Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xenon EU godkjenning

Startet av ellinger, fredag 04. oktober 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Roger (NO)

Sitat fra: ellinger på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:13
Sitat fra: daggad på fredag 04. oktober 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Roger (NO) på fredag 04. oktober 2013, klokken 21:38

Man kan heller ikke gi en lov tilbakevirkende kraft, slik at biler med typegodkjenning vil nok opprettholde denne, og kan ikke iføres mangellapp for regelverk som er nyere enn typegodkjenningen.


Enig, kan ikke forstå noe annet !  :)
Ja jeg er også enig, men er den typegodkjent?
Kan ikke noen sjekke hvilket E merke som står på lampene.
Uten dette er vi allfall ute å sykler.
Bilen i sin helhet er typegodkjent i EU (TÜV-godkjenning).
Uten denne måtte alle innom Vegvesenet for goodkjenning før den kan registreres...


fhovlan

Er de sikre på at takluka eller 17" skjerm er godkjent, eller kva med batteriet? :)

Dette er etter mi meining ei heilt unødvendig diskusjon. Det høyrest ut som om vi har kjøpt ein tvilsam bruktbil frå ein like tvilsam seljar. 8)

Slapp av, dette er ikkje ein jobb verken for oss eller ein eller annan leiar lokalt i Biltilsynet å meine noko om.  ;)

glaserud

Som fhovlan sier: Litt gangsyn kan være greit.

En bil feiler ikke PKK fordi den er iht. typegodkjenninga.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Jærbuen

Kan umulig få tilbakevirkende kraft, er en bil typegodkjent i Norge ved innførsel, kan man ikke ved enhver ny endring EU legger opp til, føre til at hele bilparken må bygges om.

Dette er nok mest for å luke ut de som bygger om og ettermonterer Xenon i lykter ment for tradisjonelle halogenpærer.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

valvolainen

Sitat fra: Jærbuen på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:51
Kan umulig få tilbakevirkende kraft, er en bil typegodkjent i Norge ved innførsel, kan man ikke ved enhver ny endring EU legger opp til, føre til at hele bilparken må bygges om.

Dette er nok mest for å luke ut de som bygger om og ettermonterer Xenon i lykter ment for tradisjonelle halogenpærer.
Dette høres fornuftig ut. Det er jo slik idag også, biler registrert før 1971 f.eks skal følge motorvognforskriftene fra 1942. Og der står det ikke stort.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på fredag 04. oktober 2013, klokken 21:14
Trafikkstasjonene har begrenset kunnskap om mye.  Tesla har nok tatt dette mye høgere opp i systemet

I tillegg forventer jeg at Tesla tilbyr seg å EU-godkjenne bilen i forbindelse med service. Har ingen planer om to verkstedsbesøk pr. år, ett får holde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:17
Sitat fra: Lanber på fredag 04. oktober 2013, klokken 21:14
Trafikkstasjonene har begrenset kunnskap om mye.  Tesla har nok tatt dette mye høgere opp i systemet

I tillegg forventer jeg at Tesla tilbyr seg å EU-godkjenne bilen i forbindelse med service. Har ingen planer om to verkstedsbesøk pr. år, ett får holde.

Hm, det er sant. fire år til første gang.

Mons

Det hadde uansett ikke gjort noe om Tesla gjorde noen forbedringer på lysene. Må si forskjellen opp til min BMW er forholdsvis stor, og savnet av kurvelys likeså. Dette er kanskje det mest negative jeg har opplevd med Tesla til nå.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Jalla

Hvilke lys er det som har xenon på Tesla S? Er det kun nær lys, kun fjernlys eller er det bi-xenon?

Hvis det er nær lys eller bi-xenon så er det krav om spyleranlegg og nivåjustering samt at lyktene må ha typegodkjenning.

Hvis bilen er typegodkjent, og en av disse tingene mangler så har noen oppgitt feil informasjon eller så er det noen som har gjort en for dårlig jobb.

Er det kun fjernlys så er det ingen problemer.

jkirkebo

Sitat fra: Jalla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:42
Hvilke lys er det som har xenon på Tesla S? Er det kun nær lys, kun fjernlys eller er det bi-xenon?

Bi-xenon. Det er samme pæra, kun en motor som endrer avblendingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Mons på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:25
Det hadde uansett ikke gjort noe om Tesla gjorde noen forbedringer på lysene. Må si forskjellen opp til min BMW er forholdsvis stor, og savnet av kurvelys likeså. Dette er kanskje det mest negative jeg har opplevd med Tesla til nå.
Opplever Xenon lyset som kraftig nok, men det har en for smal lyskjegle. Funker sikkert ypperlig ved kjøring rett frem på highwayen, men på svingete norske veier forsvinner ofte mesteparten av lyset til skogs og veibanen er mer eller mindre mørklagt.

Jalla

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2013, klokken 05:01
Sitat fra: Jalla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:42
Hvilke lys er det som har xenon på Tesla S? Er det kun nær lys, kun fjernlys eller er det bi-xenon?

Bi-xenon. Det er samme pæra, kun en motor som endrer avblendingen.

I så fall er dette et interessant tilfelle å få svar på, for det skal det ikke være mulig å få godkjent.

Jærbuen

Sitat fra: Jalla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2013, klokken 05:01
Sitat fra: Jalla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:42
Hvilke lys er det som har xenon på Tesla S? Er det kun nær lys, kun fjernlys eller er det bi-xenon?

Bi-xenon. Det er samme pæra, kun en motor som endrer avblendingen.

Da jeg tok hjem min nye Leaf fra Nederland, ble denne godkjent på trafikkstasjonen UTEN lyktespylere :)

I så fall er dette et interessant tilfelle å få svar på, for det skal det ikke være mulig å få godkjent.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

a72

Synes det er rart at Tesla leveres uten lyktespylere når alle andre biler har dette.

Alle steder jeg leser om sier at dette er påkrevd i EU, men ikke i USA.

Dette er noe både NAF, VW etc skriver på sine sider også:
https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/lysbruk-for-personbiler/
http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/scheinwerferreinigungsanlage.html

Men det har tidligere ikke vært et krav om å sjekke lyktespylere på PKK, dette ble innført fra 2013 tror jeg.

Samtidig virker det jo helt usannsynlig at Tesla har blitt EU godkjent hvis dette er et krav?

Alle mine biler bortsett fra en 1972 VW 1303 har hatt lyktespylere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA