Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer trilling.

Startet av Fox81, lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:18

« forrige - neste »

Fox81

Vurderer en trilling fremfor leaf, først og fremst for at jeg er usikker på om el bil dekker behovet mitt og det er en billig inngang til el.bil verdenen. Leaf har jeg god kontroll på, men trillingene kjenner jeg ikke så godt. Planen er å finne en brukt 2012 mod. Ser noen har dieselvarmer, behov for dette? Andre ting jeg bør være obs på?

bkv

I en trilling må du klare deg med 4 seter. Rekkevidde kanskje 120 km, ned i det halve av dette på de kaldeste dagene. Bilen er kald om vinteren, men man kjører ikke så langt så yttertøyet kan forbli på. Jeg skulle gjerne hatt en dieselvarmer, men det blir for dyrt. Hvis du vil ha en liten bil er trillingene ok. Du får en hel del inn i bagasJerommet hvis du legger ned setene.
Mitsubishi i-Miev 2017

Ebbe

Et godt valg, du kan få de for 120 tusen fra Nederland. (2012) Lite feil, etc. Har fra mai til nå ligget på fra 130 til 150 km på fulladet batteri. Om vinteren fra 80 til 95 ut fra vår bruk. Og vi liker en bil som er ok varm, uten dugg etc.
P39240

Fox81

4 seter er 2 mer enn det jeg har i dag :) Hvordan varmer sitter i bilen? Regner med at det er en luftvarmer? Hvor går eksos etc igjennom bilen? Jobber med både Eberspacher og Webasto, men har aldri vært borti dette i forbindelse med elbil.

TB

#4
Sitat fra: Fox81 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:34
4 seter er 2 mer enn det jeg har i dag :) Hvordan varmer sitter i bilen? Regner med at det er en luftvarmer? Hvor går eksos etc igjennom bilen? Jobber med både Eberspacher og Webasto, men har aldri vært borti dette i forbindelse med elbil.
Originalt er det 5 kw elektrisk vannvarmer som er i trillingene.

Det finnes eit sett som Mitsubishi og Eberspächer har laga. Dette er basert på at den samme vann kretsen blir varma opp, og sparer dermed bruk av elektrisk energi. Eksos går ut under bilen slik eg kan forstå på tegning.

Settet er basert på Eberspächer Hydronic II C D5S - her er link til erfaring rundt montering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.0.html

Monteringsanvisning Hydronic II C D5S
https://docs.google.com/file/d/10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m/edit?hl=en_US

Det er gjort forsøk med luftvarmer, men det fungerte ikkje så godt, må ha luft inn, og eksos ut, blir mange hol og lage i bilen. Samme tråd omtaler at det kan vere litt og hente på ekstra isolering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.0.html

Skal du ikkje så langt er det ikkje behov for ekstra varme. 60-70 km går når det er kaldt, med godt med varme. Skal du lenger må slå ned på varmen, stoppe og lade, eller montere Eberspächer

Ps:
2012 og 13 modellen av i-Miev har original muligheit for og starte oppvarming (og kjøling) av kupe via fjernkontroll. Det finnes ikkje på iOn og C-Zero.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Vurdere det samme selv,Hvordan er det med service og kostader? har sjekket litt her på forum men blir ikke helt klok på det,det er 5 år fabrik garanti?
den her er altså med mulighet til forvarmer?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43688876
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

03sib113

Skjer jo endel med nybilprisene igjen nå. Det må det jo også! og Zoe skal jo også plassere seg i konkurransen her.
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:28
Vurdere det samme selv,Hvordan er det med service og kostader? har sjekket litt her på forum men blir ikke helt klok på det,det er 5 år fabrik garanti?
den her er altså med mulighet til forvarmer?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43688876

Står ein del om service i andre tråder, som sikkert kan utfylle. Service intervall på 1 år / 20 000 km er standard, og koster ca 3500 er ein sum fleire har nevnt.
Citroën har også ein mindre service på 6 mnd / 10 000 km, der det sjekkes bremser. Denne kostar mindre - og det har vore diskutert om den er nødvendig.

(Eg kjøpte bil inkl 3 år service, dvs prisar har eg ikkje detaljar om.)

På bilar kjøpt frå Norsk forhandler er det 5 år på "alt". På importerte biler, som den du linkar til er det 3 år frå nybil dato, men 5 år garanti på framdrift og batteri slik eg har forstått. Dvs, garanti til 2014 på bilen, og 2016 på framdrift og batteri på ein 2011 modell.

Ved kjøp frå norsk forhandler vil det truleg vere enklare og få utført garanti reparasjon, men her har eg ingen erfaring. Står om dette i andre trådar. Det er mange som har kjøpt importerte bilar, så det er jo erfaringsgrunnlag på dette området. Sanvika Bil har levert mange importerte bilar.


KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ellbil

Sitat fra: svingen på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:28
Vurdere det samme selv,Hvordan er det med service og kostader? har sjekket litt her på forum men blir ikke helt klok på det,det er 5 år fabrik garanti?
den her er altså med mulighet til forvarmer?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43688876

Har hatt C-Zero i et år, 17000 km. Ingen service. Bilen er strøken. Trenger ikke servise før til neste år - sjekke bremser etc. I Norge har vi 5 år reklamasjonsrett. Du trenger ikke å ha bilen på dyr årlig kontroll for å få beholde reklamasjonsretten. Batteriet er ment å vare mer enn 5 år uten dyr service. Og garantien er ikke bedre enn reklamasjonsretten, så den trenger du ikke. By the way. Den forrige citroengen jeg hadde fikk defekte opphengkuler og defekt eksosanlegg da bilen var 4 år. Citroen nektet å reparere gratis. En telefon til NAF og Forbrukerrådet gjorde susen. Dette var deler som var ment å vare lengre enn 5 år ved normal bruk. Citroen måtte refundere 9500 kroner.

svingen

skulle vært en "like" knap her :)
@Ellbil tusen takk får tilbakemeldingen.
da blir det nok en trilling og  OVMS  :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: Ellbil på mandag 07. oktober 2013, klokken 01:50
Har hatt C-Zero i et år, 17000 km. Ingen service. Bilen er strøken. Trenger ikke servise før til neste år - sjekke bremser etc. I Norge har vi 5 år reklamasjonsrett. Du trenger ikke å ha bilen på dyr årlig kontroll for å få beholde reklamasjonsretten. Batteriet er ment å vare mer enn 5 år uten dyr service. Og garantien er ikke bedre enn reklamasjonsretten, så den trenger du ikke.

Det stemmer det er 5 års reklamasjonsrett i Norge, men på importerte biler vil reklamasjon for år 4 og 5 bli retta mot den som importerte bilen. I praksis har det vist seg ikkje vere like enkelt?
Om du importerer direkte, uten mellomledd, så har du ingen og rette kravet mot, men sparar også ein del kr.

Eller tar eg heilt feil her?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eblogg

Jeg har hatt min I-Miev i over et år nå og er kjempefornøyd. Den har like god rekkevidde som en Lief og jeg synes den er like god å kjøre. Den har mindre utstyr men den et et godt fremkomstmiddel. Hadde en del problemermed dugg på rutene i begynnelsen men det har gått over. Den er lett å parkere og har veldig god svingradius. Bilen er god og varm også om vinteren og jeg har ingen ekstra dieselvarmer. Digger fjernkontrollen med forvarmingsfunksjon :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

kohedin

Hei
Jeg og kona gjorde også denne vurderingen (Leaf vs MiEV), og etter mange runder hos forhandleren, lesing på nettet og snakk med verkstedpersonell endte vi på MiEV. Primært pga alle garantiene vi fikk om kvalitet på batteriet og bilen generellt. Mitsubichi har nok en del mer erfaring enn Nissan på området også (om du ikke allerede har gjort det; les denne: http://en.wikipedia.org/wiki/MIEV)

Det var rett og slett det tryggeste valget for oss, kall det gjerne magefølelse. Man kan jo argumentere for og imot begge merkene til man blir grønn, men til syvende og sist handler det om hvilket behov man har, og magefølelse.

Det hjalp selvsagt at vi fikk 5 år utvidet batterigaranti fra kjøpsdato (kjøpte 2011 brukt, 20k KM). Og man har også 12 års gjennomrustgaranti hos Mitsu.

Jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger, for jeg leser om svært svært få feil på begge modellene. Og begge er behagelige å kjøre, overraskende behagelig. Det er også greit med plass i MiEV'en, mye bedre enn du skulle tro når du ser den utenfra. God oversikt, herlig svingradius, bra drag når du setter gassen i bunn, rett og slett en god totalopplevelse.

Lykke til!

Eblogg

....Plass ja. Det glemte jeg. I-mieven har utrolig god plass. Vi fikk stablet inn 15 sekker med vedbriketter i bagasjerommet uten å legge ned setene  ;D
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

elbil

Kan gi deg litt brukererfaring etter å ha kjørt 32 600 km med en av trillingene, Peugeot Ion.

Fikk den i midten av april 2011, og har ikke hatt noen store ting å sette fingeren på. Hadde litt "raklelyd" fra a-stolpen, men det ble fikset av forhandleren, det var plast-dekslet som klapret litt mot stolpen da det ikke var noe isolasjonsmateriale på innsiden. Vi kjører frem og tilbake fra Averøy gjennom Atlanterhavstunnelen hver dag. Den har en stigning på 10%, med andre ord temmelig bratt. Det koster en del baterikapasitet, slik at på sommertid har vi mellom 10 og 11 mil. vi kan kjøre før det er stopp. Ellers ca. 12 mil. på en god dag med sommertemperaturer. På vinterstid har vi vært nede i 7 mil med kjøring gjennom tunnelen, ellers 8-9 mil. Kryper temperaturen noe særlig under null merkes det godt på redusert kjørelengde.

Så langt merker vi ikke noe til redusert kapasitet på batteriet. Det går like fort og langt som da vi fikk bilen. Det er stort sett den lille blå Ion'en vi kjører, dieselbilen vår har veldig rolige dager.
Bortsett fra det jeg nevnte ovenfor har vi ikke hatt noe å klage på. Vi kjører ikke lange avstander, og sitter sjelden i bilen mer enn toppen en halv time om gangen. På vinteren har vi vanlig yttertøy, og det fungerer helt OK til den kjøringa vi har.
Vi var i utgangspunktet skeptiske til bilen på vinterføre, spesielt da vi ikke fikk piggdekk som passet til bilen. Det har imidlertid gått over all forventning. Her er det vanligvis ikke mye snø, men til gjengjeld kan det være isete og glatt. De innebygde systemene har virket veldig bra, og vi har ikke hatt noen ubehagelige overraskelser på vinterføre.

Jeg kan legge til at vi er et godt voksent ektepar som bruker bilen hver eneste dag. Kona var i utgangspunktet veldig skeptisk til å kjøpe elbil, men den skepsisen har snudd totalt. Hun er nå veldig fornøyd med at den er så oversiktlig og lettkjørt, ikke minst lett å parkere. Jeg for min del støtter dette, samtidig som jeg er fornøyd med at den er veldig rimelig i drift. Med den kjøringa vi har, har jeg regnet ut at bilen er helt nedbetalt på under 5 år. Dette til tross for at vi kjøpte den dyrt i forhold til det trillingene koster nå.

Trillingene har etter vårt behov plass nok. En kar fra Elkjøp som hjalp meg å bære ut en 46 tommer TV, mente at den ville vi ikke få plass til i den vesle bilen, men det gikk bra. Jeg har til og med fått med meg et juletre på 2m. Noen begrensninger er det selvsagt, men i det daglige fungerer det mer enn godt nok for oss.

Sønnen vår har en Leaf. De har barn, og da er det greit med litt større plass. De har kjørt ca. 25 000km med sin bil, og har heller ikke hatt noen problemer med sin bil. Både strømutgifter, forsikringer, veiavgift fri bom, parkering og servisekostnader taler til elbilenes fordel. Plassbehov og hva du må betale for den ene eller andre bilen er vel kanskje det som til syvende og sist teller. Den usikkerheten vi har som elbilister, er hva vi må betale for nye batterier den dagen de må skiftes. Ut fra det jeg har lest meg til på nettet, er batterikostnadene på god vei nedover, uten at jeg egentlig konkret vet hva det vil innebære når den tid kommer. Time will show!

Som du sikkert skjønner må jeg nok betegne meg som en overbevist elbilbilist. Håper min neste bil blir en Tesla X, da blir dieseldyret pensjonert.
Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA