Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring på glatt føre

Startet av Boogie, tirsdag 13. februar 2007, klokken 07:30

« forrige - neste »

Boogie

Har tenkt litt rundt kjøring på glatt føre. Dersom bilen begynner å skli på isen så har vi jo lært at vi skal inn med klutsjen og slippe opp gassen slik at hjulene triller fritt, og vi får kontakt med underlaget igjen.

Men dette fungerer ikke for elbil siden vi ved å slippe opp gassen setter igang de regenerative bremsene: Vi forsetter å skli!!!
Har en Partner også. Denne kan man sette i Neutral siden den har gearspak, men Saxo/106 har ikke dette.
Hvordan løser man dette? Noen forslag? Kan tenningen slås av et øyeblikk for å koble ut motoren, og kan man da skade elektronikken?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Rav4_EV

Bare gi litt gass så får du styringen tilbake!

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Thomas Parsli

Jeg må dessverre også anbefale bruk av gasspedalen...

Det er mulig å gi gass (så man kobler ut retardator) og bremse samtidig, men det krever mye trening.

Jeg er overrasket over at ikke retardator kan kobles ut på 106/Saxxo, men det er vel resultatet av fransk særegenhet.
(Snø og bakker er som kjent ingen fransk oppfinnelse, så det ville vært helt feil å ta hensyn til slikt når man lagde en bil)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

HHF

P106 og Saxo på isføre (gjerne med piggfrie dekk som har minst mulig rullemotstand) er en tragedie. Det skal virkelig oppleves under kontrollerte forhold før man prøver det i en reell nødsituasjon - det er nemlig rett og slett kjipt. Selv har jeg også funnet dette balansepunktet hvor man kan gi litt gass og bremse forsiktig, men i en panikksituasjon er det ikke noen smal sak.

Ellers har jeg et annet forslag - gi litt gass for å slippe retardasjonseffekten og brems forsiktig med brekket. Dette kan selvfølgelig gi en skikkelig breisladd, men kontrollert og forsiktig brukt, er det en bremsemetode som kan hjelpe ...  :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Forstår ikke det med tragedie.

Jeg finner P106 ganske god på vinterføre. Kjører med piggfrie dekk på 4 vinter.
Jevn akselerasjon, myk bremsing når en slipper opp framdriftspedalen, god balanse på grunn av vekt både foran og bak.
En litt sedat Elbilkjørestil hjelper også.

Et lett trykk på den pedalen andre kaller gasspedalen så løper motoren fritt og er hverken motor eller generator.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Dette var noe som bekymret meg også, men etter å ha kjørt elbil to vintre nå, så har det ikke vært noe problem i det hele tatt. Kjørestilen gjør rett og slett at man sjelden kommer ut for episoder der bilen mister veigrepet.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

HHF

Fremdriftsmessig er den vel helt ok forsåvidt, men jeg liker den når det er snakk om bremsing og særdeles ikke når det er speilblankt (det er i den forbindelse jeg tenker på tragedien). Bremsene er ikke gode når man trenger skikkelig oppbremsning sammenlignet med andre moderne biler (mangler bla. abs som snart er standard på alt som finnes av biler og lite brukte bremser generelt gir nok ikke optimal effekt når man trenger de).

Den beste vinteregenskapen den har er nok nettopp den sedate kjørestilen etter min mening. Det er imidlertid en litt "søkt fordel"  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA