Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

www.ladekameratene.no

Startet av satheesh.net, torsdag 26. desember 2013, klokken 16:40

« forrige - neste »

fortoggale

Det er en grei side men jeg savner en ting for å ta den i bruk. Kan du gi oss muligheten for en URL som styrer posisjonen for kartet? Østlandet er antakelig kun interessant for de som bor der. Hvis du vil ta den helt ut kan du jo lage en rullemeny med norske byer med 20 - 30 mils mellomrom. Valget kommer opp i linken og bokmerke gjør at vi alle kan bli nordlendinger, sørlendinger eller vestlendinger i tillegg til dagens østlendinger.

Valget kunne også brukes til valg av sted for værmeldingen!
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

rene

Støtter denne. Oslo, Bergen, Trondheim og Sandnes er greie valg.

cra

Burde kunne la seg gjøre ved å ta imot parameter i URL, og bruke disse videre i linken som går til kart, vær mm. Jeg har gjort noe lignende på ei klokke jeg har laget for bruk i Teslaen. Den kjører på javascript, men det viser seg at klokka i nettleseren ikke er lik den på skjermene, så det var nødvendig med et offset. Har også et parameter for å sette et fast klokkeslett på klokke nr 3, som jeg selv bruker for å liste opp tidspunkt for overtakelse. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

satheesh.net

#33
Takk for tilbakemeldinger. :) Kartet som brukes er direkte API fra trafikkflyt.no (P4). Mulig denne gir styring av posisjon av kartet, men jeg har ikke funnet korrekt syntax. Jeg har sendt epost til dem for mange måneder siden, ikke fått tilbakemelding enda. ??? "Dokumentasjonen" som eksisterer er mildt sagt for simpel til å bli klok på.

Yr sine værmeldinger kan selvsagt ha flere valg, men heller ikke denne (tror jeg i hvert fall) støtter automatisk posisjonsdata i sin API.

Ellers er sidene helt enkle HTML-sider uten så alt for avansert koding. Webkoding er ikke mitt største fagfelt, så er ingen ekspert på dette området. ::)

[EDIT]
Jeg ønsker for øvrig at siden skal være så rask og enkel som mulig. Lastetid og presentasjon må være hurtig og en "no-brainer" å forstå seg på. :P

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 06:24
Kartet som brukes er direkte API fra trafikkflyt.no (P4). Mulig denne gir styring av posisjon av kartet, men jeg har ikke funnet korrekt syntax.

http://trafikkflyt.no/files/Trafikkflyt_API.pdf
Her kan du fint oppgi enten by (mc=) eller fylke (a=) og ønsket zoomnivå (z=)
Model S 85D

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på søndag 29. juni 2014, klokken 06:50
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 06:24
Kartet som brukes er direkte API fra trafikkflyt.no (P4). Mulig denne gir styring av posisjon av kartet, men jeg har ikke funnet korrekt syntax.

http://trafikkflyt.no/files/Trafikkflyt_API.pdf
Her kan du fint oppgi enten by (mc=) eller fylke (a=) og ønsket zoomnivå (z=)

Det er nettopp denne jeg har brukt. :) Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg ønsker at den autoposisjonerer seg i forhold til hvor bilen befinner seg. Det samme ønsker jeg at Yr oversikten også skal virke. På lik linje som den værvarselen under kartet gjør, se vedlagt bilde.
(Jeg befinner meg akkurat nå i Sydney, nærmere bestemt Strathfield. ;))

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 07:10
Det er nettopp denne jeg har brukt. :) Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg ønsker at den autoposisjonerer seg i forhold til hvor bilen befinner seg.

Joda, men i mangel av autoposisjonering ble det jo etterspurt en "manuell posisjonering" som kan bokmerkes. Som f.eks. www.ladekameratene.no?fylke=telemark

Sitat fra: fortoggale på torsdag 19. juni 2014, klokken 22:05
Kan du gi oss muligheten for en URL som styrer posisjonen for kartet?
... 
Valget kommer opp i linken og bokmerke gjør at vi alle kan bli nordlendinger, sørlendinger eller vestlendinger i tillegg til dagens østlendinger.

Sitat fra: cra på fredag 20. juni 2014, klokken 09:26
Burde kunne la seg gjøre ved å ta imot parameter i URL, og bruke disse videre i linken som går til kart, vær mm.
Model S 85D

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på søndag 29. juni 2014, klokken 07:22
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 07:10
Det er nettopp denne jeg har brukt. :) Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg ønsker at den autoposisjonerer seg i forhold til hvor bilen befinner seg.

Joda, men i mangel av autoposisjonering ble det jo etterspurt en "manuell posisjonering" som kan bokmerkes. Som f.eks. www.ladekameratene.no?fylke=telemark

Sitat fra: fortoggale på torsdag 19. juni 2014, klokken 22:05
Kan du gi oss muligheten for en URL som styrer posisjonen for kartet?
... 
Valget kommer opp i linken og bokmerke gjør at vi alle kan bli nordlendinger, sørlendinger eller vestlendinger i tillegg til dagens østlendinger.

Sitat fra: cra på fredag 20. juni 2014, klokken 09:26
Burde kunne la seg gjøre ved å ta imot parameter i URL, og bruke disse videre i linken som går til kart, vær mm.

Ja, nå tok jeg den! ;) (Skylder på jetlag... :P) Skal se hva jeg får til. Har ikke lagd slike ting tidligere, så vi får se om jeg får det til... ;D

Tuxedo

#38
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 07:10
Sitat fra: Amoss på søndag 29. juni 2014, klokken 06:50
Sitat fra: satheesh.net på søndag 29. juni 2014, klokken 06:24
Kartet som brukes er direkte API fra trafikkflyt.no (P4). Mulig denne gir styring av posisjon av kartet, men jeg har ikke funnet korrekt syntax.

http://trafikkflyt.no/files/Trafikkflyt_API.pdf
Her kan du fint oppgi enten by (mc=) eller fylke (a=) og ønsket zoomnivå (z=)

Det er nettopp denne jeg har brukt. :) Mulig jeg formulerte meg litt feil, men jeg ønsker at den autoposisjonerer seg i forhold til hvor bilen befinner seg. Det samme ønsker jeg at Yr oversikten også skal virke. På lik linje som den værvarselen under kartet gjør, se vedlagt bilde.
(Jeg befinner meg akkurat nå i Sydney, nærmere bestemt Strathfield. ;))
For å få til autoposisjonering burde det la seg gjøre å bruke en posisjoneringstjeneste basert på IP-adresse, f.eks. freegeoip.net.  Den har et API som returnerer både fylke og sted basert på IP-adresse.

Litt usikker på hvor godt den fungerer med mobile enheter, men det finnes tilsvarende tjenester som f.eks. returnerer nærmeste by/tettsted basert på oppgitte koordinater.

Edit:  Forsøkte freegeoip fra mobilen.  Da returnerer den kun land, så ikke så mye hjelp i dette tilfellet.  Løsningen kan da bli noe basert på W3C geolocation standard, som heldigvis støttes av browseren i bilen.

https://developers.google.com/maps/articles/geolocation

satheesh.net

Har lagt til "Tesla-kartet" til PlugShare. Denne fungerer utmerket i bilens nettleser. :D

satheesh.net

#40
Ok - da er det gjort en god del oppdatering på siden. Samtlige linker åpnes nå automatisk i samme vindu. Til informasjon har jeg lagt PlugShare sitt kart som standard, så første gangen må "skip registration" velges (eller logge inn hvis man har konto). :)

Vad tycks?  ::)

NB! Befinner meg langt(!) unna bilen akkurat nå. Så fint om noen kan teste det ut. :P

PS! Skal finne på noe lurt mtp hvordan yr.no blir presentert. Men det kommer litt senere... ;)

satheesh.net

#41
Fint om folk på reisefot (gjerne i utlandet) får testet ut posisjoneringsfunksjonen. ;)

Er det forresten noen som ønsker seg noe annet enn PlugShare som standardkart, f.eks. NOBIL sin eller kanskje Supercharge.info?


[EDIT 1:]
Har oppdatert med flere tilbydere også (utenlandske). :)

[EDIT 2:]
Holder på å leke litt med layouten også. Fjerne Trafikkflyt og kun ha vær og karttjenestene.
For de eventyrlystne kan de prøve den ut her: http://www.ladekameratene.no/test.html
;)

Olatho

Med den eksisterende posisjoneringstjenesten, sammen med litt reverse geocoding bør det være ganske greit å få et stedsnavn evt. fylke ut fra lat/lng:

https://developers.google.com/maps/documentation/geocoding/#ReverseGeocoding

Dermed kan du jo få lagt på de nødvendige URL-parametrene i yr og trafikkflyt-framene.

Testa litt i går, om jeg klarte å fjerne alle de irriterende shell-stasjonene fra trafikkflyt-iframen, men det var ikke så enkelt.
Det er nok mulig, med litt reverse-proxying og sånt, men jeg ga opp etter noen forsøk.





satheesh.net

Sitat fra: Olatho på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:40
Med den eksisterende posisjoneringstjenesten, sammen med litt reverse geocoding bør det være ganske greit å få et stedsnavn evt. fylke ut fra lat/lng:

https://developers.google.com/maps/documentation/geocoding/#ReverseGeocoding

Dermed kan du jo få lagt på de nødvendige URL-parametrene i yr og trafikkflyt-framene.

Testa litt i går, om jeg klarte å fjerne alle de irriterende shell-stasjonene fra trafikkflyt-iframen, men det var ikke så enkelt.
Det er nok mulig, med litt reverse-proxying og sånt, men jeg ga opp etter noen forsøk.

Uten at jeg har noen doktorgrad i programmering eller koding, så synes jeg faktisk API'ene til både yr.no og trafikkflyt.no tjenesten er ganske "enkle". Virker ikke som de støtter flere parametre liksom. (Igjen; jeg er ingen ekspert på dette området.) :-\

Vurderer derfor bare å droppe disse to tingene da trafikkflyt leverer på en måte det samme som navigasjonen gjør i bilen (hvis man velger å bruke trafikktjenesten da). Og Yr ikke er så veldig lett å håndtere. Jeg er litt opptatt av at det skal føles litt "snappy" og ikke så tregt. Så jo mer som dyttes inn på den første siden, jo mer drar det ned totalopplevelsen og man får mer "lag". ::)

Olatho

Hvis navigasjonen i bilen (jeg får ikke min før om en måned) bruker google til trafikkinfo, så er det jo samme info som trafikkflyt, så der er jeg enig med deg.
Når det gjelder YR-apiet, så er det ganske bra, ikke minst det at man kan spesifisere steder i URLen på mange måter.

Jeg personlig synes det er veldig greit å ha oversikt over været dit jeg er på vei, ikke der jeg er, når jeg kjører bil.
Været der jeg er akkurat nå ser jeg greit nok ut av vinduet, og været i framtida der jeg er akkurat nå er ikke så interessant, for om noen minutter er jeg jo et helt annet sted.

Så det er mer interessant for meg å kunne se hvordan været vil bli f.eks. på hytta de neste timene allerede når jeg kjører hjemmefra.  Har ikke tenkt så mye på hvordan dette bør gjøres så det kan brukes av flere, men personlig har jeg laget en egen "portal" med tabs for værmelding (fra Yr) for de stedene jeg som oftest drar til.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA