problemer til å få laderen til å synke ... den flyter faktisk)


snakkis


Klykken

Moro demonstrasjon av laderen! :D Skal være ganske sikker på din sak når du gjennomfører noe slikt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

i3_X5_116dA

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. mars 2014, klokken 13:57
Moro demonstrasjon av laderen! :D Skal være ganske sikker på din sak når du gjennomfører noe slikt.
+1  ;D ... er det IP67, så er det IP67.  ::)

TrondW

Er imponert over testmetodikk og pågangsmot her på forumet  :)

Denne laderen påvirkes etter det jeg skjønner ikke av bilens innstillinger. Hvordan er det med max lading? Lader den til batteriet er fullt eller kan du sette en begrensning på f.eks 80 % av kapasiteten? Det må vel uansett gjøres i bilen?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA