Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garanti

Startet av Hyperstress, lørdag 28. september 2013, klokken 23:56

« forrige - neste »

Hyperstress

I US så opprettholdes garantien selv om en ikke har service på bilen. Er dette tilfellet i Norge også? I såfall står det i kontraktene, eller et annet sted?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

notonlyonlybutbut

Mener at det er Elon som har uttalt dette, så noe annet ville forundre meg.
Før Grå/grå SP85+
Nå Blå S100D

TS

#2
Her er et sitat fra de europeiske betingelsene :
Warranty limitations
This New Vehicle Limited Warranty does not cover any vehicle damage or malfunction directly or indirectly caused by, due to or resulting from normal wear or deterioration, abuse, misuse, negligence, accident, improper maintenance, operation, storage or transport, including, but not limited to, any of the following:
• Failure to take the vehicle to a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility upon discovery of a defect covered by this New Vehicle Limited Warranty and within the time period established by your local law;
• Accidents, collisions, or objects striking the vehicle;
• Any repair, alteration or modification of the vehicle, or the installation or use of fluids, parts or accessories, made by a person or facility not authorized or certified to do so;
• Improper repair or maintenance (other than that carried out at a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility), including use of fluids, parts or accessories other than those specified in your owner documentation;
• Improper towing of the vehicle;
• Improper winch procedures;
• Theft, vandalism, or riot;
• Driving the vehicle off-road, over uneven, rough, damaged or hazardous surfaces, including but not limited to, curbs, potholes, unfinished roads, debris, or other obstacles, or in competition, racing or autocross or for any other purposes for which the vehicle is not designed;
• Overloading the vehicle;
• Using the vehicle as a stationary power source; and
• The environment or an act of God, including, but not limited to, exposure to sunlight, airborne chemicals, tree sap, animal or insect droppings, road debris (including stone chips), industry fallout, rail dust, salt, hail, floods, wind storms, acid rain, fire, water, contamination, lightning, explosion, earthquake, windstorm, deep water and other environmental conditions.


Her er man i en gråsone om man ikke velger service ..
Samtidig er du beskyttet av norsk lov, så hvis de ikke har spesifisert hva en service skal innebære,  så har du vel en sterk sak.
Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å ikke levere den inn en gang i blant ..
Det er sannsynlig at de bytter "svake deler" slik som Toyota er kjent for.
Og dette er en spesiell bil fra en ung produsent
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

AttackOfTheMac

Fellesmail fra Tesla om dette 31.05:

Sitat
   
Tesla Service includes everything you need to keep your Model S in great condition. We're currently expanding our European service network to better serve you. By the end of 2013, over 90% of reservation holders in Europe will be within 100km of a Tesla Service Centre.

Annual inspections of your Model S with Tesla Service are highly recommended, but remain optional. For convenience, you might elect to prepay a four year service plan and save up to €600, or pay for each service visit separately (GBP pricing will be available closer to the start of right hand drive production). Our optional Tesla Rangers Service gives you the added benefit of technicians who come to you – whether at home or the office: we will meet you at the most convenient location for you.

Four year service plans are available for purchase at time of order and up to 30 days after you have taken delivery of your Model S. Learn more about available service plans.

We want you to have fun driving your Model S and recognise that this comes with the peace of mind that great service provides. Visit our service page to find your nearest service centre and if you have any additional questions, please email us at customerEU@teslamotors.com.

/quote]

OddB

#4
Sitat fra: TS på søndag 29. september 2013, klokken 01:00
Her er et sitat fra de europeiske betingelsene :
Warranty limitations
This New Vehicle Limited Warranty does not cover any vehicle damage or malfunction directly or indirectly caused by, due to or resulting from normal wear or deterioration, abuse, misuse, negligence, accident, improper maintenance, operation, storage or transport, including, but not limited to, any of the following:
• Failure to take the vehicle to a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility upon discovery of a defect covered by this New Vehicle Limited Warranty and within the time period established by your local law;
• Accidents, collisions, or objects striking the vehicle;
• Any repair, alteration or modification of the vehicle, or the installation or use of fluids, parts or accessories, made by a person or facility not authorized or certified to do so;
• Improper repair or maintenance (other than that carried out at a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility), including use of fluids, parts or accessories other than those specified in your owner documentation;
• Improper towing of the vehicle;
• Improper winch procedures;
• Theft, vandalism, or riot;
• Driving the vehicle off-road, over uneven, rough, damaged or hazardous surfaces, including but not limited to, curbs, potholes, unfinished roads, debris, or other obstacles, or in competition, racing or autocross or for any other purposes for which the vehicle is not designed;
• Overloading the vehicle;
• Using the vehicle as a stationary power source; and
• The environment or an act of God, including, but not limited to, exposure to sunlight, airborne chemicals, tree sap, animal or insect droppings, road debris (including stone chips), industry fallout, rail dust, salt, hail, floods, wind storms, acid rain, fire, water, contamination, lightning, explosion, earthquake, windstorm, deep water and other environmental conditions.


Her er man i en gråsone om man ikke velger service ..
Samtidig er du beskyttet av norsk lov, så hvis de ikke har spesifisert hva en service skal innebære,  så har du vel en sterk sak.
Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å ikke levere den inn en gang i blant ..
Det er sannsynlig at de bytter "svake deler" slik som Toyota er kjent for.
Og dette er en spesiell bil fra en ung produsent
"Improper maintenance" betyr ikke det samme som fraværende vedlikehold...

Er mer bekymret for Gud og "norsk standard" på veiene  (uneven, rough, damaged or hazardous surfaces) :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Thor2014

Fra teksten over:

Improper repair or maintenance (other than that carried out at a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility), including use of fluids, parts or accessories other than those specified in your owner documentation;

valvolainen

Det er jo et EØS krav at andre verksteder skal kunne foreta servicer uten at vi mister garantien.

TesLars

Sitat fra: valvolainen på søndag 29. september 2013, klokken 08:45
Det er jo et EØS krav at andre verksteder skal kunne foreta servicer uten at vi mister garantien.

Tror ikke Mekonomen og Snapdrive har kompetanse eller utstyr til å utføre service på Tesla biler for å si det slik. Men kanskje en dag i fremtiden.
Oslo
Black Model S

valvolainen

Mener tesla er pliktige til å komme med en serviceplan som andre kan bruke.
Skjønner ikke helt hvofrofor andre verksteder ikke skal kunne serve teslaer? Er det så annerledes enn andre biler?
Det er snakk om servicer. Hjuloppheng, kjøleanlegg til motor/drivverk, bremsesystemer, servo, påfylling av gass til klimaanlegg, dette er jo ting som alle andre biler også har. De er da ikke ingeniører de mekanikerene som jobber hos tesla.
Tipper verkstedskjedene ønsker denne servicen da det i praksis blir gjort veldig lite og koster mye.

Om jeg kommer til velge å ta servicene en annen plass er vel heller tvilsomt likevel. Men regler er regler.

Hyperstress


Sitat fra: Thor2014 på søndag 29. september 2013, klokken 08:42
Fra teksten over:

Improper repair or maintenance (other than that carried out at a Tesla Service Center or Tesla authorized repair facility), including use of fluids, parts or accessories other than those specified in your owner documentation;

Det står "improper" mantenance. Så da leser jeg det til at "proper maintenance" andre steder er ok.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TesLars

Sitat fra: valvolainen på søndag 29. september 2013, klokken 09:05
Mener tesla er pliktige til å komme med en serviceplan som andre kan bruke.
Skjønner ikke helt hvofrofor andre verksteder ikke skal kunne serve teslaer? Er det så annerledes enn andre biler?
Det er snakk om servicer. Hjuloppheng, kjøleanlegg til motor/drivverk, bremsesystemer, servo, påfylling av gass til klimaanlegg, dette er jo ting som alle andre biler også har. De er da ikke ingeniører de mekanikerene som jobber hos tesla.
Tipper verkstedskjedene ønsker denne servicen da det i praksis blir gjort veldig lite og koster mye.

Om jeg kommer til velge å ta servicene en annen plass er vel heller tvilsomt likevel. Men regler er regler.



Bilen er ikke akkurat bygd opp som en vanlig fossilbil. Tror du disse har det som skal til for å utføre SW upgrade?
Oslo
Black Model S

valvolainen

Når ble SW upgrade en del av service?

turbolurbo

SW oppgraderinger tas hjemme, og skulle man få problemer som krever SW oppgradering så tas det på garanti/reklamasjon.
2019 TM3P

TesLars

Sitat fra: valvolainen på søndag 29. september 2013, klokken 09:54
Når ble SW upgrade en del av service?

Har alltid vært det. Og hva med remote diagnostic og system monitoring?
Oslo
Black Model S

D.O

Jeg mener at improper repair/maintenance er en beskrivelse på skader eller lignende som oppstår som følge av noen andre en Tesla har forsøkt seg på reperasjon eller service.
Du trenger ikke ta service, garantien er der uansett, men du mister garantien hvis noen andre gjør en feil i forsøk på å ta service.
Spurte om service avtalene og endel av svaret jeg fikk var at jeg trengte ikke å ta service.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA