Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lading i Sverige og Finland

Startet av DavidSua, I går kl. 09:13

« forrige - neste »

DavidSua

Hei!, jeg har prøvd å finne dette informasjonen i forum, men det er vanskelig. Enkel spørsmål, Hvordan å lade i Sverige og Finland. Hvilken ladeoperatorer er best, hvilken brikke kan jeg bestille fra Norge før å reise?
Også, for de som vet. Er nå alle Testa supercharger tilgjengelig for andre el biler? Jeg har en Ioniq 2018
tusen takk for hjelpen :-)

Orbit

Det er en tråd på lading i Sverige, riktignok ikke helt oppdatert:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45418.0

For Sverige/Finland er du godt dekket med disse app'ene. Elton er den eneste som er begrenset til Skandinavia, de andre dekker det meste av Europa.
  • Elton: God dekning på tvers av mange ladeoperatører i Skandinavia, både hurtig- og destinasjonslading.
  • Tesla: Etter du har laget konto i app'en ser du hvilke ladere som er tilgjengelig for alle. Det er noen steder som ennå er ekskludert men ikke mange. Når du ikke har Tesla, vider ladekartet der bare de som er tilgjengelig også for deg.
  • Ionity: God dekning langs hovedveier, men ingen destinasjonslading. Dersom du skal lade mye hos dem, er et månedsabonnement ganske gunstig.

Dersom du ønsker en avtale som også har ladebrikke/-kort (grei backup den dagen mobilen streiker):
  • Elli: Har gratisabonnement som du kan ha liggende i reserve, men også mulighet til å få gunstigere priser med månedsabonnmenet. Det er kart med lokasjonene de dekker på nettsidene deres (og i app)
  • Elbilforeningens blå brikke (Ladeklubben): Krever medlemskap, stort sett samme dekning som Elli.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Legg til Plugsurfing som et greit backup-alternativ. Skal visstnok funger på et temmelig stort antall operatører i Europa, inkludert AC-lading/destinasjonslading f.eks. mot offentlige nett som gjerne ellers krever egen brikke (typiske by-nett-operatører).

Eneste er at det har vært/er operatører som tar grisemye for 3.partslading via opertatører som Plugsurfing, så sjekk alltid aktuell pris på det ladepunktet via plugsurfing-appen før du kobler til for å unngå stygge overraskelser.

Dette da de ikke har avtale med fastsatt pris, bare at det godtas å betale med brikken eller appen til Pugsurfing, men operatøren setter prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Recharge er godt utbygget i hele Finland, og roaming prisene er gode. Så her vil jeg gå for en roaming operatør og brikke/kort.

ABC-mobiili appen er god å ha siden det er mange ABC lokasjoner i Finland, og dette er steder man gjerne stopper på for å handle. Man kan bare lade på ABC med deres app dessverre, men til gjengjeld er prisene lave.

(Fortsettelse Finland) K-Lataus appen har jeg ennå ikke brukt, det er ikke nødvendig annet enn for å spare penger siden de har veldig dyr roaming pris mens det er rimelig med appen.

Jeg har ennå ikke kjørt i Sverige med elbil, men jeg registrerer at ladeoperatørene har ett godt påslag når du bruker en roaming-tilbyder. Jeg ser forøvrig at roaming-tilbyderen Northe har greie priser, det skyldes kanskje at Northe er grunnlagt i Sverige og at de har vært gode å forhandle.

Northe har samtidig god pris på Recharge i Finland, så da vil jeg anbefale at du tar med de på reisen. I Northe appen får du bestilt ladekort så blir alt mye enklere.

Og så kan du naturligvis vurdere å signere en ladeavtale med Tesla og/eller Ionity, alt etter hva du har langs ruten.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#4
Du kan forsåvidt også vurdere Plugit App, veldig mange destinasjonsladere bruker denne løsningen i Finland. Du kan bestille PlugIt ladebrikke men det er kanskje ikke høy prioritet for en enkelt ferietur. Jeg har det bare som en «plan b» og får kanskje aldri brukt det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA