Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring av i-MiEV med B-modus

Startet av uppis, onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:03

« forrige - neste »

Griffel

Gråvær og småregn idag, så etter å ha funnet fram regnearket og satt inn riktig tall for iMiEV kommer jeg stadig til at dette tilsvarer en hastighetsendring på ca 10 km/t. Reduksjon fra 75 km/t til 74 km/t burde ta ca 3 sek, og fra 75 til 73 ca 7 sek. hele fartsreduksjonen til nær 65 km/t tar nær 2 minutter. Altså jeg har ikke noe godt svar på hvorfor bilen tilsynelatende ikke endrer hastighet på flat vei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

hei har kjørt  62000  med min  nå og skal en få lengst mulig rekkevidde på langkjøring må en kjøre litt  aktift  å kjøre i c når en kjører å sette  den i b når en skal ned i fart og ned bakker da får en lengst rekkevidde   

Phuc

#32
Testet å kjøre til jobb med D-modus i går og B-modus i dag, blir vel C-modus i morgen.

Testforhold
* Fulladet ved start (ChargeAmps på 6A over natta)
* Radio på (må ha musikk)
* Varmeapparat på samme innstilling (Frontrute+fot, temp på grønn sirkel, vifte på auto)
* Kjøring i følge fartsgrenser (ikke over 80)
* Samme kjørerute (+/- 50m avhengig av parkeringsplass ved mål)
* Minimal bruk av brems (kun ved rundkjøringer og kryss ved behov, ellers er det regen)
* Rolig akselerasjon igjennom hele turen (grønn sone)
* Distanse: 15.5km
* Høydeforskjell: start: 284 m.o.h., mål: 12 m.o.h. (i følge http://www.jurassictest.ch/GR/)

Her er resultatene så langt:
* 28.10.2013: D-modus - YR.no
* 29.10.2013: B-modus - YR.no
* 30.10.2013: C-modus - YR.no

Date Time odo b_soc km_nbs whpos whneg rr baro
28.10.2013 10:09:44 16889 100 45 9 -28 89 948.194
28.10.2013 10:10:57 16890 100 72 48 -32 91 952.084
28.10.2013 10:12:09 16891 100 70 37 -67 93 955.31
28.10.2013 10:13:16 16892 99 66 32 -137 93 956.914
28.10.2013 10:14:08 16893 98.5 51 0 -81 95 958.72
28.10.2013 10:14:58 16894 98 49 0 -101 95 959.575
28.10.2013 10:15:50 16895 97 52 0 -144 96 958.816
28.10.2013 10:16:38 16896 96.5 48 0 -75 97 960.028
28.10.2013 10:17:28 16897 96 49 2 -68 98 961.825
28.10.2013 10:18:19 16898 96 50 35 -15 100 965.813
28.10.2013 10:19:42 16899 97 82 141 -13 103 972.878
28.10.2013 10:22:25 16900 96.5 161 55 -168 104 973.2
28.10.2013 10:25:11 16901 96 163 76 -98 106 976.825
28.10.2013 10:27:40 16902 95.5 147 42 -125 107 977.707
28.10.2013 10:31:02 16903 95 199 29 -157 108 977.518
28.10.2013 10:34:23 16904 94 198 43 -166 109 977.566


Date Time odo b_soc km_nbs whpos whneg rr baro
29.10.2013 10:40:44 16928 100 56 23 -55 112 956.405
29.10.2013 10:41:55 16929 100 71 70 -41 111 961.002
29.10.2013 10:43:12 16930 100 76 57 -87 111 964.334
29.10.2013 10:44:12 16931 99 58 1 -142 109 964.941
29.10.2013 10:45:02 16932 98.5 50 0 -65 108 966.704
29.10.2013 10:45:53 16933 98 50 0 -101 107 967.232
29.10.2013 10:46:44 16934 97 50 6 -112 105 967.29
29.10.2013 10:47:36 16935 96.5 51 5 -90 104 967.861
29.10.2013 10:48:26 16936 96.5 49 18 -44 105 970.654
29.10.2013 10:49:21 16937 96.5 55 67 -17 107 975.167
29.10.2013 10:50:54 16938 97 91 114 -43 109 980.899
29.10.2013 10:53:21 16939 96.5 146 54 -154 111 981.451
29.10.2013 10:56:10 16940 96.5 166 56 -89 112 984.843
29.10.2013 10:58:49 16941 96 157 48 -146 114 985.432
29.10.2013 11:01:16 16942 95 145 28 -134 114 985.613


Date Time odo b_soc km_nbs whpos whneg rr baro
30.10.2013 11:22:49 16959 99.5 77 19 -55 120 974.955
30.10.2013 11:24:09 16960 100 71 65 -32 120 980.31
30.10.2013 11:25:24 16961 99.5 73 55 -104 119 983.393
30.10.2013 11:26:17 16962 99 51 1 -109 118 983.839
30.10.2013 11:27:07 16963 98.5 50 0 -56 117 985.569
30.10.2013 11:27:57 16964 98 49 0 -92 115 985.781
30.10.2013 11:28:47 16965 97.5 50 9 -86 114 986.366
30.10.2013 11:29:36 16966 96.5 48 0 -128 112 985.938
30.10.2013 11:30:25 16967 96.5 48 30 -15 112 990.35
30.10.2013 11:31:28 16968 97 63 95 -7 112 995.489
30.10.2013 11:33:51 16969 97 140 79 -140 111 999.241
30.10.2013 11:35:59 16970 96.5 126 47 -78 111 1001.18
30.10.2013 11:37:54 16971 96.5 114 37 -60 113 1003.81
30.10.2013 11:39:47 16972 96 112 28 -140 114 1004.35
30.10.2013 11:43:27 16973 95 217 49 -155 115 1004.43
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Thomas Parsli

Hvis du skal sammenligne kjøring fra dag til dag, må føreforholdene være like.

Regn og fuktig vær resulterer ofte i opp mot 50% høyere energiforbruk, så du skal ikke ha mye fukt i vegbanen før forskjellen (~6%) er brukt opp.

Regen bør riktignok være lik, men det er vel ikke det dere ønsker å måle?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Phuc

#34
Været har vært omtrent det samme de 2 siste dagene i Oslo, mulig det var litt mer fuktig på mandag enn tirsdag.

Litt vanskelig å sammenligne strømforbruk i en gitt hastighet i Oslo for de forskjellige modusene siden det er så mye opp og ned, selv på motorvei.

La til et par loggfiler for de spesielt interesserte..
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

tomrh

#35
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 14:06
Regen bør riktignok være lik, men det er vel ikke det dere ønsker å måle?
Mer regen ved kjøringen 29.10 betyr bare at det må ha vært flere aksellerasjoner/høyere fart å bremse ned fra, altså en litt mer aktiv kjørestil enn dagen før. Likevel med lavere snittforbruk.

Edit: importerte tekstfilene i excel, standardavviket for farten 28.10 var 25,25 km/t, og 29.10 var det 25,60 km/t, noe som bekrefter hakket mer fartsendringer på dagens måling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#36
Tar opp igjen denne tråden. Mangler fortsatt harde fakta i form av tall (siden jeg ikke har ovms), men har observert over lengre tid og det virker altså mer og mer som om strømforbruket er noe lavere på motorveikjøring i C enn i D.

For eksempel. Den siste uka har det vært veldig stabilt vær, rundt en plussgrad, knusktørt og ganske vindete. Grytidlig om morgenen er det lite trafikk mellom Stjørdal og Trondheim, holder jevn fart 90-95 km/t. Tirsdag kjørte jeg i D-modus og hadde 6 streker igjen når jeg kom på jobb. I dag kjørte jeg i C-modus og hadde igjen 7 streker. Som sagt samme værforhold, samme kjørestil og svært forutsigbar trafikk. Starter alltid med fulladet og forvarmet bil.

Fint om vi kunne fått slått hull på dette, om det er myte eller fakta. Om noen i-MiEV eiere med ovms/canion kunne målt nøyaktig forbruk vs. fart under mest mulig like vær- og trafikkforhold, og som også har minst 4 mil til jobben langs motorvei/god landevei? (Phuc prøvde å måle i oktober 2013, men over kun 15 km i nedoverbakke og brukte bare 5% av SOC - lite egnede data).

Sitat fra: Jafo på torsdag 24. oktober 2013, klokken 12:36
C regenererer minst
D regenererer midt i mellom
B regenererer mest

På min Imjau og pedalen plantet i gulvet er det ingen forskjell på akselerasjonen
Jeg merker godt ved forbikjøringer i 90-sone at aksellerasjonen er dårligere med klampen i bånn i B/C enn i D, ofte velger jeg å skifte til D først. Noe som tyder på at maks motoreffekt ikke er tilgjengelig i B og C? C-modus minner meg faktisk litt om Eco i Leaf, men ikke like ullen respons.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

VanillaBean

Aha! Dette har jeg lurt på. Takk for informasjon. Nå blir det mye mer kjøring i C :-)
iMiev siden september 2013.

PionerThink

Dette var jo litt greit å vite!
Har stort sett hele tiden kjørt i C på landevei, men har vel også tenkt at bilen har virket litt "dau" i responsen her i.f.h.t D-modus ???
Forklaringen din virker veldig fornuftig tomrh! :)
Noen som har vært inne på de utenlandske nettsidene hvor de ofte sjekker mye rart?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tomrh

Sitat fra: PionerThink på fredag 30. januar 2015, klokken 14:39
Noen som har vært inne på de utenlandske nettsidene hvor de ofte sjekker mye rart?
Ikke i det siste, men tidligere i denne tråden finnes link til en tråd på myimiev.com der portugiseren Malm støttet mine observasjoner med en konkret måling som vi kunne regne litt på. US-versjonen av i-MiEV har litt andre moduser, så USA-gjengen datt fort av i diskusjonen siden observasjonene kun gjelder EU-spec i-MiEV.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat
The system calculates the torque level from the electric motor based on the shift lever position (D, Eco, or B), and the accelerator and brake pedal positions. Data from the anti-lock braking system (ABS), the battery management unit (BMU), the inverter and the Motor Control Unit (MCU) are also factored into the equation to help optimize torque levels.
Fra http://media.mitsubishicars.com/channels/2016-i-MiEV/presskits/2016-i-miev-press-kit

Her sies det faktisk rett ut at de ekstra kjøremodiene på i-MiEV ikke bare har med regenerering å gjøre men er med på å avgjøre dreiemomentet. Det virker som om Eco i US-versjonen antageligvis er det samme som C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA