Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur med Model TMS tvers gjennom Danmark

Startet av fredag, mandag 07. oktober 2013, klokken 00:52

« forrige - neste »

fredag

Jeg fikk min Model S på mandag.

Siden det var høstferie for barna dro vi på langtur på tirsdag.

Første stopp Skien, og Type2/Chademo-ladestasjonen på Skagerak Arena. Kjørte til svigers for middag mens bilen ladet. Da vi kom tilbake tre timer senere var det feilmelding på skjermen på ladestasjonen, og ladingen var ikke fullført. Vi måtte starte lading på nytt og komme igjen nærmere midnatt. Fordi vi ikke skulle kjøre avgårde umiddelbart etter lading satte jeg ikke på range charge. Det var en tabbe.

Tidlig onsdag morgen kjørte vi fra Skien til Larvik, og tok ColorLine-fergen til Hirtshals. I Hirtshals var det ca 300 rated km på batteriet. Avstand til Århus er 185km. Rolig kjøring i 110 til Ålborg spiste altfor mye av batteriet, og vi måtte skifte til en mer økonomisk anlagt sjåfør og kjøre i 90 frem til Århus, på motorvei med 120 fartsgrense. Ved ankomst Århus hadde vi kun igjen 70 rated km. Dersom jeg hadde gjort en range charge i Skien, så hadde vi kunnet kjøre i full hastighet på motorveien helt til Århus.

Tesla angir selv at Model S bruker 50% mer strøm i 130 km/t enn i 80 km/t. Du kan komme fortere frem ved å kjøre saktere, og dermed slippe å lade midtveis.

Griffin Cinemaseat funket forresten greit som iPad-holder til barna, slik at de som satt i midterste rad kunne se på film mens vi kjørte. Borrelås-stroppen som følger med er litt for kort for nakkestøtten til Model S, men en ski-stropp fra XXL funket greit som forlenger.

http://www.eplehuset.no/produkt/2716_griffin-cinemaseat-for-ipad.aspx

Så var det å finne et sted å lade i Århus...

Plan A: Sjekket på forhånd med hotellet - Scandic City Århus - om lading av elbil, og de anbefalte å lade på "kommunal" ladestolpe utenfor hotellet. Ved ankomst så jeg at dette var tre BetterPlace ladestolper med to stk type2-kontakter i hver. Men jeg vet at BetterPlace er konkurs, og at ladestolpene dermed er ute av drift og at konkursboet i Danmark er kjøpt opp av E.ON Danmark. På eon.dk sto det at: "Ultimo september 2013 åbner E.ON Danmark op for 770 ladestandere til elbiler." Etter noen telefoner til E.ON finner jeg ut at ladestolpene ikke er skrudd på enda. Stolpene blir gradvis overtatt av E.ON og skrudd på, og er tidligst klar 15. okotober, noe som er litt lenge for meg å vente. Og E.ON har ikke klar noen løsning for turister enda, dette vil først bli klart tidligst mot slutten av året.

Plan B: Finne ladestolpene til Clever. I parkeringshuset til Magasin sto to J1772 ladepistoler på grundig skiltede ladeplasser. Jeg visste på forhånd at disse ikke er kompatible med europeisk versjon av Model S, men så etter om de er koblet til en kontakt som jeg kunne bruke istedet. Jeg fant en rød trefas-kontakt oppe under taket, men idet jeg prøvde å koble til mitt Clas Ohlson adapter fra rød trefas-kontakt til schuko (artikkelnr 32-6039), så ble jeg fersket av en vennlig men bestemt Q-Park vakt som ba meg om å flytte bilen og bruke en vanlig stikkontakt istedet. Danskene har imidlertid litt andre jordete stikkontakter for innendørs bruk enn vi har i Norge, med tre utsikkende pinner. Norske/tyske schuko-hannkontakter passer rent fysisk i en dansk schuko veggkontakt, men vil ikke få kontakt med jord. Jeg begynte å bli desperat, og prøvde å lade uten jording. Det funket bare i noen minutter før ladingen feiler, sikkert pga jordfeil. De lokale jernvarebutikkene i nærheten i Århus sentrum hadde ikke konvertere fra dansk schuko til normal tysk/norsk schuko.

Da begynte jeg alvorlig å angre på hele turen, og vurderte leiebil for resten av høstferien. Jeg ringte til Tesla i København, og fikk litt informasjon om hva slags adaptere de gir til sine danske Model S eiere, ladeplasser i Århus med blå kontakt (som jeg ikke kan bruke fordi vi nordmenn ikke har fått noe adapter for blå kontakt), osv. Han forteller med også at Tesla ikke kommer til å lage adapter for J1772 til europeisk versjon av Model S.

Plan C: Litt mat og litt kunst. Tok med familien opp på regnbuepanoramaet på taket over Århus kunstmuseum, og så på vågehval-helikopteret utenfor. Ved siden av museet snublet jeg over parkeringsplassen til hotell Radisson Blu, hvor jeg tidligere hadde lest noe om at det lokale strømselskapet NRGi skulle ha en ladeplass. Den var godt gjemt, men respesjonisten viste meg hvor den var plassert. Der var det er to CEE-kontakter, som danskene bruker som utendørskontakt. Heldigvis hadde jeg med et adapter til denne fra Clas Ohlson (artikkelnr 36-4551). Ikke kjør til Danmark med elbil uten dette adapteret!

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

NRGi har et kart over sine sakteladestolper her:

http://www.nrgi.dk/om/vaerd-at-vide/praktisk-information/kort-over-ladestandere/

For sikkerhets skyld sjekket jeg flere ganger at ladingen ikke feilet og at ingen hadde nappet ut kontakten. Morgenen etter har bilen nesten 300 rated km på batteriet, slik at vi har nok strøm til å kjøre videre til Givskud Zoo og Legoland i Billund.

Utenfor Legoland Hotel i Billund sto det en fin ladestolpe med to CEE-kontakter. Takk Clas Ohlson for CEE-adapteret som jeg mer eller mindre tilfeldig kjøpte med meg i Oslo.

Kart over offentlige sakteladestolper i Billund, Vejle, Kolding ++ området:

http://www.opladning.nu/

Kvelden før avreise fra Billund til Kiel skrudde jeg på range charge. Deretter stoppet vi 20 minutter på Kolding Storcenter (ved inngang G), og gjorde en ny range-charge på Clevers type2-ladestasjon (3x32A, 100km/t ladefart) mens vi handlet mat og drikke til turen. Det er også en koselig og familievennlig Jensens Bøfhus og en kino rett innenfor ladestasjonen. Ladestolpene til Clever krever forhåndsbetalt ladekort som må bestilles på forhånd. Ladekortet har ett års gyldighet. På Clever sine type2-ladestasjoner må du ha med egen type2-type2 ladekabel.

https://www.clever.dk/english/charge-on-clever's-network/

http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/

Vår økonomiske sjåfør - dvs min samboer - kunne nå kjøre i motorveihastighet til Kiel uten problemer, og vi hadde 150 rated km igjen på batteriet ved ankomst Kiel.

Billund - Kiel hadde gått helt fint uten ekstra lading i Kolding, men etter turen fra Hirtshals til Århus så lærte vi at på tur så kan man aldri ha nok strøm på batteriet. Vi trengte heller ikke å etterfylle på Clevers type2-lader i Sønderborg.

Til sommeren kommer en slik Danmarkstur til å være enda enklere å gjennomføre. Vi bør da ha fått tilsendt både rødt og blått adapter for den mobile ladekabelen av Tesla. E.ON kommer til å få fart på de gamle BetterPlace-ladestolpene. Clever kommer til å ha flere type2-ladestasjoner på Jylland. Tesla kommer kanskje til å fått i drift noen superladestasjoner i Danmark. Og glem for all del ikke å ta med Clas Ohlsons lille CEE-adapter (artikkelnr 36-4551) til Danmark - det kan redde ferieturen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Takk for en fyldig og spennende historie :) Clas Ohlson-adapteret var kjekk å ha! Du var ganske modig som la ut på langtur med hele familien bare dagen etter at du fikk bilen. Det ville ikke jeg turt. Jeg ville brukt minst en uke eller to med å bli kjent med bilen og lading først :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bosse

Den overgangen var et kjempelurt alternativ til det blå toukers-adapteret. Takk for tipset.

Så danskene bruker generelt sett de blå 240V kontaktene som utekontakter? Tror du at det er så utbredt at man til en viss grad kan regne med at vanlige hus og hytter har den kontakten på eller i garasjen? (I et nødstilfelle kan det være nyttig informasjon.)
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Hyperstress


Sitat fra: fredag på mandag 07. oktober 2013, klokken 00:52

..Til sommeren kommer en slik Danmarkstur til å være enda enklere å gjennomføre...

Enda enklere enn det var denne gangen..? ;) hehe

Spok til side, spenstig å dra på den ferien der med helt ny bil - interessant lesing!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

shb

Hei.
Denne overgangen selges å brukes mange plasser. På campingplasser i Dannmark og Sverige,må en stort sett bruke den.Tror jeg har vert borti den i Norge også. Den er også inn i bobilen min. Så er dere i beit kan dere sving inn på en caming og låne/kjøpe overgangen der om dere ikke har/ har glemt den.
Skal en kjøpe alt av overganger en kommer over? Denne er muligens en av de som jeg vil ta med ut av bobilen når jeg reiser på langtur, siden jeg har den fra før.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Lanber

Det Clas Ohlsson adapteret er vanlig. Takk for tipset, skal legge ett i bilen. Har et par stykker liggende av dem for ladestasjonen min hjemme og kobling av strøm for seilbåten. I gjestehavner er dette normen.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 07. oktober 2013, klokken 00:52
Og glem for all del ikke å ta med Clas Ohlsons lille CEE-adapter (artikkelnr 36-4551) til Danmark - det kan redde ferieturen.

Evt. en overgang fra 16A CEE til 32A CEE hun, når vi har fått det blå adapteret. Da kan man lade med 16A fra disse kontaktene istedenfor 13A. Det gir ~75 ekstra typical km per døgn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hookmaker

Sitat fra: fredag på mandag 07. oktober 2013, klokken 00:52
.....
Til sommeren kommer en slik Danmarkstur til å være enda enklere å gjennomføre. Vi bør da ha fått tilsendt både rødt og blått adapter for den mobile ladekabelen av Tesla. E.ON kommer til å få fart på de gamle BetterPlace-ladestolpene. Clever kommer til å ha flere type2-ladestasjoner på Jylland. Tesla kommer kanskje til å fått i drift noen superladestasjoner i Danmark. Og glem for all del ikke å ta med Clas Ohlsons lille CEE-adapter (artikkelnr 36-4551) til Danmark - det kan redde ferieturen.

Teslas plan for Ladestasjoner i Europa sier Danmark helt utbygd inden slut Q2 2014. Håper på att det blir mer en 1 ladestasjon på Samsø..(en sådan kan ju dekke hele Danmark.... 8)

el-fanboy

Som pionerer på "hvite områder" på ladekartene må vi nok regne med å havne litt på eventyr av og til... Men det er vel litt av spenningen (duh) rundt det å være pioner.

Sporty gjennomført tur, takk for alle tips!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA