Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Haster litt 32 A enfase stikk

Startet av christine76, torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

christine76

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:13

Btw: skal du ha 32A enfas stikk så er det 6H modellen du skal bruke :) Den var utsolgt hos Elektroimportøren sist jeg sjekket (i butikken, merkelig det der  ;D )

Vil det si at av de linkene over så er den fra elhandel feil og den fra elektroimportøren riktig? Siden det kun står 6 og ikke 6H på den? Var den linken fra elhandel jeg sendte elektrikeren og fikk nå svar om at han skulle bestille. Hvis det er feil så må jeg rette ham så snart som mulig.

Øyvind.h

#16
6h indikerer plassering av den tappen du ser nederst på det blå Tesla-støpselet på forrige side.

232-6 betyr 2pol, 32A 6H. Så den bør fungere fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:31
Sitat fra: jog på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:20
Dersom det ikke har kommet blå kontakt når jeg får bilen den 5.11 så kapper jeg kabelen og setter på en blå kontakt selv.  Regner med jeg finner ut hvordan signaleringen virker slik at bilen ladder med 32A.
Har fått indikasjoner på at det bare er en motstand i adaptert som forteller hvor mye du kan trekke på ledningen.
Det må da gå an å bare sette på det støpselet man vil?
Hvordan foregår signaleringen rundt dette? Og hvor? Så lenge det er etter adapteret er det jo ikke noen stor sak.

Ser ut som det bare er å sette en 220 Ohms motstand over et par av signaleringspinnene:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins

Ser at de har gjort tilsvarende på Tesla SC, kappet kabel og satt på rød kontakt.


ohh

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:57
Sitat fra: ohh på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:43
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!
Må si meg enig med nofuelno, i stedet for å kjøpe en løs ladekabel til, velger jeg heller å kjøpe en vegglader som koster omtrent det samme (bruker beregningen UMC USD-pris x10).

Joa, man har ulike preferanser.. På Alnabru sa de at UMC ville koste 3700+mva. (4625,-)
Det er i så tilfelle en hyggelig pris.
Og - om det er slik:
SitatDa får du en lader som ikke kan åpne ladeluken. Og slik jeg forstår det må du også trykke på nøkkelen for å få kabelen til å løse ut når du skal løsne den fra bilen?
...så må jeg kanskje revurdere...

Når blir det tilgjengelig å kjøpe ekstra UMC?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

frekri

Jeg har gitt opp Sønnico.

Jeg kom i kontakt med en fyr jeg fikk diskutert litt med før jeg ikke hørte noe på 1 måned. Så klaget jeg både til Sønnico og forhandler hvor jeg fikk svar av en annen at jeg kunne sende over info. på nytt og så skulle jeg få svar dagen etter. Det er nå flere uker siden.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

christine76

Ser ut til at jeg kanskje tross alt har vært heldig med servicen bare ved at de har stilt opp da... Men blir uansett klage til Tesla, må bare se på resultatet hvor alvorlig klagen blir.

AllanW

Det er bare så innmari dumt at ikke jeg har tid til å jobbe noe ekstra privat om dagen. Jeg er elektriker til daglig og jeg ser sykt mye jobb jeg kunne tatt.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

VigdisA

Sitat fra: christine76 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:18

Ser ikke på det som noe poeng å trekke kabel som kan brukes til trefase da de tre metrene med kabel uansett blir forsvinnende lite kost i forhold til alt annet om huset en gang skal oppgraderes til å få inn trefase.

Fair enough :)
Vi har vesentlig flere antall meter fra sikringsboksen enn det du har, så når vi likevel må bytte kabel, tar vi like så godt en kraftig en.
Blir spennende å høre hva Sønnico etter hvert ender opp med å installere hos dere!
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

fredag

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:43
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!

Teslas UMC takler fremdeles ikke mer enn 13A. Det er usikkert når de klarer å levere adaptere som gir høyere ladehastighet enn det.

Hvis man trenger å lade raskere enn 13A nå, og ikke kan vente på at Tesla leverer det blå adapteret en eller annen gang, så må man kjøpe en Type2-boks, med eller uten integrert kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jog

Sitter trolig en motstand inne i Adapteret som forteller hvilket adapter som er tilkoblet.  Skal sjekke når jeg får ladekabel med bilen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

DonPedro

Øystein Bjønnes på Økern Elektriske har gitt meg gode råd og forstår Model S-ladingen.  (Har ikke noen annen relasjon med ham eller Økern El enn at det var de som hadde bygd el-anlegget i huset vi kjøpte).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øggen

#26
Moin.

Skal montere 32 A Blå på husveggen. Har byttet til 63 A hovedsikring og dette skulle gå greit tenkte jeg.
Venter jo Tesla og trenger å lade den så hurtig så mulig. MEN.......
Så kommer elektro duden og sier at linja bare klarer 6,6 KW og at jeg ikke bør bruke Vaskemaskin og slikt når jeg skal lade bilen  >:(
Hva F... er vitsen da?
Er jeg fortapt nå? Lite peiling desverre :o

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 03:00
Moin.

Skal montere 32 A Blå på husveggen. Har byttet til 63 A hovedsikring og dette skulle gå greit tenkte jeg.
Venter jo Tesla og trenger å lade den så hurtig så mulig. MEN.......
Så kommer elektro duden og sier at linja bare klarer 6,6 KW og at jeg ikke bør bruke Vaskemaskin og slikt når jeg skal lade bilen  >:(
Hva F... er vitsen da?
Er jeg fortapt nå? Lite peiling desverre :o
Er det kursen til stikket som ikke tåler mer enn 6,6kW? I så fall, legg egen kurs frem til stikket fra sikringsskapet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øggen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 03:00
Moin.

Skal montere 32 A Blå på husveggen. Har byttet til 63 A hovedsikring og dette skulle gå greit tenkte jeg.
Venter jo Tesla og trenger å lade den så hurtig så mulig. MEN.......
Så kommer elektro duden og sier at linja bare klarer 6,6 KW og at jeg ikke bør bruke Vaskemaskin og slikt når jeg skal lade bilen  >:(
Hva F... er vitsen da?
Er jeg fortapt nå? Lite peiling desverre :o
Jeg antar at det det er snakk om er en ny egen kurs sikret med jordfeilautmat til en enfase 32 A blå stikkontakt, med riktig dimensjonert kabel, og at det ikke er koblet andre ting på kursen, og at den er installert av elektrikker i tråd med lover og regler.
Fra en slik kurs kan du lade med 32A så mye du vil samme hva elektrikker sier. Hvor mye annet du kan ha på samtidig er jo først og framst avhengig av hovedsikringene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øggen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. oktober 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Øggen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 03:00
Moin.

Skal montere 32 A Blå på husveggen. Har byttet til 63 A hovedsikring og dette skulle gå greit tenkte jeg.
Venter jo Tesla og trenger å lade den så hurtig så mulig. MEN.......
Så kommer elektro duden og sier at linja bare klarer 6,6 KW og at jeg ikke bør bruke Vaskemaskin og slikt når jeg skal lade bilen  >:(
Hva F... er vitsen da?
Er jeg fortapt nå? Lite peiling desverre :o
Er det kursen til stikket som ikke tåler mer enn 6,6kW? I så fall, legg egen kurs frem til stikket fra sikringsskapet :)


Det er linja inn til huset ( 2manns bolig) som jeg da deler med han andre, som ikke er større sies det.
Ikke underdimensjonert men AKKURAT lovlig. Tydeligvis sparehus, men fra 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA