Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av Webasto dieselvarmer.

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:07

« forrige - neste »

Larobeaa

Jeg slo på tråden til Autoex i Trondheim og la frem planen.
De forklarte at det var viktig å se til at webastoen man velger kan gå lavt nok ned i effekt for å unngå overoppheting.
Etter det jeg forsto så kunne en f.eks en 5kw varmer ha problemer med å yte mye mindre.
Den jeg så på kan gå ned til 2kw og det var like lavt som den de installerer i i-miev så han på Autoex.

Men jeg også lurer litt på hvordan det blir når vifta er fornøyd..



Larobeaa

Er redd for at den ikke kan gå lavt nok i effekt.
Har sett flere av den eldre sorten som ikke kommer under 3,5kw og det tror jeg blir for voldsomt for det lille anlegget til leafen.
Men jeg har sett små registere som er beregnet som tilleggskjøler for turboer som jeg ser for meg man kan kobble på i tillegg for å få ned vanntempen..

kjbu

Hva med å bruke en luftvarmer som er foreslått i en annen tråd?
Kobles på friskluftinntaket istedenfor å koble seg inn i vannkretsen. Dermed vil ikke enheten slå seg av ved lav belastning.
Og garantien består fordi man ikke har modifisert eksisterende løsninger.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Larobeaa

#34
Etter min mening er det en flottere løsning å varme vannet som er der fra før enn å legge til et ekstra system som varmer lufta.
Men jeg ser også på en eventuell løsning med diesel/luft varmer om det ikke blir så jeg prøver meg på vannkoker.
Mulig det blir litt enklere med garanti med luftvarmer, men om de vil skape seg så kan de gjøre det da også.
Man kan f.eks klandre at klimaanlegget jobber annerledes når du tilfører det varme med en diesel/luftvarmer og at det ikke er beregnet for dette.
Alt handler om hvordan leverandøren framlegger saken for importøren osv.
Jeg jobber selv på et merkeverksted for subaru og hyundai og vi hjelper kundene så godt vi kan med garantisaker.
Sier vi nei til en garantijobb som produsenten går med på sier vi nei til arbeidstimer og tjente penger.

Ladefabrikken

Jeg har ikke hatt noe tid til å jobbe videre med Webasto prosjektet denne uken. Men kommer med mer info når jeg har kommet videre.

Kan legge med et bilde av hvor jeg har montert tanken.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

thoru

Sitat fra: Larobeaa på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:46
Etter min mening er det en flottere løsning å varme vannet som er der fra før enn å legge til et ekstra system som varmer lufta.
Men jeg ser også på en eventuell løsning med diesel/luft varmer om det ikke blir så jeg prøver meg på vannkoker.
Mulig det blir litt enklere med garanti med luftvarmer, men om de vil skape seg så kan de gjøre det da også.
Man kan f.eks klandre at klimaanlegget jobber annerledes når du tilfører det varme med en diesel/luftvarmer og at det ikke er beregnet for dette.
Alt handler om hvordan leverandøren framlegger saken for importøren osv.
Jeg jobber selv på et merkeverksted for subaru og hyundai og vi hjelper kundene så godt vi kan med garantisaker.
Sier vi nei til en garantijobb som produsenten går med på sier vi nei til arbeidstimer og tjente penger.
Hvordan blir det med en vannkoker med kupe-oppvarming? må man ikke i tillegg få til noe vifter i gang i tillegg?

litt nysgjerrig på hvordan det løses med start og stopp av varmeapparatet. en enkel bryter for av og på? fjernstyring?

Rav4_EV

Veldig enkelt å bygge inn Webasto i Leaf. Det er bare å koble vannkretsen i serie med den orginale vannvarmeren.
En liten av/på knapp til Webastoen, og du har full funksjonalitet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ladefabrikken

Helt riktig at det er veldig enkelt. Fjernstyring av Webastoen gidder jeg ikke å lage, da bruker jeg det originale el varmeaparatet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

thoru

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 16:10
Veldig enkelt å bygge inn Webasto i Leaf. Det er bare å koble vannkretsen i serie med den orginale vannvarmeren.
En liten av/på knapp til Webastoen, og du har full funksjonalitet.
Skjønner ikke helt dette men om bilen er av og webastoen er på, vil kupeen bli varm? må det ikke i gang vifter for å flytte luften?

Fyrverkeri

Dette skjønner ikke jeg heller, kompliserer ikke det ting? Har bestilt diesel luftvarmer med fjernkontroll. Kan da sitte på kontoret og trykke på en knapp og bilen blir varm. Kan også selvsagt brukes som varmeapparat under kjøring.

Ladefabrikken

Sitat fra: thoru på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 20:22
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 16:10
Veldig enkelt å bygge inn Webasto i Leaf. Det er bare å koble vannkretsen i serie med den orginale vannvarmeren.
En liten av/på knapp til Webastoen, og du har full funksjonalitet.
Skjønner ikke helt dette men om bilen er av og webastoen er på, vil kupeen bli varm? må det ikke i gang vifter for å flytte luften?
Man setter på varmeaparate i bil som normalt med vifta på, så setter man Webastoen på som varmer opp vannet i varmeaparatsystemet. Varmesystemets termostat slår av det elektriske vannvarmeren når tempen på vannet går over en hvis tempratur.

Jeg fikk en ide med hvordan man kan fjernstyre Webastoen. Når man setter på varmen med appen så slås også rattvarmen på. Hvorfor ikke bruke rattvarmerbryteren som på knapp til Webastoen. Da får du den spenningen man skal ha for å slå på Webastoen. Aner ikke om det funker men bare en ide.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Larobeaa

Det blir jo akurat det samme som jeg skrev for noen innlegg siden, bare at da foreslo jeg og bruke strøm fra kupevifta til å slå over releet :P.
Tipper det fungerer flott :D

kjbu

Jeg ser følgende problemer :
* Lufta inn i kupeen blir veldig varm og det blir varmt i kupeen. Du må slå av Webastoen manuelt fordi det er for varmt. Så blir det for kaldt like etterpå og da slår PTC-elementet inn. Du må slå på Webastoen igjen. Slik fortsetter det, og tar oppmerksomheten bort fra trafikken.
* Webastoen slår seg av automatisk pga lav bruk av varme. Må startes manuelt igjen.

Slik jeg ser det, ville det aller beste vært å koblet ut PTC-elementet og latt releet som starter PTC heller starte Webastoen. Dermed har du koblet ut hele varme-strømsluket og erstattet det med diesel. Også ved forvarming.
MEN: Dette vil ikke fungere bra på den nye modellen med varmepumpe, da PTC blir avløst av varmepumpen når den kommer i drift etter en viss tid.

En termostat i kupeen koblet til Webastoen kunne også vært fint for automatisk start/stopp. Det ville fungert fint på EuroLeaf med varmepumpe der du kan manuelt slå av PTC/varmepumpe/AC og la kun viftene kjøre. Dermed blir det helautomatisk. En digital 12V termostat koster nok ikke all verden.

Jeg har også troen på å sende varmluft fra Webasto (e.l.) inn på innsuget til kupévifta, i parallell med den ordinære innsuget. Da får man mikset varmluft (60°C?) med uteluft og det kommer inn temperert luft ut av luft-ventilene. Med termostat i kupéen så vil denne slå av Webastoen (e.l.) ved behov.
Vidusheisene er også en fin måte å regulere ned temperaturen ;-) Ser det blir fort kondens i Leafen, så det trengs en del lufting (og varme) for å få ut fuktig luft.

Dette ble en liten brainstorming fra min side, og har blitt veldig fristet til et slikt prosjekt selv.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

thoru

Sitat fra: kjbu på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58
MEN: Dette vil ikke fungere bra på den nye modellen med varmepumpe, da PTC blir avløst av varmepumpen når den kommer i drift etter en viss tid.

Liker når noen legger ut tankegangen. Blir mye enklere å se det fra andre sider enn man selv ville ha gjort.
Stusset litt på det ene du sa. Er det ptc heater også på de bilene som har varmepumpe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA