Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hurtigladere...

Startet av Allman, mandag 23. september 2013, klokken 15:38

« forrige - neste »

Allman

Hei,

Jeg er ny her.

Vurderer å kjøpe Leaf, men er usikker pga. behov om å kjøre "lange" turer (ref. egen tråd "Kjøring Oslo - Hamar") + risiko når det gjelder lading underveis. For å være mer konkret, har noen enkle spørsmål vedrørende hurtigladere som jeg håper å få svar på... :-)

Risiko/case #1, hurtiglader ute av drift:
Det er ikke første gangen jeg hører at hurtiglader ikke fungerer. Eksempel: hurtiglader på Minnesund har vært ute av drift / ustabil. Hurtiglader hos forhandler her i Oslo er for tiden defekt, de bruker en semi-hurtiglader i garasjen nå. Hmm, er dette vanlig? Ganske risikabelt å kjøre "lange" turer med EL-bil dersom man ikke kan stole på hurtigladere. :-(

Risiko/case #2, kø ved hurtiglader:
Hvis det er 3 andre biler som skal lades blir det fort upraktisk å vente 3 x 30 min = 1,5 time før man får plugget inn, særlig om vinteren. Burde ikke hurtigladerne ha større kapasitet? Jeg Gjerne minst 4 biler samtidig, ref. 4-10 bensinpumper pr. stasjon. Skal det installeres flere hurtigladere der det allerede finnes slike? Hvordan kan man finne ut av det?

Risiko #3, kun ett uttak pr. hurtiglader:
Dette henger sammen med det som er skrevet over -> hvis det pr. er kun en strømkurs / en terminal / ett uttak les: ingen reundans = "single point of failure" = risiko.

Allman

BE

Høna og egget.

Så lenge styre og stell i Norge legger opp til at dette skal gjøres på dugnad og privat initiativ, vil dette ta tid. Ingen vil sette opp massevis av ladere som står ubrukt i store deler av døgnet, og som på toppen av det hele har en usikker fremtid. Dette må vi bare leve med, så lenge det ikke er en offentlig instans som sørger for bygging.

Unntaket er vel Tesla, som ser ut til å gjøre det riktig med å sette opp en haug med ladepunkter på hver lokasjon. Veldig bra reklame for dem, og faktum er at med den lange rekkevidden, slipper de unna med langt færre installasjoner.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: allman på mandag 23. september 2013, klokken 15:38
For å være mer konkret, har noen enkle spørsmål vedrørende hurtigladere som jeg håper å få svar på... :-)

Risiko/case #1, hurtiglader ute av drift:
Risiko/case #2, kø ved hurtiglader:
Risiko #3, kun ett uttak pr. hurtiglader:

Foreløpig er det vel bare Tesla som har gjort noe med dette. De installerer 3-5 hurtigladere med to uttak hver pr. lokasjon. Det fikser alle problemene du nevner.

Noen få steder finnes det flere CHAdeMO-ladere. Vestby er en av de, Rygge og Svinesund to andre. På Minnesund er det bare én, det samme gjelder Gjøvik, Hamar og Lillehammer dessverre.

I Oslo-området er det sjelden problematisk, der står det flere litt rundt omkring. ABB, Statoil Økern, BNH Økern & Lillestrøm, Skedsmo Parkering på Lillestrøm osv.

Så i bunn og grunn er det bare Oslo + E6 til Svinesund som er godt dekket etter min mening. Resten blir litt på lykke og fromme foreløpig mhp. defekte ladere og kø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: BE på mandag 23. september 2013, klokken 16:19
Høna og egget.

Så lenge styre og stell i Norge legger opp til at dette skal gjøres på dugnad og privat initiativ, vil dette ta tid. Ingen vil sette opp massevis av ladere som står ubrukt i store deler av døgnet, og som på toppen av det hele har en usikker fremtid. Dette må vi bare leve med, så lenge det ikke er en offentlig instans som sørger for bygging.

Unntaket er vel Tesla, som ser ut til å gjøre det riktig med å sette opp en haug med ladepunkter på hver lokasjon. Veldig bra reklame for dem, og faktum er at med den lange rekkevidden, slipper de unna med langt færre installasjoner.

Ja, Nissan forholder seg dessverre helt passive. Her er en gylden mulighet for VW og BMW. Om de opprettet et utbyggingsselskap sammen, satte av 5000,- pr. solgte bil til det og garanterte for et lån i starten slik at utbyggingen kommer skikkelig i gang kunne de fort ha pepret landet med CCS-hurtigladere. F.eks to doble CCS-ladere pr. ladeplass for redundans og kapasitet.

Med litt volum på salget hadde de fort hatt 50-100 millioner kroner pr. år å bygge ladestasjoner for. Gitt en pris i snitt på 1 million pr. plass hadde det blitt MANGE stasjoner i løpet av 3-4 år.

Strømmen kunne de solgt til VW og BMW-eiere til kostpris + et lite påslag for vedlikehold. 1,- pr. kWh høres fornuftig ut, betalt via forhåndspåfylt RFID-kort.

Eiere av CCS-kompatible biler som evt. ikke er med i "systemet" eller gråimportere biler kunne få lade via abonnement ala Ishavsveien (299,- pr. måned for fri bruk eller 99,- + 5,- pr. kWh for eksempel).

VW og BMWs biler har en ulempe nå i forhold til Leaf siden det finnes en god del CHAdeMO-stasjoner. Om de annonserte at de setter igang bygging av 100 ladestasjoner som skal være klare til neste høst tror jeg de hadde stjålet store deler av salget til Nissan...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Allman

Hei igjen,

Takk for mange bra svar! :-)

Jeg glemte å få med at selger hevder det koster rundt 300.000,- NOK å få på plass en hurtiglader, kan det stemme?

Allman

Knotten

Etterhvert vil kanskje flere eiere av store forretninger og kjøpesentre forstå at en HURTIGLADER eller 2 vil trekke folk til butikken/senteret.
Vanlige 'snegleladere', som er endel steder i dag trekker ikke kunder i nevneverdig grad, de brukes av noen når de allikevel er der.
Hurtigladere trekker til seg 'kunder' som ellers hadde kjørt forbi. Så tar de seg en tur i butikken eller på senteret når de allikevel må vente en halvtime..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Rasmus.B

Ja, Nissan forholder seg nesten helt passive nå, og det er synd. Men de er hundre ganger bedre en Trilling forhandlerne som ikke har satt opp en eneste hurtiglader, faktisk så er det vel bare så vidt at de gidder å sette opp ett normal ladepunkt ved utsalgs stedene. Om de har gjort det, står det gjerne biler parkert slik at man ikke kommer til, eller så er de ute av drift. Var innom BNH Økern for å lade litt i dag. Hurtigladeren var ute av drift, fikk høre at den hadde vært ute i over 6 uker nå. Samme type som står ved Berger og ved Gardermoen. Samtlige ute av drift. Det er Infratek som drifter alle disse laderne for Fortum og Nissan. Hos Nissan på Økern hadde de en nødløsning med en 20kW portabel Chademo lader som står nede i garasjen. Den er kun tilgjengelig i åpnings tiden. Det er synd at infrastrukturen er så sårbar, og at 2 viktige ladere som Berger og Gardermoen kan stå i ustand i mange uker. Jeg tror det hadde vært lurt av Nissan å sette opp en haug med hurtigladere som var gratis for Leaf. Det er det Tesla gjør med stor suksess. Mulig Nissan selger nok biler, hvis det er noe som heter å selge nok biler da, for de tar nye salgsrekorder for hver måned som går nå.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Allman

#7
Hei Rasmus B.,

Bra innlegg. Nå skjønner du sikkert hvorfor jeg pirket litt i dette. Hurtigladere (rettere sagt mangel på de) er ett av grunnene til at jeg fikk kalde føtter.

Leaf selgeren var veldig kjapp med "joda, det er hurtiglader på Minnesund" for å muliggjøre Oslo - Hamar turer, men som du skriver er infrastrukturen sårbar og upålitelig. Enhver oppegående person forstår at ett uttak langs veien er ikke nok med tanke på feil og kø. Her bør elbilprodusentene (ikke bare Nissan) og/eller andre aktører/partnere komme på banen, helt enig.

Det jeg ikke begriper er påstanden om det koster 300.000,- NOK å sette opp ett punkt. Hvordan kan det bli så kostbart? 400V AC er ikke akkurat mangelvare i Kongeriket.

Tesla har forstått hva som skal til for å stimulere markedet ved å sette opp hurtigladerpunkter på rekordtid, ingen tvil om det.

Egentlig er det ikke snakk om så mye, jeg tenker i første omgang en håndfull langs hovedveier, dvs. nok til at folk kommer seg til og fra de største byene i en omkrets av ca. 250 km, for eksempel minst to hurtigladere pr. 70 km langs E6, E18, RV4, osv.

Allman

Rasmus.B

Jeg har full forståelse for at du er litt bekymret. Er det slik at en må basere seg på daglig hurtiglading for å få endene til å møtes, tror jeg at jeg ikke hadde orket det maset. Greit i ny og ne, men ikke daglig. Da hadde jeg kjøpt en bil med større rekkevidde. Som jeg skrev i en annen post trøster jeg meg med at vi fremdeles er helt i startgropen både når det gjelder infrastruktur og antall elbiler på veien. Personlig så greier jeg meg med normal ladning meste parten av tiden. Noen av hurtigladerne er også blitt alt for dyre til å brukes, og da tenker jeg spesielt på Ishavsveien. Håper du ender opp med en Leaf til slutt. Jeg er kjempe fornøyd med min.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Allman

#9
Hei Rasmus B,

Jeg er i grunn ikke så bekymret etter hyggelige innlegg i går hvor folk bekrefter at de klarer Oslo - Hamar fint med stopp/lading på Minnesund (eller lignende strekk ref. f.eks. Slependen - Gardermoen); men ønsker å være realistisk og ikke ha for store forventninger når det gjelder "langturer" og Leaf. Faktum er at "langtur" er risikosport, særlig på vinteren. Foretrekker å avklare slike detaljer på forhånd. :-)

For meg er det kun 2-3 "langturer" i måneden (les: lite pes/mas) så det bør gå bra forutsatt at den hurtigladeren på Minnesund fungerer. Apropos det, hvor pålitelig er status på hurtigladere på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet ? Er det "live data" eller basert på manuell innrapportering?

Dersom det blir kjøp: håper jeg blir minst like fornøyd som deg. :-)

Allman

Daeedor

Mener bestemt at det er hurtiglader på Gardermoen også (ved McDonalds) men den var vel ute av drift for en liten stund siden pga feil. Har dog ikke kjørt innom og sett om den står der . MAO skulle det være 2 hurtigladere mellom Oslo og Hamar , så begge er forhåpentlig ikke ute av drift samtidig.  På sikt får vi håpe at det blir flere. Snakket forøvrig med Eidsiva på Hamar nettopp , og de kunne fortelle at hurtigladere på Kongsvinger og oppover Gudbrandsdalen  er utsatt til nærmere nyttår 2013 pga at de skal ha mere enn bare Chademo på de nye. Skal visst bli flere typer uttak , og støtte flere standarder.  Dermed ble de visst også noe dyrere. ( har hørt rundt 250K , men vet ikke om det stemmer - de fikk visst 100K omtrent i støtte pr stk ? )

Rasmus.B

Det blir nok bra skal du se. Eneste som jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte bilen tidligere.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA