Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av vinterdekk til Model S

Startet av paalv, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

Jimpec


Sitat fra: Bernt på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:28
Anbefales å fylle 10% mer luft enn oppgitt. Det utgjør en merkbar forskjell.

Oppgitt hvor?
Eller tenker du på Max trykk?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

ebbrey

Fikk tak i Xi3 i Sverige. Tar det i forbindelse med litt harryhandel. De kunne få rett fra Michelin i midten av november. Prisen jeg fikk var 3050,- SEK pr dekk ferdig på bil. Så løse ble noe billigere sa dem.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cowboystrekk

Sitat fra: Jimpec på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:31

Sitat fra: Bernt på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:28
Anbefales å fylle 10% mer luft enn oppgitt. Det utgjør en merkbar forskjell.

Oppgitt hvor?
Eller tenker du på Max trykk?
antageligvis av samme grunn som jeg anbefaler det. Du får lengre rekkevidde, du tar høyde for at lufttrykket er noe høyere enn reelt pga varme dekk, du tar høyde for at noe luft lekker ut og at lavere temp senker trykket :) ulempa er litt mindre komfort på små humper etc. Styrefølelsen pleier å være temmelig uforandret men på f.eks 21' kan det hende hjula slipper mer ved hard aks. IKKE fyll til mer enn 51 psi på kalde dekk!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Spinner

Har 19" 245/45 Hakka R2 selv, og i følge en del av postene her skulle man tro det er umiddelbar fare for å kjøre av veien bare disse dekkene nærmer seg bilen... Ja, de sitter dårligere enn 21" sommerdekkene (no shit), og du kan få hjulspinn i godt over 100 hvis du virkelig vil. Men bilen (min i hvert fall, P+) oppfører seg forutsigbart, drar rett fram og har ingen tegn til å dra dit høna sparker, som jeg får inntrykk av at noen opplever her. Antispinn og ESP plukker opp og retter på det dekkene slipper og drar helt perfekt.

fonberg

Sitat fra: Sbr på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 08:11
Har 19" 245/45 Hakka R2 selv, og i følge en del av postene her skulle man tro det er umiddelbar fare for å kjøre av veien bare disse dekkene nærmer seg bilen... Ja, de sitter dårligere enn 21" sommerdekkene (no shit), og du kan få hjulspinn i godt over 100 hvis du virkelig vil. Men bilen (min i hvert fall, P+) oppfører seg forutsigbart, drar rett fram og har ingen tegn til å dra dit høna sparker, som jeg får inntrykk av at noen opplever her. Antispinn og ESP plukker opp og retter på det dekkene slipper og drar helt perfekt.

Takk for nyttig og fornuftig erfaringsdeling. Nordmenn flest er vel vant til at sommer- og vinterhjul har ulike slippgrenser og man justerer rimeligvis kjørestilen avhengig av hvilket hjulsett som står på bilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

kjølholdt

Det man da kan oppsummere utifra disse postene vedrørende hakka r2 er at performance egenskapene blir dårligere, dette sa vel tesla også. Men vil de levere på glatt føre og kaoset som alltid er når den første snøen kommer. Har en lang bratt bakke opp hjem.
Heller fortsatt mot r2 da glatt føre og snø er greit å kunne takle, vs det å ha performance egenskaper midt vinters
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

#156
Så da er vi enige om det vi alltid har visst? De beste nordiske vinterdekkene er ikke like gode på høsten som kontinentale vinterdekk? Og man må selv bestemme om man kan leve med nordiske vinterdekk på en høyytelses-bil som Model S.

At Nokian var mykt for bilen har Tesla allerede presisert, så det tror jeg ikke kommer som noe sjokk. Ei heller bør det komme som noe sjokk at de som velger kontinentale vinterdekk vil ha større utfordring med fremkommelighet enn de som velger nordiske vinterdekk.

Du får vel omtrent det du betaler for. Ingen sensasjon dette :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

På vinterføre tror jeg Nokian og Michelin blir hipp som happ, time & weather will show ;)

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:32
På vinterføre tror jeg Nokian og Michelin blir hipp som happ, time & weather will show ;)
Med bakgrunn i testen som er utført er jeg enig. Men ettersom erfaringer tyder på at Nokian dekket er mykere enn Michelin indikerer kanskje dette at Nokian vil være bedre på vinteren? Ikke vet jeg, men Michelin virker i hvert fall å være noe bedre på høsten enn Nokian.

Tipper alle kjøpere (Sottozero, X-ice og R2) forsvarer sitt valg med nebb og klør når vinteren kommer inn uansett.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bernt

Ang lufttrykk i piggfrie vinterdekk. Dekkprodusentene selv sier at disse dekkene er så myke at de anbefaler å øke trykket med 10% utover det som er oppgitt for din bil for å få bedre stabilitet. Se punkt 5 i denne sjekklisten fra Nokian: http://www.nokiantyres.no/luftrykk


Oreo

Sitat fra: Neemaz på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:00
Sitat fra: TS på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:28
Kan dere som har bilen med R2 gi tilbakemelding på om disse dekkene slipper lett og er for myke også ved lave temperaturer (som 0 - +7)

Det har vært noen varme dager i oktober som ikke gjenspeiler den kommende sesongen:.

Ja, de er rett og slett ræva. Har vært lite under 0c her, men har kjørt ganske langt i 4-10c og dekkene er rett og slett ikke brukbare på bilen i disse forholda. 0-10c er jo ganske vanlig i Norge da.. 
Har ca 80 mil på mine nå, så det er ikke lenger at de er nye som er problemet. De er rett og slett glatte og har elendig sidestøtte.
De slipper lett ved aksellerasjon i 120kmt! og fra 0-100kmt tåler de nesten ikke gasspådrag idet hele tatt. Dette er på tørr asfalt, kan ikke tenke meg de blir bedre på snø/våt asfalt. Det eneste bra ved disse dekka er at du tørr ikke tenke på å bryte fartsgrenser lengre.
ca 180 mil på mine R2 nå. Enten er jeg blitt mer vant til dekkene ellers så oppfører de seg bedre. Mulig det er jeg selv som oppfører meg bedre i trafikken? Kjører nesten som en prest føler jeg og tørr ikke dra på noe ut fra svinger o.l. Fobikjøringer unngår jeg helst. Nå har jeg riktignok aldri kjørt med minusgrader ennå, men tørr ikke legge tilbake til somerhjula nå.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

jkirkebo

Sitat fra: Oreo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:52
ca 180 mil på mine R2 nå. Enten er jeg blitt mer vant til dekkene ellers så oppfører de seg bedre. Mulig det er jeg selv som oppfører meg bedre i trafikken? Kjører nesten som en prest føler jeg og tørr ikke dra på noe ut fra svinger o.l. Fobikjøringer unngår jeg helst. Nå har jeg riktignok aldri kjørt med minusgrader ennå, men tørr ikke legge tilbake til somerhjula nå.

Dekk må kjøres inn. Jeg merket stor forskjell på mine PS2 etter 1000km, både på støynivå og veigrep.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turbolurbo

Sitat fra: Oreo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:52
Kjører nesten som en prest føler jeg og tørr ikke dra på noe ut fra svinger o.l. Fobikjøringer unngår jeg helst. Nå har jeg riktignok aldri kjørt med minusgrader ennå, men tørr ikke legge tilbake til somerhjula nå.

Hm, noe sier meg at R2 ikke er det riktige dekket for en tung og sprek bil som TMS...
Jeg har tidligere hatt lignende erfaring med Nokian piggfri på bruksbilen jeg har i dag med tilsvarende effekt som TMS. Småskummel under pådrag, og når man virkelig trenger grepet. Der måtte jeg bytte til Dunlop piggfri, som fungerte bra på de fleste underlag. I Trondheim kjører man store deler av vinteren på sleipe saltede våte veier, så det er helt klart et issue.
2019 TM3P

TS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:27
Så da er vi enige om det vi alltid har visst? De beste nordiske vinterdekkene er ikke like gode på høsten som kontinentale vinterdekk? Og man må selv bestemme om man kan leve med nordiske vinterdekk på en høyytelses-bil som Model S.

At Nokian var mykt for bilen har Tesla allerede presisert, så det tror jeg ikke kommer som noe sjokk. Ei heller bør det komme som noe sjokk at de som velger kontinentale vinterdekk vil ha større utfordring med fremkommelighet enn de som velger nordiske vinterdekk.

Du får vel omtrent det du betaler for. Ingen sensasjon dette :)
+1
Da blir det helårsdekkene frem til første snøfall.. Så får jeg sove i bilen først i køen utenfor Dekkhallen den natten for å få på R2 kl 08.00  ;D
. Og håpe på en kald vinter og en tidelig vår..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Neemaz

Sitat fra: Oreo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:52
Sitat fra: Neemaz på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:00
Sitat fra: TS på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:28
Kan dere som har bilen med R2 gi tilbakemelding på om disse dekkene slipper lett og er for myke også ved lave temperaturer (som 0 - +7)

Det har vært noen varme dager i oktober som ikke gjenspeiler den kommende sesongen:.

Ja, de er rett og slett ræva. Har vært lite under 0c her, men har kjørt ganske langt i 4-10c og dekkene er rett og slett ikke brukbare på bilen i disse forholda. 0-10c er jo ganske vanlig i Norge da.. 
Har ca 80 mil på mine nå, så det er ikke lenger at de er nye som er problemet. De er rett og slett glatte og har elendig sidestøtte.
De slipper lett ved aksellerasjon i 120kmt! og fra 0-100kmt tåler de nesten ikke gasspådrag idet hele tatt. Dette er på tørr asfalt, kan ikke tenke meg de blir bedre på snø/våt asfalt. Det eneste bra ved disse dekka er at du tørr ikke tenke på å bryte fartsgrenser lengre.
ca 180 mil på mine R2 nå. Enten er jeg blitt mer vant til dekkene ellers så oppfører de seg bedre. Mulig det er jeg selv som oppfører meg bedre i trafikken? Kjører nesten som en prest føler jeg og tørr ikke dra på noe ut fra svinger o.l. Fobikjøringer unngår jeg helst. Nå har jeg riktignok aldri kjørt med minusgrader ennå, men tørr ikke legge tilbake til somerhjula nå.

Helt enig i det du skriver her. Mine R2 er også blitt mye bedre nå. Har ca 110 mil på de nå, og de er merkbart bedre enn etter de første 70-80 mila. Men det er jo vinterdekk, så man må være litt mer forsiktig så klart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA