Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan lade Spm

Startet av Leaftekna2018, søndag 22. september 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

bjorn_2390

Ja, Daeedor, men det er jo DET som er litt vanskelig oppi dette her. Det er som å stikke hånda inn i et vepsebol. Jeg stilte spørsmål oppi her, fordi svarene blir så forvirrende for oss uinnvidde! For "hver gang" en newbie stiller et newbie-spørsmål rundt lading, ender det opp med SVÆRE diskusjoner om hva som er riktig når og med hva og med tykkelse på kabler og f..nds oldemor. Og så blir vi newbies enda mer forvirra enn vi var til å begynne med. (Så også denne gangen.)
Men jeg takker for svar! Jeg tror jeg faktisk denne gangen ble LITT klokere. Ser at du gjør en investering på ca. 10 000 får å få inn en god lader? 10 000 blir det jo fort bare av deler og komponenter (kabler, kurser, vern osv.) for å legge inn en 16A-kurs, selv med litt hyggelig pris fra fagfolk. Så dermed burde jeg kanskje revurdere min avgjørelse om å installere en 16A-kurs. Det er kanskje å sikte litt lavt. Jeg har pr. nå kun 10A-kurs, og bør tydeligvis oppgradere uansett. Men kanskje jeg bør gå for en løsning med 20A-kurs, som du tipser om.  :P
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Mja - det blir jo 10 000 PLUSS standardinstallasjon, da. Så da er vi fort på den prisen Nissan-forhandleren forespeilet oss,
15-20 000 totalt.
Men vel vel. Blir en totalvurdering, dette. Gruuuuuu  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

Rasmus.B

Hvis jeg var deg, Bjørn, hadde jeg ventet og sett hvordan behovet utvikler seg. Det er mange som overvurderer lade behovet sitt. Min egen bror var overbevist om at han trengte en 32A kurs til sin nye Leaf. Jeg ba han vente og se. Det viser seg nå at han greier seg bra med 10A. Hadde vært greit med en 16A portabel til lengre turer. Selv har jeg to ladekabler. En 10A som henger mer eller mindre permanent på veggen og en på16A som vi bruker når vi lader ute. Om bilen er full ladet kl. 02.00 eller 06.00 har lite å si for oss. Men vi har alle forskjellige behov.  Det er helt uproblematisk å bruke 10A kabelen din på en 10A kurs. Ingen forskjell i det heletatt om du plugger samme kabel i en 16A kurs heller. Nyaktig samme lade effekt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bjorn_2390

#18
Flott, Rasmus.
Det var faktisk akkurat DET Nissan-forhandleren anbefalte oss. Prøv den første vinteren, se hvordan det går, og hvis behov, kan man heller på sikt installere senere. Det er DER vi er, akkurat nå. Men det som får meg til å tenke litt videre, er at min 10A-kurs ikke er dedikert. Jeg har andre ting på samme kursen.
Men jeg har nå fått mer kjøtt på beinet, hvert fall, så tusen takk! Jeg får vurdere om jeg i hvert fall skal installere en kurs til, så jeg i hvert fall har en dedikert kurs...  ::) Tenkeboks dø lux  ::)

For oss funker det nemlig helt greit å lade gjennom natten, og som du sier, spiller ingen rolle når bilen er ferdigladet i løpet av kvelden/natten.

Hva med 16A-laderen, hvor valgte du å kjøpe din?
Blå Euro-Leaf (2012)

Øyvind.h

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 25. september 2013, klokken 20:40
Hvis jeg var deg, Det er helt uproblematisk å bruke 10A kabelen din på en 10A kurs.
Motsatt fall hadde vært skikkelig bedritent for alle som får installert 16A hjemmelader på 16A kurs, om kursen ikke kunne belastes 100%. Å holde seg til 80% høres gammeldags ut. Men det er viktig at kursen er av god kvalitet og installert på en skikkelig måte! Slurves det litt her og der går det fort galt. Har sett mange rare løsninger montert av ufaglærte såvel som faglærte :)

Ift 10/16A Leaf lader er det selvfølgelig kjedelig at batteriet tappes ved forvarming, men ikke noe problem om du ikke trenger absolutt all rekkevidden du kan få.


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bjorn_2390

Proxll tilbyr et hjemmeladeuttak til spesialpris for Elbilforeningens medlemmer: kr 8.750 inkl. mva. I tillegg må du få din egen elektriker eller Proxll til å installere den.
...står det under medlemsfordelene på hjemmesidene til elbilforeningen.

http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/medlemsfordeler
Blå Euro-Leaf (2012)

knnygar

Eg prøvde først med ein 10A kurs som blir brukt til utelys m.m.
Etter ein times tid kjende eg på sikringane, og dei var då blitt varme  :P

Valde då å kople meg på 16A kursen til varmepumpa.
Varmepumpa og kursen til den er lagt opp for eit år sidan og har ny automatsikring.
Ladinga skjer også stort sett på natta, då varmepumpa ikkje er så aktiv.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Bobbulf

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 25. september 2013, klokken 21:48
Proxll tilbyr et hjemmeladeuttak til spesialpris for Elbilforeningens medlemmer: kr 8.750 inkl. mva. I tillegg må du få din egen elektriker eller Proxll til å installere den.
...står det under medlemsfordelene på hjemmesidene til elbilforeningen.

http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/medlemsfordeler
Den prisen er vel vanlig pris for en Podpoint-stasjon tror jeg, ikke spesielt billig.
Ville heller satset på en ladestasjon fra Elbilhjelpen hvor man kan regulere ladestyrken, til 4990,- Kjekt å kunne stille ned ladestyrken av og til hvis man har andre ting koplet på samme kursen, eller strømforbruket ellers i huset er høyt.
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rasmus.B

@bjorn_2390
Jeg kjøpte min kabel fra Mitsubishi den gang de solgte slike. Den kostet da 6800,-
Elbil hjelpen selger noen som er litt rimeligere

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Daeedor

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 25. september 2013, klokken 19:43
Ja, Daeedor, men det er jo DET som er litt vanskelig oppi dette her. Det er som å stikke hånda inn i et vepsebol. Jeg stilte spørsmål oppi her, fordi svarene blir så forvirrende for oss uinnvidde! For "hver gang" en newbie stiller et newbie-spørsmål rundt lading, ender det opp med SVÆRE diskusjoner om hva som er riktig når og med hva og med tykkelse på kabler og f..nds oldemor. Og så blir vi newbies enda mer forvirra enn vi var til å begynne med. (Så også denne gangen.)
Men jeg takker for svar! Jeg tror jeg faktisk denne gangen ble LITT klokere. Ser at du gjør en investering på ca. 10 000 får å få inn en god lader? 10 000 blir det jo fort bare av deler og komponenter (kabler, kurser, vern osv.) for å legge inn en 16A-kurs, selv med litt hyggelig pris fra fagfolk. Så dermed burde jeg kanskje revurdere min avgjørelse om å installere en 16A-kurs. Det er kanskje å sikte litt lavt. Jeg har pr. nå kun 10A-kurs, og bør tydeligvis oppgradere uansett. Men kanskje jeg bør gå for en løsning med 20A-kurs, som du tipser om.  :P

Kort innpå her ; (takk for svar)  for å klargjøre litt - det koster meg i underkant av 10.000,- INKLUDERT Standardinstallasjon i skapet , automatsikring , kontroll , dokumentasjon og hele sulamitten - ja kjøring også.  Hjemmeladeren er dessuten forberedt for RFID kort slik at jeg evnt kan bruke den som offentlig lader ..men det gjør jeg nok neppe.  Så totalt sett er det ikke så ille.  mvh D... :P

bjorn_2390

Takk!!
:D
Elbilhjelpen til 4990 er jo høyaktuell! Topp  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

dørvakta


Hei. Jeg er også ny her på forumet og vebter tålmodig på min leaf som kommer i begynnelsen av oktober.
Jeg borbi et hus fra 1976 med gode gamle skrusikringer fra samme året. Alle kurser har 10 ampere. Er det sånn og forstå at jeg ikke burde bruke kontakten jeg har på veggen ute uten å legge meg om kvelden med pulverapparatet på nattbordet? I så fall blir det fort dyrtbå strekke ny kabel ut, nye sikringer (det er vel sånn at man må skifte hele skapet hvis man først går over til automatsikringer på en kurs), ny kontakt ute og gud vet hva.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


jkirkebo

Sitat fra: dørvakta på torsdag 26. september 2013, klokken 23:02

Hei. Jeg er også ny her på forumet og vebter tålmodig på min leaf som kommer i begynnelsen av oktober.
Jeg borbi et hus fra 1976 med gode gamle skrusikringer fra samme året. Alle kurser har 10 ampere. Er det sånn og forstå at jeg ikke burde bruke kontakten jeg har på veggen ute uten å legge meg om kvelden med pulverapparatet på nattbordet?

10A er helt uproblematisk for selve kontakten, om den er i god stand. Etter å ha satt bilen på lading første gang og latt den stå et par timer ville jeg sjekket alle koblingspunkter og sikringen for varme. Litt lunk kan det være, men blir det varmere enn det bør det sjekkes nærmere.

10A er i utgangspunktet altså helt uproblematisk så lenge anlegget er i god teknisk stand. Det er ikke alltid tilfelle for gamle utestikk og sikringsskap med skrusikringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#28
Sitat fra: dørvakta på torsdag 26. september 2013, klokken 23:02

Hei. Jeg er også ny her på forumet og vebter tålmodig på min leaf som kommer i begynnelsen av oktober.
Jeg borbi et hus fra 1976 med gode gamle skrusikringer fra samme året. Alle kurser har 10 ampere. Er det sånn og forstå at jeg ikke burde bruke kontakten jeg har på veggen ute uten å legge meg om kvelden med pulverapparatet på nattbordet? I så fall blir det fort dyrtbå strekke ny kabel ut, nye sikringer (det er vel sånn at man må skifte hele skapet hvis man først går over til automatsikringer på en kurs), ny kontakt ute og gud vet hva.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Den gamle tommelfinger regel, (som fler kommer trekkende med, og jeg pleier å protestere på) om at sikringer ikke bør belastes varig mer enn 80% kom fra "skrusikringstiden".

Dette var faktisk en gylden regel den gang skrusikringer var vanlig.

Personlig mener jeg at å oppgrader sikringsskap til moderne kombiautomater er en god og nyttig investering. Elektrofirmar har stadig tilbud på slike oppgraderinger. På et tilfeldig søk etter et slik tilbud jeg så nylig dukket det opp flere andre. Her er det bare å spørre rundt. dette var for 8 Kurser intil 20 km fra sandnes, og gir vel en indikasjon på hva slik koster: http://el-it-installasjon.no/forside/tilbud_omb_sikringskap/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Daeedor

#29
Kort innpå , "Griffel" - du har selvsagt rett i at det med ca 80 % varig belastning gjelder gamle "skrusikringer" , men jeg vil gjerne legge til at gamle LEDNINGER og STØPSLER også er en fare i seg selv. Derfor bør man sjekke at også disse er av nyere/sikker type ( alder gjør noe med indremotstand i kabler og med isolasjonen i dem) om man får seg nytt elskap med sikringsautomatikk.  Resten av anlegget hjemme bør jo også "henge med" --- mvh D     8)   

PS :  man behøver ikke nødvendigvis skifte skapet om man bytter sikringer  ! Spørs på plass inni og tilstand ellers. DS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA