Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teorier om batterieksplosjon

Startet av PLUTO, lørdag 21. juni 2008, klokken 10:43

« forrige - neste »

PLUTO

Det er hender tid til annen at noen opplever at de får batterieksplosjon.
En forklaring som er blitt gitt er at dersom de er blitt tørre vil dette skje. Flere har derfor prøvet å klage til verksted dersom dette har skjedd nok så kort etter vannfylling. Man har da tenkt at det kan være at verkstedet har glemt å fylle vann i en rekke og at denne rekke, eller en blokk i den rekken har eksplodert. Dette høres trolig ut, men jeg har nå sett flere eksploderte blokker som har hatt nok av vann (i de øvrige celler og i de omkringliggende blokker hvor man kan sjekke dette).

Hva er da årsaken? Jeg tenkte vi i denne tråd kunne tenke litt høyt om det.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Man skulle tro at det var hydrogen i fyllerekke som blir antent. Etter å har inspisert en ødelagt blokk oppdaget jeg at ved kortslutning ,mesh tilkobling til polen var fortsatt strømførende men svekket så at den ble varm. Om den ble glovarm kunne den antenne knallgassen.
Ikke alle blokker som brenner eksploderer og den bare brente seg gjennom plasten ved polen. De som sto tett mot ble svidd men var brukbare.

Eksplosjoner skjer, etter det jeg har hørt, under kjøring og det kan bare spekuleres hvorfor det er så mye hydrogen på plass. Trodde at det var bare under toplading at elektrolyse skjedde. Kanskje det er bare rester fra forrige lading som antennes under kjøring. Hydogenen bør fjernes etter lading og nitrogen fra en sylinder er tingen.
Kan bly batterier eksploderer?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: Ken på lørdag 21. juni 2008, klokken 12:29
Kan bly batterier eksplodere?

Jo da det kan de. Jeg fikk et 200Ah 12V traction batteri til min Kewet rett i fleisen. Jeg fikk et noe perforert tøy av dette, men rakk heldigvis å blunde før syre og plastikkbiter kom fykende. Hele toppen på det store batteriet ble til småbiter. Batteriet var akkurat ferdig med å lade når jeg koblet på plusspolen og PANG. Med noen engler, litt flaks og mye vann kom jeg ut av det uten varige men. Jeg er blitt mer forsiktig etter det, så noe lærer man jo i livet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 21. juni 2008, klokken 12:29
Trodde at det var bare under toplading at elektrolyse skjedde. Kanskje det er bare rester fra forrige lading som antennes under kjøring.

Servicelading er en stor belastning for blokkene, og den varmgangen serviceladingen er ment å fremme, øker også selvutladingen.

Har en så blokker som er dårlige, vil disse etter servicelading selvutlade så mye, at de kanskje er nede på 50Ahr kapasitet.

Når en så begynner å kjøre, og nærmer seg 50 %, vil en slik blokk reversere, og begynne å produsere knallgass. Etter det er det bare varme som trenges, så er eksplosjonen et faktum.

Dette er grunnen til at jeg har anbefalt å ikke kjøre biler langt etter en servicelading, men få den hjem, og sette den på ny opplading før den kommer under 50%. Dette vil så ballansere blokkene igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#4
Blir en dårlig blokk til en hydrogen generator under kjøring da, ikke bare under opplading?
Jeg har lest om og snakket med flere som har kjørt bare et kort stund etter rekondisjonering (Sannsynligvis Mantena) før de fikk en ekplosjon.

Regelen for de er da ikke kjøre ned pakken for mye ved flere ladesykluser. Det er flere som reagerer på forminsking av rekkevidde rett etter servicelading / vannfylling.
Elektrolux sin påstand forklarer dette.

Selvutlading blir ikke registrert som forbruk og vises ikke på energimåleren.

Når vi snakker om eksplosjoner må vi ha to tilleggs faktorer, nemelig oxygen og en slags tenning. Oxygen har vi i riktig mengder etter elektrolyse i cellene og tenning forårsakes en gnist eller glødene ledning i en blokk. Det vil alltid være tennbare gasser i cellene, vi må finne ut hvorfor de blir tent.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Elektrolux er absolutt inne på det riktige.

Ved fortsatt forbruk fra et batteri som egentlig er tomt (grunnet selvutlading, dårligere kapasitet etc) vil først den ene polen polvende. Husker ikke om det er + eller minus som kommer først, men vi har da en celle som har to like poler. Dette er ikke noe problem bortsett fra at du mister spenningen/kraften. (Sa ikke at det var sundt heller...). Ved å stoppe her og lade forsiktig kan polen snus igjen uten at cellen skades.

Ved fortsatt kjøring vender også den andre polen, og da har du plutselig en celle som er reversert. Da får du en kortslutning, og vi kan se opp mot 1000 A eller mer som går gjennom denne cellen. Varmen som utvikles er vel ikke så vanskelig å forstå.
En eksplosjon er et faktum i løpet av meget kort tid.

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Hvordan foregår denne polvendingen? Hver blokk består jo av 5 celler? Normalt er alle 5 cellene vendt samme vei. Dersom en celle på 1,2 V snur ville vel det bety at 6V blokken går ned med 2,4V til 3,6V. dersom to celler snur så har blokken 3x1,2 minus 2x1,2V = 1,2V. Dersom denne teori stemmer så skal det vel tre celler til før blokken snur?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Hvordan kan du forklare 1000A gjennom ei polvendt celle Boogie? Alle blokkene og cellene er i serie, og strømmen er lik i ei seriekopling!!
En polvendt celle betyr ikke at den er kortsluttet. Når + og - platene kommer i kontakt med hverandre blir det kortslutning. Eventuell kapasitet i cellen vil da kortsluttes. Hvis kapasiteten da er stor vil nok strømmen gjennom kortslutningen fort bli 1000A. Det vil utvikles mye varme, platene kan smelte og det kan bli en lysbue. Lysbuen kan da antenne knallgassen.

Tanken om å fylle nitrogen på batteriet er spennende, men blir det en eksplosjon kommer det helt sikkert fra en feil i ei celle, og den vil ryke snart allikevel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på mandag 23. juni 2008, klokken 22:47
Hvordan foregår denne polvendingen? Hver blokk består jo av 5 celler? Normalt er alle 5 cellene vendt samme vei. Dersom en celle på 1,2 V snur ville vel det bety at 6V blokken går ned med 2,4V til 3,6V. dersom to celler snur så har blokken 3x1,2 minus 2x1,2V = 1,2V. Dersom denne teori stemmer så skal det vel tre celler til før blokken snur?

Ved en enkel polvending vil cellen gå fra ca 1,0 V til null. Det er sjelden at flere enn en celle snur samtidig i en blokk.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. juni 2008, klokken 11:11
Hvordan kan du forklare 1000A gjennom ei polvendt celle Boogie? Alle blokkene og cellene er i serie, og strømmen er lik i ei seriekopling!!

Det vil ikke oppstå en strøm på 1000A i serien, og det er ikke sikkert det er 1000A heller, men det utløses mye energi inne i cellen som virker ødeleggende på en slik måte at cellen er ubrukelig dersom begge polene snur. Dersom bare en snur kan den reverseres uten nevneverdig skade.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Ken

En Google søk på polvending fikk masse treff angående polvending av jord polene i 2012 og katastofen som konsekvens. Tror at vi må lage en kjempe Pak Trakr til å varsle oss i god tid :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#11
Har ofte lurt på dette med polvending:

Et NiCd batteri kan polvende slik at + polen blir negativ, og batteriet leverer strøm feil vei. Har lest at det kan levere opptil 70% kapasitet feil vei.

Når vi snakker polvending, er det vel egentlig at en eller flere celler ikke lenger leverer egen strøm, og kun fungerer som strømleder for resten av cellene i serien. Dette er ikke bra for den svakeste cellen, som da også begynner å produsere knallgass.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: PLUTO på lørdag 21. juni 2008, klokken 13:40
Sitat fra: Ken på lørdag 21. juni 2008, klokken 12:29
Kan bly batterier eksplodere?

Jo da det kan de. Jeg fikk et 200Ah 12V traction batteri til min Kewet rett i fleisen. Jeg fikk et noe perforert tøy av dette, men rakk heldigvis å blunde før syre og plastikkbiter kom fykende. Hele toppen på det store batteriet ble til småbiter. Batteriet var akkurat ferdig med å lade når jeg koblet på plusspolen og PANG. Med noen engler, litt flaks og mye vann kom jeg ut av det uten varige men. Jeg er blitt mer forsiktig etter det, så noe lærer man jo i livet.

Farlig farlig.., feilen som ofte gjøres er akkurat dette, en gnist i umiddelbar nærhet som antenner knallgassen etter en opplading.
For å hindre dette må en alltid huske på å koble kretsen inn på et punkt som er lengst vekk fra nærmeste batteri. På en Kewet bør kondensatorene i Controlleren lades opp først vha en motstand for å unngå kraftige gnister.

Et blybatteri eksploderer ytterst sjelden pga av fabrikasjonsfeil, menneskelig svikt er også her årsak nr. 1 for at ulykker oppstår.

Jeg savner en vær varsom liste her på forumet hvor slike ting som dette burde vært nevnt.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

her er bilder på en sprengt blokk, de fem cellene i en blokk og platene i en celle. (jeg har kappet opp en sprengt blokk for å vise innmaten)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Testet noen gamle luftkjølte stm 100 batterier på lørdag. Når batteriet var nesten tomt, etter ca 95Ah, begynte de å produsere gass, det boblet kraftig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA