Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Haster litt 32 A enfase stikk

Startet av christine76, torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

christine76

Har elektriker fra Sønnico hos meg og han påstår at det ikke finnes noe 32 A enfase stikk, og at han derfor må montere 16A siden jeg ikke har trefaseanlegg. Er det noen som har noen spesifikasjoner på hva jeg trenger? Har prøvd å si 32 A enfase blått uten at det sier han noe.

Han jobber med dette nå, og jeg er redd for at vi ender opp med 16A bare fordi han ikke vet om den egentlige løsningen, og det vil jeg helst unngå.



Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Sitat fra: christine76 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:25
Har elektriker fra Sønnico hos meg og han påstår at det ikke finnes noe 32 A enfase stikk, og at han derfor må montere 16A siden jeg ikke har trefaseanlegg. Er det noen som har noen spesifikasjoner på hva jeg trenger? Har prøvd å si 32 A enfase blått uten at det sier han noe.

Han jobber med dette nå, og jeg er redd for at vi ender opp med 16A bare fordi han ikke vet om den egentlige løsningen, og det vil jeg helst unngå.
Da hadde jeg kastet ham på dør som inkompetent

VigdisA

Du kan jo ellers be om å få lagt inn kabel som er tykk nok til å håndtere trefas om du på et senere tidspunkt planlegger å få inn det.
Hos oss legger vi opp til 32 enfas i første runde men med rett type kabel så vi kan oppgradere til trefas senere- om det viser seg å være nødvendig. 
Vi har trefas inn til huset allerede - så for vår del blir det da bare å bytte sikring i sikringsskapet og bytte til rett stikk i garasjen
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Epleskreller

Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ohh

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:43
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!
Må si meg enig med nofuelno, i stedet for å kjøpe en løs ladekabel til, velger jeg heller å kjøpe en vegglader som koster omtrent det samme (bruker beregningen UMC USD-pris x10).
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Epleskreller

Sitat fra: ohh på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:43
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!
Må si meg enig med nofuelno, i stedet for å kjøpe en løs ladekabel til, velger jeg heller å kjøpe en vegglader som koster omtrent det samme (bruker beregningen UMC USD-pris x10).

Joa, man har ulike preferanser.. På Alnabru sa de at UMC ville koste 3700+mva. (4625,-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

#10
Sitat fra: ohh på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:43
Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. oktober 2013, klokken 11:40
Monter en 32A vegglader istedet.

Hvorfor det? Kan vel like gjerne kjøpe en ekstra ladekabel.. billigere og mere fleksibelt!
Må si meg enig med nofuelno, i stedet for å kjøpe en løs ladekabel til, velger jeg heller å kjøpe en vegglader som koster omtrent det samme (bruker beregningen UMC USD-pris x10).
Da får du en lader som ikke kan åpne ladeluken. Og slik jeg forstår det må du også trykke på nøkkelen for å få kabelen til å løse ut når du skal løsne den fra bilen?

Ville helt klart kjøpt UMC og adapter. Problemet er at adapterne aldri kommer...

Btw: skal du ha 32A enfas stikk så er det 6H modellen du skal bruke :) Den var utsolgt hos Elektroimportøren sist jeg sjekket (i butikken, merkelig det der  ;D )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

christine76

Takk for linker. Jeg har sendt dem videre til elektrikeren, så får jeg se hva han sier.

Har ikke tenkt å kaste ham på dør, men jeg må si jeg synes det er skikkelig dårlig at når Tesla anbefaler Sønnico for jobben og jeg forklarte hva jeg skulle ha gjort når jeg bestilte elektriker så sender de allikevel en som ikke har peiling. Han har også brukt masse tid på å sjekke med kolleger og så videre, uten å finne ut noe annet enn at alternativene mine var 16 A enfase eller 32 A trefase (som jeg altså ikke kunne få). Hvis de prøver å fakturere meg timepris for den tiden han har brukt på å prøve å finne ut av dette her så skal det derimot bli månelyst.

Ser ikke på det som noe poeng å trekke kabel som kan brukes til trefase da de tre metrene med kabel uansett blir forsvinnende lite kost i forhold til alt annet om huset en gang skal oppgraderes til å få inn trefase.

Hvorfor skulle jeg ha noen fordel av vegglader? Og hvilken ledning ville den da brukt til å koble seg til bilen? Er det ikke like greit å holde seg til det som følger med bilen? Til tross for at jeg har forsøkt å følge litt med en stund så føler jeg meg fremdeles litt grønn på dette her.

jog

Dersom det ikke har kommet blå kontakt når jeg får bilen den 5.11 så kapper jeg kabelen og setter på en blå kontakt selv.  Regner med jeg finner ut hvordan signaleringen virker slik at bilen ladder med 32A.
Har fått indikasjoner på at det bare er en motstand i adaptert som forteller hvor mye du kan trekke på ledningen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Øyvind.h

Sitat fra: christine76 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:18
Har ikke tenkt å kaste ham på dør, men jeg må si jeg synes det er skikkelig dårlig at når Tesla anbefaler Sønnico for jobben og jeg forklarte hva jeg skulle ha gjort når jeg bestilte elektriker så sender de allikevel en som ikke har peiling.
Vel, jeg har forespurt Sønnico om å komme på befaring (sendt e-post til Tesla-adressen de opprettet), men får ikke engang svar. Så du skal være fornøyd med at de dukker opp :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jimpec

Sitat fra: jog på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:20
Dersom det ikke har kommet blå kontakt når jeg får bilen den 5.11 så kapper jeg kabelen og setter på en blå kontakt selv.  Regner med jeg finner ut hvordan signaleringen virker slik at bilen ladder med 32A.
Har fått indikasjoner på at det bare er en motstand i adaptert som forteller hvor mye du kan trekke på ledningen.

Det må da gå an å bare sette på det støpselet man vil?
Hvordan foregår signaleringen rundt dette? Og hvor? Så lenge det er etter adapteret er det jo ikke noen stor sak.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA