Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får bare 13A lading selvom om kursen er 16A

Startet av EveryhingIsNotKnirkefritt, torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:37

« forrige - neste »

EveryhingIsNotKnirkefritt

Forsøker forgjeves å stille inn 16A på skjermen, men ser ut til at den kun lader med 13A.

Er 100% sikker på at kursen er 16A.

Noen tips?

Veggen

#1
Adapteret begrenser strømmen til 13 A.
Det er laget slik med overlegg fordi std schuko kontakter ikke tåler å bli belastet med 16 A over lengre tid pga varmgang og brannfare.

Hvis det er 400V trefase det er snakk om så burde du kunne trekke 16A, men en bug i siste SW begrenser det, dette skal etter sigende fikses i en fremtidig oppdatering.

D.O

Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:40
Adapteret begrenser strømmen til 13 A.
Det er laget slik med overlegg fordi std schuko kontakter ikke tåler å bli belastet med 16 A over lengre tid pga varmgang og brannfare.

stikkontakter tåler det, hvorvidt støpsel tåler det er forskjellig. Regner med Tesla har valg en som tåler det.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.


jkirkebo

Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:40
Adapteret begrenser strømmen til 13 A.
Det er laget slik med overlegg fordi std schuko kontakter ikke tåler å bli belastet med 16 A over lengre tid pga varmgang og brannfare.

Hvis det er 400V trefase det er snakk om så burde du kunne trekke 16A, men en bug i siste SW begrenser det, dette skal etter sigende fikses i en fremtidig oppdatering.

Ikke bare for trefase. Jeg ladet fra en Type 2 stolpe i går, den leverer kun 1x16A. Har ladet der med 16A tidligere, nå ble det maks 13A. Håper de får fikset dette snart...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. oktober 2013, klokken 19:41
Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:40
Adapteret begrenser strømmen til 13 A.
Det er laget slik med overlegg fordi std schuko kontakter ikke tåler å bli belastet med 16 A over lengre tid pga varmgang og brannfare.

Hvis det er 400V trefase det er snakk om så burde du kunne trekke 16A, men en bug i siste SW begrenser det, dette skal etter sigende fikses i en fremtidig oppdatering.

Ikke bare for trefase. Jeg ladet fra en Type 2 stolpe i går, den leverer kun 1x16A. Har ladet der med 16A tidligere, nå ble det maks 13A. Håper de får fikset dette snart...
På Shuco er 13A maks, men på Type2 stolpe med 1x16A er det vel bare visuell bug. Den viser 13A men lader likevel 20km/t som før. Gjør i hverfall det på min.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

petersv

Sitat fra: Cirion på fredag 25. oktober 2013, klokken 16:02
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. oktober 2013, klokken 19:41
Sitat fra: Veggen på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:40
Adapteret begrenser strømmen til 13 A.
Det er laget slik med overlegg fordi std schuko kontakter ikke tåler å bli belastet med 16 A over lengre tid pga varmgang og brannfare.

Hvis det er 400V trefase det er snakk om så burde du kunne trekke 16A, men en bug i siste SW begrenser det, dette skal etter sigende fikses i en fremtidig oppdatering.

Ikke bare for trefase. Jeg ladet fra en Type 2 stolpe i går, den leverer kun 1x16A. Har ladet der med 16A tidligere, nå ble det maks 13A. Håper de får fikset dette snart...
På Shuco er 13A maks, men på Type2 stolpe med 1x16A er det vel bare visuell bug. Den viser 13A men lader likevel 20km/t som før. Gjør i hverfall det på min.

Jeg tror faktisk det ikke er slik, for de har endret utregningen av "typical range"så det ser ut som om du lader like fort. Ser du derimot på hvor lang tid det tar til ladingen er fullført, vil du se at det går tregere fra samme SOC nå enn før. Mao. 13 kontra 16 ampere.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på fredag 25. oktober 2013, klokken 16:02
På Shuco er 13A maks, men på Type2 stolpe med 1x16A er det vel bare visuell bug. Den viser 13A men lader likevel 20km/t som før. Gjør i hverfall det på min.

Nå har jeg satt min til å vise kW og ikke km/t og den viste da faktisk 3kW. Men det kan jo hende bilen alltid runder av nedover. I så fall vil 3kW og 3.7kW jo vises identisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Ja, det er skikkelig vrient med sånn derre trefase-greier, altså...  :P
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA