Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHAdeMO adapter lansert

Startet av ellinger, søndag 06. oktober 2013, klokken 20:09

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: sondell på mandag 07. oktober 2013, klokken 22:40
Se der ja, det var feil skrevet som antatt ja. Gode greier. Särlig for meg som angret på at jeg ikke tok dobbeltlader... 240 km lading per time er jo fint når en er på tur utenom superchargers...
Nå tror jo stadig at dette er litt optemistisk 50kW 500V og 100A, derfor tror jeg som jeg trodde noen inlegg opp at  Tesla vil ta de 100A fra 50 kW laderen, og med ca. 400V bateri blir det ca. 40kW, men det er jo veldig bra og en dobling i forhold til dobbeltlader, og en kan jo bruke den en del ganger før den en har spart på single lader blir brukt. Så er det kun spørsmål om når den kommer, og ikke lenger om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Jeg antar det går ann å låne et CHAdeMO adapter? Det er ikke behov for SW-oppdatering på bilen eller noe sånt?

I så fall ser jeg for meg at det blir nok en del samarbeid om CHAdeMO-adaptere. 7500 kroner er litt mye om man kun trenger det på langtur 2 ganger i året eller noe slikt, men det er litt mer spiselig om man er 2-3 som deler på kostnaden, eller i hvert fall om man kjenner noen som har kjøpt et. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nuvolari

Hva om TOC kjøper inn 10stk adaptere som 100medlemmer spleiser på. 600,- pr pers. Adapterne legges på 1 eller 2 sentrale steder i Oslo hvor medlemmene kan hente ut adapter og signere ut. Bensinstasjoner kunne være et slikt sted om de er villig til det.

Det samme kan gjøres i trh, Stavanger og Bergen.

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 01:55
Nå tror jo stadig at dette er litt optemistisk 50kW 500V og 100A, derfor tror jeg som jeg trodde noen inlegg opp at  Tesla vil ta de 100A fra 50 kW laderen, og med ca. 400V bateri blir det ca. 40kW, men det er jo veldig bra og en dobling i forhold til dobbeltlader, og en kan jo bruke den en del ganger før den en har spart på single lader blir brukt. Så er det kun spørsmål om når den kommer, og ikke lenger om.

CHAdeMO-laderne leverer normalt 120A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Hvor lenge har du set den levere 120A? Jeg har en gang fått 105A i ca 30 sekunder får så etter 2 minutter å ende på 79A med Leafen. Det skal bli "spennende" å se hva dere som går for dette på S'en kommer til å få ut. Når den tid kommer. Er det noen som har snakket med kjøpesenterene, om å låne strøm fra papp pressene. De går ofte på 32A 230 3 fase eller 16A 400 3 fase. Tenkte å vente til det røde adaptere var i boks, før jeg spurte.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

jkirkebo

Sitat fra: shb på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:05
Hvor lenge har du set den levere 120A? Jeg har en gang fått 105A i ca 30 sekunder får så etter 2 minutter å ende på 79A med Leafen.

Jeg har hatt 120A i lengre tid. Når jeg starter hurtiglading med f.eks 10% igjen holder den 120A til ihvertfall noen-og-40%. Dog kun sommerstid med 5-6 batterivarmestreker. På vinteren går det tregere.

Når man hurtiglader en TMS på SC-stasjon ligger den over 120A til ca. 85% SOC. Ved 90% var min nede på ca. 80A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:22

Jeg har hatt 120A i lengre tid. Når jeg starter hurtiglading med f.eks 10% igjen holder den 120A til ihvertfall noen-og-40%. Dog kun sommerstid med 5-6 batterivarmestreker. På vinteren går det tregere.

Når man hurtiglader en TMS på SC-stasjon ligger den over 120A til ca. 85% SOC. Ved 90% var min nede på ca. 80A.
På SC burde strømmen ligge på rundt 200A i begynnelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:31
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 11:22

Jeg har hatt 120A i lengre tid. Når jeg starter hurtiglading med f.eks 10% igjen holder den 120A til ihvertfall noen-og-40%. Dog kun sommerstid med 5-6 batterivarmestreker. På vinteren går det tregere.

Når man hurtiglader en TMS på SC-stasjon ligger den over 120A til ca. 85% SOC. Ved 90% var min nede på ca. 80A.
På SC burde strømmen ligge på rundt 200A i begynnelsen.

280A har jeg sett flere ganger. Ca. 105kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Ja, jeg hadde over 280A på SC på Gol. Har ikke vert under 35% på Leafen, det er vel forklaringen da.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

petersv

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Hva om TOC kjøper inn 10stk adaptere som 100medlemmer spleiser på. 600,- pr pers. Adapterne legges på 1 eller 2 sentrale steder i Oslo hvor medlemmene kan hente ut adapter og signere ut. Bensinstasjoner kunne være et slikt sted om de er villig til det.

Det samme kan gjøres i trh, Stavanger og Bergen.

Dette er definitivt noe som vil bli vurdert! :)

ohh

Sitat fra: petersv på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Hva om TOC kjøper inn 10stk adaptere som 100medlemmer spleiser på. 600,- pr pers. Adapterne legges på 1 eller 2 sentrale steder i Oslo hvor medlemmene kan hente ut adapter og signere ut. Bensinstasjoner kunne være et slikt sted om de er villig til det.

Det samme kan gjøres i trh, Stavanger og Bergen.

Dette er definitivt noe som vil bli vurdert! :)
Veldig bra forslag!
Gleder meg til TOC er oppe og kjøre, og vi kan melde oss inn :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

tjobben

Sitat fra: ohh på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:10
Sitat fra: petersv på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Hva om TOC kjøper inn 10stk adaptere som 100medlemmer spleiser på. 600,- pr pers. Adapterne legges på 1 eller 2 sentrale steder i Oslo hvor medlemmene kan hente ut adapter og signere ut. Bensinstasjoner kunne være et slikt sted om de er villig til det.

Det samme kan gjøres i trh, Stavanger og Bergen.

Dette er definitivt noe som vil bli vurdert! :)
Veldig bra forslag!
Gleder meg til TOC er oppe og kjøre, og vi kan melde oss inn :)

Støtter denne. Jeg er med :)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

laumb

OffTopic så det holder: Men papirer til enhetsregistreret er sendt - så mer informasjon kommer straks! :D

BlueS

Flott at adapteret gir full effekt!  :D Hva med en nettleieløsning i regi av TOC? Kunne gi litt penger i kassa også. Trenger jo å kunne reservere på forhånd og være sikker på at det er tilgjengelig.  Må bare finne en effektiv og rimelig distribusjon. Et samarbeid med et bensinselskap eller en dagligvarekjede kunne gi god og rimelig distribusjon over hele landet. Posten kan også være en aktuell partner.  Er kanskje også avhengig av et testsystem slik at ingen ender opp med defekt adapter.
En annen mulighet er å danne lokale TOC-grupper som deler på et par adaptere. 
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

AllanW

Full effekt? 112 km i timen er ikke full effekt på chademo ladestasjon.
22kw tilsvarer 100km i timen. Så må chademo med 50kw klare minst 200km pr.time.


Sitat fra: BlueS på onsdag 09. oktober 2013, klokken 21:40
Flott at adapteret gir full effekt!  :D Hva med en nettleieløsning i regi av TOC? Kunne gi litt penger i kassa også. Trenger jo å kunne reservere på forhånd og være sikker på at det er tilgjengelig.  Må bare finne en effektiv og rimelig distribusjon. Et samarbeid med et bensinselskap eller en dagligvarekjede kunne gi god og rimelig distribusjon over hele landet. Posten kan også være en aktuell partner.  Er kanskje også avhengig av et testsystem slik at ingen ender opp med defekt adapter.
En annen mulighet er å danne lokale TOC-grupper som deler på et par adaptere.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA