Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TPMS ved eksternt kjøp av vinterhjul eller -dekk

Startet av fonberg, tirsdag 24. september 2013, klokken 15:35

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. mars 2016, klokken 22:15
De må rett å slett bare gjøre det siden det eldre systemet tåler ikke salt/vann over tid å gjør at hele bilen slutter å fungere og kan ikke kjøres siden det slår ut can bus.
Vurder ordlyden i bulletinen opp mot realitetene. "Kan medføre varsellampe"  ;D

Johnny

Jeg har fortsatt begge hjulsettene jeg fikk med bilen før jul 2013. Jeg går ut i fra at jeg får SB'en utført på bilen og begge hjulsettene på neste service. Det tredje settet jeg har i tillegg, regner jeg med å måtte bytte sensorer på selv.

Forøvrig må jeg legge til at kvaliteten på SB'ene må være en drøm for de som jobber med dette. Jeg holder på med noe som er sammenlignbart, og dette imponerte meg!
TMS og eGolf.

Saberhagen

Hei!

Interessant tråd!

Jeg har kjøpt 2 nye Michelin Pilot Super Sport dekk til felgene, da de bak var helt slitt ut. Vet noen hvordan jeg skal gå frem for å få satt disse på originale felger 21"? Må jeg fremdeles kjøpe nye TPMS sensorer? Er en P85 fra Desember 2013. Eller kan jeg rett og slett bytte ut dekkene?

amund

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:57
Det er jo bare tull :)

Takk for disse, men de hjalp ikke stort. Jeg sendte begge til servicehelpEU, og her er svaret jeg fikk tilbake:

"Thank you for your e-mail.

If your car was delivered before Sept. 2014 the retrofit is not applicable, unfortunately. This is due to the hardware setup and cant be switched, and you should then use the old TPMS system. Baolong."

Bilen min er levert før september 2014. Som alle andre biler med Baolong-dekk.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

morpheos

Er dette en issue hver gang man bytter dekk, eller bare hver gang man bytter felger? *tar på dumme spørsmål-hatten*

fonberg

Sitat fra: Saberhagen på torsdag 24. mars 2016, klokken 12:47
Hei!

Interessant tråd!

Jeg har kjøpt 2 nye Michelin Pilot Super Sport dekk til felgene, da de bak var helt slitt ut. Vet noen hvordan jeg skal gå frem for å få satt disse på originale felger 21"? Må jeg fremdeles kjøpe nye TPMS sensorer? Er en P85 fra Desember 2013. Eller kan jeg rett og slett bytte ut dekkene?

Sensorene følger bilen. Dvs du skifter bare dekk, og lar sensorene stå i, ingen grunn til å nytte disse så lenge de har igjen batteri.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jærbuen

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. mars 2016, klokken 22:15
Stemmer. I usa feks må de betale for den. Men det andre dokumentet sier at det skal  gjøre gratis på biler uten Continental i Norge pga salting og klima som er her. Rart de ikke skal det samme i Sverige. Men de bruker sikkert noe ekstra billig og skadelig salt i Norge :p

De må rett å slett bare gjøre det siden det eldre systemet tåler ikke salt/vann over tid å gjør at hele bilen slutter å fungere og kan ikke kjøres siden det slår ut can bus.

Dette slo ut min bil i påsken, måtte hentes av Viking. Ny TPMS-modul installert, får ett sett nye sensorer fritt levert og installert på originale Tesla-felger. Til hjulsett nr 2 må man betale selv :( Installasjon i 3.djepartsfelger må man installere selv, jeg har 22", Tesla bytter ikke sensorer i disse
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Muffinman

#37
SitatTil hjulsett nr 2 må man betale selv :(
Gjelder dette originale hjulsett også? Det henger jo ikke på greip hvis de er kjøpt hos Tesla. Og i mange tilfeller ikke på uoriginal felg heller, Tesla klarte jo ikke å levere vinterhjul til svært mange høsten 2013 slik at disse ble tvunget til å kjøpe uoriginalt for i det hele tatt kunne bruke bilen. Da bør Tesla jammen ordne opp.

Selv har jeg to sett uoriginale hjul på bilen det gjelder. Sommerhjulene ble kjøpt nye med sensorer hos tredjepart for mindre enn et år siden, mens sensorene på vinterhjulene kjøpte jeg løst hos Tesla i høst. Jeg kan akseptere at de ikke vil utføre selve jobben med å bytte sensoreren på uoriginal felg, men de skal jammen få omlevere sensorer til alle hjul. Kunden kan ikke lastes for at Tesla har levert et system som ikke tåler norske forhold, og må derfor holdes skadesløs etter mitt hode. Noen som kan si noe om jussen her?

EDIT: Synes det er ting som tyder på at Tesla er i ferd med å manøvrere seg bort i en gråsone i forhold til forbrukerkjøpslovgivningen for tiden. Er det en kampanje på å begrense garantikostnader på gang, eller er det bare fortsatt ulik praksis vi ser? Det er jo ikke nytt, for eksempel har jeg hatt store unødige kostnader til dekk på grunn av feil hjulstilling/gåen bærearm/21" dekk med produksjonsfeil i en runde, og etter at verkstedet justerte feil ved en annen anledning. Det ble aldri på tale å erstatte dekk, samtidig med at andre ble kompensert så det holder og blir til overs.

MyMuffin

#38
Kjøpte nye felger med TPMS fra tempe dekk.

Må disse sensorene programmeres på noen måte? (spesifiserte modell i bestillingen).
Fikk montert dette i går hos Dekk1, og nå får jeg "TPMS needs service - contact tesla" felmelding.

Resette TPMS gir meg "tpms successfully reset" men feilmeldingen i dash forsvinner ikke..


Ikke meningen å hijacke tråden, men vi trenger kanskje ikke flere TPMS tråder?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

turfsurf

Må resettes fra GUI - og så må man kjøre en stund over en viss hastighet. Samme hver gang man bytter mellom sommer og vinterhjul.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Poenget her er vel at dette er utført, men at feilmeldingen ikke går bort.

MyMuffin

ja, jeg er godt kjent med prosedyre for å resette sensorene (kjøre i over 40km/t i inntill 10min etc.)

Greia her er at jeg får opp melding at sensorene er succesfully reset etter ca 15sek, men selve feilmeldingen i dash "tire pressure system needs service" forsvinner ikke.

Kan det være at jeg har fått levert feil type sensorer? (esker og alt ble kastet da Dekk1 monterte dette) Utstyret var bestilt (felger og sensorer) gjennom Tempe som jeg har inntrykk av at kan sakene sine svært godt.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Jærbuen

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:58
ja, jeg er godt kjent med prosedyre for å resette sensorene (kjøre i over 40km/t i inntill 10min etc.)

Greia her er at jeg får opp melding at sensorene er succesfully reset etter ca 15sek, men selve feilmeldingen i dash "tire pressure system needs service" forsvinner ikke.

Kan det være at jeg har fått levert feil type sensorer? (esker og alt ble kastet da Dekk1 monterte dette) Utstyret var bestilt (felger og sensorer) gjennom Tempe som jeg har inntrykk av at kan sakene sine svært godt.

Virker som om du har fått feil type sensorer. Når ble bilen din levert ny? De fra tidlig 2014 får nå installert ny TPMS-modul, og følgelig må sensorer da også byttes .
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

MyMuffin

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:02
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:58
ja, jeg er godt kjent med prosedyre for å resette sensorene (kjøre i over 40km/t i inntill 10min etc.)

Greia her er at jeg får opp melding at sensorene er succesfully reset etter ca 15sek, men selve feilmeldingen i dash "tire pressure system needs service" forsvinner ikke.

Kan det være at jeg har fått levert feil type sensorer? (esker og alt ble kastet da Dekk1 monterte dette) Utstyret var bestilt (felger og sensorer) gjennom Tempe som jeg har inntrykk av at kan sakene sine svært godt.

Virker som om du har fått feil type sensorer. Når ble bilen din levert ny? De fra tidlig 2014 får nå installert ny TPMS-modul, og følgelig må sensorer da også byttes .


Jeg spesifiserte tydelig til forhandleren at bilen min var av typen med autopilot og dermed trengte de nye type sensorene (har også fått dette bekreftet fra Tesla)


Ja, jeg heller mot at jeg enten har fått uprogrammerte sensorer eller at det er av den gamle typen. Tror sensorene var av typen CUB UNI m/wifi 433mhz.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

mjepson

Det høres ut som du har fått feil sensor til din bil.

Det nevnes to sensorer hos Tesla

Gammel: Baleong
Ny: Continental

Jeg kjøpte 22" i 2015 til P85D og fikk Baleong som virket helt fint 2015 sesongen, men når jeg satt på vinterdekk så fikk jeg feilmelding. Da jeg byttet til sommerdekk igjen så vil feilmeldingen ikke vekk og Tesla sier jeg trenger nye type (Continental), selv om de virket fint i fjor på samme bil.

Jeg må betale for kjøp av nye sensorer og bytting selv siden det ikke er orginalfelg på vinter eller sommer.
Stavanger, P85+ white, 21" grey

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA