Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kald bil

Startet av tiberot, onsdag 02. oktober 2013, klokken 18:23

« forrige - neste »

tiberot

Sitat fra: kjbu på fredag 04. oktober 2013, klokken 10:44
Forvarming har en egen temperaturinnstilling, kan det være satt en lav temp der?
Jeg har satt min til 18

Hvor finner jeg denne innstillingen?
2013 Nissan Leaf Acenta



loftux

Min bil har nu varit inne på verkstad och det visade sig vara PTC Converter som gått sönder. Detta på en alldeles ny 2013 levererad i Augusti. Se mer i tråden i svenska elbilforum jag länkade till tidigare. Det lagas naturligtvis på garantin, men dröjer ytterligare någon vecka innan de får hem reservdelen.
Så om bilen är kall på morgonen även fast timer för klimatanläggning används, lämna in den på service. Inga inställningar kommer avhjälpa det.

tiberot

#19
Sitat fra: loftux på fredag 11. oktober 2013, klokken 09:36
Min bil har nu varit inne på verkstad och det visade sig vara PTC Converter som gått sönder. Detta på en alldeles ny 2013 levererad i Augusti. Se mer i tråden i svenska elbilforum jag länkade till tidigare. Det lagas naturligtvis på garantin, men dröjer ytterligare någon vecka innan de får hem reservdelen.
Så om bilen är kall på morgonen även fast timer för klimatanläggning används, lämna in den på service. Inga inställningar kommer avhjälpa det.

Jeg fikk også min bil tilbake i dag, etter et 3 dager langt verkstedopphold. Jeg fikk samme beskjed, det var PTC, el. varmeelement, som måtte skiftes. Min bil ble også levert i August og ble reparert på garantien.

Måtte selvfølgelig teste på vei hjem og oppnådde nærmest tropevarme i kupéen, så nå fungerer det!  :)

Har ikke testet forvarming enda, men går ut fra at det fungerer...
2013 Nissan Leaf Acenta

thoru

Sitat fra: loftux på fredag 11. oktober 2013, klokken 09:36
Min bil har nu varit inne på verkstad och det visade sig vara PTC Converter som gått sönder. Detta på en alldeles ny 2013 levererad i Augusti. Se mer i tråden i svenska elbilforum jag länkade till tidigare. Det lagas naturligtvis på garantin, men dröjer ytterligare någon vecka innan de får hem reservdelen.
Så om bilen är kall på morgonen även fast timer för klimatanläggning används, lämna in den på service. Inga inställningar kommer avhjälpa det.
Du mener PTC heater?
Siden du skriver PTC så regner jeg med du har den versjonen med PTC heater og ikke varmepumpe.
Ut i fra egen erfaring og Usaforum så bytter de PTC heater + dc/dc junction box.  Det har vært sagt at det har vært en feilproduksjon i PTC-heater. Rart om det ikke hadde vært ordnet innen 2013 modell da.
Gleder meg til jeg har fått fikset min PTC heater snart. Det er rimelig kaldt om morgenen for tiden uten varme anlegget. Akkurat nå har jeg satt inn et ekstra batteri i bagasjerommet som driver en 750watts kupevarmer + spenningsomformer(12vtil230v). Det er akkurat nok til behagelig temp i 50min. Ikke akkurat en optimal løsning, men en ok nødløsning til jeg får fikset problemet ;)

tiberot

Sitat fra: thoru på fredag 11. oktober 2013, klokken 19:39
Det har vært sagt at det har vært en feilproduksjon i PTC-heater. Rart om det ikke hadde vært ordnet innen 2013 modell
Det var tydelig at dette var et velkjent problem hos Nissan ja. Når jeg ringte første gangen så visste kundebehandleren hva som var galt lenge før jeg var ferdig med å forklare problemet. De hadde hatt noen biler inne med samme feil.

Tipper det vil dukke opp flere av dem som har kjøpt bil i sommer nå etter hvert som kulda setter inn, blant andre min kollega..

Har forresten testet forvarming nå. Fungerer som en drøm! Varmere bil på 10 minutter enn jeg noen gang har hatt!
Sliter du med kald Leaf kan jeg anbefale et verkstedbesøk...på det varmeste! :D
2013 Nissan Leaf Acenta

Ritmofast

Min Leaf som ble levert i August har samme problem som nevnt over. Etter 4 timer diagnosetesting hos merkeverkstedet ble det konkludert at det ikke er PTC heater(selv om dianosen viste at det tidligere har vært feilmeldinger på denne), men en følgefeil pga. konstant feil på lyssensor fremme i dashbord. Ny sensor ble bestillt. Må si at jeg er svært skeptisk til denne konklusjonen. Regner egentlig at det blir flere besøk før feilen er rettet.

Det ble også påstått at denne feilen var ukjent for Nissan

Kamelkongen

Da har jeg også bestilt time på verksted hos BNH, med samme symptomer som over. Fikk ikke time før om nesten 2 uker. Bilen er levert i august.


kjbu

Rart at lys-sensoren kan ha noe det PTC-elementet å gjøre.
Jeg har en rar oppførsel på lys-sensoren : Kl 17:00 med full sol, kan bilen finne på at det er for mørkt og setter på nærlysene. Det samme om morgenen, Kl 09 med full sol, fullt nærlys. Begynner å mistenke at det er koblet inn mot tidssone/GPS-plassering slik at lysene er på uansett på morgen/kveld selv om sola er oppe. Midt på dagen har jeg ikke dette "problemet" selv ved overskyet vær. Andre som opplever det samme?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tiberot

Nå har også min kollega vært på veksted med sin bil.  Samme problem, PTC heater...
Opptil 10 uker ventetid pga at de er utsolgt for delen hos Nissan i Japan...
Fikk leiebil imens, men ikke Leaf, det kunne de ikke skaffe...
2013 Nissan Leaf Acenta

leaf-newbe

er dette japan produserte biler eller de nye uk produserte bilene?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

okd

Fikk problem med varme i bilen i dag.
Varmer litt når den står i heat uten ac. Trekker da maks 1,5 kW selvom jeg setter opp temperaturen. Slår jeg på ac,  faller strømforbruk til null og det blir kalt i bilen.
Skal ikke strømtrekk øke til mer enn 1,5 kW når det er 0 grader ute og temp økes til for eksempel 26 grader?
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

Sverre_E

Sitat fra: odehlin på fredag 25. oktober 2013, klokken 11:26
Fikk problem med varme i bilen i dag.
Varmer litt når den står i heat uten ac. Trekker da maks 1,5 kW selvom jeg setter opp temperaturen. Slår jeg på ac,  faller strømforbruk til null og det blir kalt i bilen.
Skal ikke strømtrekk øke til mer enn 1,5 kW når det er 0 grader ute og temp økes til for eksempel 26 grader?

Kjører du i eco-modus?
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

okd

Mest i ECO, men hindrer dette at strømmtrekket overstiger 1,5 kW?
Uansett må det nå være en feil når aktivering av ac gir null strømtrekk og kald bil.
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA