Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av vinterdekk til Model S

Startet av paalv, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

SimenT

Jeg fikk mine Nokian Hakka 8 piggdekk på døra i går fra byttdekk.com.

Jeg var ikke sikker på den nettsiden siden det dukket opp litt ymse når jeg googlet de, men veldig fornøyd.

245/45-R19: Wow, de var massive! Ser nesten ut som traktorhjul i mine øyne.

Gleder meg til å få prøvd de ut i vinter.
Mange bittesmå pigger - små tapper som stikker opp. Håper de holder :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:42
Sitat fra: petersv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:32
På vinterføre tror jeg Nokian og Michelin blir hipp som happ, time & weather will show ;)
Med bakgrunn i testen som er utført er jeg enig. Men ettersom erfaringer tyder på at Nokian dekket er mykere enn Michelin indikerer kanskje dette at Nokian vil være bedre på vinteren? Ikke vet jeg, men Michelin virker i hvert fall å være noe bedre på høsten enn Nokian.

Tipper alle kjøpere (Sottozero, X-ice og R2) forsvarer sitt valg med nebb og klør når vinteren kommer inn uansett.....
Jeg har vært veldig frem og tilbake den siste tiden vedr valget av vinterdekk; Hakka R2 eller X-Ice Xi3. Var innom en forhandler i går og fikk kjenne fysisk på begge dekktypene. Gummien kjentes tilforlatelig lik ut for de to (om dette i det hele tatt gir mening å kjenne etter med hendene), men den store forskjellen var mykheten i sideveggene. Michelin hadde vesentlig stivere sidevegger enn Nokian.

Nå endte jeg opp med originale felger fra Tesla, og dermed R2 dekkene. Skal prøve disse i tiden fremover og håper jeg blir fornøyd - spesielt etter at vi får første snøfallet. Ellers er jeg beredt på å kjøpe X-Ice dekkene og legge om.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: ohh på torsdag 17. oktober 2013, klokken 12:59
Nå endte jeg opp med originale felger fra Tesla, og dermed R2 dekkene. Skal prøve disse i tiden fremover og håper jeg blir fornøyd - spesielt etter at vi får første snøfallet. Ellers er jeg beredt på å kjøpe X-Ice dekkene og legge om.
Ser en av de som klagde på at R2 dekkene var håpløse nå rapporterer at de har blitt bedre etter at de ble innkjørt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Snakket med Hassingen BilXtra i Fredrikstad i dag, de kunne levere R2-dekk på 19" felg (Zito sort/hvit, ganske snacksy sak) for under 14k, Pirelli Sottozero ville være 14700. Dette er likevel rimeligere enn Tesla selv leverer (dog det er uten sensor).
Elbilist

petersv

Sitat fra: cairnz på torsdag 17. oktober 2013, klokken 17:10
Snakket med Hassingen BilXtra i Fredrikstad i dag, de kunne levere R2-dekk på 19" felg (Zito sort/hvit, ganske snacksy sak) for under 14k, Pirelli Sottozero ville være 14700. Dette er likevel rimeligere enn Tesla selv leverer (dog det er uten sensor).

Denne?

andvib

Etter 5-10 mil funker hakka r2 19 helt fint. Ingen snøerfaring, kun asfalt oslo-føre. Veldig mye mykere og stillere enn 21 sommer. Første få milene veldig svømmende og glatt /gulblink. Belegg på eller lignende kanskje?
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

laumb


Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 17:24
Sitat fra: cairnz på torsdag 17. oktober 2013, klokken 17:10
Snakket med Hassingen BilXtra i Fredrikstad i dag, de kunne levere R2-dekk på 19" felg (Zito sort/hvit, ganske snacksy sak) for under 14k, Pirelli Sottozero ville være 14700. Dette er likevel rimeligere enn Tesla selv leverer (dog det er uten sensor).

Denne?


Håper det!
Da blir det sånne på sommerhjula mine et par sesonger!

cairnz

stemmer det. det var de felgene. han sa det var en/flere hvit/e teslaer som hadde kjøpt allerede. jeg synes fargen når jeg så den i butikk virket som om den kunne oasset til både hvit og sort model s. spørs om en med farger kler det like bra.

pris for felg/dekk var viss ca. 50/50, så hvis man får 4 av de felgene for under 8k må det jo være røverkjøp?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Elbilist

Harlex

Det blir nok de piggfrie testvinnerne fra Michelin. Bakgrunnen er at jeg forstår det slik at nokian r2 ikke scorer så bra på våt asfalt... Det jo nettopp dette vi kjører på 98 prosent av tiden i Bergensområdet...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Sitat fra: Harlex på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Det blir nok de piggfrie testvinnerne fra Michelin. Bakgrunnen er at jeg forstår det slik at nokian r2 ikke scorer så bra på våt asfalt... Det jo nettopp dette vi kjører på 98 prosent av tiden i Bergensområdet...

Hvis du finner noen om klarer å levere da ;)

Stellar

Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:07
Sitat fra: Harlex på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Det blir nok de piggfrie testvinnerne fra Michelin. Bakgrunnen er at jeg forstår det slik at nokian r2 ikke scorer så bra på våt asfalt... Det jo nettopp dette vi kjører på 98 prosent av tiden i Bergensområdet...

Hvis du finner noen om klarer å levere da ;)

Ikke så veldig vanskelig, og også til en god pris.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9922.0.html
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

ohh

Sitat fra: Stellar på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:23
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:07
Sitat fra: Harlex på torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:06
Det blir nok de piggfrie testvinnerne fra Michelin. Bakgrunnen er at jeg forstår det slik at nokian r2 ikke scorer så bra på våt asfalt... Det jo nettopp dette vi kjører på 98 prosent av tiden i Bergensområdet...

Hvis du finner noen om klarer å levere da ;)

Ikke så veldig vanskelig, og også til en god pris.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9922.0.html
Ditto
De selger også TPMS, om man er interessert.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

laumb

En ting er klinkende klart!
Jeg skal ikke velge de medfølgende "helårsdekkene" som vinterdekk!

Dro avgårde i dag, 2 minus. Lett isete overflate - med "helårsdekk" i bakhodet. "De klarer seg vel utmerket på litt høstis.".

Nei, det er ikke å anbefale. Lurer på om det blir å dra å bytte dekk i dag.
"Helårsdekk" i 2 minus med lett islag ble i overkant spennende for blodpumpa mi. Sitter ikke godt forover og bakover, sitter ikke godt sidelengs. Sitter rett og slett ikke.

laumb

Sitat fra: cairnz på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:53
stemmer det. det var de felgene. han sa det var en/flere hvit/e teslaer som hadde kjøpt allerede. jeg synes fargen når jeg så den i butikk virket som om den kunne oasset til både hvit og sort model s. spørs om en med farger kler det like bra.

pris for felg/dekk var viss ca. 50/50, så hvis man får 4 av de felgene for under 8k må det jo være røverkjøp?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free


Da har jeg snakka med Hassingen. 14'000kr kan vi nok bare glemme.
De forhandler ikke Nokian, men kan jo skaffe det: nesten 14'000kr med "40% rabatt".
Michelin omtrent det samme.

Bare felgene koster nesten 8000kr.

cairnz

Sitat fra: laumb på fredag 18. oktober 2013, klokken 08:58
Sitat fra: cairnz på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:53
stemmer det. det var de felgene. han sa det var en/flere hvit/e teslaer som hadde kjøpt allerede. jeg synes fargen når jeg så den i butikk virket som om den kunne oasset til både hvit og sort model s. spørs om en med farger kler det like bra.

pris for felg/dekk var viss ca. 50/50, så hvis man får 4 av de felgene for under 8k må det jo være røverkjøp?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free


Da har jeg snakka med Hassingen. 14'000kr kan vi nok bare glemme.
De forhandler ikke Nokian, men kan jo skaffe det: nesten 14'000kr med "40% rabatt".
Michelin omtrent det samme.

Bare felgene koster nesten 8000kr.

Hvilken pris fikk du for dekk+felg? Det er jo merkelig om de skal si en ting til de i butikk og en ting over telefon..?
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA