Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av vinterdekk til Model S

Startet av paalv, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

TS

#30
Sitat fra: petersv på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:33
Dekkene må nok kjøres inn, og alle dekk blir hardere med alderen.

Jeg har blitt fortalt at typiske japanske/asiatiske dekk ofte har høy andel naturgummi som holder seg myk lenger, noe som er viktig for feste på glatt føre.

Selv har jeg hatt Conti de siste årene , men ikke på så tung og sprek bil..


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: Dr.Ling på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:16
Sitat fra: TS på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:03..... fikk fra servert et tredje alternativ de kunne anbefale da dette er stivere : Conti Contact 5 I 235/50 som visstnok skal være passende til TMS ..Han mente Michelin Xi3 var for myk på sidene.

Følgende setning fra NAFs dekktest 2013 skulle vel motsi at Michelin er et mykt dekk: "Også på våt asfalt er dette ett av de beste dekkene i testen. Det er meget retningsstabilt, men støyer litt mer enn de beste konkurrentene."

Fra NAFs dekktest 2012 angående Continental Viking Contact 5: "På asfalt føles dekket litt for mykt, noe som gir dårlige represisjon. Våtgrepet er dårligere enn hos mange konkurrenter." Det står at dekket er laget for is og snø, så jeg tenker dette også er et mykt dekk ala Nokian sine. I årets dekktest står det ikke noe om mykheten til dette Continental-dekket.

Det var nok ikke Viking Contact 5 de mente hos DH. På Conti sin hjemmeside står det:

Hastighetsmerking: T
Felgdiameter: 14" – 18"
Dekk bredde:175 – 245
Profil: 40 – 65


Det var ikke sjefen selv jeg snakket med, ble usikker nå. 

Finner ingen andre aktuelle dekk av nyere type på :
http://www.continental.no/www/dekk_til_no_no/themes/car_tyres/vinter/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: Neemaz på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:07
Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:45
Sitat fra: paalv på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31
Jeg har kjørt piggfritt de siste 25 årene, senest med en forhjulsdreven A6.
Bor i Oslo, men ferdes i de brattere bydelene.

Kan jeg fortsette uten pigger på Model S?
Hva er for øvrig anbefalingene mht vinterdekk?
Jeg bor i Bergen, og kjører stort sett på våte veier.
Jeg har kjørt piggfritt i ålle år, og fortsetter med det.

Jeg har kjørt 1 uke på Nokian Hakka R2, og har konkludert med at dette dekket ikke er ideelt på bergensføre (ja, jeg vet det ikke er vinterføre enda) da jeg ikke er imponert over asfalt egenskapene dette dekket presterer. Bilen slipper veldig lett både i svinger og akselerasjon (normal sådan).

Jeg har kontaktet dekkfirmaet, og de anbefalte å bytte til Michelin Xi3 noe jeg gjorde. Dekkene er forventet til Bergen i morgen, så jeg kan si litt mer når de er testet på bilen...

Har lagt på R2 idag og er litt sjokkert nå! Bilen slipper bakenden i 130kmt på strekka forbi kløfta. Håper de blir bedre etter noen kilometer, dette var i overkant skummelt. Dette var en normal forbikjøring uten max drag og tørr asfalt.

Idag var den varmeste oktoberdagen på veldig lenge.
Det er vel lett for at vinterdekk blir veldig myke på så varme dager ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

EvenSteven

Sitat fra: laumb på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 17:30
Sitat fra: Jimpec på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 15:07
Hva ligger prisen på for Michelin dekkene da?

12'131,- ferdig montert og avbalansert inkl. mva. for min del. Dette er uten rabatter/bekjente.

Valget mitt står nå mellom XI3 og Hakka 8 pigg. Men er vrient å gjøre det endelige valget.
Har kjørt pigg de siste årene, men er litt tvilende til pigg på en bil som Tesla S. Sikkert bra for bremsestrekning samt grep. Men dekkstøy og kjøring på tørr / våt asfalt er sikkert ikke optimalt.
Har i dag Michelin sommerdekk og de er glimrende på alle forhold. 20 000km og minimal slitasje så langt.
Har slått fra meg Hakka R2.

Christer hos Dekkskift.no driver nå og jobber med sensorer til Tesla. Han får inn blanke sensorer til uken som han skal prøve å programmere.
Fått tilbud på Michelin dekkene 10 992,- ferdig montert. Sensorer vil komme i tillegg.
 
Tesla S P85+ sølv

sondell

Sitat fra: TS på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 21:01
Idag var den varmeste oktoberdagen på veldig lenge.
Det er vel lett for at vinterdekk blir veldig myke på så varme dager ..
Enig der... Et dekk som ikke var kjempemykt ved 15-16 plusgrader og litt sol ute er nok ikke noe for vinteren. Er jo en grunn til at man sier vinterdekk ikke skal brukes i slike temperaturer.

ErlingH

Er også skeptisk til Hakka R2 dekkene. Tror jeg går for Dunlop, sannsynligvis Winter Sport. Hadde disse på en M3 og det fungerte veldig bra, både på snø og på våt asfalt.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

AllanW

Gleder meg til å høre hvem dekk som er best på vintern med Tesla såklart ;)
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Roger (NO)

Da har jeg fått montert Michelin Xi3, og dette oppleves som en helt annen dimensjon enn R2.
Og ja, jeg vet det fortsatt er litt i varmeste laget for vinterdekk...

Dekket oppleves mye mer stabilt og "fast". Bilen oppfører seg forutsigbart, og jeg må "jobbe" for å få dekket til å slippe. Selv da har du kontroll på bevegelsene. Med R2 ble bilen veldig "ukontrollert" i bevegelsene når bilen slapp...

Xi3 oppleves også mer stillegående enn R2 til tross for at NAF testen sa det motsatte...

EvenSteven

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:59
Da har jeg fått montert Michelin Xi3, og dette oppleves som en helt annen dimensjon enn R2.
Og ja, jeg vet det fortsatt er litt i varmeste laget for vinterdekk...

Dekket oppleves mye mer stabilt og "fast". Bilen oppfører seg forutsigbart, og jeg må "jobbe" for å få dekket til å slippe. Selv da har du kontroll på bevegelsene. Med R2 ble bilen veldig "ukontrollert" i bevegelsene når bilen slapp...

Xi3 oppleves også mer stillegående enn R2 til tross for at NAF testen sa det motsatte...

Takk god info, Roger!

Da blir det Xi3 for min del også!  8)
Tesla S P85+ sølv

Anew

Har vel etterhvert bestemt meg for å gå for xi3. Hvor finner dere disse i rett dimensjon og til hvilken pris (m/felg)?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Jimpec

Nå tilbyr de ikke vinterdekk fra Tesla lenger så nå kommer alle gode tips med.

(Kunne få legge dem til ordren men det ville kunne ta tid å få dem ettersom de hadde problemer med de som allerede har kjøpt)

Bare det kunne komme en mulighet å slå av TPMS på så hadde jeg vært ved godt mot.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

ebbrey

Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:59
Da har jeg fått montert Michelin Xi3, og dette oppleves som en helt annen dimensjon enn R2.
Og ja, jeg vet det fortsatt er litt i varmeste laget for vinterdekk...

Dekket oppleves mye mer stabilt og "fast". Bilen oppfører seg forutsigbart, og jeg må "jobbe" for å få dekket til å slippe. Selv da har du kontroll på bevegelsene. Med R2 ble bilen veldig "ukontrollert" i bevegelsene når bilen slapp...

Xi3 oppleves også mer stillegående enn R2 til tross for at NAF testen sa det motsatte...

Takk for test resultat, blir med på Xi3 bølgen.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cecilie

Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:31
Nå tilbyr de ikke vinterdekk fra Tesla lenger så nå kommer alle gode tips med.

(Kunne få legge dem til ordren men det ville kunne ta tid å få dem ettersom de hadde problemer med de som allerede har kjøpt)

Tuller du? Har de virkelig tenkt å levere ut biler i november på sommerdekk?  :o
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Jimpec

Tja. Tydeligvis har dem det.
Fikk ikke tilbud om vinterdekk da vi avtalte levering. Når jeg da etterlyste dette fikk jeg fortellingen om mangel på dekk og utfordringer med å levere.

For meg går dette greit. Må bare få tak i en skikkelig dekkpakke i en fei.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:40
Tja. Tydeligvis har dem det.
Fikk ikke tilbud om vinterdekk da vi avtalte levering. Når jeg da etterlyste dette fikk jeg fortellingen om mangel på dekk og utfordringer med å levere.

For meg går dette greit. Må bare få tak i en skikkelig dekkpakke i en fei.

Så pirellipakken til 15.000,- gjelder ikke lenger?

Isåfall blir det vel mva på vinterdekk og felger.

Dette er helt håpløst!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA