Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teorier om batterieksplosjon

Startet av PLUTO, lørdag 21. juni 2008, klokken 10:43

« forrige - neste »

Ken

Vi må finne fram til tennings årsaken. Koblingen mellom pol og plate er en svak punkt som kan bli glovarm hvis ikke den er dekket av elektrolytt og det er mye strømtrekk, for eksempel.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: hens på mandag 28. juli 2008, klokken 21:46
Testet noen gamle luftkjølte stm 100 batterier på lørdag. Når batteriet var nesten tomt, etter ca 95Ah, begynte de å produsere gass, det boblet kraftig.

La du merke til om det var før eller etter "reversering" 

Om det var gassing fra samtlige celler var det nok før, men hittil har vi trodd at slik gassing er resultat av såkalt reversering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Jeg kjørte 3 blokker over en STOR motstand på 0,4ohm, og det ene blokken falt til ca 2 volt da jeg målte. Sannsynligvis var det idet cellene var i ferd med å ompolarisere at gassingen oppsto i den blokken som var dårligst.
Dette forteller meg at det er farlig å drive hard dyputlading på en batteripakke som begynner å bli gammel og ujevn. Gassingen er jo oksygen og hydrogen i ideell blanding. Denne sprer  seg i fyllesystemet og kan kverke naboblokkene som er friske.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA