Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs)

Startet av Cato76, fredag 27. september 2013, klokken 07:19

« forrige - neste »

Cato76

Jeg har motatt et tilbud fra NAF angående sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs) på øvingsbanen i Skien.   

Utdrag fra tilbudet:
"Kjørekurs i regi av NAF er i stor grad deltagerstyrt. Gjennom opplevelser på banen, oppgaver, diskusjoner, kommer deltagerne frem til egne konklusjoner, sammen med kursleder.

Kjørekurs NAF Øvingsbane gir opplevelser og ettertanker om førerens betydning for trafikksikkerheten. Fokus på førers evne til å oppfatte riktig, gjøre presise valg og god kjøreteknikk bidrar til at deltagerne motiveres til å innta en mer bevisst kjørestrategi på veg.

Deltagerne blir kjent med sin bil og dens elektroniske systemer. De opplever hvordan bilensførerstøttesystemer virker, hvordan dette kan endre risikoen for skader og hvordan fører kan bidra til å forsterke eller forstyrre førerstøttesystemene.

Varighet og pris:
Kurset har en varighet på 4 timer, og enhetsprisen er 1990 kr/person, dette inkluderer følgende:
•   Både teoretisk og praktisk kursgjennomføring
•   Kursmatriell
•   Planlegging
•   Instruktører
•   Baneleie/kurslokaler
•   Evaluering

Deltagerne kjører egne biler. Det er to deltagere i hver bil. Deltagerne kommer med hver sin bil, og det veksles mellom disse to bilene, når det er eiers tur til å kjøre.

Kurssted:
Kurset holdes ved NAF Øvingsbane Skien

Antall deltagere pr kurs
Minimum antall deltagere er seks personer. Maksimum deltagere er avhenhig av hvilken bane kurset kjøres på. Det er maksimum 10 deltagere (5 biler) pr instruktør.

Ved aksept av tilbud
Ved aksept av dette tilbudet, ber vi om tilbakemelding på antall deltagere,  uke nr. dere ønsker kurset gjennomført.
"

Er det noe interesse for TOC medlemmer eller andre TMS eiere her på forumet?

Jeg lodder stemningen her og vurderer om jeg tar kontakt igjen med NAF dersom vi blir mange nok.

Jeg ser (og er enig i) at prisen er høy. Kanskje vi kan få redusert denne dersom vi er mange nok  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Yagi

Jeg er interessert i et slikt kurs. Men av rent egoistiske grunner  ::) kunne jeg gjerne tenkt meg at det ble avholdt på en øvingsbane litt nærmere meg (f.eks Nesodden, Fetsund, eller Hønefoss)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Sualc

Jeg er også interessert, må bare få bilen først... 8)
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Øyvind.h

Sendte e-post til banen på Nesodden nå med en rekke spørsmål. I første omgang for å høre om jeg kan møte opp selv med bil uten instruktør og uten timebestilling, men sier ifra når jeg får svar!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cato76

#4
Da kom denne som lyn fra klar himmel! Møt opp med bilene folkens, slik at vi unngår unødvendige ulykker på glattisen i vinter!  :)

Hilsen HMS sjefen  8)

Finn din nærmeste øvingsbane her
https://www.naf.no/her-finner-du-naf/?ast=list&at=6&?utm_source=edm-crm&utm_medium=email&utm_campaign=Apen-dag


:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

NAF Skien kjører nytt gratis kurs. Jeg deltok selv på dette i oktober i fjor, og synest det var kjempe bra å få prøvd Teslaen på glatta før vinteren.

Anbefaler alle som har mulighet til å stille opp!

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

B_Tesla

Jeg er ikke 100% sikker, da det er en 11 år siden ca jeg kjørte der, men vær sikker på at hindringene ikke gjør skade på bilen. Gir uansett ikke bulker, men lette riper kan nok forekomme. Ville tenkt å benytte en dårligere bil, dersom det bare er for å friske opp i glattkjøring, for man lærer ganske mye av den der idag. Huskker selv at jeg fant ut ganske mye om hvordan jeg skal forholde meg til situasjoner som kan komme opp. Er også mye olje og drit, da dette er hvordan de får banen gladt. Metalplater med olje på.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cato76

Var der som sagt i fjor med min TMS. Man trenger ikke å kjøre i dukkene, men det å teste hvordan bilen oppfører seg i sving om man mister grep eller hvordan man manøvrerer bilen med full brem er gull verdt. Oljen som brukes er vannløsbar, man bør uansett kjøre innom vaskehallen og søyle bort dette etter banekjøringen.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

B_Tesla

Sitat fra: Cato76 på lørdag 06. september 2014, klokken 21:39
Oljen som brukes er vannløsbar....

I så tilfelle bruker de nok ikke olje, da defenisjonen på olje er: en organisk væske som ikke er løselig i vann:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Thor2014

Gratis kjøring på NAF sine baner i morgen lørdag for alle som vil. Trenger ikke være medlem.


#11
Akkurat ferdig med glattkjøring på banen i Molde. Den skyter jaggu raskt ut røven når TC er av, og bånn pinne på akseleratoroedalen, men er ellers meget kontrollerbar.
Nyttig erfaring da det ikke var noe til vinter i fjor.

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Anew

Jeg har inntrykk av at det skjer minst en gang i året ja.

Akkurat tilbake fra banen i Hønefoss, og må si at bilen overbeviste stort. ESP gjorde en solid jobb selv med antispinn avslått, og jeg måtte gå "full retard" før jeg til slutt klarte å fremprovosere en skrens. Selv ikke i 60 km/t hadde jeg noe problem med å klare unnamanøver.

VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

frosken

#14
Jeg må bifalle tidligere talere her. Kom fra glattkjøringsbanen på Fetsund tidligere i dag.

Instruktørene spurte om det ikke var mer kraft i kjerra siden jeg kom så pent og pyntelig rundt svingen. Da måtte jeg peke på fartsmåleren som viste 61 km/t (maks tillatt hastighet på banen var 60). De ble mektig imponert over bilen. Det ble forsåvidt jeg også.

Enig med Anew; for å oppnå noe som helst trøbbel måtte traction control av, pedalen langt ned og rattet hjelpe til for å hive ut hekken.

Jeg prøvde også den glatte bakkestartbakken de har der. Forrige gang jeg kjørte der hadde jeg en liten og lett BMW 1-serie og sleit med å komme meg opp. Denne gangen begynte jeg å skli bakover da jeg stoppet midt i bakken. Regnet med at med over 600 kg ekstra å dra på var løpet kjørt, men prøvde forsiktig å snike meg opp, og tror du ikke den gnagde seg oppover! Testet for gøy å gi bånn gass, men traction controlen gjorde det hele til en kontrollert og bestemt tur opp bakken likevel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA