Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strategi for bruk av batteri

Startet av MajorBard, onsdag 02. oktober 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

MajorBard

Jeg bruker ca 70-75% av batterikapasiten til jobb.

Hva er best for lang levetid, lade til 80% og bruke til 5% eller lade til 100 og bruke til 25% ???

Jeg setter på lading 16A når jeg kommer på jobb.


BE

Da ville jeg ladet til 100% før avgang, og sørget for at timeren var satt slik at den var ferdigladet rett før avgang slik at bilen ikke ble stående med fulladet batteri.

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 02. oktober 2013, klokken 14:40
Da ville jeg ladet til 100% før avgang, og sørget for at timeren var satt slik at den var ferdigladet rett før avgang slik at bilen ikke ble stående med fulladet batteri.

Jeg ville satt timeren slik at bilen ikke var helt fulladet ved avgang. 95% eller deromkring. Men sekundært ville jeg brukt din løsning ja. Definitivt ikke 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Løsningen til jkirkebo er enda bedre dersom du klarer å time det slik  :)

Dette kan løses med å la bilen lade til 80%, og startet lading med appen en times tid før avgang.

End-timer er vel fortsatt for upresis til å kunne brukes, den gav jeg opp etter et par gangers bruk.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

MajorBard

End timer er fullstendig ubrukelig, det er ferdigladet lenge før tiden. Så hvis jeg setter lading til 100% på timeren blir bilen 100 % vanskelig å time dette manuellt. Ønsker meg fri instilling av ladenivå og mer nøyaktig ladetimer.

En annen ting. Hvis jeg bruker forvarmer i 10-15 min er batteriet nede på 75% (10A lader hjemme) da blir det ofte bare 5% eller lavere på batteriet når jeg ruller inn til jobb. Spennende......

Lumni

Her gjennomfører vi ingen strategi, og ladar konsekvent til 100%. Har halvt batteri når eg kjem til jobb, og ladar til 100% på nytt. Eg kunne tydeligvis ha greidd  meg fint med 80, sidan eg kan lade på jobb, men det hender at eg må heim til sjukt barn i ein fei, og da kan eg ikkje risikere å ikkje komme meg heim... Kjører eg til jobb med 80% kjem eg under halvt batteri, og kan dermed ikkje dra heim før eg har fått lada litt (vi har ikkje familie der vi bur).  Dog skal eg innrømme at det er ein hurtigladar ikkje langt unna jobben - så eg skulle vel ha greidd meg.

Er det nokon som veit kor skadelig det er at batteriet er i 100% da? Er det det å ligge i 100 over tid som er galt? Bilen er jo i bruk heile tida- kjørt snart 18 000 km på 10 månader.

BE

Det er ingen som kan gi et eksakt svar på hvor mye det sliter batteriet med stadig å lade til 100%, det er nemlig mange andre faktorer som spiller inn, men det er hevet over enhver tvil at det sliter mer på batteriet enn å lade det til 80% (Forutsatt at du da ikke til stadighet kjører det under 20% SOC).

Så dersom du klarer deg med 80%, er det helt klart å anbefale. Dersom du bytter bilen etter 3-5 år vil det ikke ha så mye å si. Men dersom du ser for deg å ha bilen i 10 år er jeg temmelig sikker på at forskjellen vil være av betydning.

Selv i et tenkt tilfelle hvor det ikke var skadelig med 100% lading, ville jeg fortsatt å lade til 80%, da du har mer av regenereringen tilgjengelig fra start.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Knotten

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

MajorBard

Det kan se ut som det er mer skadelig for batteriet å bruke/lade ut lavere enn 20% enn det er å lade mer enn 80%. Jeg har ikke overanalysert dette, men for de av oss som planlegger å ha bilen lenge betyr det i praksis at vi kun har 60% kapasitet tilgjengelig (80-20). Siden jeg bruker ca 70% en vei til jobb på høsten ser det ikke så lyst ut til vinteren som jeg hadde håpet. Range extender neste ?


Leif Leaf

Jeg tror det er litt hysteri rundt det å lade batteriet til 100%. Jeg har lest et sted (husker ikke i farten hvor) at slike batterier kan lades til 100% flere tusen ganger uten at batteriet blir merkbart forringet. Jeg tror det er mer viktig å ikke lade det helt ut, og heller ikke hurtiglade mye - de to sistnevnte sliter nok mer på batteriet. @MajorBard Om du bruker 70-75% av batteriet i dag til jobb (har du + grader?) vil jeg tro du uansett vil slite med å komme fram på kalde dager...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

jkirkebo

Sitat fra: MajorBard på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 08:28
Det kan se ut som det er mer skadelig for batteriet å bruke/lade ut lavere enn 20% enn det er å lade mer enn 80%. Jeg har ikke overanalysert dette, men for de av oss som planlegger å ha bilen lenge betyr det i praksis at vi kun har 60% kapasitet tilgjengelig (80-20). Siden jeg bruker ca 70% en vei til jobb på høsten ser det ikke så lyst ut til vinteren som jeg hadde håpet. Range extender neste ?

Du kan gjerne lade batteriet helt opp, bare ikke la bilen stå lenge med batteriet fulladet. Bruk end timer så er det et ikke-problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stine

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:00
Du kan gjerne lade batteriet helt opp, bare ikke la bilen stå lenge med batteriet fulladet. Bruk end timer så er det et ikke-problem.

Hva er "lenge"?
Tre timer? Fem timer? 
::)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

jkirkebo

Sitat fra: stine på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 10:00
Du kan gjerne lade batteriet helt opp, bare ikke la bilen stå lenge med batteriet fulladet. Bruk end timer så er det et ikke-problem.

Hva er "lenge"?
Tre timer? Fem timer? 
::)

Nei, det vil jeg ikke påstå. Men det blir litt flytende. Du kan si det slik at 8 timer sliter dobbelt så mye på batteriet som 4 timer, osv. Problemet er nok heller de som ikke har 80% timer, plugger i bilen og drar på ferie i et par uker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stine

Hehe, nå ble jeg nesten litt svett...
Diskusjonen dreier seg jo om lading før/under jobb, så da tolka jeg ditt svar i lys av det.  ;D  Noe annet er selvsagt feriefraværslading!
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

daggad

Se på datamskiner. Batteriene der slites veldig fort ut da de til stadighet topplades og av og til kjøres helt i bånn. Hva som er verst av det ene eller det andre vet jeg ikke men ingen av delene er optimalt.
Men bilen skal brukes. Selv lader jeg nesten alltid til 80% da jeg ikke trenger mer, men er jeg i det minste i tvil så lader jeg til 100%.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA