Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av Oreo, tirsdag 24. september 2013, klokken 12:57

« forrige - neste »

Muffinman

Husk å kjøre i 48-50 psi med R2, da blir oppførselen på bilen så bra som den kan bli med disse dekkene.

Birger

Sitat fra: Andreas #2316 på onsdag 27. november 2013, klokken 21:54
Hadde så smått begynt å planlegge alternative vinterhjul (Rial Lugano 19" fristet veldig), men så fikk jeg en telefon fra Tesla på Forus mandag ettermiddag.
Det var godt å høre!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

espen1976

Har bestilt Polar wheels 19" felg med Pirelli Sottozero3 hos Dekk&Service Sandnes for kr 17900,- ink mva.
Dette synes jeg er en god pris, med tanke på at andre leverandører i området ville ha 22-25 tusen for tilsvarende pakker.

Levering av felg og dekk 15. desember. Jeg har overtakelse av bil 2.-3.uke i desember 2013.

Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning. R2 er god fra 5 minus og nedover, men gummien er for myk for temperaturene vi pleier å ha i kyststrøk i sørnorge for denne bilen. Han selger sine, og kjøpe Pirelli Sottozero istedenfor...

Bare til info

PHsigP85

Sitat fra: espen1976 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:03
Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning. R2 er god fra 5 minus og nedover, men gummien er for myk for temperaturene vi pleier å ha i kyststrøk i sørnorge for denne bilen. Han selger sine, og kjøpe Pirelli Sottozero istedenfor...

Bare til info

Kan si meg enig. Skulle hatt Sottozero, men "godtok" Nokian da de ikke klarte å levere de Italienske akebrettene. Var jo i utgangspunktet en god deal ettersom de jeg mottok var langt dyrere (betalte ikke mer), men tror Sottozero passer bilen bedre. Nokian R2 er veldig mykt for bilen pga vekt og moment. Psi=48.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Andrewas

Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 28. november 2013, klokken 00:13
Sitat fra: espen1976 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:03
Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning. R2 er god fra 5 minus og nedover, men gummien er for myk for temperaturene vi pleier å ha i kyststrøk i sørnorge for denne bilen. Han selger sine, og kjøpe Pirelli Sottozero istedenfor...

Bare til info

Kan si meg enig. Skulle hatt Sottozero, men "godtok" Nokian da de ikke klarte å levere de Italienske akebrettene. Var jo i utgangspunktet en god deal ettersom de jeg mottok var langt dyrere (betalte ikke mer), men tror Sottozero passer bilen bedre. Nokian R2 er veldig mykt for bilen pga vekt og moment. Psi=48.

Oppdaget at vi kjørte rundt med bare 40 psi i dekkene (R2) - "båt" er kanskje beste beskrivelse. Økte til 44 og merket at bilen ble straks mye bedre - liksom "strammere"...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Gæsjan

Sitat fra: Cecilie på lørdag 23. november 2013, klokken 11:19
Sitat fra: Gæsjan på fredag 22. november 2013, klokken 17:44
Fikk vinterdekkmailen tidligere idag. Har bestillt Hakka 2. Fikk bilen 30. august.
Så nesten 3 måneders ventetid??  :o
Hva stod det forøvrig i den mailen?
Cecilie. Sto bare at "Vi er godt igang med utlevering av vinterdekk. Når du nå mottar denne mailen betyr det at du kan hente dine" Videre kun praktisk info om mittdekkhotell.no. Hentet dekkene på tirsdag (legger om selv). Super service fra gutta der oppe som ventet 20-25 minutter over stengetid på meg fordi jeg sto fast i kø inn til Oslo med fossilbil med vinterdekk, mens Teslaene suste forbi i kollektivfeltet  ;). Fikk Cyclone sølvfelg  med senterkopp i. Synes det er de fineste 19 felgene så det var digg. Da ble det litt mer "verdt" å vente på vinterhjul fra Tesla
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Cowboystrekk

Sitat fra: espen1976 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:03
Har bestilt Polar wheels 19" felg med Pirelli Sottozero3 hos Dekk&Service Sandnes for kr 17900,- ink mva.
Dette synes jeg er en god pris, med tanke på at andre leverandører i området ville ha 22-25 tusen for tilsvarende pakker.

Levering av felg og dekk 15. desember. Jeg har overtakelse av bil 2.-3.uke i desember 2013.

Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning. R2 er god fra 5 minus og nedover, men gummien er for myk for temperaturene vi pleier å ha i kyststrøk i sørnorge for denne bilen. Han selger sine, og kjøpe Pirelli Sottozero istedenfor...

Bare til info
Var dekka hans innkjørte og brukte han 50 psi?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#322
Sitat fra: espen1976 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:03
Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning.
Om han mener bilen er direkte farlig er det noe alvorlig galt med kjørestilen hans. Alternativt er det noe alvorlig galt med understellet, og han bør umiddelbart få sjekket bilen sin på verksted! Ja dekkene er mykere enn sommerdekkene, men å kalle dem farlige blir tøvete. Jeg blir bekymret for forsikringspremien fremover om folk kjører slik at bilen blir farlig med R2 :(

Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 28. november 2013, klokken 00:13
tror Sottozero passer bilen bedre.
Sottozero oppleves stivere, og er bedre på våt og tørr asfalt. For en høyytelsesbil som Model S kan jeg være enig i at Sottozero passer bedre, men da sier man samtidig at Model S ikke akkurat er en vinterbil :) R2 passer bedre for de som vil ha best mulig fremkommelighet på vinterføre, på bekostning av maksimale prestasjoner på våt/tørr asfalt. R2 er definitivt ikke for myke for meg etter innkjøring og med korrekt dekktrykk. Jeg vil heller komme frem når det virkelig gjelder, enn å kunne kjøre enda hardere på asfalt. Folk som bor i kyststrøk har kanskje andre preferanser enn en som bor i en bydel i Oslo med mange bakker, og fjorårets gode vinter i minnet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

espen1976

Sitat fra: taraquin på torsdag 28. november 2013, klokken 08:17
Sitat fra: espen1976 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:03
Har bestilt Polar wheels 19" felg med Pirelli Sottozero3 hos Dekk&Service Sandnes for kr 17900,- ink mva.
Dette synes jeg er en god pris, med tanke på at andre leverandører i området ville ha 22-25 tusen for tilsvarende pakker.

Levering av felg og dekk 15. desember. Jeg har overtakelse av bil 2.-3.uke i desember 2013.

Tilbakemelding fra en kompis som kjører rundt med Nokian R2 idag på sin Tesla, er at bilen er helt gele å kjøre, og direkte farlig etter hans oppfatning. R2 er god fra 5 minus og nedover, men gummien er for myk for temperaturene vi pleier å ha i kyststrøk i sørnorge for denne bilen. Han selger sine, og kjøpe Pirelli Sottozero istedenfor...

Bare til info
Var dekka hans innkjørte og brukte han 50 psi?

Han ble anbefalt av Tesla å øke til 48 psi, og det ble bedre. Men fremdeles så ille i forhold til 21" sommerdekkene at han bytter til Sottozero. Vet ikke om Nokian dekkene var innkjørt eller ei, men mykheten forsvinner kun på lavere temperaturer enn 5 minus og nedover. Og i kyststrøk i sørNorge har ikke mange dagene i året med slike temperaturer. Da har man i praksis vinterdekk som er for myke til denne bilen.

Fyren på Dekk&Service sandnes skal selv ha en Tesla, og han anbefalte ikke Nokian R2, nettopp pga R2 ble altfor myk for dette klimaet og denne bilen.

Muffinman

Merkelig. Jeg har R2 og kjører i akkurat slik klima. Jeg merker ikke noe til oppførselen som beskrives her. Tror nok det enten er noe galt med bil eller kjørestil som nevnt over.

Cato76

Jeg har kjørt på Nokian R2 i en mnd og noen tusen km nå (20" 255/40). Jeg opplevde at dekkene var bløte når jeg skiftet over fra 21" (dekktrykket er 48psi). Om man merker noe særlig forskjell på dekkene når de kjøres inn tviler jeg på. Tror heller det at en blir vant med dekkene... Jeg merker uansett at de fortsatt er bløte!  :-\
Ser frem til våren og 21"-ere  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

#326
Sitat fra: Cato76 på torsdag 28. november 2013, klokken 10:54
Om man merker noe særlig forskjell på dekkene når de kjøres inn tviler jeg på. Tror heller det at en blir vant med dekkene...
Jeg merket vesentlig forskjell uansett hva du måtte mene :) De første dagene var de glatte og myke! Men de er fortsatt vesentlig mykere enn sommerdekkene. Selvfølgelig hverken gele eller farlig, men mykere enn sommerdekkene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cecilie

Til alle som venter på vinterdekk i Oslo, om dere har mulighet, stikk innom Tesla Skøyen, de har stabler, og var ikke vanskelig å be om å få utlevert dekk! (snarere tvert imot, til min store overraskelse :o) Bilen min står inne der nå til dekkskift, etter at jeg dukket opp uanmeldt i morges. Så nå håper jeg å kunne kjøre hjem i ettermiddag på vinterdekk, og møte morgendagens meldte snø med et smil :)
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

andvib

synes Hakka R2 19" med 48psi funker fint som vinterdekk (95% oslo / 5% snø/fjell). Da de var nye fra Dekkhallen var det veldig mykt, merkbart mindre etter innkjøring 50-100km, og mye mindre mykt etter å ha økt dekktrykket fra leverte 40psi til 48psi.

Dekket skraper såvidt oppi hjulbuen ved fullt rattutslag ved rygging oppoverbakke i sakte fart uten at det er veldig plagsomt.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Cowboystrekk

Sitat fra: espen1976 på torsdag 28. november 2013, klokken 08:53
Fyren på Dekk&Service sandnes skal selv ha en Tesla, og han anbefalte ikke Nokian R2, nettopp pga R2 ble altfor myk for dette klimaet og denne bilen.
Ser den når han bor i Stavangerområdet :) Xi3 bør han nok også vurdere, det er vell regna som mindre mykt enn R2, men har betydelig bedre egenskaper på is enn sottozero.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA