Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Model S i Sverige

Startet av Yagi, onsdag 09. oktober 2013, klokken 09:04

« forrige - neste »

Yagi

Kjørte mange mil innover de dype svenske skoger og ankom et gammelt svensk hus...
Her finner jeg en sikringstavle som vist på bildet. Svært dårlig merket. Hvordan finner jeg ut hva dette er?

Under tavlen er det en rød 16A 3fase kontakt - men den kan jeg selvsagt ikke bruke siden jeg ikke har fått adapterene ennå  :(

Kan ikke finne andre sikringsskap i huset. Huset er stort, og varmet opp av bl. a stråleovner på 400-1600W. Hvordan går jeg frem for å lade best mulig uten samtidig å blåse en sikring? (har ikke ekstrasikringer..)

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Jimpec

Holder du deg under 10A så er du vel berget inntil adapterene kommer?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Yagi

Ikke noen suksess...

Da jeg satte ladekabelen i veggen, gikk sikringen. OG jordfeilbryteren...   :( Og det før jeg engang plugget inn bilen

Fant forøvrig et sikringsskap til. Se bilder

Så da står jeg her da. uten mulighet for å lade.  :-[

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Sofie S

Har du fel på elkontakten? Är du säker på att det finns en jordfelsbrytare? Är du i Mellansverige får du gärna ladda hos oss 16A 230V samt röd 400V dessutom kan du få sova i lekstugan det finns kyl frys samt spis.

Yagi

Sitat fra: Sofie S på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:44
Har du fel på elkontakten? Är du säker på att det finns en jordfelsbrytare? Är du i Mellansverige får du gärna ladda hos oss 16A 230V samt röd 400V dessutom kan du få sova i lekstugan det finns kyl frys samt spis.
Takk Sofie  :)

Grunnen til at sikringen gikk er uviss..  Men etter mye leting klarte jeg å komme meg inn i en jordkjeller  :o der det var montert noen krafige kabler med schuko-kontakt. Aner ikke hvor stor sikringen er her. Så for sikkerhets skyld lader jeg nå på 10A. Pulsen har nå roet seg og været er bra  8)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Yagi

Hjemme i Norge får jeg "charge cable problem" ganske ofte. I tillegg får jeg gult lys ved lading og "charge cable unlatched" 90% av gangene. Etter at jeg fant en brukbar kurs for lading her i Sverige, så har jeg hatt bilen av og på ladning mange ganger og jeg har aldri hatt problem. Litt snevert sammenligningsgrunnlag, men jeg mistenker at UMC (selv om den er merket med "For use with IT grid systems (Norway) only", funker bedre mot det svenske nettet.

Som nevnt i andre tråder, tror jeg ikke Tesla helt har fått til dette med IT nett.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

trondhla

Ladekart Sverige:
http://uppladdning.nu/

Godt å vite til neste gang du er der.

Cowboystrekk

Noen som har opplevd problemer med UMC i Sverige? Tenkte meg til Åre om ikke så lenge, noen som har vært der å prøvd type2-stasjonene med innebygd kabel?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Viking

Dersom jeg får bilen før jul skal jeg ta den tur/retur svigers i Sverige. Det er 35 mil hver vei. Jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan jeg skal få ladet den underveis. Supercharger er jo ikke bygget ut i Sverige enda. Det er også begrenset med hurtigladingsmuligheter.

Vi skal til Tibro (ved Skövde) og kan defor kjøre E6 til Udevalla eller E18 forbi Karlstad.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

cairnz

Sitat fra: Viking på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:56
Dersom jeg får bilen før jul skal jeg ta den tur/retur svigers i Sverige. Det er 35 mil hver vei. Jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan jeg skal få ladet den underveis. Supercharger er jo ikke bygget ut i Sverige enda. Det er også begrenset med hurtigladingsmuligheter.

Vi skal til Tibro (ved Skövde) og kan defor kjøre E6 til Udevalla eller E18 forbi Karlstad.
Sjekk med destinasjonen din. I Sverige er det mye mer vanlig med en 400V 10A eller 16A i garasjen enn vi er vant med her. Se til at du får med rødt adapter, eller noe som lar deg lade raskere enn vanlig 230V 13A stikkontakt.
Elbilist

bblomst

Mitt råd er å studere ladekartene nøye før turen går langt! Skulle kjøre ruten Oslo-Kalmar over Göteborg i fredags, og planla å lade på Landvetter flyplass. Kommer dit med ca 30 km kvar på batteriet, men hverken med Fortums ladestolpe ved McDonald´s eller Garo Ladepumpe vegg i vegg på Q8 får jeg det til å fungere.
Etter å ha spendert hele fridagen på dette begrensede område, og med et batteri som stadig gikk nedover, fikk jeg rådet av Tesla å kjøre tilbake til Landvetter (selve tettstedet), der det skulle være ytterligere 1 Fortum ladestolpe. Gir opp å finne den med 2 km kvar på batteriet. Det blir overnatting i Göteborg og tåg hjem til Norge på lørdagen, mens bilen ble returnert på bergningsbil igår mandag.
Jeg har i dag snakket med begge bedriftene til ladestolpene i Sverige, og problemet med den røde Garo pumpen var at eneste alternativ å velge for Tesla S var 43AC. Dette ble av bilen tolket som om det var en Tesla Supercharge stasjon med DC - med resultat at ingen el kom inn i batteriet. Hvorfor Forumstolpen ikke fungerte undersøkes av Fortum, men er ikke så viktig da den kun kan tilby 7AC el liknende uansett.
Konklusjon: for dere som planlegger turer inludert hurtiglading på pumper med 43AC - glem det! Ikke kompatibelt uansett hva dere gjør. Styrkene til Garos sine pumper kommer å settes ned så det i fremtiden (2014) blir gode steder å lade en Tesla på, men er alltså ikke det per i dag. Så før vi får de røde adapterene kommer jeg meg formodligen ikke til Kalmar. Sverige er dårlig utbygget, med få stolper som gir mer enn 230V og med aktører som jobber helt ukoordinert av hverandre dessverre.   

valvolainen

Dette var trist lesing bblomst!
Trodde type2 mode3 stolpene var regulerbare avhengig av hva bilen spør om.

jkirkebo

Sitat fra: bblomst på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:28
Jeg har i dag snakket med begge bedriftene til ladestolpene i Sverige, og problemet med den røde Garo pumpen var at eneste alternativ å velge for Tesla S var 43AC. Dette ble av bilen tolket som om det var en Tesla Supercharge stasjon med DC - med resultat at ingen el kom inn i batteriet.

Jeg har hatt en prat med en i Ishavsveien som sa det samme, 43kW AC fra deres trippel-standard hurtigladere virker ikke på TMS. Ingen vet heller hvorfor...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:34
Dette var trist lesing bblomst!
Trodde type2 mode3 stolpene var regulerbare avhengig av hva bilen spør om.

Det er nok ikke en Type 2 stolpe det er snakk om, men en hurtiglader som også har AC43 uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bblomst

Jeg håper og tror at vi om noen få år kan se tilbake på dagens lademuligheter og bare le. Det er jo helt utrolig at bensinstasjonseierne ikke bare bygger ut, da de er landsomfattende med lokaliteter, mat og det hele! Statoil har såvidt begynt å våkne, resten virker å være i søvn. Så mye enklere å finne bensinstasjoner (servicestasjoner i fremtiden kanskje...) enn ulike typer ladestolper på de merkligste stedene. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA