Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A CEE uttak i garasjen, har elektrikern gjort feil?

Startet av leifarneb, søndag 22. september 2013, klokken 13:12

« forrige - neste »

leifarneb

Hei,

Jeg har fått den lokale elektrikern til å montere opp et 32A CEE stikk i garasjen slik at jeg kan "hurtiglade" Model Sen når jeg får den til helgen. Gitt at de blå adapterne til TMS lar vente på seg har jeg kjøpt en CEE-Schuko adapter som jeg hadde tenkt å bruke i mellomtiden, tilsvarende denne: http://www.jula.no/cee-til-schuko-overgangskabel-403078

Når jeg så kommer hjem med adapteren ser jeg at CEE stikket som elektrikern har montert er i en dimensjon for stort ift. CEE adapteren jeg har kjøpt.. den går rett og slett ikke inn. Er det elektrikern min som har gjort feil eller er den blå adapteren til TMS større enn vanlig CEE dim?

Har lagt ved et bilde så dere ser hva problemet er...

mrjalle

Den adapteren du har kjøpt på Jula passer i blå CEE med 16A, kontakten du har på veggen (og adapteren som kommer til bilen) er større, 32A.

krister461

Kan jeg spørre hva det kostet med elektriker? Og hvor i landet du befinner deg? :-)

leifarneb

Sitat fra: krister461 på søndag 22. september 2013, klokken 13:24
Kan jeg spørre hva det kostet med elektriker? Og hvor i landet du befinner deg? :-)

8100 inkl mva. Ca 7 m strekk, boring gjennom to vegger, ny kurs i sikringsskapet. Bor i Drøbak

Tuxedo

Du må lage din egen overgang.  Fra en annen tråd:

Sitat fra: andvib på søndag 25. august 2013, klokken 14:06
Ja da har jeg laget mitt ulovlige adapter selv, elektroimportoren.no på alnabru hadde  blå hann 32a enfas, den er større i diam. enn 16a varianten. Funker fint, men tregt. Elektriker kunne ikke lage det fordi det ikke er lov men bekreftet at det umulig kan kobles feil (2 ledere pluss jord til 2 ledere pluss jord). Men IKKE trekk mer enn 16(13)a som er grensen for schuko.

Til dere som venter på bilen,som jeg har gjort i to år,gled dere enda mer. Den er raskere og betydelig mer tight i finish og fit enn det du har prøvekjørt. Det er masse små/miniting som er endret/forbedret. Eneste skuffelse så langt er sømmene i skinnet ved siden av forersetet som kommer til å bli slitt fort.

Ut og kjøre igjen...

Li-Ion

Sitat fra: krister461 på søndag 22. september 2013, klokken 13:24
Kan jeg spørre hva det kostet med elektriker? Og hvor i landet du befinner deg? :-)
Jeg har nettopp fått tilbud fra elektrikker på 32A kurs med ca 15m. kabel og stikk i garasjen.
3.620,- Bor i Trondheim.

Han kommer på tirsdag...  8)
Teslaeier siden 2013 :)

petersv

Mistenkelig billig. Er det med jordfeilautomat inkl. i prisen? Ikke det at det koster så mye men... Så lenge du får papirer (ansvarserklæring etc.) så har du fått en meget god deal ;)

Li-Ion

Jepp. Komplett inkl. alt. Mitt anbud dott no - sier jeg bare :)
Teslaeier siden 2013 :)

krister461

Kanskje jeg skal prøve det. Jeg har alt stor nok kabel, trenger bare ny stikk og 32a sikring :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA