Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 om vinteren

Startet av tomrh, søndag 22. september 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

tomrh

Tenker litt på hvordan denne vil være om vinteren, har de forberedt seg på norsk vinter? Da jeg googlet fant jeg dette: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151454072093057.1073741826.382081373056&type=1
Gammelt nytt men tydelig at BMW har forberedt seg på vinter. Lurer på hvilke detaljer som ligger i dette? Den har visst batterivarmer og varmepumpe. Men ved hvor mange minus kobler varmepumpa ut? Hva med oppvarmede spylerdyser, varme i bakseter? Og generelt varmetap, er den isolert godt? Vil soltaket lekke mye varme? Noen som har lest seg opp om dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Tror rett og slett jeg ville latt være å kjøre en så flott bil på de verste vinterdagene. En ting er hva den klarer, men tenk på hva saltlaken gjør med bilen.

For prisen av et sett vinterdekk til i3 kan dere f.eks kjøpe den beste bilen som finnes til vinterbruk. Se her for hva jeg mener:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html

Originalbatteriet tåler rundt -40C men kan ved bytte av lut tåle ned mot -45C. Ved slike tremperaturer nytter ikke fancy varmepumper, mens elektrisk oven og Webasto stortrives. Med forbehold om hvor kaldt det kan bli før parafinen fryser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Obba

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. september 2013, klokken 09:00
En ting er hva den klarer, men tenk på hva saltlaken gjør med bilen.
Med karosseri av plast/ karbon og aluminiums ramme bør den vel ha forutsetning for å takle saltlaken bedre enn de fleste biler?

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. september 2013, klokken 09:00
Tror rett og slett jeg ville latt være å kjøre en så flott bil på de verste vinterdagene.
Forstår jeg deg rett så har du svært liten tro på vinteregenskapene til i3?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. september 2013, klokken 08:58
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. september 2013, klokken 09:00
Tror rett og slett jeg ville latt være å kjøre en så flott bil på de verste vinterdagene.
Forstår jeg deg rett så har du svært liten tro på vinteregenskapene til i3?

Da forstår du meg feil. Jeg tror bare at det vil koste mer enn det smaker å bruke en så fin bil til slik kjøring. Ikke bare koster vinterdekkene like mye som en hel alternativ vinterbil, men slitasjen og skader spiser nok opp tilsvarende på restverdien av bilen.

Sannsynligvis blir det en i3 på oss etterhvert, og den skal i alle fall ikke ha vinterdekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. september 2013, klokken 09:18
Da forstår du meg feil. Jeg tror bare at det vil koste mer enn det smaker å bruke en så fin bil til slik kjøring. Ikke bare koster vinterdekkene like mye som en hel alternativ vinterbil, men slitasjen og skader spiser nok opp tilsvarende på restverdien av bilen.

Da tenker du motsatt av meg. Jeg tenker karbonfiberkarosseri blir genialt på vinteren, siden det hverken ruster eller korroderer.

Å ha en egen vinterbil koster vel mer enn det smaker, forsikring/årsavgift/reparasjoner&service osv...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Ja, tenker også som Obba og jkirkebo, det må jo være i bynære saltlake-vintre at denne blir mest praktisk? Gitt at man ikke har et hjerteforhold til Think da. ;) Synes den er ganske billig, kunne faktisk tenkt meg å bytte ut mjauen med denne. Vintertemperaturer mellom +2 og -15 er typisk i Trondheimsområdet, så den varmepumpa har nok noe for seg. Å kjøre Think er uansett helt uaktuelt pga. antall seter. Det negative er hurtiglademulighetene siden EV Power foreløbig bare tilbyr CHAdeMO (utenom ett AC 22 kW uttak på Orkanger).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lysholm

Jeg er BMW mann og kunne aller helst tenkt meg en I3 når vi nå har solgt gamle X3en for å gi plass til en mer fornuftig nr 2 bil. Er enig i at I3en skulle passe norsk klima veldig bra i forhold til byggemåte og materialer, men:
Jeg har lest mye som elbil de siste 1-2 månedene og jeg var fast bestemt på at BMW I3 var riktig. Godt inn i argumentasjonen ovenfor kona som bestemmer akkurat dette bilvalget (BMW I3 tar seg trossalt bedre ut i gården, enn eksempelvis en Leaf), så finner jeg ut at I3en er bakhjulstrukket. Glem det. Har stått fast på flatmark med div BMW tidligere, nye som gamle. Been there, done that.

Nå tror jeg bestemt at det er mange Tesla eiere som kommer til og bli meget skuffet over fremkommeligheten på vinteren, etter og ha byttet ut en diesel bil med 4wd med en Tesla. Det er nok ikke samme kundesegmentet med I3, men det er stor forskjell på fremkommeligheten mellom en forhjulsdreven bil og bakhjulstrukken bil på vinteren.

Resultatet av alle ordene ovenfor er at kona har bestemt seg for en Leaf med Tekna pakke. Vesentlig styggere bil en I3en, men større og bedre fremkommelighet på vinteren.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Mr.Zero

Sitat fra: Lysholm på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:27
Jeg er BMW mann og kunne aller helst tenkt meg en I3 når vi nå har solgt gamle X3en for å gi plass til en mer fornuftig nr 2 bil. Er enig i at I3en skulle passe norsk klima veldig bra i forhold til byggemåte og materialer, men:
Jeg har lest mye som elbil de siste 1-2 månedene og jeg var fast bestemt på at BMW I3 var riktig. Godt inn i argumentasjonen ovenfor kona som bestemmer akkurat dette bilvalget (BMW I3 tar seg trossalt bedre ut i gården, enn eksempelvis en Leaf), så finner jeg ut at I3en er bakhjulstrukket. Glem det. Har stått fast på flatmark med div BMW tidligere, nye som gamle. Been there, done that.

Nå tror jeg bestemt at det er mange Tesla eiere som kommer til og bli meget skuffet over fremkommeligheten på vinteren, etter og ha byttet ut en diesel bil med 4wd med en Tesla. Det er nok ikke samme kundesegmentet med I3, men det er stor forskjell på fremkommeligheten mellom en forhjulsdreven bil og bakhjulstrukken bil på vinteren.

Resultatet av alle ordene ovenfor er at kona har bestemt seg for en Leaf med Tekna pakke. Vesentlig styggere bil en I3en, men større og bedre fremkommelighet på vinteren.


Har kjørt "dullioner" av vw og volvoer med forhjulstrekk. Siste året har jeg kjørt rundt i en z-zero med bakhjulstrekk. Med god vektfordeling, effektivt antispinnsystem og europa-vinterdekk, sto jeg ikke fast en eneste gang sist vinter. Seff la jeg ikke ut på kjøreturer i ubrøyta strøk i de dype skoger. Ei heller gateparkerer jeg i bratte bakker.
En i3 vil jeg tro fungerer supert på vinterføre. Digre hjul gjør sitt til å bedre fremkommeligheten.
En Leaf er en mere utprøvd bil med lite feil samt at Nissan etter hvert har fått opp kunnskapen på mekanikerne. Der begynner BMW-folket på startlinja. Dessuten kan man hurtiglade på omtrent hvert "gatehjørne" med chademo-ladestandarden Leafen har.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lysholm

Ikke missforstå. Det er mulig og kjøre bakhjulstrukket bil på vinteren. Det har jeg gjort i mange, mange år, med biler som har hatt en fin vektfordeling (eller fått det med sandsekker), men det endrer ikke det faktum at en bakhjulstrekker har dårligere fremkommelighet enn en forhjulstrekker.

For noen år siden hadde jeg nok tatt meg bryet med de ulempene dette medfører, men nå ønsker jeg ikke bruke tid på og tenke på mulighetene for at man ikke kommer opp bakker, utfordringer med parkeringer etc.

BMW I3 ser ut til og være en flott bil, men jeg er nok litt skuffet over at de har valgt bakhjulstrekk i all den tid de også innfører forhjulstrekk på 1 serien med tiden.

Jeg kommer nok uansett til og angre litt på at jeg ikke valgte I3, når Leafen står i gården.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

tomrh

Er enig med Mr.Zero her. Alle fossilene våre har hatt enten forhjulstrekk eller 4wd (Toyota, Suzuki og Mitsubishi). Var derfor skeptisk til bakhjulstrekk på mjauen, husker at bakenden slengte fort ut med foreldrene mine sin Corolla på slutten av 80-tallet. Men mjauen er faktisk bedre enn alle forhjulstrekkerne vi har hatt. Grunnen er vel at en overvekt av tyngden (batteri + motor) kommer på bakakselen samt at elmotoren ikke rykker men tar løst ganske forsiktig og drar gradvis på i starten selv om man er hard med gassfoten. Hvordan BMW har løst det med sin elmotor aner jeg ikke, kan hende den rykker vesentlig mer enn mjauen og da har Lysholm et godt poeng.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er mer vektfordelingen i forhold til drivhjulene i en bil som er viktig enn om den har for- eller bakhjulsdrift.  Mjauen, original bobla og de gamle Skodaene med hekkmotor er bevis på at biler med bakhjulsdrift kan være veldig gode på vinterføre.
Hadde en gang en Galaxy (den gang de var søstermodell med Sharan og Alhambra) som var elendig på vinterføre på tross av forhjulsdrift.

Batteripakken i i3 burde gi en gunstig vektfordeling mhp på vinterføre.

AreGar

Sitat fra: tomrh på søndag 13. oktober 2013, klokken 01:56
Er enig med Mr.Zero her. Alle fossilene våre har hatt enten forhjulstrekk eller 4wd (Toyota, Suzuki og Mitsubishi). Var derfor skeptisk til bakhjulstrekk på mjauen, husker at bakenden slengte fort ut med foreldrene mine sin Corolla på slutten av 80-tallet. Men mjauen er faktisk bedre enn alle forhjulstrekkerne vi har hatt.

Uten å være for kritisk så er vel sammenlikningsgrunnlaget litt feil.
En corolla fra 80-tallet kan ikke sammenliknes med en 30 år nyere bakhjulstrekker.
Bakhjulstrekkerne er ikke det de engang var siden det nå er så mye mer elektronikk på plass.
Gode dekk og en moderne bakhjulstrekker burde løse alle problemer med behov for sandsekker ol.

tomrh

Sitat fra: AreGar på mandag 14. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: tomrh på søndag 13. oktober 2013, klokken 01:56
Er enig med Mr.Zero her. Alle fossilene våre har hatt enten forhjulstrekk eller 4wd (Toyota, Suzuki og Mitsubishi). Var derfor skeptisk til bakhjulstrekk på mjauen, husker at bakenden slengte fort ut med foreldrene mine sin Corolla på slutten av 80-tallet. Men mjauen er faktisk bedre enn alle forhjulstrekkerne vi har hatt.

Uten å være for kritisk så er vel sammenlikningsgrunnlaget litt feil.
En corolla fra 80-tallet kan ikke sammenliknes med en 30 år nyere bakhjulstrekker.
Bakhjulstrekkerne er ikke det de engang var siden det nå er så mye mer elektronikk på plass.
Gode dekk og en moderne bakhjulstrekker burde løse alle problemer med behov for sandsekker ol.
Ja det er akkurat det jeg mener. I-MiEV knuste mine gamle vrangforestillinger  om bakhjulstrekk og har vist seg bedre enn forhjulstrekk i flere situasjoner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:55
bakhjulstrekk og har vist seg bedre enn forhjulstrekk i flere situasjoner.

Det mener også Mercedes som gikk tilbake til bakhjulstrekk på Vito etter noen år med framhjulstrekk.

Vi har hatt begge modellene, og kan bekrefte at den bakhjulsdrevne kommer seg bedre fram på snø føre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA