Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Webasto dieselvarmer.

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:07

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Nå kryper tempen nedover og rekkevidden raser når man setter på varmen.
Nå har jeg kjøpt meg en brukt Webasto fra svensk hugger for litt over to tusen kr.

Dieselvarmeren er på 5,2 kw så det burde holde. I dag startet jeg med å finne et sted hvor brenneren kan stå. Etter litt testing fant jeg masse plass inni fangeren foran. Her er det kort vei til de ordinære vannslangene til varmeannleget og det er også plass til en liten diesel tank foran der.
Har en to liters tank som passer utmerkt. Trenger ikke så stor tank, dieselvarmeren skal bare brukes når jeg skal på lengre turer.

Jeg skal legge ut bilder når monteringen har startet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elbil fundamentalist

Spennende! Kan du legge ut litt bilder underveis?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

thoru

Høres spennende ut. Hvordan går det når man monterer webasto på samme kjølevannsystemet?
Hvor lenge holder 2 liter?
Håper du poster bilder og detaljer ;)



akseln

Bra prosjekt. Er det kjølevannsystem på en elbil?

Ladefabrikken

To liter vil holde ca 4-5 timer tipper jeg. Jeg har den første versjonen av Leaf og den har vannbasert varmeaparat. Det er også et vannkjølesystem for motorkontroler og motor, så det er faktisk to separerte systemer.
Jeg skal ta å poster bilder og detaljer under veis.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Knallbra tiltak hvis du oppdaterer oss, og du har jo en historikk med gode oppdateringer så det er mange som gleder seg!

Vet du hva slags kjøretøy den opprinnelig stod i? Og evt. hvor mange amp den trekker?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sikkert alt kjent for trådstarter, men for andre - her er monteringsanvisning til Hydronic II C D5S som Mitsubishi og Eberspächer har utvikla til trillingene:

https://docs.google.com/file/d/10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m/edit?hl=en_US

Montering blir naturligvis ikkje likt på Leaf, men prinsippet blir det samme - begge er basert på ein vannkrets som varmes opp. (Nyere Leaf har ikkje vannkretsen.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lynet

Og før diskusjonen starter, det er miljøvennlig å bruke dieselvarmer. Virkningsgraden på disse er på ca 82% noe som er bedre enn om du fyrer med elektrisk varme! Tapet i lader og batterier er på ca 30%.

Og vil du være skikkelig miljøvennlig så kjøp en varmer som kan gå på biodiesel eller en bensinvarmer som kan gå på E85 (etanol). Men en bensintank er mer brannfarlig.

Vil anbefale en 5 liters bensinkanne som drivstofftank.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:20
Og før diskusjonen starter, det er miljøvennlig å bruke dieselvarmer. Virkningsgraden på disse er på ca 82% noe som er bedre enn om du fyrer med elektrisk varme!

Ikke på EuroLeaf med varmepumpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daeedor

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:38
Sitat fra: Lynet på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:20
Og før diskusjonen starter, det er miljøvennlig å bruke dieselvarmer. Virkningsgraden på disse er på ca 82% noe som er bedre enn om du fyrer med elektrisk varme!

Ikke på EuroLeaf med varmepumpe.


Og dessuten - man kan vel trygt gå ut fra at det er et "effekt-tap" ved produksjonen og leveringen av dieselen også , sånn miljømessig.... ::)

el nino

Hva med garantien på bilen hvis man monterer denne? Nissan liker visst ikke at man eksprimenterer for mye med Leifene? :(

Mr.Zero

Asker Elektrodiesel har montert slike varmere i Leaf. Kanskje en ide å slå på tråden dit..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Fyrverkeri

Etter å ha lest dette og ruga litt på ideer har jeg nå begynt å vurdere å installere luftvarmer, enten Eberspächer eller Webasto, tenkte rundt 2kW. Ser de ligger på rundt 5-10.000kr, noen som har vært borti det? Det å koble seg på vannet hørtes ut som mye styr?

Elmo

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:20
Og vil du være skikkelig miljøvennlig så kjøp en varmer som kan gå på biodiesel eller en bensinvarmer som kan gå på E85 (etanol).

Det tenkte jeg også, så jeg fyllte E85 til original-webastoen på min e-Saxo.
Måtte bare gi opp det, for det ble ikke varmt nok. Knapt lunk i vannet :(   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ladefabrikken

#14
Sitat fra: TorC på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:40
Knallbra tiltak hvis du oppdaterer oss, og du har jo en historikk med gode oppdateringer så det er mange som gleder seg!

Vet du hva slags kjøretøy den opprinnelig stod i? Og evt. hvor mange amp den trekker?
Webastoen har sittet i en Nissan Primastar. Webastoen er en Thermo top C 5,2kw
Trekker 28W 12V
Sitat fra: Fyrverkeri på onsdag 16. oktober 2013, klokken 23:06
Etter å ha lest dette og ruga litt på ideer har jeg nå begynt å vurdere å installere luftvarmer, enten Eberspächer eller Webasto, tenkte rundt 2kW. Ser de ligger på rundt 5-10.000kr, noen som har vært borti det? Det å koble seg på vannet hørtes ut som mye styr?
Tror ikke det er så mye mindre jobb med luftvarmer. Da må du gjøre noe med den orginale termostaten i bilen så det elektriske varmeaparate ikke slår inn. Ikke vet man om plasten i luftkanalene tåler den høye varmen som kommer ut av luftvarmeren. Tror det er snakk om 60-70 grader.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA