Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlererfaring: Sandefjord-Oslo-Sandefjord

Startet av Maartensommer, mandag 14. oktober 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

Maartensommer

Hei,

Er det noen i dag som dagpendler til Oslo fra Sandefjord?  Hvordan er forbruket?  Dieselkjerra i dag ligger med cruise controllen på 125km/t.  Er man da avhengig av å lade på arbeidsplassen for å komme hjem igjen?

Har dere andre erfaringer som dere mener er av interesse er det bare å komme med dem også.

Larvik

Pendler endel Larvik-Slependen, blir vel ikke så store forskjellen. Har hatt cruise på 110 ( det tilsvarer nok omtrent 120 på speedomereret i gamle bilen ), og det gikk fint tur-retur. Utfordringen er å pendle sluk flere dager på rad, da det ikke bestandig blir tid til nok lading innimellom.
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Lanber

Før vi får de berømte 32A adapterne våre er det rett og slett ikke timer nok for deg til bare å lade med 13A hjemme over natta for å ha til t/r

Med den farten så kan du regne med forbruk på 250 w/km = du trenger 60kw, legg på 15% tap i lader og det er 71kw, på ett 13A stikk tar det 24 timer å fylle.

Alternativ 1. Hold deg til 105kmt og få et forbruk på 200 w/km = 19 timer å lade.  Du må lade alle timene du kan rett og slett.

Alternativ 2. Finn deg en type 2 ladestolpe i Oslo og kjøp en Salto kabel, da får du fylt på raskere.

BMW-ELLER-TESLA

Pendler selv Tønsberg - Drammen, noe kortere, så med lading på jobben går det fint. Får verifisere når jeg får bilen i januar. Men nå blir det 110 på motorveien, og de som i dag ligger i 120+ vil typisk ønske å ligge i 130+ (etter at UP er ferdig med de første kontrollene som typisk skjer etter innføring av ny grense, så vil de akseptere 20+, som i dag ...er nå min teori og håp -;) ) og da begynner forbruket å dra seg til... Ønsker egentlig å se at jeg kan bruke bilen akkurat som i dag. Er uaktuelt å redusere fart Pga rekkevidde i daglig bruk. For meg skal TMS erstatte bil når. 1 og selv på vei til svigermor ønsker jeg å komme fort frem ( tror jeg...) :-)
Sort P85D.

HenningH

Pendler selv Tønsberg-Drammen, ligger i ca 115, og ender da på et forbruk rundt 2,1-2,4 kw/mil i snitt for strekningen. Litt usikker på hvorfor det varierer sånn, men det ser ut som det går en del strøm til å varme batteriet (?) i starten. Jeg må lade ca 10 timer i døgnet for å gå i null på 13A kurs, det holder nesten utelukkende å lade på jobb.. For deg som skal pendle så langt vil du inntil videre være avhengig av å lade på jobben - ikke for å komme hjem igjen første dagen - men for å pendle alle ukedagene. Jeg regnet på det for min del og jeg må lade minimum 17 timer/døgn for å pendle Tønsberg - Oslo hvis du starter uken med fullt batteri og har 2,4 kw/mil forbruk. Min erfaring er at man sjelden kommer opp i 2.4 kw/mil i forbruk unntatt ved kombinasjon av flere ugunstige faktorer.
P85 Doplhin grey

Lacaixxa

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:21
Pendler selv Tønsberg - Drammen, noe kortere, så med lading på jobben går det fint. Får verifisere når jeg får bilen i januar. Men nå blir det 110 på motorveien, og de som i dag ligger i 120+ vil typisk ønske å ligge i 130+ (etter at UP er ferdig med de første kontrollene som typisk skjer etter innføring av ny grense, så vil de akseptere 20+, som i dag ...er nå min teori og håp -;) ) og da begynner forbruket å dra seg til... Ønsker egentlig å se at jeg kan bruke bilen akkurat som i dag. Er uaktuelt å redusere fart Pga rekkevidde i daglig bruk. For meg skal TMS erstatte bil når. 1 og selv på vei til svigermor ønsker jeg å komme fort frem ( tror jeg...) :-)


Og hvis vi er riktig heldig så forsvinner kanskje prikkbelastningen også. (min siste tråd forsvant ut av TMS forumet fordi det ikke var TMS spesifikt - antar at fart over 120 km/t gjør det TMS spesifikt)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

ebbrey

Sitat fra: Maartensommer på mandag 14. oktober 2013, klokken 21:51
Hei,

Er det noen i dag som dagpendler til Oslo fra Sandefjord?  Hvordan er forbruket?  Dieselkjerra i dag ligger med cruise controllen på 125km/t.  Er man da avhengig av å lade på arbeidsplassen for å komme hjem igjen?

Har dere andre erfaringer som dere mener er av interesse er det bare å komme med dem også.

Skal gjøre akkurat det samme og har vært like spent :) Vi får se hvem som tør å gli forbi hvem på E18 :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Gæsjan

Hei Maarten! Kjørte Sandefjord Oslo Sandefjord i ettermiddag. Startet imorges med 432 km rated. Til Oslo etter jobb i Sandefjord og hjem igjen ikveld uten lading. Hadde 19 km rated igjen da jeg kom hjem. Da lå jeg i 110 på cruisekontrollen hele veien med unntak av noen pådrag pga biler som yppet seg. Kunne ikke kjørt Tesla til Oslo igjen imorgen pga dårlig ladekapsitet/timer slik lanber beskriver. Litt skuffet igrunn. Hadde håpet det skulle være litt mer strøm igjen...
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

PHsigP85

Har kjørt Oslo-Kragerø-Oslo uten problem. Litt lading på jobben/møtet er uansett aldri feil. Daglig pendling krever dog at vi får annen løsning en schuko og blir vanskelig mittvinters uten jobblading.

De to siste dagene kjørte jeg ikke mindre enn 980 kilometer! Ganske enormt at dette er mulig i en el-bil, men sleit i morges da turen egentlig skulle gått tur/retur Oslo-Hamar. Fikk akkurat nok km rated etter lading (kun 10 timer tilgjengelig). Uten noe slakk med unntak av skjult reserve på ca 5 kW, orket jeg ikke spenningen og tok bensinsluket. Ganske kjipt med tanke på at det ville vært problemfritt om jeg bare kunne brukt den blå kontakten ute.

Hadde turen gått t/r Lillehammer ville det gått fint. Nok et argument for SC i Oslo som også ville løst problemet.

Ps! Strøm og bompenger for mine nærmere 100 mil kom på ca tjue kroner  :P
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

ebbrey

Sitat fra: Gæsjan på onsdag 16. oktober 2013, klokken 01:06
Hei Maarten! Kjørte Sandefjord Oslo Sandefjord i ettermiddag. Startet imorges med 432 km rated. Til Oslo etter jobb i Sandefjord og hjem igjen ikveld uten lading. Hadde 19 km rated igjen da jeg kom hjem. Da lå jeg i 110 på cruisekontrollen hele veien med unntak av noen pådrag pga biler som yppet seg. Kunne ikke kjørt Tesla til Oslo igjen imorgen pga dårlig ladekapsitet/timer slik lanber beskriver. Litt skuffet igrunn. Hadde håpet det skulle være litt mer strøm igjen...

Oi det var ikke mye å gå på. Altså 413 km rated i forbruk på 260 km strekning. Fungerer kun på sommerstid dette da, uten batteridegradering.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Gæsjan

Ja det tenkte jeg på også. Stemmer nok ganske bra med antall kjørte kilometer. Stor forskjell på om man kjører i 100 eller 110-120 på cruisecontrol i forhold til forbruk. Men man kan nok få mye bedre range ved å forvarme bil/batteri. 19 tom vinter istedenfor 21 sommer, kjøre range mode på klima osv osv samt. lade maks så det går nok fint til vinteren også. Skal man pendle må man bare få ladet fort nok!
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Lanber

Sjekk dekktrykk folkens.  Dekkene ble satt på i California i august, en halv verden i forskjell i temperatur.
Har mye å si for forbruket

ebbrey

Sitat fra: Gæsjan på onsdag 16. oktober 2013, klokken 22:12
Ja det tenkte jeg på også. Stemmer nok ganske bra med antall kjørte kilometer. Stor forskjell på om man kjører i 100 eller 110-120 på cruisecontrol i forhold til forbruk. Men man kan nok få mye bedre range ved å forvarme bil/batteri. 19 tom vinter istedenfor 21 sommer, kjøre range mode på klima osv osv samt. lade maks så det går nok fint til vinteren også. Skal man pendle må man bare få ladet fort nok!

Ja 100 km/t er klart mye mere fornuftig mtp forbruk. Litt "kjipt" at 10-15 km har såå mye å si på energiforbruket. Trafikken på denne veien ligger ofte og flyter i ca 115.

Ja lading mellom slagene blir knekken for min del hvis jeg ikke får bilen levert med adapterene. Har de virkelig ikke fått produsert disse enda?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Lanber

Sjekket "visible tesla" nå.
På 42% (den bikket akkurat opp) hadde jeg 168,8km rated, 92,9km estimated og 135km ideal.

ebbrey

Sitat fra: Lanber på onsdag 16. oktober 2013, klokken 22:31
Sjekket "visible tesla" nå.
På 42% (den bikket akkurat opp) hadde jeg 168,8km rated, 92,9km estimated og 135km ideal.

Rated er hva tesla sier? Estimated er bilens erfaring med din kjørestil? Ideal er denne 265 mile ratingen?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA