Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eie tesla i Nordland!?

Startet av Marius84, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:31

« forrige - neste »

Marius84

Hei
Drømmer om tesla da vi bruker nesten 5000 på bensin og bom i mnd.
Så er det jo en nydelig bil :)
Men bekymret over at nermeste forhandler er i Trondheim.
Kan ikke kjøre til Trondheim for å ta service? Hva skjer hvis man er uheldig og får en bil med mye problemer?
Sikkert flere her som har tenkt det samme, og kanskje har bestilt?
Hva har dere funnet ut ang dette? Hvordan vil man løse problemer hvis/når de dukker opp?

Dr.Ling

Jeg er en av flere i Bodø som venter bilen om ikke så lenge.
Jeg har stor tiltro til at evt. nyoppdagede feil skal utbedres på garantien, og at en da i samarbeid med Tesla Trondheim finner praktiske løsninger på dette (= at de kommer til meg eller i verste fall henter bilen i Bodø), og passende tidsfrist for utbedringene. Jeg er i dialog med "min mann" i Trondheim, og ønsker å få dette i klartekst før levering.

Når det gjelder service er det et ganske enkelt regnestykke når en bor >700km fra servicesenter: Forhåndsbetalt ubegrenset "ranger" og årlig service er eneste valg. Det er ikke så billig, men selv å dra på service annenhvert år kommer dårligere ut enn denne pakken. MEN, jeg vil gjerne vite hva "ubegrenset" egentlig betyr i denne sammenhengen. Ubegrenset antall km, én gang i året?

Alt i alt føler jeg meg rimelig trygg på at jeg er i gode hender. Akkurat så trygg at jeg har solgt én av mine 2 bensinbiler ;)

Største utfordringen akkurat nå er hvordan å få bilen hjem fra Trondheim. Uten ladeadaptere kan det bli et 30 timers opphold i selveste Mosjøen. Jeg vil jo gjerne kjøre bilen hjem, istedet for å sette den på båt eller tog.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Lille Lance

Jeg har hørt et rykte om SC på Mosjøen ... begynner å hjelpe da isåfall
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

stigasp

gammel post, men tar den opp.

vurderer model 3 men. er det slik at jeg da må nedover til Trondheim 1 gang i året for service?

Hvordan er det om det blir noe feil på bilen? lånebil?

bor i Mo i Rana

Espen Hugaas Andersen

Har hørt at de i Bodø kan sette bilen på Hurtigruta nordover til Tromsø, og eventuelt få leiebil mens de venter. Burde være mulig å gjøre noe lignende i Mo i Rana/Nesna, men det er det nok kun Tesla som kan svare på.

En liten fordel er at det er service kun hvert 2. år, så det er halvparten så ofte som du tenkte.

Service skal også kunne gjøres av service-bil, og det kan nok ikke utelukkes at de vil kunne kjøre E6 nå og da og ta service i gårdsplassen din. Men igjen, det er også noe bare Tesla kan svare på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Arntiv

Jeg har hatt Model S i fem år nå, og har bodd i Bodø hele tiden. Jeg er fra Trondheim, og har alltid tatt service (og garantireparasjoner) der i forbindelse med planlagte ferieturer. Det har fungert fint frem til nå, men ved siste servicebesøk måtte jeg flytte ferien pga lang ventetid.

Kun en gang har jeg kjørt ens ærend for garantireparasjon (kontaktorbytte), og to ganger har jeg hatt driftsstans (begge gangene med driftsstans skjedde i Trondheim - kryss i taket eller bank i bordet). Tesla har alltid vært imøtekommende med praktiske løsninger. For to år siden måtte bilen stå igjen på verksted i påvente av deler. Tok da fly hjem, og fikk skrevet ut leiebil i Bodø på Teslas regning, samt at de sendte bilen min med Hurtigruta, da den var ferdig fikset. I fjor måtte også bilen bli stående igjen i Trondheim. Da fikk jeg Model S lånebil som jeg kunne kjøre hjem med, og så kom de ens ærend til Bodø med min bil på tilhenger og tok med lånebilen tilbake. En annen gang ville de bytte et lenkestag på garantien, men manglet delen. Da endte det med at de sendte delen til meg i posten, og så fikk jeg fikset det på et lokalt verksted (Tesla tok regninga).

Nå er den generelle garantien gått ut, så jeg er spent på hvordan dette blir i fortsettelsen. Må innrømme at da jeg kjøpte bilen, hadde jeg tro på at servicenettverket ville bli kraftig utbygd, men det har det ikke blitt.
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Sveinung1954

Sitat fra: stigasp på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:33
Hvordan er det om når det blir noe feil på bilen? lånebil?

bor i Mo i Rana

Fikset det for deg..
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman


nie

Jeg bor ikke i Nordland men i Bergen.
Her har vi et servicesenter på Kokstad men kapasiteten er såpass sprengt at jeg har gitt dem opp. Jeg får istedet utført all service og evt garantireparasjoner i Ålesund de gangene jeg likevel er i nærheten.

Dette fungerer sånn noenlunde greit med nåværende bil som har hatt lite feil.
Men hvis jeg måtte reist helt til Ålesund med forrige bil (som hadde mye mer feil) så hadde jeg nok blitt frustrert.

Overført til ditt tilfelle så tror jeg det kan fungere OK hvis du får utlevert en bil som fungerer greit. Men er du uheldig og får utlevert en bil som må bygges ferdig på lokalt servicesenter (som min første), så kommer du til å bli frustrert.

1000kwh

Har også hørt folk få garantiarbeid i Tromsø sendt med hurtigruta.

Ellers er vel service hver 40000km, så det er jo ikke heeelt krise om du må til Trondheim.

Jeg har første 40k service i Drammen (bor rett ved), men hadde ikke trengt garantiarbeid før dette (2017 Model S). Har likevel vært innom for susing rundt døra og noe andre ikke kritiske ting.

simba

#10
Til dere som vurderer Tesla og bor i Salten-området: Med mindre dere bare kan "stikke innom" Tromsø eller Trondheim hver gang det blir feil på bilen - glem det!

Har selv en Tesla med flere feil (bakdør, trunk, skjerm, dyser), men eneste svaret jeg får er at jeg må "stikke innom" et servicesenter. En biltur som i beste fall tar ni timer, og koster meg minst en arbeidsdag som jeg må avspasere eller bruke ferie på, anser jeg ikke som å "bare stikke innom". På vinterstid er det rett og slett uaktuelt å legge ut på en sånn langtur, det vil ta langt mer enn 9 timer til Tromsø eller 11 timer til Trondheim. Alternativet er å bruke 10k+ på å sende bilen med tog eller hurtigrute til Trondheim eller Tromsø. Rett og slett arrogant holdning av Tesla.

For all del, Tesla er en helt fantastisk bil å kjøre. Sitter som et skudd på vinterføre også. Men mangelen på lett tilgjengelig service gjør at jeg ikke kan anbefale andre å kjøpe Tesla. Det er også tydelig at bilen ikke er lagd for vinterlige forhold: vrient å koste snø/is fra under panseret hvor vindusviskerene er gjemt, dørhåndtakene som fryser hver gang det er overgang fra mildvær til kulde (og som er årsak til at ene bakdøra vår ikke funker), vinduer som fryser fast i gummien rundt dørene, ladekabel som fryser fast i bilen osv... det kan høres ut som bagateller, men når du må stå der hver jævla morra gjennom vintersesongen og plages med å det ene eller det andre før du kan stresse avgårde på jobb - det er ikke verdt det.

Edit: Og til dere som sier at Tesla tar kostnaden med å sette bilen på hurtigruta til Tromsø: Ja, de gjør dette - første gangen. Goodwill, kaller de det. Men deretter er det stopp. Bom stopp.


Motorwatt

Høres ikke bra ut, og flere av de tilfellene du nevner om frost skjer også her sørpå. Veldig irriterende. Men sjekket du ikke opp tilgang til service før du kjøpte bilen? Eller ble du forespeilt noe annet fra Tesla? Lovet de å betale frakt for fremtidig utbedring av feil?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA