Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av vinterdekk til Model S

Startet av paalv, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Anew på fredag 11. oktober 2013, klokken 07:20
Litt usikker på hva jeg bør gjøre nå - kjøpe dekk ASAP Zulu for å være sikker (for sent alt?) på å få, eller vente til jeg får bilen i januar? Kan det tenkes at markedet har kommet "up to speed" da?

Jeg ville kjøpt dekk eller komplette hjul nå i god tid - dvs. jeg for min del har gjort det, sjøl om det er noen uker til jeg får bilen min  8)

Prisene til Tesla på de nordiske vinterhjulpakkene er det mange dekk/felgleverandører som slår. Dessuten er det ei såpass økning i etterspørsel etter vinterdekk i str. 245/45-19 her til lands nå og fremover at man godt kan tenke seg at det blir vanskelig å få tak i dekk etter hvert, i hvert fall i perioder.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

EvenSteven

Jeg har bestilt Nokian hakka 8.
En så stor og tung bil med bakhjulstrekk må ha piggdekk. Ihvertfall der jeg ferdes.
Var lenge på xi3 piggfritt, men da jeg leste testen med 20 meter forskjell i bremselengde kontra hakka 8 ble jeg skremt.
Tesla S P85+ sølv

Øyvind.h

Sitat fra: TesLars på fredag 11. oktober 2013, klokken 08:18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. oktober 2013, klokken 07:42
Noen flere som har erfaringer med Nokian Hakka R2 på Model S nå?

Det er et par stykker som har skrevet om sine R2 erfaringer. Noen mente at de for myke for en så tung og kraftig bil som TMS, men nå har det vært ganske tørrt og varmt og da.
Hei,

Ja leste at Michelin X-ice3 opplevdes som bedre under nåværende forhold, men skulle gjerne hørt erfaring fra flere. Går nok for R2 uansett i denne runden. De varer jo ikke så lenge på en bil som dette ;D
Hadde dratt innom dekkhallen i går ettermiddag om ikke bilen var på verksted. Satser på et besøk neste uke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. oktober 2013, klokken 07:42
Noen flere som har erfaringer med Nokian Hakka R2 på Model S nå?
Hei,
jeg hadde tenkt å poste litt om mine erfaringer fra R2 dekkene, men har ikke fått tid før nå (egentlig ikke nå heller da).
Jeg skodde om for nøyaktig en uke siden og har deretter kjørt Trondheim-Telemark-Trondheim (fredag-onsdag).
Jeg la om for ubegrunnet angst for frost over fjellet.

Da vi startet turen var det 15 grader varmt og opplevde opp til 18 grader i løpet av turen vår.
Merket med en gang at bilen var mye mykere enn på 21"erne. Bilen oppførte seg mer eller mindre som en vuggende "slede" eller som en flytebrygge. Ved den første forbikjøringen ble jeg rett og slett skremt, det var noe av det jævligste jeg har følt når det gjelder en bils kjøreegenskaper (eller endringer på det). Ved gasspådrag og en liten styring mot venstre på rattet føltes det ut som om bakenden seig ut mot høyre. Når jeg kom over i motsatt kjørefelt måtte jeg korrigere styringa og rett og slett slippe opp litt på gassen (akselerasjonspedalen!), la bilen stabilisere seg, for så igjen akselrere forbi.
Jeg håper disse egenskapene skyldes splitter nye vinterdekk, med myk gummi i kombinasjon med varmt vær og stor og tung bil. Jeg kjørte enda roligere og forsiktig resten av turen (snitt på under 2kWh/10km).

Håper jeg ikke har slitt ut mye av vinterdekkene allerede før snøen faller. Nesten litt fristet til å skifte tilbake, men da kommer nok snøen fort tenker jeg.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Kilroy

Tror jeg går for det jeg også, har du bestilt Hakka 8 via dekkonline.com eller?
Jeg regner med at Tesla Trondheim kan legge de på original felgene, avventer sommerfelger til våren.


Sitat fra: EvenSteven på fredag 11. oktober 2013, klokken 08:33
Jeg har bestilt Nokian hakka 8.
En så stor og tung bil med bakhjulstrekk må ha piggdekk. Ihvertfall der jeg ferdes.
Var lenge på xi3 piggfritt, men da jeg leste testen med 20 meter forskjell i bremselengde kontra hakka 8 ble jeg skremt.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Jimpec

Har fått sikret meg et sett med 19" R2. I siste liten etter hva jeg har hørt fra flere forskjellige forhandlere.
Muligens er de litt myke, men hos meg står de bare på 3 måneder uansett. Stilen må vel justeres litt etter dekkene.

Har kjørt på Haka Rsi tidligere - og det er litt vannseng. Men lite slår dem på vinterføre.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

NTesla

#96
Hva er status på vinterdekkene? Virker her som at halve forumet er på vei til å skaffe vinterdekk fra 3-part som følge av uklar info fra Tesla.

Har ikke noe hastverk med å få vinterdekk på bilen selv, men er det gitt noen offisiell info fra Tesla når disse kommer eller er det som alt annet at de dukker opp om "2-uker" dvs. at en bør skaffe dekk selv med mindre en vil droppe å kjøre bil denne vinteren :)

Edit: har forøvrig bestillt Pirelli-dekkene hvis det skulla ha noe å si mtp. levering.

cairnz

Jeg blir først litt bekymret av tråden, og så tenker jeg på at det fortsatt er rundt tre måneder til jeg skal få min bil, og regner da med at de har full kontroll på leveringen da, slik at de kan levere et "klart" produkt. Dermed har jeg min lit til at Tesla leverer bil med nok av dekk og sånt.
Elbilist

Langtur

Har forsøkt å lese meg opp på dekk og felg, finner mye om dekk - men lite om felg. Saken er at jeg fra hva jeg betegner som kyndig person sterkt er anbefalt å ikke ha 19", men 18" som absolutt max.

Er det noen som har gjort seg slike betraktninger, eller går alle for 19 og 21 også på vinter?
#2617 85 Grå med alt unntatt seter og dobbeltlader

blokhus

På bakgrunn av tilbakemeldingene gikk jeg for Pirelli-dekkene (Hadde egentlig bestemt meg for hakka2). Kjører stort sett kun i Bergen og omeng. De aller verste dagene får vi heller la bilen stå tenker jeg da evt.  ::)
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

19quiz76

1 sett X-Ice 3 igjen på dekk1 Stabæk - go, go, GO! ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

ohh

Sitat fra: Langtur på fredag 11. oktober 2013, klokken 12:09
Har forsøkt å lese meg opp på dekk og felg, finner mye om dekk - men lite om felg. Saken er at jeg fra hva jeg betegner som kyndig person sterkt er anbefalt å ikke ha 19", men 18" som absolutt max.

Er det noen som har gjort seg slike betraktninger, eller går alle for 19 og 21 også på vinter?
18" passer ikke på bilen
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

EvenSteven

Sitat fra: Kilroy på fredag 11. oktober 2013, klokken 10:55
Tror jeg går for det jeg også, har du bestilt Hakka 8 via dekkonline.com eller?
Jeg regner med at Tesla Trondheim kan legge de på original felgene, avventer sommerfelger til våren.


Sitat fra: EvenSteven på fredag 11. oktober 2013, klokken 08:33
Jeg har bestilt Nokian hakka 8.
En så stor og tung bil med bakhjulstrekk må ha piggdekk. Ihvertfall der jeg ferdes.
Var lenge på xi3 piggfritt, men da jeg leste testen med 20 meter forskjell i bremselengde kontra hakka 8 ble jeg skremt.

Jeg endte opp med dekkonline.com ja... Ingen som kunne tilby meg disse i Norge.
Ihvertfall ikke de jeg har kontakt med.
Tesla S P85+ sølv

paalv

Sitat fra: cairnz på fredag 11. oktober 2013, klokken 12:03
Jeg blir først litt bekymret av tråden, og så tenker jeg på at det fortsatt er rundt tre måneder til jeg skal få min bil, og regner da med at de har full kontroll på leveringen da, slik at de kan levere et "klart" produkt. Dermed har jeg min lit til at Tesla leverer bil med nok av dekk og sånt.

Jeg skal også få min bil i januar, men er takknemmelig for at så mange deler sine erfaringer. Jeg startet denne tråden uten å ane den store responsen ...

Mange takk så langt!
S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

Anew

Sitat fra: Jimpec på fredag 11. oktober 2013, klokken 11:46
Har fått sikret meg et sett med 19" R2. I siste liten etter hva jeg har hørt fra flere forskjellige forhandlere.
Snakket akkurat med Dekk1 på Stabekk, og han mente det ikke skulle være noe problem å skaffe R2 i rett dim utover vinteren. Xi3 kunne bli værre.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA