Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade-sabotering

Startet av fredag, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

fredag

Hentet ny bil igår. Klarte å kjøre ned batteriet helt på første dag. :-)

Satte bilen til lading i ladekontakten i oppkjørselen, istedet for i garasjen. Trengte å få ladet så mye som mulig før dagens kjøretur.

Idag tidlig ser jeg at noen i løpet av natten har sabotert ladingen og trukket ut ladekontakten fra stikkontakten.

To år siden jeg har opplevd noe lignende med min forrige elbil. Men det var på en ladestolpe midt i byen. Da hadde jeg ikke nok strøm til å komme meg hjem, og måtte stoppe på CC Vest for å lade. Etter det har jeg aldri opplevd noe lignende med min i-Miev. I hvert fall ikke i egen hage.

Janteloven lever tydeligvis friskt også i Bærum.

Og Tesla: Vi trenger de adapterne fort, slik at vi kan få gjort opplading unna fortere.

Noen andre som har opplevd lignende?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Grattis med ny bil! Gjetter på at det er unger som har dratt ut kabelen. Dette må da være rampestreker, ikke voskne som synker så lavt?

Flott at Model S har så stort batteri at denne typen pøbelstreker svært sjelden får noen konsekvenser :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 07:55
Grattis med ny bil! Gjetter på at det er unger som har dratt ut kabelen. Dette må da være rampestreker, ikke voskne som synker så lavt?

Ikke mange unger ute her før kl 7 om morgenen i høstferien.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Roger (NO)


luffe

Må man virkelig montere stikkontakt med lås i sin egen oppkjørsel??
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Oreo

Min største frykt er at noen skal stjele ladekabelen. På Leafen låste jeg alltid kabelen eller J1772 ladepistolen med en hengelås.
Kjedelig at slikt skjer, men samtidig uskyldig i forhold til å stjele kabelen eller ripe opp bilen, hoppe på taket osv. Passe irriterende og smålig likevel da  >:(
Jeg passer alltid på å låse bilen for da låser "ladepistolen" seg fast (mulig den gjør det atomatisk etter en tid?). Denne featuren liker jeg virkelig godt.
Stikkontakten har jeg gående inn i garasjen under porten.
Når jeg har ryddet ferdig i garasjen blir bilen selvølgelig parkert der også.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

el-fanboy

Har opplevd lignende med LEAFen. Det var på Grønland i Oslo, der hadde en moroklump dratt ut kontakten av alle bilene som sto parkert på ladestolpe. Kjipere for de med Buddy og Think - jeg kom meg heldigvis hjem uten problem.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Adrian

Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

orjan

Sett opp et overvåkningskamera som bare filmer bilen mens den står på din egen eiendom. Sånt er vel greit så lenge man ikke filmer andres eiendom, eller offentlig gate?
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

AreGar

Synes elbilister er svært raske til å trekke konklusjonen "janteloven i praksis" hver gang ting er irriterende.
Jeg har hatt en drøss med biler og gjentatte ganger opplevd hærverk, både på billige og dyrere biler.
Hærverk skjer uansett bil.
Antenner knekkes, panseremblem stjeles, bensinlokk åpnes, vindusviskere knekkes, lakk ripes opp, diverse ting stappes inn i eksosrøret osv.
Slike ting skjer med alle biler og du skal ikke se borti fra at en dust som utfører hærverk på en bil ikke vet hva slags bil vedkommende ødelegger. At ladekabler trekkes ut er jo bare en fortsettelse av det som står over her, alt mulig f*enskap som kan gjøres mot en parkert bil.

Folk får ofte "gode" ideer på vei hjem fra fylla, f.eks. om de hadde sett for seg å få seg et dypp, men må gå skuffet hjem og er forbanna. Da er biler gode ting å denge løs på.
Leser stadig om folk som klikker på vei hjem fra byen/fest el. og sparker speilet av 20 biler på rad. Dette er da ikke på grunn av "janteloven" men fordi vedkommende er en idiot og ødelegger tilfeldige gjenstander på veien.

Mircado

Dette er så utbredt i Oslo-området at man nesten kunne mistenke konspirasjon mellom alkohol-, speil- & lakkbransjen...

Tror dog at noen biler er mer utsatte, men at hvilke varierer litt over tid. Kjenner et par som faktisk har måttet bytte vekk sine litt annerledes bilmodeller pga rutinemessig hærverk i Oslos gater.

Valeo selger ellers ikke-kom-nær-bilen-alarmer som hjelper godt mot inneparkering, kanskje de hjelper litt mot fyllevandaler også?
--
Think City Zebra

nivve

Er klar over at denne tråden er gammel, men det er akkurat samme tema:

I dag da jeg kom til bilen var Mennekes Type 2-kabelen dratt ut fra Saltoboksen. Jeg vet ikke om det var forsøk på å stjele kabelen, eller kun noen som ville fyllepøble (det var natt til lørdag på Lademoen i Trondheim).

Er det fint lite å gjøre med dette? Bilen står på borettslagets private parkeringsplass. Kabelen vil aldri bli stjålet, men er det ikke fare forbundet med å trekke ut ladekabelen fra veggen før man tar  den ut av bilen? Jeg fikk dette påpekt under overlevering av bilen.

Flere som har opplevd det samme nå som det ruller en del flere biler på vegene?

emil

Sitat fra: nivve på lørdag 02. august 2014, klokken 23:10
Er det fint lite å gjøre med dette? Bilen står på borettslagets private parkeringsplass. Kabelen vil aldri bli stjålet, men er det ikke fare forbundet med å trekke ut ladekabelen fra veggen før man tar  den ut av bilen? Jeg fikk dette påpekt under overlevering av bilen.

Uten å ha studert Type2 kontakten veldig ville jeg ihvertfall designet den sånn at pinnene til datasignalet brytes først så bilen kutter lading før faselederene mister kontakten og kan skape lysbue. Om det er gjort sånn i praksis vet jeg ikke.

Car-El

Har bare ladet en gang med Type2-Type2 kabelen (da den er innkjøpt nå nylig). Da ble kabelen låst i begge endene. Så å dra den ut fra ladeboks eller bil ville ha ødelagt kontaktene.

UMC der i mot er det ingen lås på enden som en setter adapterene på. Dette har jeg tenkt på flere ganger, men aldrig opplevd at noen har trukket ut ledningen mens bilen har stått på lading.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Bjoris

Vi fikk dratt ut UMC kabelen i Bodø i ferien. Da var kabelen i bilen dratt ut og stod bare såvidt i når jeg kom ned om morgenen. Det er jo veldig rart siden denne delen av kabelen er låst. Bilen var 100% sikkert låst og stod å ladet når jeg la meg til å sove, dagen etter stod det ladefeil på appen, bilen hadde da ladet minst 3 timer etter at jeg sovnet så hvordan kabelen har kommet seg ut er et lite mysterium.

Etter noen feilmeldinger etter denne hendelsen har ladeporten fungert 100% igjen så jeg har ikke bruk mer tid på det, men jeg innser at det å lade over natt på ett offentlig ladepunkt er siste utvei...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA