Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

La bilen stå urørt i tre uker i vinterkulda... Lar det seg gjøre?

Startet av Smarties, tirsdag 12. juni 2012, klokken 21:58

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: ElektroJet på fredag 12. juli 2013, klokken 19:56
Lad bilen til 80%, plugg den ut og la den stå.
...
Det må selvfølgelig tas hensyn til utetemp, siden for lav temp kan skade batteriet! Side EV-5:"For å unngå at Li-ionenbatteriet fryser, ikke la bilen stå i et miljø der det er kaldere enn -17grC MED MINDRE LADEREN ER TILKOBLET."
Viktig: batterivarmeren fungerer ikke ved battrienivå under 30%.
Fortsatt ikke klart for meg hva som gjelder når det er kaldere enn -17 grader C?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

el nino

Velg mellom pest eller kolera :) hvis temp. er under -17 er det altså anbefalt å la laderen være tilkoblet, med sjanse for at 12 v batteriet blir utladet---- ellers skal ikke laderen være tilkoblet, for at ikke 12 v batteriet skal bli utladet----- :o ganske forvirrende råd :-[

ElektroJet

Jeg er jo ikke bilmekaniker, men jeg er ikke så forvirret og tolker bruksanvisningen slik: ikke la bilen stå lenge ved -17 uansett, for det kan ødelegge Li-ionenbatteriet.
Men MÅ du, så slår du inhvert fall av timeren og kobler bilen på (pga batterivarmeren, som du jo ellers ikke trenger), så risikerer du heller livet til 12V batteriet, som kan kortsluttes, og ikke til en 120.000kr Li-ionenbatteri... Da blir det på en måte pest, ikke Cholera, for det et lettere å behandle...

Men rådene for over -17C er entydige, og det vil uansett i de fleste tilfeller være aktuelt.
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

Rav4_EV

I denne tråden var det mye artig  ;D
Til dere som er bekymra og kommer med mange ulike løsninger:
Tømmer dere bensintanken og bruker konserveringsolje på fossilbilen når den skal stå et par måneder?

Når en Leaf er utstyrt med batterivarme vil denne kun kobles inn ved kjøring eller lading. Når bilen har oppnådd kapasitetsmålet 80%/100% stenges alt ned.

En hvilken som helst bil eller annet utstyr med litium-ion kan fint oppbevares flere måneder i -30 uten at dette påvirker batteriene noe annet enn positivt.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

leafer

Jeg lot bilen min (på sommeren) stå 14 dager tilkoblet hjemmelader. Når jeg kom hjem var 12V batteriet utladet. Ringte å klaget til verksted. Fikk råd om at det nok var 12V batteriet som var tomt. Det stemte. Ladet batteriet opp og leverte bilen inn på verksted. De oppdaterte programvaren og sa at saken var løst pga programvareoppdateringen (vistnok) hadde å gjøre med batteriet. Nå blir det spennende å se etter neste 14 dagers tur. Men jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg tør å la bilen stå tilkoblet. Lesson delvis learnt.

jkirkebo

Sitat fra: leafer på lørdag 13. juli 2013, klokken 11:50
Jeg lot bilen min (på sommeren) stå 14 dager tilkoblet hjemmelader. Når jeg kom hjem var 12V batteriet utladet. Ringte å klaget til verksted. Fikk råd om at det nok var 12V batteriet som var tomt. Det stemte. Ladet batteriet opp og leverte bilen inn på verksted. De oppdaterte programvaren og sa at saken var løst pga programvareoppdateringen (vistnok) hadde å gjøre med batteriet. Nå blir det spennende å se etter neste 14 dagers tur. Men jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg tør å la bilen stå tilkoblet. Lesson delvis learnt.

Jeg har ikke oppdatert min ennå (får vente til neste service) så jeg bare fulgte samme oppskiften som i fjor når jeg sto lenge på Gardermoen; programmerte bilen til å lade 20 minutter hver dag. Da var den passe oppladet etter 10 dager og 12V batteriet hadde blitt ladet hver dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA